Exide batteri booster/power bank

Prat om tung MC.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by mekkern »

ole m. wrote:
mekkern wrote:
ole m. wrote:De negative svarene her er vel fra folk som vanligvis ikke reiser lenger enn til jobb og til kiosken på hjørnet. De som reiser litt lenger, og gjerne utenfor allfarvei, ser nok verdien i å ha med en starthjelper.
Ser både nytte og verdi men ikke behovet. :thumleft
Nei, du faller vel innunder kategorien "jobb og pølsekiosk". Men kortreist er jo veldig i tiden... :roll:
Og det begrunner du med hva?

hva er grensen på kjørelengde? og eventuelt hvilke kjøreområder kvalifiserer til hva?

når "må" jeg ha dette? :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by jhn »

ole m. wrote:
jhn wrote:
ole m. wrote:De negative svarene her er vel fra folk som vanligvis ikke reiser lenger enn til jobb og til kiosken på hjørnet. De som reiser litt lenger, og gjerne utenfor allfarvei, ser nok verdien i å ha med en starthjelper.
Helt feil ... jeg bruker ikke sykkelen til små kjøring.
Jeg har ikke stoppet i "byen" med min nåværende sykkel. Den har jeg hatt i 8-9 år.
Jeg ser jo helt klart nytten i dingsen om man skulle tappes for strøm, men det har ikke skjedd meg på 25 år
Nærmeste kiosk eller nabo for deg er vel et par hundre km unna? Ikke rart det ikke blir noe småkjøring da... :lol:
Neida, bare 5 minutter.
Det er større sannsynlighet for å velte og knekke hendler og pedaler, men jeg har ikke det heller med meg.
Når hadde du sist behov for starthjelp?
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Elolz »

Med en enkel batteri indikator, så kan en enkelt følge med på batteriets tilstand. Med Ctek sin har en 3 lys, i tillegg til å ha kontroll på batteriets spenningnivå der og da, kan man ut i fra hvor lang tid det tar fra en har parkert sykkelen til den går fra å lyse gult/grønt til å lyse oransje, se hvordan det holder på spenningen. Lyser det oransje etter under 15-20min, og en natt med lading ikke bedrer situasjonen, så er det bare å bestille inn nytt batteri. Da har man en del tid på seg.

Det er vel ikke ofte et batteri går fra å være i god stand til å bli såpass dødt at en ikke får start? Jeg har merket i god tid når batteriet begynner å bli dårligere, enten i form av indikatoren og at det ikke holder spenningen, eller at en må holde starteren inne litt lengre. Det har liksom aldri kommet som lyn fra klar himmel. Så da spør jeg dere med mer erfaring som har hatt sykkel like lenge som jeg er gammel: Har dere opplevt at et batteri ryker sånn plutselig uten noe form for forvarsel som dette? :-k (så lenge man da ikke har Biltema-batteri)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by ole m. »

Må jeg begrunne løse påstander også nå? :D

Det er ikke først og fremst kjørelengden, men hvor man kjører det kommer an på. Om man står fast på "veier" med krevende underlag, så er det kjedelig å ikke få start på motoren. Da kan en sånn liten dings være til uvurderlig nytte.

Image
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by ole m. »

jhn wrote:
ole m. wrote:
jhn wrote: Helt feil ... jeg bruker ikke sykkelen til små kjøring.
Jeg har ikke stoppet i "byen" med min nåværende sykkel. Den har jeg hatt i 8-9 år.
Jeg ser jo helt klart nytten i dingsen om man skulle tappes for strøm, men det har ikke skjedd meg på 25 år
Nærmeste kiosk eller nabo for deg er vel et par hundre km unna? Ikke rart det ikke blir noe småkjøring da... :lol:
Neida, bare 5 minutter.
Det er større sannsynlighet for å velte og knekke hendler og pedaler, men jeg har ikke det heller med meg.
Når hadde du sist behov for starthjelp?
Et par hendler kan også være smart å ha med ja.
Jeg trengte starthjelp senest i år, og har hatt behov for det tidligere også.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by ole m. »

Elolz wrote:Med en enkel batteri indikator, så kan en enkelt følge med på batteriets tilstand. Med Ctek sin har en 3 lys, i tillegg til å ha kontroll på batteriets spenningnivå der og da, kan man ut i fra hvor lang tid det tar fra en har parkert sykkelen til den går fra å lyse gult/grønt til å lyse oransje, se hvordan det holder på spenningen. Lyser det oransje etter under 15-20min, og en natt med lading ikke bedrer situasjonen, så er det bare å bestille inn nytt batteri. Da har man en del tid på seg.

Det er vel ikke ofte et batteri går fra å være i god stand til å bli såpass dødt at en ikke får start? Jeg har merket i god tid når batteriet begynner å bli dårligere, enten i form av indikatoren og at det ikke holder spenningen, eller at en må holde starteren inne litt lengre. Det har liksom aldri kommet som lyn fra klar himmel. Så da spør jeg dere med mer erfaring som har hatt sykkel like lenge som jeg er gammel: Har dere opplevt at et batteri ryker sånn plutselig uten noe form for forvarsel som dette? :-k (så lenge man da ikke har Biltema-batteri)
Det behøver ikke bare være dårlig batteri som gjør at man trenger ekstra strøm, det kan være andre forhold som gjør at du trenger å kjøre motoren ekstra på starteren.

Og batterier kan ta kvelden plutselig ja, selv anerkjente merker, har opplevd dette i bil. Jeg har også hatt batterier fra Biltema som har holdt i flere år (Suzuki TL 1000 S, Yamaha XT 500), og et som ikke fungerte da det ble kjøpt, men ble byttet inn i et nytt som har fungert siden.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by jhn »

ole m. wrote:Må jeg begrunne løse påstander også nå? :D

Det er ikke først og fremst kjørelengden, men hvor man kjører det kommer an på. Om man står fast på "veier" med krevende underlag, så er det kjedelig å ikke få start på motoren. Da kan en sånn liten dings være til uvurderlig nytte.
Javisst kan den det .. det har vel alle sagt seg enig i, men jeg har ikke hatt behov på 25 år.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Northman »

Kjekt å ha med på tur er kjekt å ha med på tur :thumleft

Etter at jeg punkterte for noen år siden så begynte jeg å kjøre med kompressor, plugger og dekkfiks på boks, har selvsagt ikke hatt behov for det i etterkant, men når det skjer er jeg klar \:D/

Ser at biltema har noe tilsvarende: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... 000035586/

Noen som har prøvd den?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Tommas »

Jeg har som regel med en batteribank til mobil etc, så om den batteribanken også kunne dekke som nødstarter for meg selv eller andre så er jo det helt innafor "kjekt å ha" 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by tshansen »

Hvis en tar vekk det faktum at det er en booster. At det bare er en batteribank... er det ingen som ser på dette som et behov i forhold til det at de har 12v uttak på sykkelen? :-k skal jeg på langtur, så har jeg planer om å ha med meg laptop, kamera, filmkamera, mobil og gps. Det er greit å kunne lade noe av dette på natten. Slippe å drive på å bytte produkt å lade underveis osv. :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by jhn »

LordShaft wrote:Hvis en tar vekk det faktum at det er en booster. At det bare er en batteribank... er det ingen som ser på dette som et behov i forhold til det at de har 12v uttak på sykkelen? :-k skal jeg på langtur, så har jeg planer om å ha med meg laptop, kamera, filmkamera, mobil og gps. Det er greit å kunne lade noe av dette på natten. Slippe å drive på å bytte produkt å lade underveis osv. :-k

Note4
Joda, jeg ser det. Jeg har jo en batteri bank, som brukes ved behov. Den er kjøpt fordi jeg ser behovet
Men jeg har aldri hatt behov for en booster ... og det er vel den funksjonen som ble beskrevet som uunnværlig?
Men det er klart, er den liten og hendig nok, skader det ikke å ha en liggende på lur
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by tshansen »

Jeg prøvde hvertfall ikke å påstå at dette var uunnværlig :-k da er jeg isåfall blitt missforstått. Jeg tenker bare at det må være greit å ha med denne funksjonen når en alikevel skal ha seg en power bank :thumleft

Også er jo dette en dings som tar veldig lite plass å kan holde på strøm langt lengre enn andre strøm banker jeg har hatt :-D eller blir det hevdet. Jeg har som sagt ingen erfaring med dette produktet selv

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by ojda »

Det er vel eget bruksmønster som avgjør om dette er et fornuftig alternativ :-k
Sjøl kjøpte jeg en bank på 4 amp som fungerer utmerket til mitt behon.
Hadde jeg vanligvis hatt behov for 10 amp+ kunne jeg helt greit ha vurdert denne pga den
Muligheten for jumpstart. :thumleft
Men du kan jo banne på at den gangen jeg hadde trengt starthjelp,
hadde jeg garrantert brukt opp strømmen på lading av extrautstyret allerede :redface
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by mekkern »

Liker selv også "kjekt og ha" og det tar fort overhånd :lol: men har en et reelt behov for "startfunksjonen" ? ellers blir det mye fordyrende.også oppbevaring/volum/flytting mellom kjøretøy.

Spørsmålet er jo om disse "nødboosterne" faktisk fungerer og hva kapasitet de faktisk har i forhold til oppgitt også-Har noe lest en test eller faktisk prøvd?
Celletypen gir jo visse forutsetninger/begrensninger og hvordan disse er oppgitt spriker en del. 12000ma- kapasitet på hvilken spenning?
se bare på denne:http://www.dinside.no/933239/test-av-nodladere

På "tursykkelen" har jeg et 10Ah 12v blybatteri med elektronisk skillerelee i toppboksen som "powerbank" der kan jeg lade masse med 3-12v uttak(ev. om natta) før batteriet er tomt og det påvirker ikke start-Kan reverseres til "hjelpestart" hvis "alt" har gått til H.

Men "best til normalbruk" for meg: en liten billig powerpack i lomma til reserve tlf/kamerastrøm.
Bjerknez

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at LITt spenning må vi da unne oss når man er på tur. Selv om jeg ikke har opplevd det så annser jeg at det er ganske så liten sjans for å få startproblemer som kan kobles til batteriet. Da er jeg mer bekymret for punktering for det er ikke akkurat lett alltid og skaffe dekk i riktig dimensjon samt få det påmontert midt i fellesferien. Vertfall ikke hvis det skal skje i går.

Hva blir det neste? Skal vi drasse med oss dekkomleggingsmaskin, en ekstra telefon (i tillfelle vi mister den første), et dekk, en kanne bensin? Eller kanskje en ekstra hjelm, i tillfelle den vi har blir stjålet, for vi får jo ikke kjørt noe sted lovlig uten hjelm? Har man med seg kredittkortet så tror jeg det meste fikser seg.

Et dekk pluggesett er så absolutt noe jeg skal kjøpe meg for har erfart at flere har punktert på tur. Det er også relativt lett og plugge dekket selv. Bortsett fra det, så har jeg 24-t veiservice fra BMW uten egenandel hvis det skyldes garantisak og husker jeg ikke feil så er det 500,- i egenandel hvis feilen er selvforskyldt.
Post Reply