Exide batteri booster/power bank

Prat om tung MC.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by ojda »

Her er en annen, på 12aht, med lommelykt til 500 kr.
Da begynner det å bli brukbart priset også.

http://www.rcbutikken.no/nb-NO/produkte ... ah-t6.aspx
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Bjerknez »

Det man må huske på er at disse power bankene/batteri bankene kun leverer rundt 70% av oppgitt effekt i praksis da mye av effekten går bort i varme. Det høres mye ut når man kan starte en bil opp til 20 ganger SAMT lade en rekke produkter etc. men la oss si man har en batteri bank på 12000mah. Da sitter man igjen med rundt 8.000mah i praksis. En random smart telefon i dag med respekt for seg selv har et batteri på rundt 3.000mah. GoPro kameraet har rundt 1.400mah, en iPad har rundt 10.000mah batteri etc.

Nå er det jo sjelden man lader telefonen sin HELT ut så klart og batteribanker på rundt 12.000mah. holder for de aller fleste av oss til en dagstur med litt filming og telefonlading, men ved normal bruk så vil jeg tro disse trenger en opplading i døgnet. Kommer så klart helt ann på bruken.

Jeg har en 6.600mah bank fra Clasern og en 16.000mah. bank fra Anker og jeg har enda til gode og bruke den største på tur. Men nå har jeg kun ladet telefonen (selv om det ikke var nødvendig, men liker å ha strøm på den) og litt GoPro. Man filmer jo stort sett ikke flere timer i strekk. Har man planer om å koble GoProen direkte til batteribanken for å filme HELE dagsturen så er det minnekortet som blir den neste bekymringen. På et voksent minnekort på 64GB. så får man rundt 4.5 timer med opptak i full HD og da må kortet erstattes. Slikes SD-kort er også relativt dyre.

Men jeg har erfart at GoPro er kresen på minnekortene. Med billige og "treige" minnekort så vil man ofte oppleve at videoen stopper eller blir korrupt/ødelagt. Det står på GoPro sine hjemmesider hvilke minnekort som annbefales og som GoPro går god for.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by tshansen »

ojda wrote:Her er en annen, på 12aht, med lommelykt til 500 kr.
Da begynner det å bli brukbart priset også.

http://www.rcbutikken.no/nb-NO/produkte ... ah-t6.aspx
Det er også lommelykt å pulslight på den jeg linket til, men denne hadde langt mer behagelig pris. Hvordan kvaliteten er på de forskjellige er jeg usikker på :-k
Innholdet er ofte det samme, men komponentene på skallet er ofte det som skiller 8)
Bjerknez wrote:Det man må huske på er at disse power bankene/batteri bankene kun leverer rundt 70% av oppgitt effekt i praksis da mye av effekten går bort i varme. Det høres mye ut når man kan starte en bil opp til 20 ganger SAMT lade en rekke produkter etc. men la oss si man har en batteri bank på 12000mah. Da sitter man igjen med rundt 8.000mah i praksis. En random smart telefon i dag med respekt for seg selv har et batteri på rundt 3.000mah. GoPro kameraet har rundt 1.400mah, en iPad har rundt 10.000mah batteri etc.
Hmm :-k Er du sikker på at dette stemmer, at de bare leverer 70% av oppgitt effekt? Det hørtes skremmende lite ut, å det stemmer ikke med mine utregninger når det kommer til mindre batteribanker jeg har :-k

Bjerknez wrote:Jeg har en 6.600mah bank fra Clasern og en 16.000mah. bank fra Anker og jeg har enda til gode og bruke den største på tur. Men nå har jeg kun ladet telefonen (selv om det ikke var nødvendig, men liker å ha strøm på den) og litt GoPro. Man filmer jo stort sett ikke flere timer i strekk. Har man planer om å koble GoProen direkte til batteribanken for å filme HELE dagsturen så er det minnekortet som blir den neste bekymringen
Jeg har jo strøm uttak på sykkelen, så til småturer (helgeturer) vil ikke trenge en slik batteribank. Men planlegger jeg tur på 2 til 4 uker nedover kontinentet. Med fokus på å ligge flest mulig døgn i telt. Så tipper jeg at en slik batteribank er mer enn bare kjekk å ha :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Ugelvik
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2016 08:33
MC: Tracer 900
Location: Bergen

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Ugelvik »

Problemet er vel tap ved konvertering. Battericellene er vel 3.7v og de skal levere 5 eller 12, så du vil derfor ikke få oppgitt kapasitet.
Bjerknez

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Bjerknez »

Hmm :-k Er du sikker på at dette stemmer, at de bare leverer 70% av oppgitt effekt? Det hørtes skremmende lite ut, å det stemmer ikke med mine utregninger når det kommer til mindre batteribanker jeg har :-k
I følge de testene jeg har lest så må man regne med ca. 70% av oppgitt effekt ja. Noen mer, andre mindre. Har man strømutak på sykkelen i dashen så er det jo enklere å bruke den så klart.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Tommas »

Tror denne diskusjonen ramler inn i "for komplisert"-området, forårsaket av PMS ;-)

Det er en grei batteribank, med mulighet for å starte et kjøretøy som er tomt for batteri. Har man normalt med en batteribank på tur, og har plass til denne isteden, så er det jo ingen nedside :thumleft

Regner vel ikke med å få bruk for startegenskapene, men deilig den ene gangen man gjør det 8)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by inunf »

Jeg tror denne havner mer i "gøy å kjøpe dingser"-kategorien enn kategorien for ting man faktisk trenger. Ser for meg at man skal ha temmelig stor, tung og moderne men samtidig ustabil MC og dra veldig langt fra allfarvei for at det skal forsvare prisen den koster og plassen den tar i bagasjen. Hvis sykkelen din er så tvilsom at du ikke vet om den starter, burde du kanskje ikke dra langt inn i villmarken med den alene?

At man vil lade de andre dingsene sine kan jeg til en viss grad forstå, selv om jeg tror man klarer seg fint uten.

Synes også det er festlig å lese om f. eks. "12000 mAh". Hvorfor ikke dra i vei med 12000000 μAh når man først vil ha et stort tall?
Bjerknez

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Bjerknez »

inunf wrote:
Synes også det er festlig å lese om f. eks. "12000 mAh". Hvorfor ikke dra i vei med 12000000 μAh når man først vil ha et stort tall?
Har vel litt med pris og tilgjengelighet å gjøre ;-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by ojda »

Bjerknez wrote:
inunf wrote:
Synes også det er festlig å lese om f. eks. "12000 mAh". Hvorfor ikke dra i vei med 12000000 μAh når man først vil ha et stort tall?
Har vel litt med pris og tilgjengelighet å gjøre ;-)

:lol: :lol: :lol: Ække elektriker han der serru \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Bjerknez »

Ser jo nå at han skrev μAh og ikke mAh som jeg trodde han gjorde, og da melder jeg pass :redface
Er på langt nær noen elektriker og det nærmeste jeg kommer arbeid rundt dette er bytting av batterier i fjernkontrollen :redface
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by hakhap »

Grunnen til å skive mAh er nok fordi alle mobiltelefoner oppgir det på batteri og folk er nomalt dårlige på å regne om mellom disse m M K etc

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by Babelfisken »

Her er min batteribank som starter biler og mc uten problemer:[img]
https://www.dropbox.com/s/1mgcjg06um5ef ... 3.jpg?dl=0[/img]
Dette er 8 stk A123 26650 celler. Hver av disse leverer ca 130A peak. Disse er koblet fire + fire i serie eller 4S2P.
Det geniale med LiFePO4 er at de er rett i overkant av 14 V fulladet og nominell (normal) spenning er på 13,2V og går dermed rett på 12V anlegget uten elektronikk i mellom.
Som booster ville det antagelig holde lenge med bare 4 celler i serie til MC. Det blir et batteri på ca 400g. inkl kabler.
Batteriet som er avbildet var egentlig gitt opp da jeg har skadet det pga tyning i lave temperaturer og tynn intern kabling.
Likevel er det blitt brukt til start av MC og 1,8L bensin motor. Det hjalp til og med en merce diesel i gang. Dett skjedde gjennom sommeren og uten at det har vært ladet siden i våres en gang.
En svensk elektro ingeniør startet en Hemi med et slikt 4 cellers batteri, to ganger uten lading i mellom.
Jeg har kjørt med et 4S3P batteri i en VTR1000F i en sesong nå (8000km) og aldri hatt bedre batteri. Det er koblet rett til en vanlig regulator og har ingen ytligere BMS styring. Det rett og slett erstatter blybatteriet som det er.
LiFePO4 må ikke sammenliknes med LiPo. Dette er et mye mer stabilt batteri og det skal svært mye til å skape farlige situsjoner.
Man kan iofs lett ødelegge det uten BMS men om man har en spenningsmåler og passer litt på kan man ha det i mange år som startbatteri og som Booster er det helt problemfritt.

En siste ting er fleksibiliteten. Størrelsen på cellene er 26mm i diameter og 65 mm høye (26650). "Alle" cafe racer byggere sliter med plassering av batteri. Her kan man lage et par små pakker med 4S som settes sammen som man selv vil og kobles sammen med fete kabler og fungere som ett batteri.

Stablet ved siden av hverandre |||| (26 x 65 x 104) eller etter hverandre _ _ _ _ (26 x 26 x 260), Eller i firkant blokk :: (52 x 52 x 65)
Pakker som skal være lett å gjemme bort i den ene eller den andre formen.
Koble et par slike stabler sammen og man har et kraftig batteri.

Man får tak i slike celler bla på AliExpress. LiFEPo4 26650 er søkeordene. A123 er en anerkjent produsent.
wsosur
Posts: 1
Joined: 02 Jul 2022 13:33
Contact:

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by wsosur »

Jeg vet ikke om jeg skal ha en selv enda, jeg så bare for meg at dette kunne være en smart ting om man har planer om å reise på en lengre motorsykkeltur med telt og ikke være så avhengig av å finne strøm. Å at det er en booster i tillegg er ikke en ulempe heller :-D
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Exide batteri booster/power bank

Post by ole m. »

Jeg har en fra Sønnak Exide som er med på tur. Tar ikke så mye plass, og veier lite. Kjekt om man plutselig trenger starthjelp.

Image
https://www.exidegroup.com/no/nb/produc ... er-booster
Post Reply