Stoppa av statens vegvesen i dag...

Prat om tung MC.
Post Reply
Jon Erik
Posts: 204
Joined: 13 May 2007 21:00
Location: Asker
Contact:

Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by Jon Erik »

I dag ble jeg stoppe av statens vegvesen som hadde kontroll ved Ullevål stadium...Fikk mangel lapp på eksos da dette ikke var orginalt (slapp unna med miniskilt :-)
Er det bare å sette på orginalt og vise sykkel?
Blir det noe mer bråk hvis man blir stoppa igjen når jeg bytter tilbake til uorginalt?

Han sa at i hele sommer skulle det sjekke ekstra på mc eksos.....
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by EspenL »

Jon Erik wrote:I dag ble jeg stoppe av statens vegvesen som hadde kontroll ved Ullevål stadium...Fikk mangel lapp på eksos da dette ikke var orginalt (slapp unna med miniskilt :-)
Er det bare å sette på orginalt og vise sykkel?
Blir det noe mer bråk hvis man blir stoppa igjen når jeg bytter tilbake til uorginalt?

Han sa at i hele sommer skulle det sjekke ekstra på mc eksos.....
Mulig dette er et jævli dumt spørsmål, men hvorfor er det ulovlig å kjøre med uoriginal eksos... hvis det ikke bråker mer enn det som er tillatt eller gir sykkelen høyere effekt enn det den er spesifisert til å være?
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by brap »

Det er lovlig å kjøre med uoriginalt eksosanlegg, men det må være godkjent for bruk på norsk vei.

Sett på et lovlig anlegg. Hvis du er i tvil om reglene er det bare å ringe Vegvesenet og høre.
il4
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by lassie »

Skiltet tar de på visningen, så du bør nok få på lovlig skilt når du viser den. De er hissige som veps i saftglass når det gjelder eksos om dagen, mange som har fått mangellapp nå ja..
Jon Erik
Posts: 204
Joined: 13 May 2007 21:00
Location: Asker
Contact:

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by Jon Erik »

Har orginalt skilt så setter på det ja....Får kjøre noen uker til før jeg viser den da, har jo 4 uker på meg, kan jo hende man blir stoppet flere ganger :-k
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by bengtern »

flaks at du kom unna med skiltet da :P får man mangellapp også hvis man har vippeskilt?? alltså hvis man bare har det ? men, ikke bruker det i trafikken?
Du fikk ingen bot for at anlegget bråka for mye alltså?? off.. kansjke jeg skal sette i db-killern på gsx-en bråker ganske greit uten for å si det sånn... akra shorty m/cat-hack er blitt målt til 120db så yoshi mitt, er sikkert 110 eller noe! hva er grensa på db? er det 90 eller 100?
Nå:Gsx-r600 k8
Jon Erik
Posts: 204
Joined: 13 May 2007 21:00
Location: Asker
Contact:

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by Jon Erik »

Tror ikke vegvesen gir bot...eller? Men de som stoppa meg var jo helt grønne, sura rundt sykkel og viste ikke noe...var nesten så de trodde det var orginalt anlegg....Jeg sa at anlegget sto på når jeg kjøpte sykkle hos forhandler (brukt) :lol: Men de synes det bråka fært....

Noen som vet hva som skal til for å få godkjent uorginalt annlegg? hva er db grense? og hva annet krever de?
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by Onsløv »

Mener det er godkjent hvis det er e-merket og har en max db på et viss turtall. Dessverre kommer jeg ikke på DB-tallet eller om det har relevans i hele tatt.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by knetrom »

Står ikke dB på CE-merkingen?
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by RuneMC »

Står i vognkortet hvor mye det kan støye (standstøy) og ved hvilket turtall. 87dB ved 3250 på min 650 endunker... skal vel måles en halvmeter unna ca.

Til banekjøring er vel kravet originalt eller mindre enn 100dB.

Ellers går det et skille på hvor ny sykkelen er. 2003 eller nyere så er det strengere og man skal vel i prinsippet ha originalt anlegg med E-merke som matcher sykkel - om man ikke har fått godkjent noe annet...
Tidligere årsmodeller kan ha uoriginalt, men fortsatt krav om støygrense. HD (bare som eksempel) har vel folkelig sett en viss godvilje ift å bråke mer enn andre, men sikkert helt opp til kontrollør om de ønsker å se igjennom fingrene med det...
Motormusikk for oss som har et forhold til MC blir ofte oppfattet som ren støy av andre. Enkelte ganger skal jeg være enig - når visse sykler høres et par kilometer før og etter passering... kjøres det for mye med slike anlegg i boligområder sent på kvelden er det fort at alle MC'er får et negativt fokus - og ditto kontroller etter klager fra beboere...
Jon Erik
Posts: 204
Joined: 13 May 2007 21:00
Location: Asker
Contact:

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by Jon Erik »

Vil det si at min 2003 mod kan ha uorginalt, så lenge det ikke støyer mer enn det som står i vognkortet? med db killer har jeg 95db.dette har jeg testet flere ganger...
sjekker statens vegvesen lyden eller må jeg et annet sted?
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
SveinT
Posts: 95
Joined: 16 Oct 2007 00:26
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, Suzuki GS750B
Location: Skien
Contact:

Re: Stoppa av statens vegvesen i dag...

Post by SveinT »

Han sa at i hele sommer skulle det sjekke ekstra på mc eksos.....
Bare en liten avsporing, ...
hadde veivesenet vært like hissige på å å dele ut mangellapper på veidekket,
(som jo ofte er årsak til større ulykker enn et uoriginalt eksosanlegg)
så skulle de fått applaus av meg ...
Post Reply