Hjelm til brillebrukere

Prat om tung MC.
Post Reply
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Hjelm til brillebrukere

Post by Treize »

heisann forumbrukere, nå har faren min kjøpt en motorsykkel som jeg får låne nå og da. Jeg har allikevel et problem med at det dugger i delvis på brillene mine når jeg har helhjelmen min på (med visiret nede) når jeg puster med munnen. Dette problemet hadde jeg også da jeg tok mc lappen. Dette gjør at jeg får problemer med å se når jeg skal kjøre. Jeg har linser, men de korrigere ikke godt nok fordi øyene mine har skjeve hornhinner.

har noen andre brillebrukere problemer med dette?
jeg har prøvd sånn cross hjelmer, og de hjelper delvis bedre ved at munningen tar meste av "pusten min". Men problemet "dugger" enda. Jeg vil ikke ha en sånn halvhjelm!
hvis det er noen med slike erfaringer her inne så tar jeg imot forslag :roll:
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by Hchaugen »

Hei! Er ikke brillebruker, men min far har samme problemet. Han kjørte med en hjelm med dårlig lufting foran munnpartiet. På min hjelm har jeg en "åpning" som kan åpnes og lukkes. Det er rett foran munnen.Det hjalp hvertfall ham, og kjører nå uten problemet. Kan være noe kaldt å kjøre med den åpen på kalde dager! Hjelmen er en AGV Stealth
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by inunf »

Med Arai RX7 får du all luftingen du trenger. Hvis den passer hodet ditt så er den også noe av det mer cømfy du kan tre nedover hodet. Dessverre koster den Image pluss Image
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by Ulvinnen »

Jeg har også helhjelm og briller. Det er sjelden jeg har problemer med dugging på brillene. Og når de dugger, så gjør visiret det også, så det hadde ikke vært så stor forskjell å kjøre med linser. Når det dugger, så lar jeg det være en liten åpning nederst på visiret. Det er nok til at duggen blåser bort.

Hjelmen min er en Schuberth åpningshjelm med innebygd solvisir. Solvisiret har jeg forøvrig aldri fått dugg på, men det skyldes vel at det bare er dugg på visir og briller når det er rått/vått i luften, ikke i solskinn.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by ToreLo »

Jeg kjører også med briller. Har egentlig ikke noen super oppskrift, men du kan prøve antidugg.. kan kjøpes på brilleland (sikkert andre brillesteder og). Har prøvd det både på visir og på brillene.. det funker greit, men ikke heeelt optimalt.

Men om det dugger når du kjører så bør du nok finne deg en annen hjelm og. Jeg har AGV S-4 og har ikke problemer under kjøring, problemet dukker bare opp når jeg står stille.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by Rimol »

kjørte med briller før og hadde samme problem, men jeg tok verdens letteste og kansje minst kostbare løsningen, puste med nesa!.. går faktisk an det og..
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by hakrist »

Kjøpte meg Schubert C2 fordi jeg brukte briller da jeg tok lappen.
Fant fort ut at det ikke var noe bra hjelm å ha briller i.

Så jeg skaffa meg linser istedet :)

Men har hatt lyst til å teste ut C3. Hører at brilleproblemene visstnok er utbedra på den.
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by ^nitro »

Visir med styrke hadde vært noe :)

Har aldri prøvd å kjøre med briller under hjelmen. Blir de fortsatt duggete om man har pinlock visir?
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by Juliet »

Antidugg fra brillebutikk
Hjelm med ekstra lufting og med inner-visir a la Shoei Raid 11 som jeg er meget fornøyd med, har mye lufting og generelt lite duggproblemer
OG: Linser med korrigering for hornhinnene dine, finnes både som måneds og dagslinser hvis du ikke har en styrke som faller utenfor alle linsemerkene ;) Også for ekstreme styrker kan man få spesial-linser som passer. Det koster en del mer, men de varer som regel lenge, særlig hvis man ikke bruker de hver dag.
Vær obs på at briller som sitter for tett på deg dugger lettere enn ellers, siden det er varmen fra deg mot luft-temperatur som gjør at det dugger....

Åpner du visiret til du kommer opp i fart vil det hjelpe mye så lenge det ikke er veldig mye luftfuktighet. Da vil en dose antidugg gjøre seg gjeldende i tillegg. Ellers er rene brilleglass tingen da... ;)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by Treize »

takk for svar. skal prøve sånn antidugg på brillene. De motorsykkelhjelmene som ble anbefalt var litt for dyre. Ellers var det godt å få kjørt litt sykkel igjen. Jeg får ikke dugg så lenge jeg har visiret litt åpent, men så vil jeg helst ha dem helt nede. linsene mine koster ganske mye allerede og jeg har allerede prøvd ulike merker. Men optikeren viser ikke til noe dyrere linser (eller bedre) til meg. Det ser ut som han finner de linsene som passer til meg uten å vise til at det fins bedre... :?

Men absolutt... jeg skal prøve sånn antidugg.
takk igjen bikere :D
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by RuneMC »

Bruker ikke briller selv, men bruker Fogtech på visiret ($22 med frakt = 130,- kr som brevpost fra USA... kanskje norske nettbutikker kan lære noe av det... de tar jo 100+ bare for frakten) - det funker veldig bra - MEN visiret må være helt tørt når man påfører det... da holder det seg fint 2-3 timer selv om det er skikkelig kaldt/fuktig ute. (Lengre hvis det er mindre ekstremt fuktig). Jeg bruker bare et par dråper på en snipp av en filtklut hver gang så flaska er skikkelig drøy i bruk.

En svakhet er derimot hvis visiret allerede er fuktig/vått... det funker nemlig ikke å påføre på fuktig visir... og det kan jo være en utfordring å finne tørre/varme steder på langtur i øs pøs regnvær. Har da sett tips om å bruke svamp med såpevann (zalo) men har ikke prøvd det... sikkert litt mer "blurry"...

For visir så er den permanente løsningen ellers såkalt "pinlock"patent, dvs et indre visir som er festet med pinner til det ytre slik at det blir to lag med et lag luft imellom. Noen hjelmer kommer nå standard med det.
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Hjelm til brillebrukere

Post by KristianW »

Kjøpte meg nettopp en Schuberth C3 åpningshjelm, som jeg til nå er utrolig fornøyd med.

http://www.schuberth.com/en/products/mo ... black.html
--
Kristian
Post Reply