Elektriske motorsykler

Prat om tung MC.
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

Men det skal sies... Til vår kjørestil så hadde denne GTE'en passet perfekt. Totalt sett er den rimeligere enn UP'en også da man sparer minst 1000-lappen i måneden på drivstoff til jobbkjøring.

Gikk bra gjorde den også. Ble faktisk overrasket over aksellerasjonen opp til 90-100km/t ved batteridrift. Artig bil, men ikke akkurat en bil for entusiasten kanskje...

Koster jo bare 350.000,- klin ny med nødvendig utstyr og den lades opp til 100% på 4 timer og 80% på en time. (mener jeg å huske). men man har jo en bensinmotor i den også så skulle du glemme å sette den til lading så er man ikke fucked av den grunn.

Men siden dette er en hybrid så er batteriet ganske lite og passer kanskje ikke alle. Oppgitt kjørelengde er 6 mil. Kjørelengden JEG fikk ut av batteriet (kun batteridrift) var 3 mil med forholdsvis rolig kjøring. Men siden madammen har totalt 1.5 mil på jobb (totalt 3 mil) og jeg har ca. 2.5 mil på jobb så hadde denne passet oss helt perfekt.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Elektriske motorsykler

Post by Tommas »

Bjerknez wrote:Jeg tror ikke rekkevidden bør bli så mye lenger, men oppladingstiden bør forbedres. Kommer man seg 15 mil på en lading og kan lade opp batteriet til 100% (fra null) på 20 minutter og 80% på 5-10 minutter så snakker vi. Da er det bare lyden igjen som jeg kommer til å savne.
Hehe, så fulladet på 30 min med hurtiglader er uakseptabelt - men 20 min så er det greit 8)

Kjenner flere som putrer rundt med Tesla. De legger bare inn lunsjen der det er hurtiglader på veien til Bergen feks. Ikke noe stress, men et planlagt stopp. Han ene tok med familien på bilferie i Danmark og Sverige. Påstod det var null problem på to ukers tur å finne lading og unngå stress med rekkevidde.

På tross av det kjenner jeg litt på rekkeviddeangst når jeg tenker på eldrift, også at "cruise rundt på innfall" blir litt mer vrient. Men regner med lademuligheter blir bra utbygd etterhvert, så om kanskje 3-5 år er det "helt ok" å klare seg med elsykkel.

Tror noe av grunnen til at de ikke pusher feks GS med eldrift er at de som kjøper de syklene ser for seg selv på Road of Bones, eller på ukelange ekspedisjoner gjennom villmarka. Da matcher det dårlig å lete etter stikkontakt.

Selv om de fleste solgte traktorer kjører 99% på asfalt, og aldri ser en overnatting på annet enn hotell ellr campinghytte 8)
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:
Bjerknez wrote:Jeg tror ikke rekkevidden bør bli så mye lenger, men oppladingstiden bør forbedres. Kommer man seg 15 mil på en lading og kan lade opp batteriet til 100% (fra null) på 20 minutter og 80% på 5-10 minutter så snakker vi. Da er det bare lyden igjen som jeg kommer til å savne.
Hehe, så fulladet på 30 min med hurtiglader er uakseptabelt - men 20 min så er det greit 8)

Kjenner flere som putrer rundt med Tesla. De legger bare inn lunsjen der det er hurtiglader på veien til Bergen feks. Ikke noe stress, men et planlagt stopp. Han ene tok med familien på bilferie i Danmark og Sverige. Påstod det var null problem på to ukers tur å finne lading og unngå stress med rekkevidde.

På tross av det kjenner jeg litt på rekkeviddeangst når jeg tenker på eldrift, også at "cruise rundt på innfall" blir litt mer vrient. Men regner med lademuligheter blir bra utbygd etterhvert, så om kanskje 3-5 år er det "helt ok" å klare seg med elsykkel.

Tror noe av grunnen til at de ikke pusher feks GS med eldrift er at de som kjøper de syklene ser for seg selv på Road of Bones, eller på ukelange ekspedisjoner gjennom villmarka. Da matcher det dårlig å lete etter stikkontakt.

Selv om de fleste solgte traktorer kjører 99% på asfalt, og aldri ser en overnatting på annet enn hotell ellr campinghytte 8)
Jeg har lekt litt med følgende tanke når det kommer til drivstofføkonomi:

Tanken er jo gjemt under bilen og tankmåleren beveger seg jo såpass sagte at man ikke merker det. Men her kan det hende dem kunne gjort noen enkle grep for å leke litt med hjernen til sjaføren for å forbedre drifstofføkonomien. nemlig å lage en viser med såpass stort utslag at man faktisk ser at den går nedover. Jeg tror at hvis vi mennesker også hadde sett bensinmengden som bilen bruker samt tanken som gradvis tømmes så hadde man følt mer på forbruket.

Blir litt som å bruke kontanter i stede for bankkort.

Litt klønete forklart, men regner med at noen av dere forsto den.... :redface
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: Elektriske motorsykler

Post by tunmag »

Bjerknez wrote:
Tommas wrote:
Bjerknez wrote:Jeg tror ikke rekkevidden bør bli så mye lenger, men oppladingstiden bør forbedres. Kommer man seg 15 mil på en lading og kan lade opp batteriet til 100% (fra null) på 20 minutter og 80% på 5-10 minutter så snakker vi. Da er det bare lyden igjen som jeg kommer til å savne.
Hehe, så fulladet på 30 min med hurtiglader er uakseptabelt - men 20 min så er det greit 8)

Kjenner flere som putrer rundt med Tesla. De legger bare inn lunsjen der det er hurtiglader på veien til Bergen feks. Ikke noe stress, men et planlagt stopp. Han ene tok med familien på bilferie i Danmark og Sverige. Påstod det var null problem på to ukers tur å finne lading og unngå stress med rekkevidde.

På tross av det kjenner jeg litt på rekkeviddeangst når jeg tenker på eldrift, også at "cruise rundt på innfall" blir litt mer vrient. Men regner med lademuligheter blir bra utbygd etterhvert, så om kanskje 3-5 år er det "helt ok" å klare seg med elsykkel.

Tror noe av grunnen til at de ikke pusher feks GS med eldrift er at de som kjøper de syklene ser for seg selv på Road of Bones, eller på ukelange ekspedisjoner gjennom villmarka. Da matcher det dårlig å lete etter stikkontakt.

Selv om de fleste solgte traktorer kjører 99% på asfalt, og aldri ser en overnatting på annet enn hotell ellr campinghytte 8)
Jeg har lekt litt med følgende tanke når det kommer til drivstofføkonomi:

Tanken er jo gjemt under bilen og tankmåleren beveger seg jo såpass sagte at man ikke merker det. Men her kan det hende dem kunne gjort noen enkle grep for å leke litt med hjernen til sjaføren for å forbedre drifstofføkonomien. nemlig å lage en viser med såpass stort utslag at man faktisk ser at den går nedover. Jeg tror at hvis vi mennesker også hadde sett bensinmengden som bilen bruker samt tanken som gradvis tømmes så hadde man følt mer på forbruket.

Blir litt som å bruke kontanter i stede for bankkort.

Litt klønete forklart, men regner med at noen av dere forsto den.... :redface
Det som kalles for kjørecomputer, som er i sikkert 99% av nyere biler?
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

tunmag wrote:
Bjerknez wrote:
Tommas wrote:
Hehe, så fulladet på 30 min med hurtiglader er uakseptabelt - men 20 min så er det greit 8)

Kjenner flere som putrer rundt med Tesla. De legger bare inn lunsjen der det er hurtiglader på veien til Bergen feks. Ikke noe stress, men et planlagt stopp. Han ene tok med familien på bilferie i Danmark og Sverige. Påstod det var null problem på to ukers tur å finne lading og unngå stress med rekkevidde.

På tross av det kjenner jeg litt på rekkeviddeangst når jeg tenker på eldrift, også at "cruise rundt på innfall" blir litt mer vrient. Men regner med lademuligheter blir bra utbygd etterhvert, så om kanskje 3-5 år er det "helt ok" å klare seg med elsykkel.

Tror noe av grunnen til at de ikke pusher feks GS med eldrift er at de som kjøper de syklene ser for seg selv på Road of Bones, eller på ukelange ekspedisjoner gjennom villmarka. Da matcher det dårlig å lete etter stikkontakt.

Selv om de fleste solgte traktorer kjører 99% på asfalt, og aldri ser en overnatting på annet enn hotell ellr campinghytte 8)
Jeg har lekt litt med følgende tanke når det kommer til drivstofføkonomi:

Tanken er jo gjemt under bilen og tankmåleren beveger seg jo såpass sagte at man ikke merker det. Men her kan det hende dem kunne gjort noen enkle grep for å leke litt med hjernen til sjaføren for å forbedre drifstofføkonomien. nemlig å lage en viser med såpass stort utslag at man faktisk ser at den går nedover. Jeg tror at hvis vi mennesker også hadde sett bensinmengden som bilen bruker samt tanken som gradvis tømmes så hadde man følt mer på forbruket.

Blir litt som å bruke kontanter i stede for bankkort.

Litt klønete forklart, men regner med at noen av dere forsto den.... :redface
Det som kalles for kjørecomputer, som er i sikkert 99% av nyere biler?
Nei. Kjørekomputeren driter de fleste i fordi de er vant til den. Tankmåleren er den vi uansett forholder oss til til syvende og sist og hvor fort den går nedover kommer så klart ann på størrelsen og formen på tanken.

UP'en vi har i dag har bare en tank på 40 liter og tanknåla ser ut som en rund klokke. Den tankmåleren kan man nesten se bevege seg. Det gjør at vertfall JEG noen ganger tenker litt ekstra på og kanskje stoppe motoren når jeg står stille. Ikke for at jeg er så himla gjerrig, men det er noe som skjer oppi hodet når man får "sannheten" servert.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Elektriske motorsykler

Post by mekkern »

Siden motorsykkel for meg er nesten kun "leketøy og kos" må da EL-syklene gi meg noe som ikke bensinsykkelen kan...miljø og drivstoffkostnad er ikke et tema for meg.

Da må den enten gå noe grassalt, veie mye mindre eller være rasende billig- kommer nok en gang i fremtiden \:D/ hvis de rekker det før vi ikke får kjøre selv lengre...
http://vegnett.no/2016/02/hva-om-det-i- ... or-farlig/

en får gasse på så lenge det går. :smt003
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

Men det skal sies at jeg er litt imponert over hvor langt man har kommet her på mc fronten. Men å kjøpe en rendyrket R-sykkel med batteri hadde nok ikke vert det første som falt meg inn. Skulle jeg hatt noe med batteridrift i dag så mådde det bli på mopedstadiget. Der er ikke prestanda så viktig og jeg tror elektriske mopeder har en større kundemasse. Man kan jo bare se hvor populære de elektriske tråsyklene har blitt.

Jeg har for meg at en cruiser hadde vert et bra utgangspunkt og plassere et batteri. Der er vekt og prestanda ganske underordnet og de som kjører cruiser er ofte på tur og er kanskje ikke såå opptatt av lyden. vertfall ikke alle.

men det hele koker ned til den lyden altså... lyden i de syklene i videoene over høres jo akkurat ut som bordsagen til naboen...
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Gh0stHack3r wrote:Bestillte en Eneriga Ego "Corsa Edition" i 2015 fra leverantör i Oslo, planerad leveranse i Mars 2016
Kan laste opp bilder och en review när den kommer om det finns intresse.
Hadde vært veldig kult :) Liker tanken på EL-MC (men har aldri prøvd enda).
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Elektriske motorsykler

Post by freddy123 »

For min egen del så tror jeg litt av gleden hadde blitt borte med en El-mc , de ulike bensinmotorene og de ulike karaktirestikkene de har det er jo det som gjør det hele litt spennende og det skal låte litt når man drar på mener jeg :)

En El-bil kunne jeg hatt men ikke en el-motorsykkel siden mc for meg er en hobby og et leketøy og ikke et kjedelig fremkomstmiddel...

Uansett hvor raske de blir til å lade opp osv så vil jeg heller at kjøretøyet skal fylles med bensin :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Negativen
Posts: 15
Joined: 11 Feb 2016 13:24
MC: Ducat StreetFighter 848
Husqvarna 501
KTM 50 sx

Re: Elektriske motorsykler

Post by Negativen »

Gh0stHack3r wrote:
Ett bedre exemple på Lyd opptak och Actioncam produktion.

[youtube][/youtube]
Hehe, ja. Men selv den mest jævlige Harley´n kan høres bra ut når man legger musikk oppå.
It was a great time, I can´t remember it. But I´ll never forget it.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Energica Esse Esse 9 concept
Image
Image

Ny sykkeltype fra Energica?
http://www.asphaltandrubber.com/bikes/e ... 9-concept/


Og ikke akkurat tung MC, men Vespa kommer også med en elektrisk versjon, Vespa Elettrica.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Elektriske motorsykler

Post by Tommas »

Artig sak for en liten søndagstur etter softis :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Elektriske motorsykler

Post by biker7 »

Må da gå ann å få lagd noen kule plastdeksler over de utrolig stygge batteripakkene på disse el-syklene ! :-k Byner å komme noen modeller som ser kanske tøffe ut, men "motoren" (batteripakkene) ødelegger jo hele utseendet på de fleste av dem ! :evil:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Elektriske motorsykler

Post by Toven »

Syntes ikke Zero sin ser så halværn ut

Image

Men mangler liksom to sylindre da.. :lol:
Post Reply