Elektriske motorsykler

Prat om tung MC.
User avatar
Gh0stHack3r
Posts: 4
Joined: 28 Feb 2016 13:42
MC: -
Energica Ego - 16
Zero SR - 15
BMW K1600GT - 13
Honda Hornet - 11

Re: Elektriske motorsykler

Post by Gh0stHack3r »

Hur man inte spelar in lyd med en actioncam

[youtube][/youtube]

Ett bedre exemple på Lyd opptak och Actioncam produktion.

[youtube][/youtube]

Reviews fra MCN.com : Motorcycle.com

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
“Bitcoin is not a currency” It is a “network-centric model for recording ownership and trust“
It is the Internet of money, and currency is just the first application
The Blockchain itself is boring technology… it’s Quicken, only slow and distributed
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:rekkevidde 200km, ladetid 3,5 timer? Er du vittig? :-s Det er jo helt meningsløst. Det må nok gjøres noe alvorlig med rekkevidde for disse syklene, samt ladetiden. Går det f.eks an å hurtig lade på bil ladestasjonene
200km. er nok også et veldig teoretisk annslag. Man kjører jo ikke "økonomisk" med en motorsykkel slik mange gjør med bil. La oss si 15 mil er det man kan oppnå som absolutt maks i praksis før man MÅ lade den opp. Ja, da komemr man seg fra Fredrikstad til Drammen (til Tommas for min del). Der må jeg være i 3.5 timer samt snylte ladestrøm for å i det hele tatt komme meg hjem igjen. Å da er det ikke akkurat rom for noen krumspring langs veien.

Jeg er i utgangspunktet glad for utviklingen når det kommer til dette, men så langt så ser jeg på batteridrevne motorsykler som noe man får kjøpt på hjelpemiddelsentralen. Jeg vil ha lyd, råskap, lang rekkevidde og muligheten for å fylle opp tanken akkurat når det passer meg, på under 2 minutter.
User avatar
Gh0stHack3r
Posts: 4
Joined: 28 Feb 2016 13:42
MC: -
Energica Ego - 16
Zero SR - 15
BMW K1600GT - 13
Honda Hornet - 11

Re: Elektriske motorsykler

Post by Gh0stHack3r »

LordShaft wrote:rekkevidde 200km, ladetid 3,5 timer? Er du vittig? :-s Det er jo helt meningsløst. Det må nok gjøres noe alvorlig med rekkevidde for disse syklene, samt ladetiden. Går det f.eks an å hurtig lade på bil ladestasjonene
Energica med supercharger lader fra 10% til 80% på 15 minuter, du bruker ikke ett elfordon fra 100% til 0% normalt.
Har du kört en elmotorcykel?, har kört min Zero SR i 2015 range var ikke noe problemer..
Har kört Oslo - Göteborg med min Zero uten o lade...
“Bitcoin is not a currency” It is a “network-centric model for recording ownership and trust“
It is the Internet of money, and currency is just the first application
The Blockchain itself is boring technology… it’s Quicken, only slow and distributed
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Elektriske motorsykler

Post by Tommas »

Om du kommer deg fra Drammen til Geilo (20 mil) med litt aktpågivende og varsom kjøring, for deretter å måtte lade i 30 min på en hurtiglader så er jo det rett og slett bra. De aller fleste turer jeg kjører så har man veldig ofte en pause oftere enn 20 mil for bensin og kaffe, så jeg tror dagsetappene blir like lange.

Dette forutsetter så klart at det finnes en hurtiglader på dagsetappen, og over natten en stikkontakt om du skal sove over.

En ting som er helt sikkert: det blir ikke FÆRRE lademuligheter de neste årene 8)


Lyden er jo det største problemet, alt annet blir jo sakte men sikkert bedre :(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elektriske motorsykler

Post by tshansen »

Mulig jeg oppfattes som negativ til EL sykkel, det er jeg ikke!! :thumleft

Jeg har ikke kjørt EL sykkel selv nei, men jeg er noe bekyrmet for rekkevidde. Men hvis det er som du sier, at den kan lades fra 10 til 80 på 15 min, da er jo vi virkelig i sonen for hva som kan være aktuelt. Men jeg skulle likt å sett rekkevidder på 30 til 50 mil før det kan sies å være et supert alternativ :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Om du kommer deg fra Drammen til Geilo (20 mil) med litt aktpågivende og varsom kjøring, for deretter å måtte lade i 30 min på en hurtiglader så er jo det rett og slett bra. De aller fleste turer jeg kjører så har man veldig ofte en pause oftere enn 20 mil for bensin og kaffe, så jeg tror dagsetappene blir like lange.

Dette forutsetter så klart at det finnes en hurtiglader på dagsetappen, og over natten en stikkontakt om du skal sove over.

En ting som er helt sikkert: det blir ikke FÆRRE lademuligheter de neste årene 8)


Lyden er jo det største problemet, alt annet blir jo sakte men sikkert bedre :(
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg tror ikke noe på disse oppgitte tallene. Jeg har prøvekjørt en del EL-biler som lover 20 mils rekkevidde og med MIN kjørestil så hadde jeg ikke turt å kjøre en meter lenger enn 10 mil før jeg begynte å lete etter en ladestasjon. En motorsykkel er jo ikke noe man kjører så veldig økonomisk med. Lyden er nevnt. De på videoene over høres ut som en bordsag. Ikke så ille som jeg først anntok, men allikevel ikke en lyd som gir meg frysninger på ryggen i positiv forstand.

Men man trenger jo ikke være rakettforsker for å forstå at utviklingen rundt dette vil eksplodere og om noen år så blir det mer og mer vanlig å finne elektriske sykler i utstillingslokalene til forhandlerne.

Vekten på 280kg. (viser til sykkelen i videoene over) er jo også ganske høy. Faktisk tyngre enn Harleyen til freddy. Bør ikke ha så alt for mye å si kanskje, men tydelig at han ene som testet sykkelen i videoen over (tror det var den tredje videoen ovenifra, MCN) ikke var helt begeistret. Han står og blir "pushet" av en entusiast og jeg tror mye av det han sier blir litt sånn for å være hyggelig. Vertfall slik jeg oppfattet det.

Men ja... dette er kommet for å bli, men er ikke modent nok til at jeg tar steget ennå vertfall...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Elektriske motorsykler

Post by Tommas »

LordShaft wrote: Men jeg skulle likt å sett rekkevidder på 30 til 50 mil før det kan sies å være et supert alternativ :D
Det er jo nesten litt urettferdig å kreve så mye, tipper "klynga" på tur ligger mellom 15 og 25 mil (med unntak av traktorfolket og de med motorveikryssere). Klarer du å "tanke" på en halvtime for nye 20 mil, så er man vel godt i boks. I det minste i relativt siviliserte strøk.

Tipper de tar over pendling, småkjøring (ettermiddager etc), trial, lett enduro og banekjøring først. Laaaaange milslukerturer i dagesvis i grisgrendte strøk, eller superlange dagsetapper i høy fart, vil nok bli siste bastion som faller.


Blir spennende i årene som kommer, det er helt sikkert :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Elektriske motorsykler

Post by Tommas »

Bjerknez wrote:Men ja... dette er kommet for å bli, men er ikke modent nok til at jeg tar steget ennå vertfall...
God oppsummering. Flott at noen "early adopters" bryter litt vei for oss andre 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Elektriske motorsykler

Post by hakhap »

Synes de blir for dyre akkurat nå ellers fint som en pendlings sykkel for egen del, da er 200km helt kurrant. :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:
LordShaft wrote: Men jeg skulle likt å sett rekkevidder på 30 til 50 mil før det kan sies å være et supert alternativ :D
Det er jo nesten litt urettferdig å kreve så mye, tipper "klynga" på tur ligger mellom 15 og 25 mil (med unntak av traktorfolket og de med motorveikryssere). Klarer du å "tanke" på en halvtime for nye 20 mil, så er man vel godt i boks. I det minste i relativt siviliserte strøk.

Tipper de tar over pendling, småkjøring (ettermiddager etc), trial, lett enduro og banekjøring først. Laaaaange milslukerturer i dagesvis i grisgrendte strøk, eller superlange dagsetapper i høy fart, vil nok bli siste bastion som faller.


Blir spennende i årene som kommer, det er helt sikkert :thumleft
Jeg tror ikke rekkevidden bør bli så mye lenger, men oppladingstiden bør forbedres. Kommer man seg 15 mil på en lading og kan lade opp batteriet til 100% (fra null) på 20 minutter og 80% på 5-10 minutter så snakker vi. Da er det bare lyden igjen som jeg kommer til å savne.

Dog synes jeg det er rart at dem velger å markedsføre dette på slike typer sykler i videoene over. Dette er jo R-sykler. Jeg ser for meg at det er lettere og implementere et batteri en stor cruiser da det kanskje ikke er så avgjørende at vekten er på stell. Kanskje en Triumph E-xplorer hadde vert noe? (tog du han..?)
User avatar
Gh0stHack3r
Posts: 4
Joined: 28 Feb 2016 13:42
MC: -
Energica Ego - 16
Zero SR - 15
BMW K1600GT - 13
Honda Hornet - 11

Re: Elektriske motorsykler

Post by Gh0stHack3r »

Energica Road Map
http://1drv.ms/1XTAnO4
Image
“Bitcoin is not a currency” It is a “network-centric model for recording ownership and trust“
It is the Internet of money, and currency is just the first application
The Blockchain itself is boring technology… it’s Quicken, only slow and distributed
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elektriske motorsykler

Post by tshansen »

Det er et bra prosjekt... blir veldig spennende å se hva framtiden bringer :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Elektriske motorsykler

Post by Toven »

[youtube][/youtube]
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

Toven wrote:[youtube][/youtube]
Hehe

VW Golf GTE (hybridbilen) har faktisk lagt inn falsk motorlyd i bilen som spilles av i egen høytaler under dashbordet når man setter den i GTE modus. I GTE modus så går den på både batteri og drivstoff og produserer i følge boken 204HK'er. Siden det egentlig bare er en 1.4TSI motor på 120HK'er så har dem lagt inn litt falsk lyd for å glede sjaføren.

Litt patetisk spør du meg... :roll:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Elektriske motorsykler

Post by Tommas »

Bjerknez wrote:
VW Golf GTE (hybridbilen) har faktisk lagt inn falsk motorlyd i bilen som spilles av i egen høytaler under dashbordet når man setter den i GTE modus. I GTE modus så går den på både batteri og drivstoff og produserer i følge boken 204HK'er. Siden det egentlig bare er en 1.4TSI motor på 120HK'er så har dem lagt inn litt falsk lyd for å glede sjaføren.

Litt patetisk spør du meg... :roll:
Trist men sant, "active sound" blir brukt av mange produsenter. Lyddemping og utslippskontroll dreper godlyden :(
Post Reply