Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Prat om tung MC.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by KiM »

Jeg sitter her og gruer meg til mitt første sammenstøt av et eller annet slag...En eller annen gang skjer det vel! Jeg tar det dog stort sett rolig, er vel bilene som kjører forbi meg :lol: Men er sinnsykt mye mer oppmerksom selv i bil etter at jeg tok lappen på MC. Og selvfølgelig hjelper jeg alle MCer frem uansett hva det skulle være (utenom de som har finere sykkel enn meg da [-( ;-) )
ingen KiM, ingen kos
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

eneRmiK wrote:Jeg sitter her og gruer meg til mitt første sammenstøt av et eller annet slag...En eller annen gang skjer det vel! Jeg tar det dog stort sett rolig, er vel bilene som kjører forbi meg :lol: Men er sinnsykt mye mer oppmerksom selv i bil etter at jeg tok lappen på MC. Og selvfølgelig hjelper jeg alle MCer frem uansett hva det skulle være (utenom de som har finere sykkel enn meg da [-( ;-) )

Jeg merket også at jeg ble en mer observant bilist etter at jeg hadde kjørt sykkel en liten stund. Ved å hone ferdighetene og aldri anse seg selv som utlært, tror jeg man kan avverge 99,9% av alle potensielle ulykker. Men det vil alltid være en liten promille-sjangse for at du går på trynet. Selv erfarne mc instruktører og proffe roadracere går på trynet en sjelden gang. Da gjelder det å ha investert i det beste sikkerhetsutstyret man har råd til ;-)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by ATWindsor »

Bra du kom unna det uten skader. Skummel situasjon. Når jeg leste dette kom jeg til å tenke på noe delvis releatert. Jeg synes jeg som oftest kan "være" hvor biler er i mine umiddelbare nærhet, jeg mistenker pga endringer i motorlyden fra sykkelen, er det bare jeg som opplever det slik, eller er det vanlig? Om det er lyder så vil det vel heller ikek fungere så bra i høye hastigheter, skal prøve å legge merke til om det er tilfellet.

AtW
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Jeg har også av en eller annen grunn utviklet en slags 6.sans, og jeg tror det er ganske mange som opplever dette. Mange ganger har jeg bevisst eller ubevisst kjørt ekstra forsiktig et lite stykke, og så var det "tilfeldigvis" grus, oljesøl, laserkontroll, eller fartsglad råner i Cosworth AKKURAT der. Og hadde jeg kjørt litt mer "inspirert", hadde det oppstått en farlig situasjon. Merkelig fenomen det der, jeg har hørt flere andre oppleve det samme.

Noen kaller det englevakt, andre kaller det intuisjon. Jeg vet ikke, men noe er det..! :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Onsløv »

Kan ikke dy meg: Dere har sikkert bare kvinnelig intuisjon :lol:
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Deauville00 wrote:Kan ikke dy meg: Dere har sikkert bare kvinnelig intuisjon :lol:
Tullegutten du da..! :smt081 *FNIS* :smt081

Elektrisk! :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Cosmo »

Kan tenke meg det der var en ekkel episode ja. Man får liksom bekreftet hvor sårbar man faktisk er på en tohjuling.

Kan jo nevne en hjertet i halsen-opplevelse jeg hadde for noen uker siden:
Jeg var på tur fra Bergen mot Hardanger og nærmet meg et sted som heter Bjørkheim. For de som ikke er lokalkjent er det her snakk om en 2-feltsvei med 80 sone i middels bratt nedoverbakke. Mange svinger og mange mørke tunneler. Jeg lå i bedagelig tempo (80-85 på nålen) inn ned mot en tunnelåpning som ligger i starten av en sving. Og da.... Ut av ingenting kommer det en liten Skoda for fulle mugger forbi meg. Rett før svingen. Og selvfølgelig kom det bil i mot. Skodaen hadde nok hentefart fra forrige rettstrekk og var garantert ikke under 120 i det han passerte meg. Heldigvis gikk det bra, men Skodaen passerte meg med halve bilen i hvert kjørefelt. Hadde det smelt, måtte vegvesenet ha spylt meg vekk fra tunnelveggen etterpå.
På toppen av alt la han seg rett foran meg i 80 etterpå. Jeg har skiltnummeret, men har ikke bestemt meg for om jeg skal kontakte vedkommende enda.

Tanken som slo meg var denne: Hva er vitsen med å kjøre forsiktig når veiene er full av livsfarlige idioter? :roll:
Giddy up!
User avatar
kekePower
Posts: 30
Joined: 09 Aug 2008 00:43
MC: Suzuki GSR 600 K6
Prosjekt: Devil slip-ons, K&N, Div styling
Location: Bærums Verk

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by kekePower »

Cosmo wrote:Tanken som slo meg var denne: Hva er vitsen med å kjøre forsiktig når veiene er full av livsfarlige idioter? :roll:
Vitsen er vel for oss å overleve dette livsfarlige helvete vi kaller norske veier... Skulle jeg tro :-)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Cosmo wrote:Kan tenke meg det der var en ekkel episode ja. Man får liksom bekreftet hvor sårbar man faktisk er på en tohjuling.

Kan jo nevne en hjertet i halsen-opplevelse jeg hadde for noen uker siden:
Jeg var på tur fra Bergen mot Hardanger og nærmet meg et sted som heter Bjørkheim. For de som ikke er lokalkjent er det her snakk om en 2-feltsvei med 80 sone i middels bratt nedoverbakke. Mange svinger og mange mørke tunneler. Jeg lå i bedagelig tempo (80-85 på nålen) inn ned mot en tunnelåpning som ligger i starten av en sving. Og da.... Ut av ingenting kommer det en liten Skoda for fulle mugger forbi meg. Rett før svingen. Og selvfølgelig kom det bil i mot. Skodaen hadde nok hentefart fra forrige rettstrekk og var garantert ikke under 120 i det han passerte meg. Heldigvis gikk det bra, men Skodaen passerte meg med halve bilen i hvert kjørefelt. Hadde det smelt, måtte vegvesenet ha spylt meg vekk fra tunnelveggen etterpå.
På toppen av alt la han seg rett foran meg i 80 etterpå. Jeg har skiltnummeret, men har ikke bestemt meg for om jeg skal kontakte vedkommende enda.

Tanken som slo meg var denne: Hva er vitsen med å kjøre forsiktig når veiene er full av livsfarlige idioter? :roll:
Bare sånn i tilfelle du har tenkt å kontakte vedkommende, men vet ikke helt hva du skal si. Hadde JEG husket å ta bilnummeret til dama i går, hadde jeg sendt "REGNR [skiltnr]" (f.eks "REGNR AB12345") til 2282. Så ville jeg søkt opp gateadressen ved hjelp av gule sider. Og så ville jeg punktert det dekket som nesten spiste opp foten min. Det var en annen luring på forumet som nevnte at han hadde skrudd ut bunnpluggen fra oljepannen og erstattet den med en stearinlys-stump. Du kan jo gjette hva som skjer når motoren (og oljen) blir driftsvarm...

Bare si fra hvis du trenger mer inspirasjon. :twisted:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Onsløv »

Det var da voldsomt til lynsje-stemning....enda, som jeg tolker det, at du ikke kan garantere 100% at denne hendelsen ikke var din feil?
Tappe ut oljen var veldig slemt, (om du hadde trynt og skadet både deg og sykkel, kan det vurderes) :) Tenk om det var kjerringen som dro hjem til deg og skrudde ut bunnpluggen på XX'en?

Jeg hadde nok tatt en tlf/møtt opp og fått en forklaring på hva som skjedde. Som kjent, har hver sak 3 sider; din, motpartens og den riktige.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Onsløv »

Cosmo wrote:Skodablabla.
På toppen av alt la han seg rett foran meg i 80 etterpå. Jeg har skiltnummeret, men har ikke bestemt meg for om jeg skal kontakte vedkommende enda.
Tanken som slo meg var denne: Hva er vitsen med å kjøre forsiktig når veiene er full av livsfarlige idioter? :roll:
Om dette er flere uker siden, vil nok vedkommende si at han/hun ikke kan huske en farlig situasjon. Hadde du tatt telefonen, forfølgelsen eller evnt anmeldelsen like etter, så hadde det nok vært bedre.

En tlf til purken slik at de godsnakker med føreren kan sette godt nok støkk i dem, mer enn en menigmann.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Cosmo »

Jeg tror nok jeg lar saken ligge. I hvertfall siden det nå er blitt over to uker siden. Jeg tolker dessuten kjøringen hans etterpå som at han fikk seg en skikkelig støkk selv. Får i hvertfall håpe det. Unner han mange søvnløse netter pga den manøveren :evil:

kekePower: Vitsen med å kjøre forsiktig er jo helt klart å overleve ja, og jeg kjører også forsiktig fortsatt. Men det føltes liksom litt fånyttes der og da: Hva hjelper det at jeg er forsiktig når andre prøver å ta knekken på meg...?
Giddy up!
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Jeg har vært helt ærlig på at jeg KAN ha oversett bilisten. Men som dere kan se fra første post (skrevet bare en halvtime etter episoden, mens jeg hadde alle detaljene klart i minne), hadde jeg allerede oppholdt meg i venstre kjørefelt i flere sekunder (mellom 3 og 5 vil jeg anta) før nærkontakten. Hvilket beviser at bilisten rett og slett ikke var klar over at jeg lå i samme kjørefelt som henne. HVIS jeg overså henne fordi hun lå i min blindsone, hadde hun likevel rikelig med tid til å slippe opp gassen for å unngå et sammenstøt! Hadde jeg kastet meg kjapt inn mot midten av venstrefeltet er jeg sikker på at hun hadde kjørt i meg bakfra, så det var vel "hell i uhell" at jeg kjørte såpass defensivt der og da. Jeg vet ikke om hun sminket seg eller snakket i mobiltelefonen der hun satt, men hun konsentrerte seg hvertfall IKKE om å kjøre bil!

Dessuten, grunnen til at JEG er sint (apropos lynsjestemning) er ikke fordi hun var uheldig og kom borti meg. Alle kan gjøre feil iblant, og det gikk jo tross alt bra. MEN det å tute på meg sekunder etter at hun var nære ved å drepe meg - DET synes jeg er laaaangt over streken, uansett hvem som hadde mest skyld i sammentreffet.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Onsløv »

Ikke alle som har nok hjerneceller til å skjønne at 1200kg tung masse kan gjøre mye skade på en 200 kg tung masse.
Men forstår tankegangen din. Jeg hadde sikkert tenkt likedan sjøl og hoppet på panseret. Aner ikke. Håper jeg ikke opplever lignende.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Cartman »

Må jo desverre si at jeg ikke har troen på å ringe politiet. Har en historie som skjedde for en 2,5mnd siden hvor en ble anmeldt til politiet for angrep på en annen trafikant i trafikken (dvs midt på motorveien). Fornermede ringte politiet og fortalte om angrepet, og spurte om de ikke burde rus-sjekke bilisten ("galsmannskjøring" og usa-tendenser). Ikke engang da vedkommende lette opp hjemmeadressen og kom for å gjøre mer skade rykket politet ut. En liten "kom deg vekk eller så.. " var alt som ble gjort ifra deres side. Og ja, en "rask" saksgang i rettsvesenet da (enda ikke skjedd noe).
Men det er jo fyfy å anbefale folk å "ordne" opp selv.

Ontopic: er slike episoder du skal se deg selv i speilet og være stolt av at du ikke gjorde noe mer... desverre finnes det mange som sover i trafikken (både mc`ister og bilister).
-- Honda VFR (04) --
Post Reply