Hvilken nettleser bruker du?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

Hvilken nettleser bruker du?

Internet Explorer
13
25%
Firefox
18
35%
Opera
19
37%
Netscape
0
No votes
AOL America Online
0
No votes
Safari
1
2%
 
Total votes: 51

User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Gixxerman wrote:Internet Explorer selvsagt :) Kødder den til for deg så er det brukerfeil \:D/
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256122

Bruker opera både på pc og mobil. Storfornøyd og god fart. Pluss at virus og ormer preller av den.

Må støtte Norge vettu! :D
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har ikke fått virus på år og dag, så jo, brukerfeil. :wink:
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

tabbed browsing sier nå jeg.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Tore^NSR wrote: Firefox finnes i 2 versjoner, gratis og pro
gratis er konge som vi sier i kopervik.
funker utrolig bra :wink:
Dette stemmer overhodet ikke! Mozilla har 2 nettlesere; Firefox og Mozilla Suite. Firefox er laget som en enklere utgave av Mozilla Suite, men er byggd opp på samme "kjerne". Mozilla Suite blir ikke oppgradert lengre, i motsetning til Firefox. Så er det sikkerhetshull i Suite blir ikke dette rettet på. Mozilla Suite har også flere funksjoner og ligner litt på Opera pga. det: Det har bla. en mail-klient innebygget. At det finnes en gratis og Pro er rett og slett tullprat for Mozillas programmer har aldri kostet noe, der er Suite intet unntak.
Avinstallerer man IE da? Hvis man legger inn nytt program altså.
Er det noe konkret man merker hvis man bytter?
Jeg er ikke en som lett lokkes med "man slipper ditt og datt", jeg må vite hva man får av å bytte.
Får man en raskere nettleser? Får man færre virus? Får man problemer med å åpne enkelte sider? Får man i det hele tatt noen STORE forandringer?
Jeg for min del har veldig lite problem med spyware og virus.
Har Veeeldig mange spørsmål, og for hvert svar kommer mange fler..
Man avinstallerer ikke IE om man installerer en ny nettleser. Det som er negativt med IE, er at den er så godt "innvevd" i Windows. Fjerner man IE helt vil også mye annet ikke fungere som det skal. Samme er det hvis et problem oppstår i IE. IE har mange sikkerhetshull, som bla. hackere kan utnytte for å "komme seg inn på pc'en". Man kan også få mye spyware, adware og malware hvis man bruker IE. F.eks. kan man få toolbars (uønskede verktøylinjer) og program som snoker og følger med på hva du gjør. En annen ting er at de treiger ned pc'en. Jeg hadde veldig mye spyware o.l. før, da jeg brukte IE. Nå, etter at jeg gikk over til Firefox, har jeg bortimot ingenting. Grunnen til at Firefox, og Opera for den del, er sikkrere er er sikkerhetshull blir mye raskere tettet og at det ikke er en del av Windows.

Firefox og Opera er også raskere og tolker nye webstandarder mye bedre enn IE. Desverre er det mange som bruker IE, og mange blir irriterte når en hjemmeside (som er baset på de nyeste standardene som W3C bestemmer) ikke er mulig å vises korrekt i IE. Det er ikke den som lager hjemmesiden sin feil, men IE som ikke viser siden korrekt. Pga. dette kan noen sider vises feil i Firefox og Opera, men det er svært få. Grunnen til dette er at den som har laget internettsiden bare har laget den for IE, og ikke for andre nettlesere. Innloggingsiden til Tele2 (for bedrifter) krever IE.

Du tror du har lite spyware på pc'en, men det er jo ikke sikkert. Vet ikke helt hvilke/hvilket program du bruker. Jeg anbefaler Microsoft AntiSpyware, for det tar det meste og er bedre enn Spybot og Adaware. Spybot og Adaware kan også brukes, men finner stort sett det samme (men også mindre enn AntiSpyware).

Håper dette var til hjelp :)
Yamaha Aerox 2004

Image
Kristiansen
Posts: 121
Joined: 27 Jun 2005 12:47
Location: Gjøvik

Post by Kristiansen »

Firefox
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

IE og Opera.
IE har vært "korrekt" hele tiden untatt på noen sider med min eldre mac, mens opera har hatt vist problemer på andre....

Firefox???
Får man det til mac?

Problemet mitt er at jeg ikke har råd til å oppgradere macen, til over X. For da er jeg uten programmer, og har ikke råd til å kjøpe oppgraderinger til alt jeg har...
Har på macen gammel opera og eldre IE(?). PC har nyere programmer.
Går Firefox til Mac Os 8.X? :roll:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Hjalmar Sæterstøl
Posts: 32
Joined: 22 May 2005 19:57

Post by Hjalmar Sæterstøl »

Gruzzi wrote:IE og Opera.
IE har vært "korrekt" hele tiden untatt på noen sider med min eldre mac, mens opera har hatt vist problemer på andre....
Det er vel heller Opera som har vist siden korrekt ut i frå web-standaren, mens utvikleren har koda siden feil, for å få den til å sjå bra ut i IE.
Honda MTX 1992
Tecno frampotte, Proma Trimlyddemper og Powerfilter
Ca. 70 på flaten
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Gruzzi wrote:IE og Opera.
IE har vært "korrekt" hele tiden untatt på noen sider med min eldre mac, mens opera har hatt vist problemer på andre....

Firefox???
Får man det til mac?

Problemet mitt er at jeg ikke har råd til å oppgradere macen, til over X. For da er jeg uten programmer, og har ikke råd til å kjøpe oppgraderinger til alt jeg har...
Har på macen gammel opera og eldre IE(?). PC har nyere programmer.
Går Firefox til Mac Os 8.X? :roll:
Du sier du ahr Mac, da kan du vell ikke ha IE :? IE tilhører jo Microsoft, mens Mac tilhører Apple.

Firefox fås også til Mac, ta en titt her: http://www.mozilla.org/products/firefox/all

Skulle ikke forundre meg om den også fungerer til den Mac versjonen du har (har lite peiling på Mac). Firefox funket jo også på Windows 95 maskiner.
Du kan jo prøve og installere, men husk å si i fra om det funket da. *Er nysgjerrig* :D
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Det var før det. ;)
Se nærmere på denne linken. ;)

http://www.microsoft.com/mac/default.aspx

Nå kan man nærmest få "alt" på mac, og platformene snakker godt med hverandre. Snart krysser de hverandre på alt som er (vel, pc har vel problemer med å "snakke" macspråket ennå, vel? :roll: )
Men snart er det vel ikke en ting mac ikke klarer fra pc-verdenen. ;)

Takker for linken, skal se på den. :D
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

nei, den var bare for X og oppover... :(
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

_Adler_ wrote:
Tore^NSR wrote: Firefox finnes i 2 versjoner, gratis og pro
gratis er konge som vi sier i kopervik.
funker utrolig bra :wink:
Dette stemmer overhodet ikke! Mozilla har 2 nettlesere; Firefox og Mozilla Suite. Firefox er laget som en enklere utgave av Mozilla Suite, men er byggd opp på samme "kjerne". Mozilla Suite blir ikke oppgradert lengre, i motsetning til Firefox. Så er det sikkerhetshull i Suite blir ikke dette rettet på. Mozilla Suite har også flere funksjoner og ligner litt på Opera pga. det: Det har bla. en mail-klient innebygget. At det finnes en gratis og Pro er rett og slett tullprat for Mozillas programmer har aldri kostet noe, der er Suite intet unntak.
skyt meg for jeg sa feil :roll:
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Gixxerman wrote:Har ikke fått virus på år og dag, så jo, brukerfeil. :wink:
Ok. Men når jeg skal ha serials, så går jeg inn på en side jeg vet det er virus på.

Ved IE blir data'n infisert. Ved Opera setter viruset ingen spor...
Hvor er feilen jeg har gjort da? Har gjort akkurat det samme på begge.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jeg får heller aldri noen virus, eneste er noen virus som en gang i blandt blir oppdaga. Men de bryter aldri ut.
Er litt stolt av meg, for jeg har aldri hatt ett eneste aktivt virus på noen av maskinene! :D Dels takket være NOD da.

Men er det noe å merke på hastigheten til de forskjellige explorerne? Har litt treigt adsl, foreløpig bare 756/128; har ikke blitt oppgradert enda. :evil:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

:oops: Er nok "bare" InternetExplorerbruker. :oops:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
haavard.ha
Posts: 284
Joined: 26 Apr 2005 19:17
Location: Rogaland - Karmøy

Post by haavard.ha »

Bruker Opera jeg, godt fornøyd med det.
2001 Aprilia RS 125
Post Reply