Galileeblogg - Våkner fra dvale

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Galileeblogg - Genialt

Post by Galilee »

Genialt1:
Dreiv å låste sykkelen i garasjen i gårkveld da jeg titta bort på arbeidsbenken i garasjen. Der lå det vinkelsliper (med hel ny kappskive), baufil, skrutrekkere, brekkjern osv..... alt hva man måtte behøve av "motorsykkelverktøy".

Jeg bør vel finne en annen plass å lagre verktøyet, eller ihvertfall rydde det bort så jeg ikke INVITERER til bruk av det?

Genialt 2:
Jeg har installert garasjeport med motor og fjernkontroll. Nå har en av fjenkontrollene blitt borte, den andre henger på nøkkelknippet til bilen....som er i Drammen. Nødåpning er ikke installert. Nøkkelbryter for å åpne døra med bryter istedetfor fjernkontroll ligger i esken sin nede i kjelleren.

Det er vel sjanser for at jeg setter den opp etterhvert nå.


Genialt 3:
Kappet 'overløpsslangen' til bensintanken litt for kort:
Image
.....og bensin løser opp asfalt. Støtta hadde allerede begynt å synke litt ned i underlaget da jeg oppdaget det.

Jaja, får prøve igjen.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Galileeblogg - Genialt....

Post by tshansen »

Ai ai ai....glad du så dette før ting gikk gale!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Galileeblogg - Genialt....

Post by Jalmar »

Ja, så dyr som asfalten er i våre dager, så er det greit å ta vare på den. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by Galilee »

...da er nytt bakdekk bestilt fra http://www.motorsykkeldekk.com. Bekreftelse på at varen var sendt kom 4t etter bestilling :smt023

Gammeldekket begynner å bli skalla og dessuten ganske flatt, og da sporer det lett, både på veistriper og i hjulspor. Det virker av og til som om sykkelen vil kjøre sine egne veier.

Pirelli Diablo :twisted: Strada ble det denne gangen. For å matche framdekket som allerede er bytta.
Jeg har stort sett bare hørt bra ting om dette dekket, bra veigrep, også på vått føre, varer lenge skal det visstnok også gjøre.

Denne gangen tenkte jeg å gøre et forsøk på dekkbytte selv, så nå blir det innkjøp av dekkspaker og felgbeskyttere. Bilder av seansen kommer.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by tshansen »

Kan du ikke skrive her inne når du får dekket levert på døra! Se hvor mange dager det går. Med meg gikk det 3 virkedager før jeg fikk telefon om at dekkene var på plass.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by Galilee »

Da sier pakkesporinga at 1 stk gummiartikkel kom inn på terminal i Oslo kl 10:00 idag.

...blir vel kjørt ut imorra da?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by Galilee »

LordShaft wrote:Kan du ikke skrive her inne når du får dekket levert på døra! Se hvor mange dager det går. Med meg gikk det 3 virkedager før jeg fikk telefon om at dekkene var på plass.
Bestilt (og avsendt) 28.Aug. Mottatt 2.sept. Så 4 virkedager tok det.

Da blir det dekkomlegging i kveld.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by Baron von Waffel »

Har etter hvert skjønt at det er viktig å få rødt merke plassert der ventilen er. Men når jeg ser på dekket som ble lagt om hos Johs Bjerke så ser det ut som dekkomleggeren der ikke var klar over dette poenget. Dermed er det mye lodd på mine dekk. Ut fra dettte vil jeg tro du klarer denne jobben selv bedre enn et dekkfirma gjorde det for meg.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
W650
Posts: 51
Joined: 14 Aug 2008 12:59
MC: Ducati M750
Kawasaki W650
Honda Bros 650
Location: Strømmen

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by W650 »

Baron von Waffel wrote:Har etter hvert skjønt at det er viktig å få rødt merke plassert der ventilen er. Men når jeg ser på dekket som ble lagt om hos Johs Bjerke så ser det ut som dekkomleggeren der ikke var klar over dette poenget. Dermed er det mye lodd på mine dekk. Ut fra dettte vil jeg tro du klarer denne jobben selv bedre enn et dekkfirma gjorde det for meg.
Det gule merket på dekket markerer hvor dekket skal stå i forhold til ventilen.
Det røde merket er noe mere "tilfeldig" plassert.
Får du mye lodd på et hjul kan du flytte dekket 180 grader for å
finne ut om det er ubalanse i dekk eller felg.

Jeg venter meg ingenting,men er forberedt på alt.
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by Galilee »

W650 wrote:
Baron von Waffel wrote:Har etter hvert skjønt at det er viktig å få rødt merke plassert der ventilen er. Men når jeg ser på dekket som ble lagt om hos Johs Bjerke så ser det ut som dekkomleggeren der ikke var klar over dette poenget. Dermed er det mye lodd på mine dekk. Ut fra dettte vil jeg tro du klarer denne jobben selv bedre enn et dekkfirma gjorde det for meg.
Det gule merket på dekket markerer hvor dekket skal stå i forhold til ventilen.
Det røde merket er noe mere "tilfeldig" plassert.
Får du mye lodd på et hjul kan du flytte dekket 180 grader for å
finne ut om det er ubalanse i dekk eller felg.
Takk for tipsene. På mitt dekk er det bare rødt merke, så jeg regner med det er dette som skal brukes.
For å finne ubalanse i felg er det vel bare å sjekke felgen når jeg har tatt av dekket?

Er det noen som vet hvordan man fjerner gamle lodd uten å ripe opp felgen?
Kjemikalier eller mer voldelig fremgangsmåte?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
W650
Posts: 51
Joined: 14 Aug 2008 12:59
MC: Ducati M750
Kawasaki W650
Honda Bros 650
Location: Strømmen

Re: Galileeblogg - Gummiartikler

Post by W650 »

Galilee wrote:
W650 wrote:
Baron von Waffel wrote:Har etter hvert skjønt at det er viktig å få rødt merke plassert der ventilen er. Men når jeg ser på dekket som ble lagt om hos Johs Bjerke så ser det ut som dekkomleggeren der ikke var klar over dette poenget. Dermed er det mye lodd på mine dekk. Ut fra dettte vil jeg tro du klarer denne jobben selv bedre enn et dekkfirma gjorde det for meg.
Det gule merket på dekket markerer hvor dekket skal stå i forhold til ventilen.
Det røde merket er noe mere "tilfeldig" plassert.
Får du mye lodd på et hjul kan du flytte dekket 180 grader for å
finne ut om det er ubalanse i dekk eller felg.
Takk for tipsene. På mitt dekk er det bare rødt merke, så jeg regner med det er dette som skal brukes.
For å finne ubalanse i felg er det vel bare å sjekke felgen når jeg har tatt av dekket?

Er det noen som vet hvordan man fjerner gamle lodd uten å ripe opp felgen?
Kjemikalier eller mer voldelig fremgangsmåte?
Hvis dekket kun har rød merking kan du sette merket ved ventilen. Får du mye lodd da snur du dekket
180grader for å se om du da får et mere optimalisert hjul,dvs. et hjul hvor det tyngste punktet på dekket
passer med det letteste punktet på felgen, eller omvendt.
Har du kast/ubalanse i felgen bør den rettes/skiftes.
Gamle limelodd skjærer du av med en tapetkniv, da blir limet sittende igjen, det fjerner du f.eks. med
sitrus rens(limfjerner), finnes på Torshov Bilrekvisita.

Jeg venter meg ingenting,men er forberedt på alt.
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Galileeblogg - Galilee tar på seg ny gummi.

Post by Galilee »

Dekkbytte;

Disclaimer;
Sånn gjorde JEG det. Det er ikke sikkert dette er rett framgangsmåte for alle sykler.

Denne gang tenkte jeg å gjøre et forsøk på dekkbytte på egenhånd. På forhånd handla jeg inn ventilskruetrekker og dekkspaker på Biltema.

Verktøy:
Nødvendig verktøy for å skru av bakhjulet (fantes i verktøysettet til sykkelen)
Verktøy for å skru ut ventilen
Dekkspaker
Såpevann, helst i dusjflaske
Teppekniv
Saksejekk
Teppekniv
2 stk bruskasser (til 1,5 liter flasker)
Hageslange 3-4 biter på 20cm splittet på langs.

Jeg liker å leve farlig, så også biltemastøtta ble tatt i bruk:
Image
...og til min store overraskelse så holdt den sykkelen oppe under hele operasjonen. :D

Demontering av bakjul:
Løsne bakre bremsekaliper fra svingarm
Løsne kjedestrammere helt ut.
Løsne bakaksel, skyv framover, løsne kjedet fra 'undersiden' av bakdrev. Dra ut aksling og rull ut bakhjulet.
Pass på å ta vare på div. spacere, skiver og evt. pakninger som måtte høre till bakhjulet.

Løsne bakdekk:
Slipp ut lufta (press inn nåla med en skrutrekker)
Skru ut ventil (hvis du gjør dette med dekk under trykk, så flyr ventilen langt avgårde, evt. rett i fleisen på deg).
Press dekket løs fra felgen:
Image
Jeg har åpent reisverk i garasjen, så her kommer saksejekken inn i bildet.
Evt. så kan en også forsøke:
klemme dekket sammen med limtvinge eller skrustikke
Legge hjulet inntil en bil, 2tom4 under bilen, kloss mot dekksiden, og klem til!


Når dekke har løsnet en plass, så er det bare å legge felgen nedpå et underlag for å unngå riper, og tråkke langs kanten så det løsner helt rundt.

Ta av bakdekk:
Dusj godt med såpe rundt hele dekksiden og inni felgen.
Klem dekket sammen så sidene havner i midten av felgen. På motsatt side av der du gjør dette, klemmer du inn en dekkspak og vrenger dekket over felgen, her kommer hageslangen inn i bildet for beskyttelse av felgen:
Image
Så er det "bare" å jobbe seg rundt hele felgen. Dusj av og til med såpe. Det gjør STOR forskjell.
Andre siden av dekket gjør du på samme måte, dusj godt med såpe, klem stammeste del inn i midten av felgen, og løsne den på 'motsatt side'. For min del holdt det med ett tak med dekkspaken, så kunne dekket dras av med håndmakt.
...og da står man plutselig med to løse dekk.
Image

Montering av dekk:
Noter rotasjonsretning på dekket så du begynner med rett side på felg og dekk.
Dekket har et rødt merke som skal stemme overens med ventilen på felgen.
Legg ned felgen, dusj dekksiden med såpe og legg oppå. Klem strammeste delen inn i midten av felgen på en side, og jobb deg runt. Jeg tråkka dekket nedi ved å stå oppå. Gjenta for neste dekkside.
Påmontering gikk for min del greit uten dekkspaker.
Fyll på luft. Pass på at begge sider av dekket 'popper' helt ut til felgkanten. Det er mulig du må fylle noe høyere trykk enn spesifisert for å få gjort dette, men det er bare å slippe ut luft igjen etterpå.

Balansering:
Skjær forsiktig av alle avbalanseringslodd som er limt på. Evt. dra av clipslodd med en tang.
Tre i akslingen igjen og legg over de to bruskassene så felgen kan snurre fritt.
Snurr felgen og la den stoppe av seg selv. Merk felgen, gjenta. Hvis samme sted havner ned igjen, lim på lodd 180grader fra dette punktet.
Jeg for min prøvde 5-6 ganger, og hver gang havnet forskjellig sted 'ned', så jeg regner med at mitt dekk ikke behøver så mye balansering.

Sett alt sammen igjen, pass på korrekt justering av kjedestramming og at alt er trukket godt til, spesielt aksling og bremsedeler.

Kjør pent de første 8-10 mila.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Galileeblogg - Tar på seg ny gummi.

Post by frode »

Svært informativt blogginnlegg! :smt023
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Galileeblogg - Tar på seg ny gummi.

Post by Baron von Waffel »

Veldig bra beskrivelse. Ser ut som dette er så enkelt at jeg kan klare det selv ved neste behov for dekkskifte.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Galileeblogg - Tar på seg ny gummi.

Post by maelling »

Innlegg som dette er veldig nyttig og til stor hjelp for andre, og burde muligens bli "kopiert" over i how to? Det var vel du som også hadde et innlegg om tennpluggskifte på "trange" sykler som vel kunne være nyttig å få samlet på samme sted. Men, uansett. Beskrivelser som dette blir satt pris på av både meg og andre :) Det er bra at noen tar seg tid til å lage sånt :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply