Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

Da har en MC veltet pga asfaltgrusen (antar jeg) på Grimsrudveien. Greit for meg som kjenner lokale forhold å unngå, men kan komme overraskennde på de som er ukjente og evt kjører i mørket nå...
Har meldt det tidligere til Viken, men de ville ikke gjøre noe... det er resirkulert asfalt som er nærmere løsgrus enn kald asfalt de bruker og som derfor dras ut i veien.
https://www.rha.no/en-person-til-sykehu ... 57-2225260
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by intruder »

Kollisjon mellom bil og MC på Biri,MC-fører alvorlig skadd.
Bilfører overholdt ikke vikeplikten og førerkortet ble inndratt.

Meldes også om kollisjon bil og MC i Stange...begge kjøretøyene havnet i grøfta.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by pelsen »

RuneMC wrote: 07 Sep 2023 09:58 Da har en MC veltet pga asfaltgrusen (antar jeg) på Grimsrudveien. Greit for meg som kjenner lokale forhold å unngå, men kan komme overraskennde på de som er ukjente og evt kjører i mørket nå...
Har meldt det tidligere til Viken, men de ville ikke gjøre noe... det er resirkulert asfalt som er nærmere løsgrus enn kald asfalt de bruker og som derfor dras ut i veien.
https://www.rha.no/en-person-til-sykehu ... 57-2225260
Jeg har kjørt der et par ganger denne uken, tirsdag i mørket og torsdag midt på dagen. Det var grus i den svingen som vanlig, det har det jo vært i mange år. Man tryner ikke der i 50. Men at entrepenøren bør slutte å legge på mer grus i innersvingen er jo veldig relevant.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

pelsen wrote: 09 Sep 2023 21:00 ...
Jeg har kjørt der et par ganger denne uken, tirsdag i mørket og torsdag midt på dagen. Det var grus i den svingen som vanlig, det har det jo vært i mange år. Man tryner ikke der i 50. Men at entrepenøren bør slutte å legge på mer grus i innersvingen er jo veldig relevant.
Hmm, Torsdag kl 14 fikk jeg svar fra Viken at driftsentreprenør hadde feid - merket du noen forskjell på mengde grus fra Tirsdag til Torsdag kveld?

Kjenner også godt til at det som regel er asfaltgrus der og null problem å unngå på dagtid eller en er kjent. For ukjente i mørket så kan det være overraskende/tidvis nok til evt å skli.

Jeg reagerer mest på at Viken's entreprenører legger ut grus i sving når det finnes subbus eller kald asfalt som faktisk lar seg komprimere - og at de ikke feier på måneder... (noe de egentlig må gjøre regelmessig når de velger denne typen fyllmasse på vegskulderen)
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by pelsen »

RuneMC wrote: 11 Sep 2023 10:07 Hmm, Torsdag kl 14 fikk jeg svar fra Viken at driftsentreprenør hadde feid - merket du noen forskjell på mengde grus fra Tirsdag til Torsdag kveld?

Kjenner også godt til at det som regel er asfaltgrus der og null problem å unngå på dagtid eller en er kjent. For ukjente i mørket så kan det være overraskende/tidvis nok til evt å skli.

Jeg reagerer mest på at Viken's entreprenører legger ut grus i sving når det finnes subbus eller kald asfalt som faktisk lar seg komprimere - og at de ikke feier på måneder... (noe de egentlig må gjøre regelmessig når de velger denne typen fyllmasse på vegskulderen)
Jeg kjørte der midt på dagen torsdag, det var noe grus der, men jeg har lest i fjesboka at det også ble feid på onsdag kveld i forbindelse med ulykken.
Tirsdag kveld var det mørkt og jeg hadde ganske dårlig sikt, det gikk sakte og jeg fant vel et rent spor gjennom grusen som vanlig.

Det er trist at det ikke er noe læreevne hos de som legger ut denne grusen. Så snart de har lagt grus langs veikanten så kommer det noen med bil og bruker den "ekstra" veibanen. Resultatet er grus på asfalten i alle innersvinger.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by intruder »

Viken og deres entreprenør er kanskje lett å " komme på kant med " og vanskelig å oppnå samarbeid ..et ikke ukjent fenomen da Statens veg(u)vesen også er inne i bildet.. :-k
Snakker av egen erfaring...de er jo ofte også vanskelig å få kontakt med. \:D/
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by intruder »

Var innom MC-forhandler GMS på Gjøvik på hjemturen på Mjøsturen i dag og det var køer og politi i ei rundkjøring.
Da jeg kom hjem kunne jeg lese på nett at en MC hadde veltet i rundkjøringa like ved , kanskje en av tre unggutter som reiste like før meg.. [-X
Kjør forsiktig !
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

https://www.nettavisen.no/nyheter/mc-ul ... 95-1331131

Singel-ulykke på "motorvei" E16 v/Steinsåsen - ikke alle ulykker jeg skjønner hvordan skjer... :-k

(Jaja, om det ikke er kjøring på bakhjulet eller no' slikt da)
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by pelsen »

RuneMC wrote: 15 Sep 2023 08:45 https://www.nettavisen.no/nyheter/mc-ul ... 95-1331131

Singel-ulykke på "motorvei" E16 v/Steinsåsen - ikke alle ulykker jeg skjønner hvordan skjer... :-k

(Jaja, om det ikke er kjøring på bakhjulet eller no' slikt da)
Krinken meldte i kveld at den forulykkede er død.
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Canutus »

Ulykke i Røldal lørdag kveld med tragisk utfall.
https://www.nrk.no/nyheter/mann-omkom-i ... 1.16560474
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Canutus »

Front mot front bil & mc i Fjågesund ikke så langt fra Vrådal hvor det er treff denne helgen.

Etter det de skriver så kan det se ut som det gikk relativt bra, selv om det er nokså store skader på bilen.
Bak betalingsmur men endel har kansje slikt +abonnement.
https://www.ta.no/bil-og-motorsykkel-k ... 04DBUVIuI
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by mekkern »

Har møtt flere mc i helga på parklys også... :-k :-k gjør ikke saken bedre med henblikk på synlighet.
Samme som med biler :Hva er greia med å kjøre på Parklys???? koster forøvrig 3700kr hvis man blir huka.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by intruder »

mekkern wrote: 24 Sep 2023 17:51 Har møtt flere mc i helga på parklys også... :-k :-k gjør ikke saken bedre med henblikk på synlighet.
Samme som med biler :Hva er greia med å kjøre på Parklys???? koster forøvrig 3700kr hvis man blir huka.
Tror ikke jeg har kjørt en meter omtrent på annet enn fulltlys etter jeg tok opp kjøringen igjen...
men må jo huske synlighet og plassering også hele tiden :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

https://www.nrk.no/osloogviken/motorsyk ... 1.16577751

I og med at et tredje kjøretøy er involvert er det kanskje forbikjøring…. av bil eller MC…
Post Reply