Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Olav'en »

Jess, da har eg vert så heldig å bli stoppa av politiet for første gang etter 2 og et halvt år med lappen.
Har ingen problem med att eg har blitt stoppa, men det var oppførselen til politiet som har gjort meg litt små pissed.

Hendelsen:
Eg sto på den lokale råne plassen i bilen sammen med ei veldig god venninne og ei til i bilen i eit par timer og snakka med folk, høyrte på musikk og kosa oss...
Så må venninna mi på do, og eg køyrer så opp mot den eineste opne bensinstasjonen der det er opet toalett. Køyrer rolig og fint etter fartsgrensene og tar hensyn og har lav fart og god klaring til folk som sjangler litt i vegekantene.
2-300m før bensinstasjonen kjem UP i ein helvettes fart og slår på blålysene bak meg.
Eg køyrer frem til bensinstasjonen og stopper inn til sida. Sløkker bilen, tar frem sertifikat og vognkort og venter på att dei skal komme frem.
Eine politibetjenten kjem fram og samtalen lyder som følger: (up1 = pasasjer, up2 = fører)

up1: "ka faen so feile bilen din"
eg: "ingen ting so vidt eg veit?"
up1: "han gjekk no jevlig godt oppøve her, må no hatt godt øve 140!"
eg: "ehh nei, har hatt maks 70km/t på speedometere"
up1: "no må du slutta, me hadde godt øve 120 og me tok deg ikkje igjen"
eg: "eg har hatt maks 70km/t oppøve"
up1: "me har opservert deg i heile kveld, jevla grisekøyring! No må du faen meg ta å skjerpa deg"
eg: "eg har nett stått i ro på hmv i 2tima, eg har ikkje køyrt i kveld."
up1: "ta me deg førarkort og vognkort og vett me bak i bilen"

Betjenten sette seg inn i bilen, tar ned ruta og later igjen døra på bilen. Føreren låser så bilen.

up1: "kor fort køyrde du oppøve?"
up2: "du må hatt godt øve fartsgrenso, me hadde litt øve 80 og tok deg sovidt igjen"
eg: "hallo? fartsgrenso oppøve e 60km/t, eg kan gå me på att eg hadde 70km/t på speedometere..."
up1: "du hadde 120!"
eg: "nei!!!"
up2: "skjerp deg no, du gjere da berre domt fø deg sjøl no"
eg: "javell?"
up1: "e du full elle?"
eg: "ka faen? nei!"
up1: "går du på pilla elle noke sånt?"
eg: "nei no får du faen meg gje deg"
up2: "du hadde langt øve 100 oppøve, inrøm da"
eg: "nei, eg hadde maks 70km/t på speedometere oppøve. Da e 60sone oppøve her... So om de meina eg har hatt langt øve 100 so må da ve enten noke hakkande gale me speedometere mitt elle dekans."
up1: "greit, då inkalle me bilen din te visning på biltilsyne då."
eg: "javell, og koffø da?"
up2: "du seie jo att speedometere ditt visa feil."
eg: "ja okay, ska du prøva bilen opp og sjå på fartsmålaren oppe her?"
up2: "nei, du ska på visning me bilen din du. Frist te 1. april"
up1: "og du må komma på stasjonen og visa att du har vå dar"
eg: "ja får vell ve greit da då"
up1: "må faen vetta slutt på den helvettes grisekøyringe no"
eg: "eg har stått i ro i heile kveld!"
up1: "me har observert deg i heile kveld, no må du slutta å lyga."
up1: "no køyre du rett heim og parkere bilen, eg vill ikkje sjå han elle deg meir på vangen! Du har ingen ting dar å gjera! E da forstått?!"
eg: "ja, eg får no gjera da då. gjeld i kveld detta då"
up1: "ja"
up1: "du kan berre drita i å køyra dei to jentene heim, dei sette du av på shell. Ogso køyre du rett heim"
eg: "ja ok greit."

Så fekk eg igjen sertifikatet og vognkortet og ein lapp om inkallelse til visning.
Køyrte venninna mi og ho andre ned på shell, også køyrte eg rett heim...

Når eg kom heim så kom det to kamerater innom og spurte ka som hadde skjedd.
Og då kunne han eine fortelle (han har ein volvo s70 i samme farge som min 940), att han hadde hatt UP i ræva nesten heilt heim, men dei måtte stoppe i eit kryss pga bil. Han hadde svinga av og inn der han bur, og då hadde politiet sust avgårde i ein jevlig fart oppover. (mot bensinstasjonen). Han hadde ikkje sett meg framfor seg, så eg var eit godt stykke lenger framme...

Eg meinar hvertfall dette er heilt elendig oppførsel av politiet.
Dei prøvde å trua utor meg att eg hadde køyrt fort, noke eg ikkje hadde og nekta å inrømme.
Dei kunne ikkje bevise det, og farten eg hadde hatt varierte veldig ofte.
Dei meinte eg var drita, men eg fekk ikkje ta alkoholtest for å bevise att eg var edru.
Dei påstår att eg har grisekøyrt på vangen, men eg hadde stått i ro i 2timar utan motoren i gang.
Eg følar att dei prøvar å tvinga meg til å inrømme noke eg ikkje har gjort.

Eg lurer og på koffø det einaste eg fekk var inkallelse til visning for å sjekke speedometeret og køyreforbud. Når dei var så faste bestemt på att eg hadde hatt langt over 140km/t i 60sona og eg hadde grisekøyrt i sentrum heile kvelden?

Ka synest folk om opptreden til politiet, eg har lurt på om eg skal klage til dei når eg leverar meldinga frå BT om att bilen min er tipp top stand. Fleire som deler mitt synspunkt?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by supermons »

Det må da gå an å oppføre seg! Send klage, men sørg for at den er saklig!
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by stoppitide »

Ja, du skal klage! Ring i morgen, vær ydmyk og voksen - spør hva du skal gjøre videre - kontakte advokat eller hva de synes er passende?
De skal, og må passe på, men samtidig må de holde tunga veldig rett i munnen. Kanskje har de tatt feil av deg og en annen? - så prøver de seg
på å presse deg. Umodent! Jeg tipper de skjønte at de ikke kom noen vei med deg, så da "straffet" de deg med
det "bull-shit'et" om visning og "fy-skam-rett-hjem". Igjen; umodent!

For noen år siden ble jeg stoppet av sivilt politi i Oslo. De sa de hadde meg i 80 i 50-sonen flere km bak der de stoppet meg. Jeg tente på alle pluggene og skjelte dem ut fordi jeg ikke hadde blitt stoppet i det øyeblikket de hadde målt meg/"hadde bevis". Jeg sa: For det første har jeg IKKE kjørt i 80, dessuten, i det øyeblikket dere mener å ha bevis for at jeg kjører såpass for fort, så skal dere stoppe meg med én gang for å hindre ytterligere risiko. Det at dere "venter" 2-3 km med å stoppe meg er bare for evt å ta meg enda hardere - jeg oppfatter det som tjenesteforsømmelse og provokasjon. Jeg ba om hans legitimasjon. "Prøver du å lære meg jobben min?" Ja, hvis det trenges så tydelig som nå, er jeg mer enn villig til å hjelpe deg, sa jeg. Han gikk tilbake i bilen, konfererte med kollegaen, seg selv(?) og kom tilbake med vognkort og førerkort. "Ta det rolig, du hører fra oss", sa han. Jeg hørte ikke noe.

De fleste (ja, jeg mener det!) politifolk er balanserte og har helhetsforståelse, men noen er ikke egnet. Jeg tror de, heldigvis, etterhvert blir luket ut av "kundekontakt". I mellomtiden må du bare stå på ditt og ikke finne deg i det du har opplevd, det virker urettferdig, vilkårlig og uhensiktsmessig.

-og du, disse damene: fine? Noe mer kontakt utover natten?

Lykke til!
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Banditbiker »

Om det er en korrekt framstilling du gir her, så skal du så absolutt klage. Slik oppførsel henger ikke på greip.
Sørg bare for at du selv opptrer som voksen og forstandig når du inngir klagen.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by RH racing »

du kommer ikke no vei med å klage..blir bare mere drit med politiet og dem kommer til å hate deg hver gang dem ser deg i sentrum heretter.. neste gang ber du dem vise på kamera at du har griset, eller så driter du i dem..om dem fortsetter sånn så anmeld dem på stedet. ikke dagen derpå 02800 mener jeg er nr. ring da dem står der og be om å få en bil til stedet du er på....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Olav'en »

Får hjelp av journalist til å skrive leserinlegg i lokalavisa.
Det svir hardt for eit allerede svekka politi, i ei lita bygd med 15 000 inbyggere der 90% holder lokalavisa.
Gixxerman

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Gixxerman »

Good cop, bad cop. Neste gang vender du det bare mot dem. Da sier du bare at det er så gammelt triks som alle veit om, og at du vet at de ville prøve å få deg til å si noe dumt.
Har de ingen måling kan de bare suge en lang en...
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Kjitta8648 »

De gjorde det bare på jævel.
Det kan se ut som et patetisk forsøk på å sette seg i respekt.
Ståu pau, Olav. De har ingenting på deg. :D

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Asfaltkongen »

Haha... You got owned. Snut er snut, ingenting og ta på vei for det der. De liker å breske seg og prøve å sette seg i respekt, men de er bare teite. La dem holde på, og aldri gi dem noen grunn til å ta deg, som f.eks. å slenge dritt e.l.

Send en skriftlig klage, eller enda bedre; anmeld dem. Dette koster deg ingenting og det vil stå ved de politibetjentene det gjelder for resten av karrieren dems - selv om klagen/anmeldelsen ikke fører fram;)
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by frode »

Til neste gang, husk en:

Image

:-)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Ulvinnen »

Olav'en: Det er en ting jeg ikke skjønner ved historien din. Ved første øyekast, så virker det som om politiet tok feil av din bil og bilen til kameraten din. Men hvis politiet virkelig hadde ligget på hjul etter den andre bilen en hel kveld: Hvorfor hadde de ikke notert seg bilnummeret?

I så fall skulle de raskt ha oppdaget at det ikke var deg de skulle ha tak i.
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Olav'en »

Iom att dei ikkje fekk med seg at han køyrte av vegen og parkerte, så har dei vell heller ikkje vert såpass nerme att dei har klart å lese skilt nr...
Bilene ser relativt like ut på avstand, men når du kjem nerme så ser du stor forskjell...
Har snakka med fleire som såg ka som skjedde i ettertid.
Eg har køyrd oppover fyst i vanlig fart, ei lite stund etterpå kjem han andre i ein jevlig fart oppover og politiet uten lys på eit stykke bak han.
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by mekkern »

Olav'en wrote:politiet uten lys på eit stykke bak han.
uten lys ja...det er jo etter instruksen... :-s
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Ulvinnen »

Olav'en wrote: Har snakka med fleire som såg ka som skjedde i ettertid.
Eg har køyrd oppover fyst i vanlig fart, ei lite stund etterpå kjem han andre i ein jevlig fart oppover og politiet uten lys på eit stykke bak han.
Image De vennene din har nok litt livlig fantasi! Hvor sansynlig er det at en uniformert politibil kjører ulovlig (uten lys) for å ta en som grisekjører? Da ville de nok heller satt på blålys og sirener!
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Re: Dårlig oppførsel av politiet, synspunkter?

Post by Olav'en »

Det er ikkje uvanlig att dei ligger bak og skrur av alle lys og følger etter.
Dei var vell kanskje ikkje so "sleipe" før når enkelte andre her vaks opp, men velkommen til den nye verden. Dei DRITER i regler så lenge dei får tatt ein lapp, eit forelegg, inkallelse, bot you name it...
Post Reply