Æ'ndalitten
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Sånn, da er det en stund siden sisst jeg oppdaterte her.
Skjer egentlig ikke så mye at det gjør noe, men jeg har nå bestillt meg noen gode kjørehansker. Halvarssons State til 600kr som jeg skal hente på onsdag.
Ellers har jeg endelig spart opp nok penger til å lete etter en flatskjerm til PC'n, men vi får se om den dagen kommer at jeg faktisk skal bruke alle disse
Og nå ser jeg at jeg har over 1000 innlegg
Skjer egentlig ikke så mye at det gjør noe, men jeg har nå bestillt meg noen gode kjørehansker. Halvarssons State til 600kr som jeg skal hente på onsdag.
Ellers har jeg endelig spart opp nok penger til å lete etter en flatskjerm til PC'n, men vi får se om den dagen kommer at jeg faktisk skal bruke alle disse
Og nå ser jeg at jeg har over 1000 innlegg
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Yes yes. Da fikk jeg kjøpt meg hansker i det minste.
De hadde ikke fått inn den størrelsen jeg ville ha, så jeg nøyde meg med størrelse 10.
Bilde
Ganske gode å ha på, men de er ikke innkjørte enda, så noe uvant er det dog.
Og så en ting jeg lurer på. Hvordan er det når en lyspære ryker; skal den slutte å lyse helt, eller er det vanlig at den funker hvis du dunker litt i lykteglasset?
De hadde ikke fått inn den størrelsen jeg ville ha, så jeg nøyde meg med størrelse 10.
Bilde
Ganske gode å ha på, men de er ikke innkjørte enda, så noe uvant er det dog.
Og så en ting jeg lurer på. Hvordan er det når en lyspære ryker; skal den slutte å lyse helt, eller er det vanlig at den funker hvis du dunker litt i lykteglasset?
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Nå har jeg virkelig slått meg løs og bestilt speilvisir, så nå kommer hjelmen til å se sånn ut. Får det tidligst onsdag, men mest trolig onsdagen etter.
Var heldig og fant et bilde med samme hjelm som meg og akkurat det visiret jeg har bestilt
Værrapport: I dag var det varmt!
20 grader i skyggen, og alt for varmt i sola.
Hadde fri fra skolen i dag, så jeg har kjørt nesten hele dagen.
Kom hjem nå for litt siden og parkerte forran huset som vanlig.
Men da jeg skulle ut for å flytte sykkelen litt så jeg en oljeflekk på
bakken under motoren
Tenkte det var best å se etter hvor det kom fra.
Så jeg skrudde av dekselet forran framdrevet og så fort hva som hadde skjedd. En bolt har løsna, for jeg har ikke skrudd i det området siden jul, og den har aldri lukket olje før. I hvertfall, det var en svart plugg med to ledninger i som satt rett bak drevet. (og den var festa med denne bolten)
Skrudde igjen bolten og vaska vekk oljesølet, heldigvis var det ikke noe alvorlig
Var heldig og fant et bilde med samme hjelm som meg og akkurat det visiret jeg har bestilt
Værrapport: I dag var det varmt!
20 grader i skyggen, og alt for varmt i sola.
Hadde fri fra skolen i dag, så jeg har kjørt nesten hele dagen.
Kom hjem nå for litt siden og parkerte forran huset som vanlig.
Men da jeg skulle ut for å flytte sykkelen litt så jeg en oljeflekk på
bakken under motoren
Tenkte det var best å se etter hvor det kom fra.
Så jeg skrudde av dekselet forran framdrevet og så fort hva som hadde skjedd. En bolt har løsna, for jeg har ikke skrudd i det området siden jul, og den har aldri lukket olje før. I hvertfall, det var en svart plugg med to ledninger i som satt rett bak drevet. (og den var festa med denne bolten)
Skrudde igjen bolten og vaska vekk oljesølet, heldigvis var det ikke noe alvorlig
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Er det noen som vet hva den dingsen med to bolter og en skrue på er?
Den på høyre siden av syllinderen..http://www.bikepics.com/pictures/232270/
Har liksom ikke lagt mere til den før nå
Den på høyre siden av syllinderen..http://www.bikepics.com/pictures/232270/
Har liksom ikke lagt mere til den før nå
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Kanskje du skulle få tak i ei verkstedhåndbok for din sykkel
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jeg kjenner ikke så mye til slike moderne innretninger som automatiske kamkjedestrammere, men innafor der er det antagelig et fjærarrangement som holder kamkjedet riktig strammet. Hvis du skrur ut den mekanismen, vil da naturligvis kamkjedet bli slakt.Æ'ndalitten wrote:ehh...hva skjer hvis jeg åpner der?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Nei, ikke mer åpning av motoren på en stund
Skulle rense oljefilteret i vinter og endte opp med en halv liter kjølevæske i bunnpanna...bare en liten bagatell, men likevel
Hvor ofte bør en bruke sånn motorrens?
Har kjørt nesten 1000mil nå og skal inn til storservice der de skifter olje, bremsevæske, kjølevæske, luftfilter og gir ventilene en justering. Har det noe for seg å bruke slike rensestoffer?
Ser at det ermange forskjelige stoffer til forskjellige bruk, bla.a. motorrens, forgasserrens og "fuel system clean".
Er det noen vits i å bruke noen av de stoffene i det hele tatt når jeg skal ha sykkelen inn på så stor service uansett, og i så fall: før eller etter?
Har også fått litt piping i bakbremsen av og til, er det noen enkle ting som hjelper, og hva vasker man bremseskivene med?
Kjærringråd taes godt imot, for jeg vil nødig bruke på tusener av kroner på rense og vaskemidler akkurat nå, har nok utgifter de nærmeste ukene
Skulle rense oljefilteret i vinter og endte opp med en halv liter kjølevæske i bunnpanna...bare en liten bagatell, men likevel
Hvor ofte bør en bruke sånn motorrens?
Har kjørt nesten 1000mil nå og skal inn til storservice der de skifter olje, bremsevæske, kjølevæske, luftfilter og gir ventilene en justering. Har det noe for seg å bruke slike rensestoffer?
Ser at det ermange forskjelige stoffer til forskjellige bruk, bla.a. motorrens, forgasserrens og "fuel system clean".
Er det noen vits i å bruke noen av de stoffene i det hele tatt når jeg skal ha sykkelen inn på så stor service uansett, og i så fall: før eller etter?
Har også fått litt piping i bakbremsen av og til, er det noen enkle ting som hjelper, og hva vasker man bremseskivene med?
Kjærringråd taes godt imot, for jeg vil nødig bruke på tusener av kroner på rense og vaskemidler akkurat nå, har nok utgifter de nærmeste ukene
Du behøver aldri rense en motor innvendig hvis du bruker normalt god olje. Noe annet er det hvis det er en gammel motor som ikke har fått oljeskift, eller som har stått en stund. En motor i normal jevnlig drift som får sine servicer og oljeskift vil fungere utmerket uten noen dyr "kosmetikk".
Når det gjelder piping i bremsene kan det være enten utslitte klosser, eller at klossen vibrerer. En grei løsning på sistnevnte er å bruke litt kobberpasta (varmebestandig fett) på BAKSIDEN av bremseklossene. Da vil vibrasjonene opphøre. Vasking av bremseskive skal vel strengt tatt ikke være nødvendig. Men hvis du har vært uheldig og f.eks. sølt olje eller fett på de, kan du bruke rødsprit på ei fille og tørke av skiva. Det finnes også spraybokser med bremserens. Biltema har til en grei pris. Den sprayer man på, og den dunster bort av seg selv. Man bør være forsiktig med slik renseguffe på lakk og plast. Det er viktig å ikke bruke andre rensemidler på bremsedeler. F.eks. tynner, lynol og whitespirit vil ødelegge pakninger i systemet, og da står du der med en full overhaling som resultat.
En gylden regel som gjelder alle kjøretøyer: Ikke skru på noe som virker. Unntaket er selvfølgelig vedlikehold sånn som ventiljustering o.l.
Når det gjelder piping i bremsene kan det være enten utslitte klosser, eller at klossen vibrerer. En grei løsning på sistnevnte er å bruke litt kobberpasta (varmebestandig fett) på BAKSIDEN av bremseklossene. Da vil vibrasjonene opphøre. Vasking av bremseskive skal vel strengt tatt ikke være nødvendig. Men hvis du har vært uheldig og f.eks. sølt olje eller fett på de, kan du bruke rødsprit på ei fille og tørke av skiva. Det finnes også spraybokser med bremserens. Biltema har til en grei pris. Den sprayer man på, og den dunster bort av seg selv. Man bør være forsiktig med slik renseguffe på lakk og plast. Det er viktig å ikke bruke andre rensemidler på bremsedeler. F.eks. tynner, lynol og whitespirit vil ødelegge pakninger i systemet, og da står du der med en full overhaling som resultat.
En gylden regel som gjelder alle kjøretøyer: Ikke skru på noe som virker. Unntaket er selvfølgelig vedlikehold sånn som ventiljustering o.l.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
OK, høre greit ut, men hva mener du på baksiden av bremseklossene? Antar at du mener at jeg må ta de av? Bremseklossene har masse igjen de, så det er ikke der problemet ligger.
Skal på langtur i sommer, så jeg må ha sykkelen i tipp topp stand skjønner du.
EDIT: er vel egentlig ikke piping i den forstand at det er høy skrikende lyd, det er mer som en annen slags ulyd som forsvinner når jeg har kjørt litt og brukt bremsen.
Skal på langtur i sommer, så jeg må ha sykkelen i tipp topp stand skjønner du.
EDIT: er vel egentlig ikke piping i den forstand at det er høy skrikende lyd, det er mer som en annen slags ulyd som forsvinner når jeg har kjørt litt og brukt bremsen.