Lakkeskolen :)

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
AKsuited09
Posts: 89
Joined: 16 Aug 2007 23:35
MC: Honda NSR 125
1998 modell
Location: Foldnes

Lakkeskolen :)

Post by AKsuited09 »

Ønsker å lakkere hondan min, har noen ekle riper og jeg vil ha noe mer unikt.

Helst en ensfarvet versjon, som vekker stor oppsikt.

Så er det dette med om det går an å gjøre dt selv, med gode tips, hvis jeg aldri har vært borti det før? I såfall setter jeg stor pris på hvis noen tar seg et par minutter og forklarer grundig og punklit prossessen jeg må gjennom, hvilket utstyr jeg trenger og hvilken pris og tid jeg totalt bør regne med å legge ut før vidunderet er klart.

Eventuelt, hvis jeg MÅ få den lakkert hos profesjonelle, hvor mye det koster. Bergen.

På forhånd takk for gode svar fra erfarne motorsyklister \:D/
AKsuited09
Posts: 89
Joined: 16 Aug 2007 23:35
MC: Honda NSR 125
1998 modell
Location: Foldnes

Re: Lakkeskolen :)

Post by AKsuited09 »

Og om sykkelen faller i verdi fordi jeg ikke lenger har originallakk
inunf
Posts: 4920
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lakkeskolen :)

Post by inunf »

Sykkelen vil selvsagt falle i verdi. Ensfarget uoriginal lakk skriker at den har vært veltet. For å gjøre jobben bra selv trenger du et rom å være i, åndedrettsvern, kompressor type stor og lakksprøyte. Pluss en god del trening. Mitt råd er å bare drite i det.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Lakkeskolen :)

Post by ErlingSG »

Riper skriker også at den har blitt velta? :-s
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Lakkeskolen :)

Post by Cheron »

AKsuited09 wrote:Ønsker å lakkere hondan min, har noen ekle riper og jeg vil ha noe mer unikt.

Helst en ensfarvet versjon, som vekker stor oppsikt.

Så er det dette med om det går an å gjøre dt selv, med gode tips, hvis jeg aldri har vært borti det før? I såfall setter jeg stor pris på hvis noen tar seg et par minutter og forklarer grundig og punklit prossessen jeg må gjennom, hvilket utstyr jeg trenger og hvilken pris og tid jeg totalt bør regne med å legge ut før vidunderet er klart.

Eventuelt, hvis jeg MÅ få den lakkert hos profesjonelle, hvor mye det koster. Bergen.

På forhånd takk for gode svar fra erfarne motorsyklister \:D/
Alt går om man er tålmodig og er nøye. :) Jeg har lakkert motorrommet mitt på cab-prosjektet på verksted, med en 50 liters kraftig kompressor og lakksprøyte. Det er grunnarbeidet som er det viktig....

Kan prøve på en forklaring:)

1. Alle deler som skal lakkeres må mattes ned med 320 korn papir, er det bulker/dype riper, går man over med sparkel. ( Anbefaler medium sparkel fra Würt) Slipes ned med 320. Ikke bruk grovere, da du må jobbe så mye mer for å få bort riper. Ikke smør på for mye sparkel. Sparkle heller over flere omganger. Har du tilgang på eksternsliper, kan du bruke det. Gå over med "klister-klut" for å få bort støv. ( Würth)

2. Når dette er gjort legger du på primer, 2 komponent fra Würth er bra. La denne herde. Nå ser du om du trenger mer pussing/sparkling. Forsett med 320 papir. Pass på at det ikke er bart metall. Kommer du så langt ned stopper du å pusse. Gå over med "klister-klut" før du legger på mer primer.

3. Du kan evt gå over med vannslipepapir på 1000 korn hvis du vil ha det veldig bra finish. Men ikke puss for dypt. Bare la den gli pent over for å få en fin overflate.

4. Da kan du prøve med første lag lakk. Ikke legg mye lakk på! Ta over flere omganger med mange tynne strøk. Husk å rengjøre sprøyta mellom hvert strøk med tynner. IKKE bruk Biltema, White Sprite etc. Disse inneholder fett. For å få det veldig bra legger du på et par ekstra lag med klarlakk. Får du sig fra lakken, kan du vannslipe med 1000-1500 korn.

5. Trenger ikke lakkboks for å få et bra resultat. Bare pass på at du koster gulvet for støv/møkk. Fukt gulvet og heng delene ned fra taket. ( skal du ha det helt 110% prosent, må du levere det til lakkering.)

Trenger du bilder av hvordan jeg har gjort det på bilen, kan jeg legge ut i kveld. Er ganske detaljert beskrivelse på bilder.

Lykke til!

:)
inunf
Posts: 4920
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lakkeskolen :)

Post by inunf »

ErlingSG wrote:Riper skriker også at den har blitt velta? :-s
Joda, men da vet du ihvertfall hvor ille det har vært. Litt flekking her og der pluss noen nye klistermerker så ser det ikke så ille ut. Det beste er vel å lakke oppigjen i originalfargen.
AKsuited09
Posts: 89
Joined: 16 Aug 2007 23:35
MC: Honda NSR 125
1998 modell
Location: Foldnes

Re: Lakkeskolen :)

Post by AKsuited09 »

er ikke det ganske problematisk? Vet ikke om du ser sykkelen godt på bildet, men den er både gul, svart og grå.

Største "flekken" er vel på rundt 2x2 cm og er sikkert skrapt inn 1 mm eller noe..

Hvor dyrt kan det bli å fikse noe sånt? Greiere å bare prøve å skaffe en ny kåpe?
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Lakkeskolen :)

Post by R6-freak »

motorport selger kåper.
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Pollti

Re: Lakkeskolen :)

Post by Pollti »

Det viktigste å huske på at når du er fornøyd med grunnarbeidet så er det bare å fortsette å jobbe :roll: Jeg bruker en kamerat som sensor og det er utrolig hva en erfaren lakkerer ser som vi hobby lakkere ikke ser. Har jeg ikke tilgang til sensoren min så har jeg gjort prøvelakkering i svart. Enhver feil syntes veldig greit da. Bakdelen er at selv om resultatet er bra så må det vannslipes igjen. Alternativt så kan du gjøre slipe/sparklejobben etter evne og så sette resten av jobben bort til en proff for finsliping/grunning/lakkering.
Jeg tror ikke en omlakkering nødvendigvis medfører nedsatt verdi på sykkelen hvis det er et profft resultat etter lakkeringen er gjort. I januar så bytter jeg ut vindskjermen min til en type som skal lakkeres i sykkels farge. Jeg vurderer å bruke folie av alle ting.(Sånn som drosjene bruker)
Post Reply