Hvordan trimme en Honda Wallaroo PK50 ?

Prat om moped & scooter.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Hvordan trimme en Honda Wallaroo PK50 ?

Post by _Adler_ »

Hei!

Jeg har en Honda Wallaroo PK50 og ønsker å gjøre slik at den går litt raskere. Hva er den enkleste måten å gjøre dette på?
Eksosanlegget skal visst nok være full av plomber har jeg hørt.
Noen som vet hvor variator-plomben ligger? Blir mopeden raskere ved å ta vekk variator-plomben, men at man ikke bytter eksosanlegg?

Det er også mulig å bygge om variatoren:

Hvordan bygger man om variatoren?
Noen som kan forklare hvordan dette gjøres?

Er det mulig å få den i original form igjen, hvis man vil det?

Mopeden har nå gått snart 11000 km, er det fare for at "levealderen" blir kortere, hvis man trimmer den? Mopeden må jo yte mer, hvis man trimmer, dette gjelder sikkert ikke hvis man f.eks. tar vekk variator-plomben.

Vet at det er mange spørsmål, men jeg håper dere i alle fall klarer å svare på noen av dem :D


På forhånd takk for svar!
Last edited by _Adler_ on 02 Jul 2005 00:30, edited 1 time in total.
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Vil nok anbefale å kjøpe trimdeler slik at du kan sette på de originale igjen hvis du blir stoppet.

Variatorplomben bør du ta vekk først. Sikkert en ring slik som på mange andre scootere. Søk for veileder. Gir sikkert rundt 10 km/t økning alene *usikker*. I tillegg bør du ta evt andre plomberinger.

Trinn to bør være uplombert eksosanlegg.

Trinn tre ny sylinder

Trinn fire effektanlegg

Trinn fem trimvariator

Sikkert mange forskjellige meninger om dette.

Levealderen vil nok senkes en del fordi motoren slites raskere ved trimming. Men fjerning av plomberinger kan den tvert imot ha godt av fordi den slipper å slite mye på høye turtall.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Anbefaler å kjøpe et effektanlegg istedenfor å fjerne plomber i potta. Det blir da lettere å gjøre den orginal igjen etterpå (f.eks hvis du må vise den ned på biltilsynet)
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

MXer50 wrote:Vil nok anbefale å kjøpe trimdeler slik at du kan sette på de originale igjen hvis du blir stoppet.

Variatorplomben bør du ta vekk først. Sikkert en ring slik som på mange andre scootere. Søk for veileder. Gir sikkert rundt 10 km/t økning alene *usikker*. I tillegg bør du ta evt andre plomberinger.

Trinn to bør være uplombert eksosanlegg.

Trinn tre ny sylinder

Trinn fire effektanlegg

Trinn fem trimvariator

Sikkert mange forskjellige meninger om dette.

Levealderen vil nok senkes en del fordi motoren slites raskere ved trimming. Men fjerning av plomberinger kan den tvert imot ha godt av fordi den slipper å slite mye på høye turtall.
Fjerning av den "ringen"; er det vanskelig å få den original igjen hvis man blir stoppet?
Hva kan gå galt hvis jeg gjør det feil? Kommer nok til å få hjelp av en kamerat :) .

Blir det effektøkning (høyere toppfart) hvis jeg KUN tar vekk ringen, UTEN å skifte eksosanlegg? Blir farten i såfall en del høyere ved montering av effektanlegg. Mopeden skal ikke "supertrimmes" heller, bare slik at den klarer rundt 60-65 slik at jeg slipper alle forbikjøringene.

(Syns dette er et veldig bra forum hittil; rask respons og interresante svar og tråder) :wink:
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Ja den vil gå raskere hvis du kun fjerner ringen. Den er lett å sette inn igjen så det er ikke noe problem! :wink:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

MXer50 wrote: Trinn to bør være uplombert eksosanlegg.

Trinn fire effektanlegg

Trinn fem trimvariator

Levealderen vil nok senkes en del fordi motoren slites raskere ved trimming. Men fjerning av plomberinger kan den tvert imot ha godt av fordi den slipper å slite mye på høye turtall.
Hva er forskjellen på et uplombert eksosanlegg og et effektanlegg? Er ikke det noenlunde det samme da, bare at det uplomberte effektanlegget ser originalt ut?

Montering av trimvariator; er det vanskelig det da?

Hvor ligger den "ringen" egentlig? Noen som har et bilde fra en annen scooter?
Det er altså den eneste ploberingen i selve "reim-området", for å si det på den måten?
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Et effektanlegg er bygget for å gi bedre effekt enn et vanlig eksosanlegg. Effektanlegg kjennetegnes på den koniske formen. Det er denne formen som gjør at de gir mer effekt enn vanlige anlegg, selv uplomberte.

Montering av trimvariator er ikke vanskelig. Det finnes veileder om det her på forumet om du bruker søkefunksjonen.

Ringen ligger mellom de to reimskivene foran og hindrer disse fra å bevege seg langt nok mot hverandre når du øker turtallet på motoren. Hvis du har plombering i variatoren er det nok en ring. Nyere scootere kan ha andre typer, men ikke din. Se etter en ring på størrelse med en giftering og ta den vekk.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

MXer50 wrote: Ringen ligger mellom de to reimskivene foran og hindrer disse fra å bevege seg langt nok mot hverandre når du øker turtallet på motoren. Hvis du har plombering i variatoren er det nok en ring. Nyere scootere kan ha andre typer, men ikke din. Se etter en ring på størrelse med en giftering og ta den vekk.
Da blir ikke reima slakkere eller noe slikt? Altså må andre ting stilles inn? Så det er såpass enkelt å bare ta den ut, og så er man egentlig ferdig i det området? :D
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Ingenting må stilles inn. Reima blir ikke slakkere. Ganske enkelt i grunn :)
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

MXer50 wrote:Ingenting må stilles inn. Reima blir ikke slakkere. Ganske enkelt i grunn :)
Takk for all hjelpa hittil. Er ganske nybegynner når det gjelder dette, så det er fint å få såpass bra hjelp :D
Skal prøve å få tatt vekk den ringen.

Hvordan sitter den fast? Er den løs, eller kanskje festet med en skrue?
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Sitter ikke fast. Den er bare tredd inn på akslingen og ligger helt løst.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

I går prøvde jeg å åpne "lokket" (ikke et lokk heller da, men) som beskytter reima. Desverre er det på en måte isolert (sikkert for at det ikke skal komme vann, skit osv. inn i reim-regionen) med gummi og et grønlig lag av noe. Jeg skrudde av alle skruene, men likevell satt det fast. Noen som har en anelse om hva dette er for noe? Er dette vanlig på scootere/mopeder, med reim?
Dette er veldig dumt for da får jeg ikke tatt ut ringen :(
Prøver jeg å slite det av løsner jo "isoleringen", og det kan jo igjen føre til at ting går skeis. Er veldig usikker.
Det må i alle fall være noe som påføres etter at man har skrudd "lokket" av, for mopeden var på service sist sommer. Da ble blant annet reima skiftet, så mekanikerene har klart å åpne det.....
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

på mitt deksel så er det to "utstikkere" fra dekselet som går inn i variatordelen. Jeg tar bare et skrujern å vipper dekselet av der de utstikkerne er!

Vet jeg er dårlig til å forklare :oops: :lol:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Axxeman wrote:på mitt deksel så er det to "utstikkere" fra dekselet som går inn i variatordelen. Jeg tar bare et skrujern å vipper dekselet av der de utstikkerne er!

Vet jeg er dårlig til å forklare :oops: :lol:
Skal vise et bilde jeg (enten i dag eller i morgen) , for det virker som om det er et slags gummi-lim.....
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Slik ser "isoleringen" ut:
http://img298.echo.cx/my.php?image=isoleringen6zg.jpg

og slik ser selve "lokket" ut som bla. beskytter reima:
http://img293.echo.cx/my.php?image=hele8rv.jpg

Hvor sånn ca. på bildet (det siste) befinner den ringen seg?

Noen som vet det ang. "isoleringen"?
Post Reply