Løsne eksosanlegget litt fra sylinderen, skadelig?

Prat om moped & scooter.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Løsne eksosanlegget litt fra sylinderen, skadelig?

Post by _Adler_ »

Hei!
Jeg har en Honda PK50 (Wallaroo).
Jeg har nemlig lyst at den skal gå litt fortere, og gjorde et forsøk:
Jeg åpnet 2 muttere, altså de som fester eksosanlegget til selve sylinderen. Dermed slipper det litt eksos ut (som kommer direkte fra sylinderen) gjennom en liten glipe. Den er ikke noe stor, kanskje på størrelse med 3 A4 ark som er stablet oppå hverandre. Dette har medført en hastighetsøkning på 5-10 km/t og mer! Bare pga. det jeg gjorde. Nå klarer mopeden å kjøre 50 km/t i motvind (sterk bris kanskje) og 60-70 km/t i nedover bakke. På flaten (uten vind) klarer den rundt 55 km/t. Tok til og med rekord i dag (hadde sterk medvind :)): 65 km/t på flaten. I oppover bakke er den like treg som før.

Mopeden bråker også mye mer enn den gjorde tidligere. Eksosen vil jo selvsagt ut av glipen jeg laget og ikke ut gjennom enderøret. Den bråker og putrer derfor mer.

Det jeg nå lurer på er om dette kan skade motoren på noen måte, og i såfall hvordan? Jeg ser ingen grunn til at den kan
skades, men poster i alle fall denne tråden for å være på den sikre siden.

På forhånd takk for svar!
La0
Posts: 43
Joined: 08 May 2005 13:04
Location: Oslo / Lillestrøm
Contact:

Post by La0 »

Vet ikke helt hva du driver med, men ser for meg ett helsikes bråk :lol:
Er nok ikke skadelig nei... Men det er jo en db grense man liksom ikke skal ruve så høyt over da.. :roll:
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Høres ut som eksosanlegget ditt kan begynne å bli tett. Rens det med Plumbo.

Vil ikke anbefale denne løsningen din fordi sylinderen blåser ubrukt gassblanding ut i eksosrøret som den igjen suger inn igjen på neste slag. Hvis du har glipe der kan sylinderen suge rusk osv. inn i sylinderen-->skadelig.

Hadde en gang et animert gif-bilde som viste dette. Skal poste det hvis jeg finner det igjen.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Prøv å finn bildet du :D
Så det kan altså være skadelig....
Det kan jo likevell være lurt å rense eksosanlegget med plumbo, selv om jeg slutter med dette snart, eller? Skulle jo selvsagt bare teste det litt.
Hvordan skal jeg rense det med plumbo, noen som kan forklare litt. Tror eksosanlegget er blitt ganske sotete opp gjennom årene :roll: (mopeden har blitt kjørt utrimmet hele tiden).

Takk.
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

Det står på plumbopakken hvordan du blander den med vann.
hell utblandingen ned i potta og blås rent etter 10 minutt.
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

NeoNxiX wrote:Det står på plumbopakken hvordan du blander den med vann.
hell utblandingen ned i potta og blås rent etter 10 minutt.
Hvordan skal jeg blåse det rent?
Kunne det også vært en løsning å spyle det rent, etter at man har helt plumbo-blandingen nedi eksosanlegget, med høytrykksvasker? Har en som yter rundt 110 bar tilgjengelig.
Spurte det samme spørsmålet i et annet forum (bil og motor kategorien på hardware.no nettverket) og da fikk jeg følgende svar:
På en totakter er eksosanlegget en viktig del av motoren. Det lager mottrykk som sørger for at motoren fungerer slik den skal. Derfor er det en bedre løsning for deg å rense eksosanlegget.

Dette gjøres ved å å helle bensin inn i eksosanlegget og tenne på. Være ekstremt forsiktig, fordi bensingass ikke brenner, den eksploderer.. IKKE "tøm på" mere bensin hvis du syns det brenner dårlig, det er direkte livsfarlig. Har du tilgang til gass, kan du også bruke det, det er mye tryggere. (Skismørebrenner er for smått, du trenger skikkelige saker).

Når det nesten har sluttet å brenne, tømmer du på et par bøtter vann. Det får koksingen/slagget inne i anlegget til å løsne litt, fordi metallet trekker seg brått sammen pga nedkjølingen. Slå forsiktig på anlegget med en tre/gummihammer, og masse sorte klumper raser ut. Nå er anlegget renset. Det trenger ofte en omgang med sort varmebestandig spraylakk for å bli "som nytt". Monter det igjen, og kos deg med høyere toppfart.

Hadde en Yamaha moped en gang som gjorde 70 på flatmark med rent eksosanlegg. Etter et par måneder orket den bare 50, og da var det på tide med en rens.

Lykke til!
Er denne løsningen bedre eller dårligere enn den med plumbo?
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Vet ikke hvilken løsning som er best. Vil tro at du får renset like godt med begge metodene.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

Det er en annen måte du kan gjøre det på.
Men for å få løsnet alt først så tar du litt plumbo slik at du etser bort litt gammel eksos og olje+++ i potta.
Etter dette kan du prøve med bensin, (denne bensinmetoden er det flere med moped som bruker når de renser potta si, så den funker ganske bra.)
Men du kan jo prøve begge deler slik at du får potta optimalt renset.
Men hvis du skal spyle potta ren så må du bruke mye vann, siden plumbo reagerer med vann, det er jo slik du får den etseeffekten på plumbo :D
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Det samme gjorde jeg med mtx'n.. Skruene skrudde seg selv ut etterhvert og eksosanlegget løsnet.. :P
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Så hvis jeg renser eksosanlegget kommer den til å kjører fortere, eller skjer dette bare i noen tilfeller?
Kommer det til å ha effekt selv uten uplombert eksosanlegg eller effektanlegg? Så langt har jeg ikke trimmet mopeden noe.
Den ble kjøpt i 1997 (av mine foreldre), så kjøpte jeg den av dem for ca. et halvår siden (har hatt lappen i et halvår nå). Mopeden har kjørt 12000 km nå :)
Kan godt tenke meg at eksosanlegget er ganke skittent innvendig nå, altså med sot og alt det der.
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

_Adler_ wrote:Så hvis jeg renser eksosanlegget kommer den til å kjører fortere, eller skjer dette bare i noen tilfeller?
Kommer det til å ha effekt selv uten uplombert eksosanlegg eller effektanlegg? Så langt har jeg ikke trimmet mopeden noe.
Den ble kjøpt i 1997 (av mine foreldre), så kjøpte jeg den av dem for ca. et halvår siden (har hatt lappen i et halvår nå). Mopeden har kjørt 12000 km nå :)
Kan godt tenke meg at eksosanlegget er ganke skittent innvendig nå, altså med sot og alt det der.


Ja, da skal den kunne ha litt høyere fart.
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
Gixxerman

Post by Gixxerman »

NeoNxiX wrote:Det står på plumbopakken hvordan du blander den med vann.
hell utblandingen ned i potta og blås rent etter 10 minutt.
Står også på pakken: Plumbo vil kunne forårsake stor skade på elokserte ting, på aluminium.... osv :)
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Gixxerman wrote:
NeoNxiX wrote:Det står på plumbopakken hvordan du blander den med vann.
hell utblandingen ned i potta og blås rent etter 10 minutt.
Står også på pakken: Plumbo vil kunne forårsake stor skade på elokserte ting, på aluminium.... osv :)
Hva er definisjonen på elokserte ting? Ettersom jeg vet er ikke eksosanlegget (altså det originale jeg har) laget av aluminium.. Er usikker, men det virker veldig solid laget, så jeg tror det er stål, men er som sagt usikker. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?Her: http://crash.alphadesign.no/Database/de ... er.oid=254 er et bilde av en umplombert originalpotte.
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

Gixxerman wrote:
NeoNxiX wrote:Det står på plumbopakken hvordan du blander den med vann.
hell utblandingen ned i potta og blås rent etter 10 minutt.
Står også på pakken: Plumbo vil kunne forårsake stor skade på elokserte ting, på aluminium.... osv :)
ja, men tror du ikke at det kan gå bra med litt i ei eksospotte da :?:
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

NeoNxiX wrote:
Gixxerman wrote:
NeoNxiX wrote:Det står på plumbopakken hvordan du blander den med vann.
hell utblandingen ned i potta og blås rent etter 10 minutt.
Står også på pakken: Plumbo vil kunne forårsake stor skade på elokserte ting, på aluminium.... osv :)
ja, men tror du ikke at det kan gå bra med litt i ei eksospotte da :?:
Har ikke lyst å rense med plumbo hvis det kan være skadelig, så jeg bør vite om det kan skade før jeg gjør noe slikt. :?
Post Reply