"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by mekkern »

Demontering av innkjøpt og rengjort topp:

Når en skal holde på med rene deler må en ha rent underlag...(som ikke riper pakningsflater)

Image

på med "moddet" tang..
Image

inn med pinsett...
Image

og der var låsekonene ute...
Image

en ventil ute...
Image
Image
Image

lurer på om jeg skal blåse over noen av delene med Natriumbikarbonat?
har funnet et par firmaer som leverer passe grovhet på midlet.
Bla:"sodablasting"

ser jo ut til å funke?
[youtube]93TvNLkq594[/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by tshansen »

Imponerende å følge med på mekkern =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by mekkern »

Har ikke testet noe "baking" ennå..Natriumbikarbonat= bakepulver.
skal først sjekke noe kjemi for å se hva som blir tilbake da...
men nå har jeg demontert alle ventiler -både gammel og ny topp. så jeg har litt deler å teste på før jeg tar de delene jeg skal bruke.
eksosventilene fra havariet var veldig sotet....tror nok den går for fett også...

De innsugsventilene som "den sinna flua" hadde herjet med er jo kandidater til litt testing av hva som spiser metall  og ikke...

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by mekkern »

en kan handle masse dyrt utstyr men en kan også modde litt på det en har-gammel sandblåserpistol.
boret et "luftehull" i stigerøret.
Eneste "problemet" er at pulveret ikke "renner" godt inn mot stigerøret, men hvis en beveger blåseren litt så går det bra til den er nesten tom- da må en riste den litt eller etterfylle, men da er det ikke mer enn ca en dl igjen heller da..

Image

Image

Muligens ikke det beste "bakepulveret" men gjorde nytten.
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by mekkern »

og resultatet ble jo brukbart..
Blåste med "bakepulver" fra Jula.
En topp + ventiler = 2kg blåsemiddel og en gammel mod sandblåser

resultatet ble helt greit synes jeg-selv om det er et par helgedager jeg ikke la merke til...

Image

Image

Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by pelsen »

blir fint, fått rettet ventilene ser jeg :mrgreen:
Sodablasting ser jo ut til å gi veldig bra overflate, kan tenke meg å prøve det. Men triumphtoppen er jo liten nok til å få plass i ultralydvaskern, det tok tid men ble helt rent. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by tshansen »

Grunnene til å bruke slikt "bakepulver" som du sier :lol: Er for å få så liten slitasje på godset som mulig, men allikevel tar driten du skal ha vekk :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: mekkomatic bloggomatic.

Post by mekkern »

Det er helt snadder til å fjærne sot-pakningsrester og maling.
Men korrosjon/rust der må en bruke noe med mer slipende/gravene effekt.

Edit: Lorrd skaft-sjekk hva det står i innholdsfortegnelsen på boksen med bakepulver du har på kjøkkenet.....jeg prøvekjørte med Freia sin først.... :smt003
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016

Post by mekkern »

prosjekt "spesialbrille"

1,5+ og et ekstra par med 2+..

Litt frempå nesa så ser jeg over brilla/ne, ev gjennom og med "closeup" gjennom begge...nærgrense på 12cm....
kjekt når en er intressert i små deler eller overflater...kombineres dette med et 8x forstørrelsesglass avsløres det meste....

Image


Siden det er såpass mye støpeflass og hakk og kanter så tenkte jeg det var greit å glatte over litt..
Men det er viktig at ikke overflaten blir FOR glatt da bunndraget/delgass/respons blir dårligere da bensindråpene klamrer seg til helt glatte flater..
Image

men en må også passe på ventilsetene slik at man ikke glepper og freser over disse i samme slengen når man bruker "powertools". messing er fint til dette.
Image
Image

så får en begynne med innsugsiden og tilpasse dette til innsugene og glatte over-her er jeg ikke ferdig på en stund da jeg må "justere litt på kanalene også..
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016

Post by mekkern »

Etter å ha pusset insugssiden nogenlunde ferdig ser det sånn tålig greit ut..

Image

Men puttet inn et par ventiler og satt og tittet litt og fant ut at jeg må nok rydde opp litt av det værste rundt insugsventilene..

Image

Der ble det bedre plass for blandinga inn og ikke så mye "skygger" slik at det flowèr bedre på tidlig/sent av løftet.

Det synes ikke så godt men ventilsetene sitter litt dypt under overflaten enkelte steder.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016

Post by mekkern »

Her går foringen i fresen. la den 0,01mm over resten av sylinder"blokka" slik at den får god klem-de andre sylinderne er ikke helt "100" de heller men avviker 0,001-0,02mm.
Dette er nær nok til at pakningen fikser brasene..
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016

Post by mekkern »

Siden lakken ikke satt spesielt godt fast, så blåste jeg av det som var løst og dårlig...litt sitter veldig fast på den gamle kamkassa men det får være..
Klart til ny lakk..

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016

Post by mekkern »

Har brukt biltemas 2 komp polyurethane lakk som så ofte før.. denne tåler godt slitasje og olje/bensin søl..
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/

Denne gangen la jeg først på uten tynning for å få litt "rugler" som skjuler ujevne overflater godt og etterpå et litt tynnet lag for glans..

Image

la litt for mye "rugler"på ene "hjørnet" forover men det får stå sin prøve..

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016

Post by mekkern »

Begynte monteringen av ventiler i den "nye" toppen..
Image

Puttet inn et par gamle ventiler for å holde skiver og "topplokksmuttere" på plass inne i toppen..disse ligger i spor og KAN bevege på seg.. :cry:

Alle innsugsventiler er på plass.
Image

Men hva faen... forbannet plunder å få på plass låsekonene på eksosventilen????Samme med den neste..
begynner å se litt på dette og finner ut at ventilfjærene ikke står sentrert i hullet til shimsbøtta???
Shimsbøtta går med et nødskrik forbi fjæra men det ser jo helt mongo ut.
etter litt måling:
Image

Image

C-C mellom eksosventilene skiller 2 mm på kamkassene på "exup" kontra thunderace/4SV

utgave Y2 3GM-00 kontra Y4 3GM-01..


HER er grunnen til at motoren raset.
Eksosventilene har "hengt" litt og fått en smekk av stemplet og så var "morroa" i gang...
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016

Post by mekkern »

Jeg har kamkasse som jeg kan bruke.
jeg bruker den som fulgte med på toppen jeg kjøpte.denne ser "grei" ut.

tenkte i utgangspunktet på å bruke den som satt på motoren som havarerte for der var jo delene "riktige" til kammene..
men når det ikke stemte under monteringen og jeg dessuten fant slitsjeskader på ventilfjærene der de hadde subbet i shimsbøttene utgikk dette.
Bruker ventilfjærer fra begge toppene og bøttene fra "raset".
Nå er det "drittjobben" med å shimse ventilene slik at jeg får klaringer på alle ventilene.
DA kan jeg måle og shimse med de riktige tykkelsene.

Her er eksempel på slitasjeskader på fjærene.
Image

Image
Post Reply