"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: mekkomatic bloggomatic.
Demontering av innkjøpt og rengjort topp:
Når en skal holde på med rene deler må en ha rent underlag...(som ikke riper pakningsflater)
på med "moddet" tang..
inn med pinsett...
og der var låsekonene ute...
en ventil ute...
lurer på om jeg skal blåse over noen av delene med Natriumbikarbonat?
har funnet et par firmaer som leverer passe grovhet på midlet.
Bla:"sodablasting"
ser jo ut til å funke?
[youtube]93TvNLkq594[/youtube]
Når en skal holde på med rene deler må en ha rent underlag...(som ikke riper pakningsflater)
på med "moddet" tang..
inn med pinsett...
og der var låsekonene ute...
en ventil ute...
lurer på om jeg skal blåse over noen av delene med Natriumbikarbonat?
har funnet et par firmaer som leverer passe grovhet på midlet.
Bla:"sodablasting"
ser jo ut til å funke?
[youtube]93TvNLkq594[/youtube]
Re: mekkomatic bloggomatic.
Imponerende å følge med på mekkern
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: mekkomatic bloggomatic.
Har ikke testet noe "baking" ennå..Natriumbikarbonat= bakepulver.
skal først sjekke noe kjemi for å se hva som blir tilbake da...
men nå har jeg demontert alle ventiler -både gammel og ny topp. så jeg har litt deler å teste på før jeg tar de delene jeg skal bruke.
eksosventilene fra havariet var veldig sotet....tror nok den går for fett også...
De innsugsventilene som "den sinna flua" hadde herjet med er jo kandidater til litt testing av hva som spiser metall og ikke...
skal først sjekke noe kjemi for å se hva som blir tilbake da...
men nå har jeg demontert alle ventiler -både gammel og ny topp. så jeg har litt deler å teste på før jeg tar de delene jeg skal bruke.
eksosventilene fra havariet var veldig sotet....tror nok den går for fett også...
De innsugsventilene som "den sinna flua" hadde herjet med er jo kandidater til litt testing av hva som spiser metall og ikke...
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: mekkomatic bloggomatic.
en kan handle masse dyrt utstyr men en kan også modde litt på det en har-gammel sandblåserpistol.
boret et "luftehull" i stigerøret.
Eneste "problemet" er at pulveret ikke "renner" godt inn mot stigerøret, men hvis en beveger blåseren litt så går det bra til den er nesten tom- da må en riste den litt eller etterfylle, men da er det ikke mer enn ca en dl igjen heller da..
Muligens ikke det beste "bakepulveret" men gjorde nytten.
boret et "luftehull" i stigerøret.
Eneste "problemet" er at pulveret ikke "renner" godt inn mot stigerøret, men hvis en beveger blåseren litt så går det bra til den er nesten tom- da må en riste den litt eller etterfylle, men da er det ikke mer enn ca en dl igjen heller da..
Muligens ikke det beste "bakepulveret" men gjorde nytten.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: mekkomatic bloggomatic.
og resultatet ble jo brukbart..
Blåste med "bakepulver" fra Jula.
En topp + ventiler = 2kg blåsemiddel og en gammel mod sandblåser
resultatet ble helt greit synes jeg-selv om det er et par helgedager jeg ikke la merke til...
Blåste med "bakepulver" fra Jula.
En topp + ventiler = 2kg blåsemiddel og en gammel mod sandblåser
resultatet ble helt greit synes jeg-selv om det er et par helgedager jeg ikke la merke til...
Re: mekkomatic bloggomatic.
blir fint, fått rettet ventilene ser jeg
Sodablasting ser jo ut til å gi veldig bra overflate, kan tenke meg å prøve det. Men triumphtoppen er jo liten nok til å få plass i ultralydvaskern, det tok tid men ble helt rent.
Sodablasting ser jo ut til å gi veldig bra overflate, kan tenke meg å prøve det. Men triumphtoppen er jo liten nok til å få plass i ultralydvaskern, det tok tid men ble helt rent.
Re: mekkomatic bloggomatic.
Grunnene til å bruke slikt "bakepulver" som du sier Er for å få så liten slitasje på godset som mulig, men allikevel tar driten du skal ha vekk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: mekkomatic bloggomatic.
Det er helt snadder til å fjærne sot-pakningsrester og maling.
Men korrosjon/rust der må en bruke noe med mer slipende/gravene effekt.
Edit: Lorrd skaft-sjekk hva det står i innholdsfortegnelsen på boksen med bakepulver du har på kjøkkenet.....jeg prøvekjørte med Freia sin først....
Men korrosjon/rust der må en bruke noe med mer slipende/gravene effekt.
Edit: Lorrd skaft-sjekk hva det står i innholdsfortegnelsen på boksen med bakepulver du har på kjøkkenet.....jeg prøvekjørte med Freia sin først....
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016
prosjekt "spesialbrille"
1,5+ og et ekstra par med 2+..
Litt frempå nesa så ser jeg over brilla/ne, ev gjennom og med "closeup" gjennom begge...nærgrense på 12cm....
kjekt når en er intressert i små deler eller overflater...kombineres dette med et 8x forstørrelsesglass avsløres det meste....
Siden det er såpass mye støpeflass og hakk og kanter så tenkte jeg det var greit å glatte over litt..
Men det er viktig at ikke overflaten blir FOR glatt da bunndraget/delgass/respons blir dårligere da bensindråpene klamrer seg til helt glatte flater..
men en må også passe på ventilsetene slik at man ikke glepper og freser over disse i samme slengen når man bruker "powertools". messing er fint til dette.
så får en begynne med innsugsiden og tilpasse dette til innsugene og glatte over-her er jeg ikke ferdig på en stund da jeg må "justere litt på kanalene også..
1,5+ og et ekstra par med 2+..
Litt frempå nesa så ser jeg over brilla/ne, ev gjennom og med "closeup" gjennom begge...nærgrense på 12cm....
kjekt når en er intressert i små deler eller overflater...kombineres dette med et 8x forstørrelsesglass avsløres det meste....
Siden det er såpass mye støpeflass og hakk og kanter så tenkte jeg det var greit å glatte over litt..
Men det er viktig at ikke overflaten blir FOR glatt da bunndraget/delgass/respons blir dårligere da bensindråpene klamrer seg til helt glatte flater..
men en må også passe på ventilsetene slik at man ikke glepper og freser over disse i samme slengen når man bruker "powertools". messing er fint til dette.
så får en begynne med innsugsiden og tilpasse dette til innsugene og glatte over-her er jeg ikke ferdig på en stund da jeg må "justere litt på kanalene også..
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016
Etter å ha pusset insugssiden nogenlunde ferdig ser det sånn tålig greit ut..
Men puttet inn et par ventiler og satt og tittet litt og fant ut at jeg må nok rydde opp litt av det værste rundt insugsventilene..
Der ble det bedre plass for blandinga inn og ikke så mye "skygger" slik at det flowèr bedre på tidlig/sent av løftet.
Det synes ikke så godt men ventilsetene sitter litt dypt under overflaten enkelte steder.
Men puttet inn et par ventiler og satt og tittet litt og fant ut at jeg må nok rydde opp litt av det værste rundt insugsventilene..
Der ble det bedre plass for blandinga inn og ikke så mye "skygger" slik at det flowèr bedre på tidlig/sent av løftet.
Det synes ikke så godt men ventilsetene sitter litt dypt under overflaten enkelte steder.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016
Her går foringen i fresen. la den 0,01mm over resten av sylinder"blokka" slik at den får god klem-de andre sylinderne er ikke helt "100" de heller men avviker 0,001-0,02mm.
Dette er nær nok til at pakningen fikser brasene..
Dette er nær nok til at pakningen fikser brasene..
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016
Siden lakken ikke satt spesielt godt fast, så blåste jeg av det som var løst og dårlig...litt sitter veldig fast på den gamle kamkassa men det får være..
Klart til ny lakk..
Klart til ny lakk..
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016
Har brukt biltemas 2 komp polyurethane lakk som så ofte før.. denne tåler godt slitasje og olje/bensin søl..
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/
Denne gangen la jeg først på uten tynning for å få litt "rugler" som skjuler ujevne overflater godt og etterpå et litt tynnet lag for glans..
la litt for mye "rugler"på ene "hjørnet" forover men det får stå sin prøve..
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/
Denne gangen la jeg først på uten tynning for å få litt "rugler" som skjuler ujevne overflater godt og etterpå et litt tynnet lag for glans..
la litt for mye "rugler"på ene "hjørnet" forover men det får stå sin prøve..
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016
Begynte monteringen av ventiler i den "nye" toppen..
Puttet inn et par gamle ventiler for å holde skiver og "topplokksmuttere" på plass inne i toppen..disse ligger i spor og KAN bevege på seg..
Alle innsugsventiler er på plass.
Men hva faen... forbannet plunder å få på plass låsekonene på eksosventilen????Samme med den neste..
begynner å se litt på dette og finner ut at ventilfjærene ikke står sentrert i hullet til shimsbøtta???
Shimsbøtta går med et nødskrik forbi fjæra men det ser jo helt mongo ut.
etter litt måling:
C-C mellom eksosventilene skiller 2 mm på kamkassene på "exup" kontra thunderace/4SV
utgave Y2 3GM-00 kontra Y4 3GM-01..
HER er grunnen til at motoren raset.
Eksosventilene har "hengt" litt og fått en smekk av stemplet og så var "morroa" i gang...
Puttet inn et par gamle ventiler for å holde skiver og "topplokksmuttere" på plass inne i toppen..disse ligger i spor og KAN bevege på seg..
Alle innsugsventiler er på plass.
Men hva faen... forbannet plunder å få på plass låsekonene på eksosventilen????Samme med den neste..
begynner å se litt på dette og finner ut at ventilfjærene ikke står sentrert i hullet til shimsbøtta???
Shimsbøtta går med et nødskrik forbi fjæra men det ser jo helt mongo ut.
etter litt måling:
C-C mellom eksosventilene skiller 2 mm på kamkassene på "exup" kontra thunderace/4SV
utgave Y2 3GM-00 kontra Y4 3GM-01..
HER er grunnen til at motoren raset.
Eksosventilene har "hengt" litt og fått en smekk av stemplet og så var "morroa" i gang...
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2016
Jeg har kamkasse som jeg kan bruke.
jeg bruker den som fulgte med på toppen jeg kjøpte.denne ser "grei" ut.
tenkte i utgangspunktet på å bruke den som satt på motoren som havarerte for der var jo delene "riktige" til kammene..
men når det ikke stemte under monteringen og jeg dessuten fant slitsjeskader på ventilfjærene der de hadde subbet i shimsbøttene utgikk dette.
Bruker ventilfjærer fra begge toppene og bøttene fra "raset".
Nå er det "drittjobben" med å shimse ventilene slik at jeg får klaringer på alle ventilene.
DA kan jeg måle og shimse med de riktige tykkelsene.
Her er eksempel på slitasjeskader på fjærene.
jeg bruker den som fulgte med på toppen jeg kjøpte.denne ser "grei" ut.
tenkte i utgangspunktet på å bruke den som satt på motoren som havarerte for der var jo delene "riktige" til kammene..
men når det ikke stemte under monteringen og jeg dessuten fant slitsjeskader på ventilfjærene der de hadde subbet i shimsbøttene utgikk dette.
Bruker ventilfjærer fra begge toppene og bøttene fra "raset".
Nå er det "drittjobben" med å shimse ventilene slik at jeg får klaringer på alle ventilene.
DA kan jeg måle og shimse med de riktige tykkelsene.
Her er eksempel på slitasjeskader på fjærene.