Indianeren - ugh ugh.. her er tull og tøys akseptert!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Ja ..da har man vært og "posert" litt på vindfjell.
Skulle bare sjekke at 748R'en funket skikkelig før den skal tilbringe sommermånedene i oslo området.
Har muligens noen bilder fra vindfjelltunet.. senere..

Tror du den italienske damen ville starte når vi skulle dra derfra da?
Nei.. helt kapooouut..nada nix..
Tenkte jeg det ikke, italiensk elektronikk... spagetti meg her og der.. hersens pastakoker!
Relèer klikkende i utakt og blinkende lys.. før det ble stille...
noen sekunder senere lå kåpedeler på gresset og dzus skruer strødd utover...

Dødt batteri? muligens.. det er jo japansk... ikke nok med pearl harbor og rustne Civicer og hvite corolla-sinker... skal de også plage oss med batterier?
Kamikaze, riskokere..og saké rett i blodåra.. møkk!!

Minuspolen var brun som espresso når batteriet ble satt inn i vår.. men den fikk seg en puss med dremel med stålbørste.
Snakker om espresso.. det jeg fant i verktøykassa var vel mere egnet til espresso brygging enn til det jeg måtte demontere.

Tilslutt ble den gretne røde damen hentet bort av en varebil.

Hjemme i garasjen fant jeg ut at det var bittelitt irr på terminalene til jordingsledningene.. det var så lite at det var latterlig, fikset sykkelen på 5 minutter...
Så lite som skal til for å slå ut en moderne sykkel.. hadde jeg bare hatt riktig verktøy så hadde jeg fikset det langs veien.. en kombinert 8 og 10mm skal nå inn i verktøykassa.

Fordelen med den gamle indianen er at jeg har med nok verktøy.. og at man faktisk klarer fikse det meste av ...ehhh.. driftsforstyrrelser...
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Jalmar »

Det å være selvhjulpen og samtidig ha moderne mc, er en vrien oppgave. Derfor bør man holde seg til eldre maskiner.

Selv har for vane å notere ned hvilke skruer jeg skrur på, med hvilket verktøy, med hvilket moment den aktuelle skruen skal tiltrekkes med og tilslutt eventuelle erfaringer med akkurat den skruen. Dette legger jeg inn på et excellark for hver sykkel. Etter hvert har jeg fått en rimelig god oversikt over hva jeg trenger av verktøy til hver sykkel. Og det verktøyet er alltid med på tur.

Men så er jeg litt gal også jeg da... :lol:

Forøvrig burde enhver verkstedshåndbok starte med en oversikt over hvilke verktøy som trengs for å kunne skru på sykkelen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by NoName »

Ja verkstedhåndbok er kjekt å ha. Bestilte meg nettopp en Haynes bok til 55.modellen.. Kjekt å ha selv om utviklingen ikke har vært så brutal på HD ivertfall.. Men det står da moment og slikt i den..
Nei hold deg til Indian, indianeren ;)
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

ja... indianeren må nok på veien snart...
Har fått kjørt litt ducati siste dagene da.. 13 mil på freddan. 20 mil på lørdag, 28 på søndag, 13 mil på mandag og 4-5 før pastakokeren stoppet igår.
Bytter mellom 748R og 900ssie annenhver dag... gjøre erfaringer med begge. Nå er det riktignok en stund siden jeg kjørte japansk vinkelsliper, men 748R'en føles som noe av det bedre mht rene kjøreegenskaper. Presisjonsverktøy for banedager, hvor svingene kommer tett! :) 900ssie'en har allt jeg trenger for morsom fremfart på svingete norske veier (innenfor fartsgrenser +-).. bortsett fra komfort og praktiske ting for langtur:) Og jeg nyter hver eneste SVING! rett frem er ikke noe for en sånn ducati..

men savner gode gamle chiefen til komfortabel touring med STIL...
Har ventet på stempelringer og aksler til kammene.. men de kom igår!
Så ikveld (og i morgen kveld..og fredag kveld etc) skal jeg montere motoren..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Jalmar »

Det blir vel godt å entre salen på Indianen igjen tenker jeg. Stil er viktig vettu... :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

har fått på sylindrene idag.. en haug med stempelringer som skulle på plass. Kjører Totalseal ringer nå, så den ene kompresjonsringen består av to ringer... pluss at oljeringen bestod av en løs ekspander og to smale ringer...
Motoren blir nok ferdig til montering i morgen kveld..
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Venting på deler og diverse andre prioriteringer forsinket første indiantur i år.
Men jeg satte 1 mai som seneste frist. Klokken 2350 den 30. april var sykkelen endelig klar:)

Skulle bare ta en liten tur for å sjekke at allt var ok, men det ble fort 10 mil når jeg først kom ut på veien 1. mai.
Støvlene var fulle av vann, og polstringen på goretex buksa trakk til seg vann.. men moro var det:)
atsjoo idag da..

Har startet sesongen med rundt 100 mil på ducati(er) i år.. så man skulle nesten tro at kjøreopplevelsen med en 60 år gammel sykkel ville bli skrekkblandet opplevelse.
Men nei.. indian chassiset og styregeometrien er utrolig bra.. egentlig litt for bra, når man ser på originalbremsene (tidlig versjon av ABS ) som liksom skal redusere farten man oppnår:)
Kjører nesten like fort rundt svingene med den gamle...selv om jeg bruker mere av veibredden og et litt annet spor.. 8)
Men så kjører jeg ikke idiot..satser på å beholde både helse og sertifikat uansett hva jeg kjører..
Så.. nei.. det er nok ikke milevis langt frem til en moderne sykkel rent kjøremessig (med unntak av bremser og motorytelse).. tror kanskje forskjellene er større på nye/ gamle biler, siden mc er mere kompromisser(fjæringskomfort vs sportsfølelse etc..)
Moro å ha litt belastning på motoren når man gir på...kjenner virkelig dreiemomentet:) Sykkelen lever..uten tvil:)

Har kjørt noen gamle harleyer, engelske etc...men det føltes ikke like stabilt og tryggt.

Tatt første oljeskift og vurderer ta med sykkelen inn på Ekeberg markedet i helgen (2-3mai)...

Noen bilder i regnværet:
Image

Nye brede longrange tanker:

Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Jalmar »

Så bra at den er på veien igjen. Gratulerer. =D>

Blå holker har det blitt også? Eller har du kanskje hatt de hele tiden? :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Jau...blå holker har det vært fra starten.
Fikk tak i to nye par på ebay akkurat, de har vært utilgjengelig noen år. Ting slites over tid..:)

Skal laste opp et partytelt på indianen nå.. og så bærer det inn til Ekeberg.. skal ha klubbstand der...
Været lbe jo bra. Nå mangler jeg bare penger.. det suger bigtime nå om dagen, har ikke fått utbetalt lønn og feriepenger som jeg skulle. Og ikke vet de når de klarer betale det ut heller.
Har lagt opp til en ganske grei utbetaling nå.. og drar til USA 18.mai. Heia mastercard??
Egentlig sånn passe irritert.. best å komme seg ut på veien og glemme alle problemer:)
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

stress... stress.. men mye ikke-stress også..:)

Etter mye styr fikk jeg ut lønn og feriepenger og vel så det...så USA ferien er reddet... hipp hipp hurra!! \:D/ =D>
Har mange tanker i hodet om jobb og fremtid.. jeg er jo ikke egentlig bundet opp mot noe som helst her... men blir det hvis jeg kjøper hus da..
Men tar ferien først..få litt tid til å tenke på det.

Ellers går det i ett...få mest mulig ut av dagene før jeg reiser kommende søndag morgen..Kjørt sykkel nesten hver dag.. vært i oslo noen dager i forbindelse med vårmønstringen på Øvrevoll og litt familiegreier..
Det er også jevnt oppmøte på veteransykkelsamlingene og på Vindfjelltunet hver onsdag. Indianen begynner å få ristet løse deler fast, og den skal få oljeskift før jeg drar på ferie. Det er båt-tid også nå...så skal prøve hente den i morgen.. er litt forberedelser og rengjøring der også..

Har handlet litt stash i USA da.. ligger og venter.. nye komfortable clipons og tofarget setetrekk (Sargent) til ducatien...og litt stash til indianen..
Blir vel en tur innom en mc-forretning for å kikke på utstyr.. selv om jeg allerede har kjøpt en halvarssons skinnbukse her hjemme. Synes LIDL gørrtex og 1950 modell mc-bukse funket dårlig på ducatien..

Lagde forresten en liten videosnutt med kompaktkameraet igår... måtte så finne software som taklet .mov som kameraet spytter ut..
En stille kveld i skogen:
Egentlig ganske fornøyd med resultatet... det tok ikke mange minutter å filme/redigere:)

Ellers så var det mye fint på Øvrevoll...noen favoritter..

Image

Image

Image

Image

Image

Min gode gamle 911 trenger en liten senking og muligens snart en ny clutch... kan bli dyrt/ mye jobb...
Image
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Slapper av I sola her sor for San francisco.
maa fikse norske tegn paa iphonen senere.
sett paa mye Indian sykler og deler...og skal kanskje innom arlen ness idag,..

Frokost!
have fun :)
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Vært hjemme noen uker nå... etter en bra California tur!

Ble ganske hektisk tur..:
var hjemme ved elleve tiden etter 17mai feiring (familie).. og pakket fram til 0030.
Klokken 0400 var det opp igjen.. og avgårde for å hente kameraten som skulle være med.
På flyplassen fikk vi etterhvert opplyst at de hadde vært frost på natten(var riktignok meldt da..) , og at det ville ta 4 timer for å få ut avisningsutstyret fra sommerlagring.
Heldigvis slo været om, og vi rakk heldigvis flyet fra Amsterdam til San Francisco.

immigrasjonsoffiseren var faktisk hyggelig.. og fikk tilogmed bagasjen min (mot normalt) når vi ankom.
Dessverre fikk vi ikke ut leiebilen, siden vi ikke hadde fått printet ut en bekreftelse.. selv om de fant allt i datasystemet sitt da.
Mye er håpløst gammeldags, og folk stoler mere på en sjekk enn en bankoverføring :-k :shock:

Ble hentet av en Indian kamerat og brakt over til huset som vi fikk låne av samboeren hans. Et skikkelig hollywood-aktig hus ('30talls) som hun arvet for noen år siden, og nå låner ut til indian folk som er på besøk. Og "selvfølgelig" var det noen indians, en rolls royce og diverse deler lagret i kjelleren der.
det ble først 4 dager i san francsico området med litt shopping. Klarte finne 1 iphone som jeg kjøpte, ellers var det mye billige merkeklær.
Levis bukser som koster over 1000-lappen hjemme, kostet bare 250kroner selv i turistdistriktet. Norske priser er latterlige..
Kostet vel forresten 65 kroner for en 30-pakk med miller øl..

Image
Studerer kartet...


Stinson Beach (nord for San Francisco):
Image


Ellers så var det besøk på turistfellene, siden det var første usa besøk for kameraten ..

Kjent bru:
Image

Chinatown:

Image


Besøkte SFMC (san francisco motorcycle club) en av kvelden. Klubben ble startet i 1904!! Det var mye historikk og gamle bilder på veggene der =D>

Image


San francisco har lenge vært et tilholdsted for raringer, alle har vært velkommen dit. Men merket stor forskjell fra sist jeg var der(2001). Det har blitt mere som New York, grådighet og liten omtanke for andre. Og 3dje verden er tildels også i USA, masse uteliggere og urfattige folk.

Så, vi dro videre sørover.. via santa cruz og så inn på pacific coast highway (1) sørover. Pebble beach, carmel og big sur er alltid trivelig..

Pebble beach... med 7 seters dodge durango bensinsluker!!
Image

Ganske så kjent bru (fra bilreklamer etc):
Image

Siden det er pinglete å snu, så fulgte jeg en skogsvei endel kilometer før vi endelig kom tilbake på highway1 igjen..
Image

oops.. hvor ender vi nå ?
Image


På kvelden menget vi oss med lokalbefolkningen i San Simeon. Var et lokalt band som spillte mye bra rock...!
Neste dag dro vi opp på landstedet mitt (eller det var William Randolph Hearst sitt).. og sjekket at poolene var ok:
Image

Image
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Så dro vi videre.. litt redusert fra dagen før... til Solvang som er den "danske" byen i California.

Der er det et kuult privat mc-museum.. med hovedfokus på sjeldne og gamle racesykler.
Samlingen har blitt litt større siden sist jeg var der.. så det blir litt for trangt til å ta bra bilder.
Men museet er et must for alle seriøse mc-entusiaster! Med mindre plastikk og siste årsmodell er det eneste som er "bra nok" da:)

Mannen hadde 5 MV-agustaer utstillt!! det er rått.. synes jeg så Ago og diverse andre kjente signaturer på racesyklene .

Noen smakebiter (har flere bilder på flickr):

Moto guzzi V8:
Image

Crocker :shock:
Image

Noen sykler her:
Image

..og der:
Image

Mv-agusta Tre må man ha:
Image

Og kanskje noen firesylindrede mv'er:
Image

Og en tidlig buell for noname:
Image

Eller en kompressormatet vincent:
Image

eller noe mere hightech ..som en britten:
Image

mmmmmatchless:
Image

som sagt... stikk innom hvis man er i santa barbara området..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by tshansen »

Ser ut som du koser deg på tur!

Hvordan var poolen? Tempen oki? Hadde basseng-gutten slurva med vedlikeholdeT? \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

heller på tur enn på jobb:)

Poolene så greie ut.. det tar sikkert tid å holde rent, selv om ingen bader der. Innendørspoolen er pyntet med gull og bittesmå fliser..!! :shock:

Etter en tur på Fatburger i Santa barbara ble det relativt tidlig nattinatti... med utsikt over havnen og palmene fra rommet mitt:)
Kjørte over Santa monica (sjekket stranden og en stor minnesamling for familie av døde soldater..masse kors på stranda)
Så via hollywood bouleward opp til studio city..

Jumbojet crash site :

Image

Universal studios er alltid kuult.. og vi kjøpte First in line pass for bare 100 kroner mere.. og gikk forbi alle de lange køene:)
Shoppet litt mere klær igjen (billabong... til en brøkdel av prisen hjemme) siden det egentlig ikke var shortsvær på kvelden.
Fant et hotell like ved hollywood blvd og tok et par drinker på hooters:) flott sted!!

Litt mye ikke mc stoff her.. men skal skrive ekstra fort:)

Neste dag var det freewayen ut av LA og strake veien ned til San Diego.
Endte opp på et dyrt strandhotell, men siden det var offseason så betalte vi bare halvparten.
To dager med mye sol, gratis vin på ettermiddagen.. og to sinnsykt gode middager.
Jeg digger san diego.. kan seriøst tenke meg å bo der.. når den amerikanske økonomien tar seg opp da..
Mye mere laidback enn silicon valley(bodde der i nesten 2 år) og LA.. og folk er hyggelige og mere snakkesalige enn det innøvden "høfligheten".
Vel.. de er generellt mere høflige enn nordmenn kanskje.
To single menn i sin beste alder fikk iallefall mye oppmerksomhet fra masse søte jenter.:)
Det er sånn det skulle vært mere av rundt her iallefall.. er man hyggelig og snakkesalig så kommer man lett i prat med tilsvarende hyggelige damer.. istedenfor sære overfladiske "prinsesser" som tydligvis har fått alltfor mye oppmerksomhet i småbyen..og som egentlig ikke er så veldig søte/ interessante rett under fasaden...

Uansett, skal tilbake til san diego!! Det finnes endel IT business der.. og kite/mc/ bade etc muligheter..
San diego...love it:)
Image

Image

Etter alltfor kort tid i san diego bar det opp til Kiwi Indian i Riverside...og etter noen timer var det ut i ørkenen på vei til las vegas..
Post Reply