Page 1 of 1

Digital gir-nummer-viser, funker den på min cbr?

Posted: 30 May 2005 22:01
by Speedy Gonzales
http://www.bikerman.no/HIDE/digi_pop/digi_pop.html

vil det si at eg ikke kan bruke denne typen p min cbr600 98 altså ??
Noen som vet om det finnes en type der du ikkje trenger digitalt ? :roll:




Moderator
Endret emnetittelen din, "så denne linken" sier lite om hva tråden handler om. Bedre lykke neste gang
-Cartman

Posted: 30 May 2005 22:04
by Furre
har snakket med de som driver bikerman, du kan få kjøpt en converter som man bare plugger speedo vaieren til som så videre går inn til gir indikatoren :wink:

Posted: 30 May 2005 22:06
by ChristR
Hva har gearindindikatoren med turteller og km teller egentlig?
Regner den ut differansen ellerno?

Posted: 30 May 2005 22:12
by Speedy Gonzales
Takker for svar..får ta meg en tlf til de sjølv

Posted: 30 May 2005 23:10
by Furre
ChristR wrote:Hva har gearindindikatoren med turteller og km teller egentlig?
Regner den ut differansen ellerno?
Har egentlig ikke funnet ut helt selv hvordan de gjør det, men det skal visst fungere :wink:

Posted: 31 May 2005 00:32
by Kriz
da du ligger på 10k rpm og farta er 35km/h også girer du går ned på rpm men farta forsetter og øke.. da girer du og dette merker jo denne tingen er rpm - ned fart -opp = giring

Posted: 31 May 2005 00:40
by ChristR
Kriz wrote:da du ligger på 10k rpm og farta er 35km/h også girer du går ned på rpm men farta forsetter og øke.. da girer du og dette merker jo denne tingen er rpm - ned fart -opp = giring
Så hvis du holder inne clutchen og ruser motoren så går girene ned?
Kjekt...

Og hva skjer når man burner?

Posted: 31 May 2005 01:10
by Kriz
Hvis du ikke vet åssen gir du er i da du burner så har du problemer...

Posted: 02 Jun 2005 00:53
by La0
Så vidt jeg husker fungerer den kun når man er i fart, og ikke når man står stille :roll:

Posted: 02 Jun 2005 21:26
by Impervium
ChristR wrote:
Kriz wrote:da du ligger på 10k rpm og farta er 35km/h også girer du går ned på rpm men farta forsetter og øke.. da girer du og dette merker jo denne tingen er rpm - ned fart -opp = giring
Så hvis du holder inne clutchen og ruser motoren så går girene ned?
Kjekt...

Og hva skjer når man burner?
Girtellerne er som oftest laget slik at dem er "smart" og "lærer" etter hvert som du kjører. Disse må gjerne "kjøres inn". Det er egentlig bare rundt nøytral indikatoren det kommer advarsler på at disse ikke nødvendigvis alltid er riktige, og kan oppfatte Nøytral, når sykkelen egentlig står i 1. eller 2.
Men dem fleste har vel nøytral lys, det skal brukes foran alt.

Men uansett. Det er nok rett dette med turtall og gir som Kriz sier.
Dersom du da skulle trykke inn clutchen mens du kjører, har trolig forhandleren laget den slik at den går utifra at du fremdeles ligger i samme gir, inntil du slipper clutchen, hvor den uansett greier å rette seg etter et eventuelt nytt gir. Så jeg ser ikke problemet her :roll: