Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
sianze
Posts: 29
Joined: 01 May 2006 01:09
Location: stavanger

Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by sianze »

Jeg har skiftet bremsecalipere fremme på min CBR 600 93 modell. Og nå har jeg montert på nye, og skal fylle på ny bremseveske. Jeg har blåst gjennom slangene med trykkluft for å "renske opp" og sjekket at slangene er ok. Jeg heller bremseveske fra toppen (påfyllingslokket) og pumper vesken med bremsehendelen, men det funker ikke. Jeg har prøvd med både lufte nippelen igjen og åpen. Ingenting veske kommer ut nede ved caliperne. Hva pokker må jeg gjøre for å bli kvitt luften i systemet, og få vesken ned? Jeg trodde det bare var å pumpe med hendelen jeg, slik som det er med bil?

Jeg trenger gode råd!
Gixxerman

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by Gixxerman »

Kommer det ikke ut væske når du pumper med hendelen og du har helt på væske i toppen :-s :? Hørtes særdeles merkelig ut.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by Muffinman »

Sikker på at du har fylt opp nok i beholderen slik at det ikke suger luft da?
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by Babelfisken »

sianze wrote:Jeg har skiftet bremsecalipere fremme på min CBR 600 93 modell. Og nå har jeg montert på nye, og skal fylle på ny bremseveske. Jeg har blåst gjennom slangene med trykkluft for å "renske opp" og sjekket at slangene er ok. Jeg heller bremseveske fra toppen (påfyllingslokket) og pumper vesken med bremsehendelen, men det funker ikke. Jeg har prøvd med både lufte nippelen igjen og åpen. Ingenting veske kommer ut nede ved caliperne. Hva pokker må jeg gjøre for å bli kvitt luften i systemet, og få vesken ned? Jeg trodde det bare var å pumpe med hendelen jeg, slik som det er med bil?

Jeg trenger gode råd!
Enkelte systemer kan være litt virene, inkl CBRn. Ettersom pumpa mer eller mindre er høyeste punkt kan det lett bli til at du pumper mest luft i starten. En ide kan være å la det stå åpent, dvs med hendelen inne og lufteskruen(e) åpen. La det stå og se maling tørke så kommer det til slutt veske ut av nippelen.
Et annet tips er å sette styret i en stilling så banjobolt står lavest mulig, altså med styret fullt til venstre. Da kommer luften lettere opp gjennom reservoaret. Når alt fungerer någenlunde stripser du fast hendelen med trykk og lar det stå over natten. Dagen etter er systemet luftfritt. (forutsatt at du også har luftet nede)
User avatar
Genesis
Posts: 3
Joined: 22 Feb 2008 04:31
MC: FZR 1000, YZF 750, Triumph Tiger

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by Genesis »

Hallo. Prøv å gjør 2 ting samtidig. Løsne luftenippelen i det du trykker hendelen inn. Når hendelen er nede skrur/lukker du nippelen. Da må stempelet trekke veska inn(vakum). Gjør dette mange nok ganger. Pass på lakken.
User avatar
ole m.
Posts: 1238
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by ole m. »

Her er en metode som fungerer for meg:

Kjøp en stor sprøyte på apoteket, sett på en klar plastslange. Tøm bremsesystemet for all bremsevæske. Fyll opp sprøyta med bremsevæske og press dette inn fra luftenippelen på kaliperen. Kaliper, slange og reservoar vil da fylles med bremsevæske. Til slutt sjekker jeg om det er nødvendig med normal lufting av systemet.

Denne metoden er billig og enkel. En sprøyte med slange kommer på under en femtilapp.

Lykke til!
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by Thunder »

Eller hvis du har kompressor så kan du sette luft trykk på bremsevæske beholderen og åpne banjo-nipplen ved calipperen, og når det kommer bremsevæske der, kan du skru fast banjoen og pumpe den siste biten ut til luftenipplen med hendelen. Tar 5 min og gjennomføre, sett at du har kompressor da :P
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by RH racing »

åpne nippelen nede...sett på en slange på nippelen og fyll opp beholderen med væske. la så dette synke ned av seg selv, ikke rør noe. når du ser det kommer kun væske i slangen/slangene så stenger du. tar litt tid, men er "idiotsikkert" og du ødelegger ikke no. pumper du bremsepumpen uten væske i kan du ødelegge "O" ringene og pumpen kan lekke...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by Gixxer »

Siden tråden er fra 9. juni 2007 vil jeg anta at problemet allerede er løst :shock:
Get your knee down and prey!
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Skifte av bremser og bremsevæske - Jeg trenger hjelp

Post by RH racing »

hehe..bare så den var i bruk jeg, så jeg svarte igjen ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply