Oljeskift
Helt riktig det cartman,gjør det samme selv,men det jeg tenker på er att noen kjører mye lengre enn andre på en sesong så jeg lurer på om det er noe fasit på når oljeskift bør skje.På f.eks turbo biler bør man bytte hver 5000 km(det gjør jeg på cosworthen min i hvertfall)men hvordan er det med mc?Cartman wrote:Bytter før jeg vinterlagrer den hvert år jeg.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Ok.Takker og bukker for svar,men det er ikke så nøye lenger siden jeg mistet lappen i stad .Hadde jeg mistet den når jeg kjørte sykkel så hadde det føltes litt bedre,men jeg mistet den med bilen min!Politiet tok den når jeg spannt litt rundt her jeg bor og han stoppet meg ikke før jeg parkerte bilen på gårdsplassen hjemme,da mente han att jeg var en sånn type som råkjørte hele tiden siden jeg hadde en sånn sykkel(da så han på R1 min) så ba han meg skru av skiltene på bilen og tok de så ba han meg komme ned til kontoret hans i morgen.Skjønner ingenting jeg siden han bare kunne ta skiltene på bilen,tviler på att han har lov til det siden han ikke har noen målinger på meg engang,men en ting er sikkert,jeg skriver IKKE under på papirer som sier f.eks 5000-10000 i bot og 6 mnd uten lappen.Da skal han få kjøre rettsak hvis han vil for han var nemlig alene i bilen .
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Nå har jeg vært å snakket med politibetjenten.Skiltene fikk jeg igjen med en gang så han gjorde nok en bommert der vil jeg tro .Han hadde heller ingen målinger på meg.Jeg nektet å forklare meg samt inndragning av førerkortet så da gjenstår det å se hva juristen mener.Når jeg skrev under på papiret att jeg nektet inndragning av førerkort samt forklaring stod det på dokumentene hans att jeg var tilltalt for uaktsom kjøring med mulig fare.Uansett så beholder de førerkortet i 3 uker så hvis ikke jeg har hørt noe fra dem innen den tid så stikker jeg ned å henter lappen.Blir vel 3 helger på fylla nå tenker jeg .MC-fantom wrote:Hva var begrunnelsen for å ta skiltene? En sånn "manøver" fører vanligvis til en bot og ingenting mere. Merkelig!!
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Det er jo uaktsomhets-paragrafen som blir brukt i slike tilfeller, men det er sjeldent at lappen ryker. Du har sikkert provosert ham noe grusomt. Som alle vet er det noen som ser rødt ved tanken på at andre har mere motor enn dem selv.
Jeg pleier å utagere på vinteren (Subaru vet du, ikke WRX)
Når det gjelder oljeskift så pleier jeg å skifte på våren slik at oljen er ny. Kjører ca. 7-8.000 i året.
Jeg pleier å utagere på vinteren (Subaru vet du, ikke WRX)
Når det gjelder oljeskift så pleier jeg å skifte på våren slik at oljen er ny. Kjører ca. 7-8.000 i året.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Gixxerman:Sykkelen er registrert i 2000,men det er en overligger fra 99.Slenger ut noen bilder etterpå.
Mc-fantom:Det bør jo gå under uaktsomhets-paragrafen som du sier,men vet ikke selv hva det evt vil gi i straff.Han har nok blitt kraftig provosert ja,men denne politimannen slår visst veldig hardt ned på folk som har kjørt "litt" over det loven tillater etter hva jeg har hørt fra folk i distriktet her.
Mc-fantom:Det bør jo gå under uaktsomhets-paragrafen som du sier,men vet ikke selv hva det evt vil gi i straff.Han har nok blitt kraftig provosert ja,men denne politimannen slår visst veldig hardt ned på folk som har kjørt "litt" over det loven tillater etter hva jeg har hørt fra folk i distriktet her.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Det siste jeg gjør på høsten før jeg setter inn sykkelen er å skifte olje. (Lar motoren gå et minutt på den nye oljen). Har hørt at det ikke er noe særlig å la motoren stå med gammel olje. Og oljen er jo fortsatt like ny og fin på våren fordi motoren har stått hele vinteren. Dessuten har ny olje mye bedre smøreevne ved den første, kritiske oppstarten etter vinteren.MC-fantom wrote: Når det gjelder oljeskift så pleier jeg å skifte på våren slik at oljen er ny. Kjører ca. 7-8.000 i året.