Page 4 of 5

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 21 Nov 2007 22:34
by hkonhaga
Hei! jeg har en Kymco Super 9 50cc LC!
Jeg synes den går litt vell sakte oppover...
noen som har noen tips til hva som må til for at den skal holde samme fart opp som ned uten så mangen nye deler?
Vist dere kommer med tips som fjerne variator sperre osv, kan dere kansje komme med et bilde til hvordan man gjør det på en Kymco Super 9 hvist det er noen som vet det?:)
Takk:)

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 18 Apr 2008 16:56
by Christoffersen
Hei, Jeg har endelig fått meg en Derbi X-race 07 ;)
Jeg har satt på Leovinci V6 effektanlegg..Men den går ikke fortere enn 65km't..
Jeg har skal sette inn 73 dyse..( er det lurt ?)
Jeg har lyst å bytte dreva mine og...Bakdrevet mitt er 72t...Synsykt svært...men bra akselasjon på den da :D
drev som 11t + 52t bra? Har lyst å kjøpe det og montere det ;)

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 20 May 2008 13:11
by Evje
Christoffersen wrote:Hei, Jeg har endelig fått meg en Derbi X-race 07 ;)
Jeg har satt på Leovinci V6 effektanlegg..Men den går ikke fortere enn 65km't..
Jeg har skal sette inn 73 dyse..( er det lurt ?)
Jeg har lyst å bytte dreva mine og...Bakdrevet mitt er 72t...Synsykt svært...men bra akselasjon på den da :D
drev som 11t + 52t bra? Har lyst å kjøpe det og montere det ;)
Litt seint å svare nå, men gjør det alikevel.

Dreving tilsvarende 11-13-52 er greit om du har cross, 12-14-52 med sm. Dette avhenger av hvilket forhold mellom akslerasjon og fart du ønsker.

Ang dyse så finnes det ingen fasit-svar. Dyse til effektanlegg ligger normalt på rundt 75. Mitt råd er 72-80, alt etter om du har tatt luftfilterplombering og hvilket effektanlegg du har. Noen effektanlegg krever powerfilter for at motoren skal få nok luft, da må du gjerne opp i 80-85 dyse.

Av egne erfaringer og å ha sett på hva andre bruker av dyser til Derbiene vil jeg anbefale disse tipsene:
Effektanlegg:
Plombert luftfilter: 70-75
Uplombert luftfilter: 72-78
Powerfilter: 75-82

Uplombert
Plombert luftfilter: 68-72
Uplombert luftfilter: 70-75
Powerfilter: 72-78

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 09 Jul 2008 23:27
by coldfuzion
Hei.
Jeg har en Rieju Rs2 Matrix Pro 06 som jeg vil trimme. Jeg er litt usikker på hva jeg burde kjøpe, gjøre, skruing, effekt osv..
Sykkelen gjør 80 på flata.
Det som er forandret på sykkelen:
- Halve plomberinga er fjernet
- Byttet drev, 11t + 52t

Det jeg lurer på er hva jeg burde kjøpe, gjøre og hvilken effekt det har.;)

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 10 Aug 2008 01:21
by 9tro
Hei Folkens!

Jeg har en Sachs Madass 08 modell, og den skal trimmes.
problemet er at det er en 4-takter ( som dere sikkert vet) og er derfor litt vanskeligere å trimme, i tillegg er jeg fullstendig nybegynner på området.
derfor lurer jeg da på hva jeg kan gjøre for å trimme den? har hørt at det er en turtallsperre i CDI-en. hvordan fjerner jeg den?
evt. noen linker til forskjellige trimdeler eller sett jeg burde kjøpe!


PS: trenger ikke gå så jævlig fort, men en 70-80 hadde vært greit;)

Motorhispania RYZ

Posted: 28 Aug 2008 19:51
by jons271
Hei!

Har kjøpt effektanlegg til min RYZ, men lurer på om jeg må skifte dyse også da? Evt. noen som kan si hvordan?

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 30 Aug 2008 00:36
by Capa
Du må alltid skifte dyse når du øker ytelsen! Motoren trenger da mer bensin.
Dysa sitter i forgasseren. Aner ikke åssen sykkel du har, men som regel må du ta ut forgasseren, skru opp flotørkammeret og bytte hoveddysa der.
Enkelte forgassere har sånn skru rett av dyse, slik at man slepper å tukle med å få opp bunnen (flotørkammeret).
Kan hende du risikierer å måtte justere på tomgangsdysa og slikt. (?)
Håper dette hjalp! ;-)

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 31 Aug 2008 21:05
by crab
Håhå, denne tråden er lenge siden jeg skrev gitt!

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 20 Sep 2008 17:56
by eliseaas
Hallo, jeg har en yamaha tzr 2008 mod.
jeg vil gjerne trimme denne, for det er jo utrolig kjedelig å kjøre rundt i 45km/t !

Tenkte å kjøpe meg effektanlegg, men det er jo bare én åpning til den. Altså, på potta mi så har jeg to rør i enden ved motoren, hvordan skal jeg da få et effektanlegg til å passe? Jeg kan ingenting om trimming, og sånne ting om mopeder, som dere sikkert skjønner. ;p

Jeg tar gladlig imot tips og hjelp! Og forresten, ang. CDI boksen, er det best å borre hull i den, eller kjøpe trim-CDI ?

Takk for svar :D

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 25 Oct 2008 16:56
by jacobsen
Hei.

Jeg kjøpte nylig en Suzuki RMX med et metrakit effektanlegg, den drar godt, er kjempefornøyd med den :D men jeg glemte selvfølgelig å spørre selgeren om han har bytta dyse. Hva skjer hvis jeg kjører med originaldysa over lengre tid?

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 26 Oct 2008 00:27
by Capa
du kan risikere å varmeskjære sylinderen!

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 09 Jan 2009 13:22
by didleik
Hvor fort går motorhispania utrimmet? litt sent men \:D/

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 28 Mar 2009 23:16
by Helgeroa Racing
Heisann!

er litt noob med motor men ^^

Hjelper det og bare sette på en trim potte? Eller må jeg ha svanehals også?

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 29 Mar 2009 00:35
by Guinss
Helgeroa Racing wrote:Heisann!

er litt noob med motor men ^^

Hjelper det og bare sette på en trim potte? Eller må jeg ha svanehals også?
du må ha svanehals for å merke forskjell. eksosen må først gjennom svanehalsen, så gjennom "potta"(aka lyddempern), så å bytte potta hjelper lite(eller ingenting).

Re: Trimming av Mopeder!

Posted: 29 Mar 2009 11:56
by Helgeroa Racing
Jaok=)

Men funker det om jeg bare bruker svanehalsen da?(: