Mellomklasse til nybegynner - Litt hjelp?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
veos
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2007 00:09
Location: Ã…lesund

Mellomklasse til nybegynner - Litt hjelp?

Post by veos »

Hei!

Ja, jeg har da meldt meg på motorsykkelsertifikatet, så jeg regner med jeg er ferdig til bursdagen min i august. Vil innen den tid ha kjøpt sykkel slik den er klar, så jeg kanskje får litt utbytte av det fine sommerværet.

Uansett, jeg har ikke så god peiling på motorsykler, eller motorer generelt, men jeg vil kjøre lovlig med 34 hester, ettersom jeg får sertifikatet av en snill farmor dersom jeg kjører lovlig.

Jeg har tittet litt på R6, CBR 600 og Kawa Ninja. Tante har litt bedre peiling enn meg på sykler, og hun sier at jeg burde gå får Honda CBR eller Ninja, da dette er "bedre" sykler enn Yamaha R6. Hun mener R6 har hatt litt problemer, i tillegg til at forsikringen er høyere, da dette er "drapsmaskiner" for IF, Gjensidige, Vesta, osv.

Hva mener dere om dette? Stemmer det? Regner med jeg har rundt 60.000 lapper å bruke på sykkel, +/- 5-10.000, alt ettersom hvor mye jeg får igjen på skatten! ;)
Dette bør da dette forsikring, en brukt 600 ccm(?) og kanskje noe brukt kjøreutstyr (dette kan jeg eventuelt få kjøpt til rabattert pris hos en forhandler her i byen).

Hvor lang er langt for en brukt motorsykkel? Å hvilken årsmodell, kontra kilometerstand bør jeg få til hvilken pris?

Dersom sykkelen jeg kjøper ikke er registrert for mellomklasse, hvilke kostnader bør jeg forvente ettersom jeg vil ha den ned til 34 hester?
Og hva taper jeg på dette? Selvsagt ytelse, men sykkelen vil vel fortsatt være sprek og god? Hvor fort går for eksempel en R6 med 34 hester? Regner også med at jeg taper en del akselerasjon, men så lenge den ikke går like dårlig som en gammel lettsykkel klarer jeg meg nok i to år.


Håper noen tar seg tid til å svare en kommende motorsykkellist uten altfor mye peiling - den kommer nok etterhvert! ;)

På forhånd takk,
Vegard
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Post by Kenny »

Har kjøpt meg en kawasaki zx6r som du kanskje ser.

Den er fulleffekt, så har bestilt meg ett TÜV-godkjent fra tyskland, kommer på litt under 1500 når alt er betalt og jeg kan få det på sykkelen. Ett godkjent mc-verksted må underskrive i papirene at kitet er montert, pris kan varierer fryktelig som du kanskje forstår. Til slutt må du bestille time hos biltilsynet for visning, koster en plass mellom 500 og 1000 tror jeg.

Hvor kjørbar sykkelen er med plombering vil nok variere, men du kan jo prøve å ha ett sugerør som eneste lufttilførsel og se om det er spesielt godt for deg :) De med elektronisk sperre(innsprøytning) vil nok være fullt kjørbare...

På med skulle det billigste forsikringselskapet ha 15-og-noe-tusen for kun ansvar med 20% :lol: Har 50% jeg da, 18 år \:D/ På pappa(eller mamma) blir det billigere :wink:



Alle syklene skal være gode, velg den du har lyst på og har lommebok til å kjøpe. Lykke til med valget :wink:
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

Er i samme situasjon selv, og lurer på akkurat det samme :D

\\Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Min var mellomklasseregistrert når jeg kjøpte den. Men når det kommer til plomberingen kan du også høre med http://www.greybikes.no , de selger plomberingskit til de fleste sykler. Kan godt hende det er billigere å kjøpe fra utlandet dog..

Og som det er sagt lengre oppe her: forsikring kan fort bli dyrt!
Registrerte sykkelen på pappa jeg, ble et par tusen "bare"..
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

et par tusen er jo noe jeg absolutt kan leve med, samme om det står på Fatters om jeg kan slippe unna med 2 fremfor 25 000 :)

\\Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Hva som er langt for en mc kommer helt ann på hvordan den er holdt. Touringmaskiner som er eigd av entusiaster klarer nok godt over 100 000 km. Blotrimmet R-sykkel som er eigd av en som ikke bryr seg om den har nok betydelig kortere levetid. Over 50 000 km vil jeg si er langt for de syklene du nevnte. 30 000 km er vel omtrent noe av det beste du kan håpe på.

Siden du skal kjøre med plomberingen i tror jeg at du heller kan se på noe litt mer touring-aktig. F. eks. Suzuki SV 650. Da blir forsikringen billigere og det blir lenger mellom service-intervallene. Hvis du insisterer på racing kan jeg annbefale Aprilia RS 250. Den er så lett som det er lov for å ha 34 hk. (maks 34 hk og maks 0,16 kw/kg). Den flytter seg ganske bra selv med 34 hk.
veos
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2007 00:09
Location: Ã…lesund

Post by veos »

Tusen, tusen takk for mye nyttig informasjon! ;)

Jeg går nok for en R-sykkel, nå ble jo Aprilia 250 også et godt alternativ.
Skal høre angående forsikring med Vesta (hvor vi har alt i familien) i løpet av neste uke. Eventuelt setter jeg den på pappa, så sparer jeg et par lapper.
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Post by Kenny »

Romy wrote:et par tusen er jo noe jeg absolutt kan leve med, samme om det står på Fatters om jeg kan slippe unna med 2 fremfor 25 000 :)

\\Romy
For kun ansvar på pappa, kom min sykkel på ca 5500(gjensidige, 50%) :wink:

RS250 er nok et godt alternativ, blir nok litt mer vedlikehold. Men det overlever du sikkert :)
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

inunf wrote:Hva som er langt for en mc kommer helt ann på hvordan den er holdt. Touringmaskiner som er eigd av entusiaster klarer nok godt over 100 000 km. Blotrimmet R-sykkel som er eigd av en som ikke bryr seg om den har nok betydelig kortere levetid. Over 50 000 km vil jeg si er langt for de syklene du nevnte. 30 000 km er vel omtrent noe av det beste du kan håpe på.

Siden du skal kjøre med plomberingen i tror jeg at du heller kan se på noe litt mer touring-aktig. F. eks. Suzuki SV 650. Da blir forsikringen billigere og det blir lenger mellom service-intervallene. Hvis du insisterer på racing kan jeg annbefale Aprilia RS 250. Den er så lett som det er lov for å ha 34 hk. (maks 34 hk og maks 0,16 kw/kg). Den flytter seg ganske bra selv med 34 hk.

Er det ikke 25KW som er maks effekt? :?:

\\Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Jo, men 25 kW er 34HK. Forholdet er 1 kW = 1,36 HK.
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

Hehe, ser nå at jeg leste alt sammen helt feil:)

Er vel jeg som er litt borte :(
Sorry :roll:

\\Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Er lov det, ingenting å unnskylde for, kjenner tilstanden :wink:
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Er en fordel å kunne skru selv hvis du kjøper RS 250. Men siden det er totakter så er den relativt enkel å skru på, og det finnes masse hjelp på RGV250-forumet. Jeg har også en servicemanual på data som du kan få. Fordelen med RS 250 kontra de fire 600'ene er at RS'en er 30-50 kg lettere. Når effekten er den samme så utgjør dette ganske mye. Dessuten er RS 250 italiensk, spesiell, skjelden og ganske pen, mens en japansk 600 er en japansk 600 og de ser du over alt. Ikke uten grunn at de kalles UJM (Universal Japanese Motorbike). Forza Italia!
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

Godt poeng der Inunf! Absolutt :D

\\Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
Post Reply