Trimming av Rieju Mrx

Prat om moped & scooter.
User avatar
mrx_boy
Posts: 17
Joined: 06 Jan 2007 21:47

Trimming av Rieju Mrx

Post by mrx_boy »

Hva må til for å få en Rieju til å dra bra?

Det jeg har gjort med den hittil er og skifte dyse,ta bort plomba,drevet den om,nå gjørd en rundt 80-100km/t

Men vil at den skal dra bedre.

Funker den bedre med Powerfilter ?

Og hvilket powerfilter? (speedoptions.no)

Takker for svar.
Rieju Mrx 50 (2006)
Image
---------------------------------------------------
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Post by ErlingSG »

Powerfilter (støvsamlar) hjelp lite eller ingenting på effekta i sykkelen om du ikkje stiller gassarane riktig og motoren får riktig blanding!
Eit par hol i den originale luftfilterboksa gir samme effekt ;)
Powerfilter slepp også inn meir drit (veistøv, grus osv.) og vatn en det originale.
Motoren skjer seg dessuten lettare om den får for mykje luft.
Det du kan gjere er å dreve ned sykkelen (veit ikkje ka dreving du har no) eller kjøpe sylinder! Sit vel AM6 i 50cc Rieju-syklar? Godt utvalg både på http://www.mc-deler.no, http://www.speedoptions.com og http://www.crash.no! :)

Erling
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Porte den originale eller kjøre ny (og større) trimsylinder.

Når man kjøper sånt trenger man vanligvis også å kjøpe endel "småting" ved siden av, men det er generelt veldig overvurdert.


Powerfilter er oppskryt og veldig overvurdert, spesielt i mopedverden.
Eneste fordel det gir er lyd og at det er kompatibelt med større forgassere.
- Skyt her -
User avatar
mrx_boy
Posts: 17
Joined: 06 Jan 2007 21:47

Post by mrx_boy »

Ok,skjønner,tror jeg driter i powerfilter.

Lar heller mopeden være som den er og heller dreve den om jeg vil ha bedre aks(men litt mindre toppfart)

Skal heller style den,men vet dere om noen nettsider hvor det er bra styling utenom crash.no,mc-deler.no og speedoptions ?
Rieju Mrx 50 (2006)
Image
---------------------------------------------------
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Hei du!

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en mild trimsylinder, et effektanlegg/bruke org anlegg og en 21mm dellorto ds forgasser med et triminnsug(gjerne reed) og et større fordrev. Da vil du få bedre aks og toppfart.

Du kan jo prøve dette oppsettet:
Hebo titan anlegg
Hebo replica sylinder
24mm forgasser med innsug og hebo reed
Org bakdrev og et 16 tenners fordrev, da vil du få en toppfartsmaskin som drar det meste av mopeder.

Toppfart på rundt 110-115 på sletta.

Vil du ha enda mer toppfart kjøper en barskere sylinder mk sp/mk pr/mhr team osv.
Hei
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Evje wrote:Hei du!

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en mild trimsylinder, et effektanlegg/bruke org anlegg og en 21mm dellorto ds forgasser med et triminnsug(gjerne reed) og et større fordrev. Da vil du få bedre aks og toppfart.

Du kan jo prøve dette oppsettet:
Hebo titan anlegg
Hebo replica sylinder
24mm forgasser med innsug og hebo reed
Org bakdrev og et 16 tenners fordrev, da vil du få en toppfartsmaskin som drar det meste av mopeder.

Toppfart på rundt 110-115 på sletta.

Vil du ha enda mer toppfart kjøper en barskere sylinder mk sp/mk pr/mhr team osv.
24mm gasser på Hebo replica? Har du slått deg?

17,5mm skal være mer enn nok.
- Skyt her -
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Eike_Oak wrote:
Evje wrote:Hei du!

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en mild trimsylinder, et effektanlegg/bruke org anlegg og en 21mm dellorto ds forgasser med et triminnsug(gjerne reed) og et større fordrev. Da vil du få bedre aks og toppfart.

Du kan jo prøve dette oppsettet:
Hebo titan anlegg
Hebo replica sylinder
24mm forgasser med innsug og hebo reed
Org bakdrev og et 16 tenners fordrev, da vil du få en toppfartsmaskin som drar det meste av mopeder.

Toppfart på rundt 110-115 på sletta.

Vil du ha enda mer toppfart kjøper en barskere sylinder mk sp/mk pr/mhr team osv.
24mm gasser på Hebo replica? Har du slått deg?

17,5mm skal være mer enn nok.
Å neida mister. Jeg har ikke slått meg. Det er ingen problem å ha en 24 mm forgasser på hebo replica. Kjøp enten 21 eller 24mm forgasser.
Hei
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Evje wrote: Å neida mister. Jeg har ikke slått meg. Det er ingen problem å ha en 24 mm forgasser på hebo replica. Kjøp enten 21 eller 24mm forgasser.
Kan du være så vennlig å fortelle meg konsekvense av en for stor gasser?
Tviler litt på at du er klar over de.
- Skyt her -
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Altså det går helt fint å kjøre 21/24 forgasser, det er jo det speedoptions anbefaler! Ikke minst så får dem mer bensin og luft som øker forbrenninga og draget. Den vil ikke drukne med 24 mm forgasser og du vil fortsatt ha et godt toppdrag. Jeg kjører selv med 21mm forgasser som de fleste andre gjør med airsal/hebo replica. Er jo folk som har vært oppi 26-28mm på mid-racere men da går dem selvfølgelig ikke helt optimalt lenger. Har du ikke vært innom mopedportalen.com før så anbefaler jeg deg å gå innom og spørre hvilke forgasser de fleste bruker med en midrace, det er nemmelig 21mm. 17.5mm, 19mm og 24mm vil også funke.
Hei
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Evje wrote:Altså det går helt fint å kjøre 21/24 forgasser, det er jo det speedoptions anbefaler! Ikke minst så får dem mer bensin og luft som øker forbrenninga og draget. Den vil ikke drukne med 24 mm forgasser og du vil fortsatt ha et godt toppdrag. Jeg kjører selv med 21mm forgasser som de fleste andre gjør med airsal/hebo replica. Er jo folk som har vært oppi 26-28mm på mid-racere men da går dem selvfølgelig ikke helt optimalt lenger. Har du ikke vært innom mopedportalen.com førhttp://www.nmcu.org/ så anbefaler jeg deg å gå innom og spørre hvilke forgasser de fleste bruker med en midrace, det er nemmelig 21mm. 17.5mm, 19mm og 24mm vil også funke.
Motoren går nok greit med 21/24mm gasser, det gjør den forsåvidt også hvis du ikke har fylt på girolje.

Speedoptions er altfor selgerglad.

Det at du mistenker at motoren drunker ved for stor gasser viser hvor lite peiling du har på dette området.

Jeg er en del innom MP, større samling av folk med minimalt skrupeiling og altfor god selvtillit skal du lete lenge etter.

Hvis "alle andre" hadde puttet strålspon inni veivhuset sitt for å øke kompresjon, ville du gjort det samme då?


Nå, vær så vennlig å fortell meg konsekvense ved for stor forgasser.
- Skyt her -
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Når du hiver på en større forgasser så får den mer bensin og luft, den vil få et bedre og bedre gassrespons(det gjorde jeg). Men jo større forgasser jo dårligere drag, altså hvis du har en svær forgasser i forhold til hva motoren kan klare å forbrenne om du har en overkill-forgasser. Men du har fortsatt et hissig toppdrag og den drar godt med 21mm, bare så det er sagt.

Og jeg tenker såpass langt at jeg ikke hadde gjort det siste som du sa. ;)

Og jeg kan jo nevne at en kammerat med mt5 med am6 i hadde en oko 19mm flatside forgasser når den var uplombert.

En annen kammerat hadde en derbi med leovince og 21mm forgasser. Den klarte seg fint.
Hei
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Evje wrote:Når du hiver på en større forgasser så får den mer bensin og luft, den vil få et bedre og bedre gassrespons(det gjorde jeg). Men jo større forgasser jo dårligere drag, altså hvis du har en svær forgasser i forhold til hva motoren kan klare å forbrenne om du har en overkill-forgasser. Men du har fortsatt et hissig toppdrag og den drar godt med 21mm, bare så det er sagt.

Og jeg tenker såpass langt at jeg ikke hadde gjort det siste som du sa. ;)

Og jeg kan jo nevne at en kammerat med mt5 med am6 i hadde en oko 19mm flatside forgasser når den var uplombert.

En annen kammerat hadde en derbi med leovince og 21mm forgasser. Den klarte seg fint.
Tror nok det var mer innstillingene enn størrelsen på gasseren som gjorde at du fikk bedre gassrespons.

Folk ser ut til å til stadighet å glemme at motorer uten turbo ol. suger til seg blanding, den får det ikke dyttet inn.

Nå, tenk deg en motor som suger inn juice fra ett hull som er akkuratt passe og en motor som suger inn juice fra ett hull som er for stort.

Forskjellen?
- Skyt her -
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Den som suger fra det for store hullet vil ikke gå skikkelig.
Hei
User avatar
BikerBoy
Posts: 107
Joined: 26 Dec 2006 23:34
Location: Helleland

Post by BikerBoy »

Evje wrote:Den som suger fra det for store hullet vil ikke gå skikkelig.
applaus :lol:
-2006 FP Derbi GPR 125 sølv-
-2002 Honda SFX sølv-
-1992 BMW 318i-
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Så lenge det er riktig blanding vil den gå ordentlig.

Det blir dårligere flyt, eller "flow", som jeg har sagt tidligere.
- Skyt her -
Post Reply