Honda VFR750

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Ulv666
Posts: 49
Joined: 22 Aug 2005 00:43
Location: Kristiansund N.
Contact:

Honda VFR750

Post by Ulv666 »

Har problemer med en 83 mod. der det er slag i motoren. Det høres ut som om det er kamkjedet som slår imot blokka e.l.
Noen som har vært borti dette?
F.T.W.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Hondas tidlige V4 motorer er BERYKTET for problemer med kammen. Følgende er sakset fra Wikipedia: 1984 was the year the infamous cam problem surfaced, which, by the time it was corrected, led to eight cam revisions over the course of one year. The cam chain was later dropped from the VFR in favor of gear driven cams, to help distance the VFR from the reputation of earlier VF engines for premature cam wear.

Her er forøvrig noen linker som kanskje kan være nyttige:

http://VFRworld.com - Everything about the Honda VF / VFR , Honda V-4's, and the VFR800 Interceptor
http://dot.com.ph/uncle/vfrhist.html - a more comprehensive history
http://www.cs.wisc.edu/~john/vfr/ - another great VFR site
http://www.math.uwaterloo.ca/%7Erblander/moto_long.html - The V4 Files
http://www.vfrdiscussion.com/ - A VFR discussion board
http://www.bikersoracle.com/vfr/ - A very active UK based VFR forum [/b]
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
erib
Posts: 92
Joined: 14 Aug 2005 22:15
Location: Rælingen

Post by erib »

Må bare understreke at det dreier seg om en VF750, ikke VFR. Den kom ikke før '86, og er en helt annen sykkel!

-erib
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

erib wrote:Må bare understreke at det dreier seg om en VF750, ikke VFR. Den kom ikke før '86, og er en helt annen sykkel!

-erib
Det er helt korrekt. Da VFR kom med direkteoverførte kammer (istedet for kamkjede), ble det en slutt på Hondas dårlige rykte for V4-motoren.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
SveinT
Posts: 95
Joined: 16 Oct 2007 00:26
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, Suzuki GS750B
Location: Skien
Contact:

Re: Honda VFR750

Post by SveinT »

Hondas tidlige V4 motorer er BERYKTET for problemer med kammen. Følgende er sakset fra Wikipedia: 1984 was the year the infamous cam problem surfaced, which, by the time it was corrected, led to eight cam revisions over the course of one year. The cam chain was later dropped from the VFR in favor of gear driven cams, to help distance the VFR from the reputation of earlier VF engines for premature cam wear.
Heisann, det finnes norske sider om denne V4 konstruksjonen fra 80 tallet også,
http://www.honda-v4.com , med det du trenger av info rundt motoren og ellers,
det er jo klassikere dette, ja snart veteraner om ikke mange år..

4 kammer + vippearmer koster jo litt, selv fra utlandet, så det kan jo være
greit å satse på et bolt-on oilmod spesielt utviklet for disse.
(Det er ikke meg som selger dette... ) :)
http://www.honda-v4.com/sabmag/v4honda/oilmod-dd.html

Det som står over fra Wikipedia er nok ikke helt riktig, da Honda 750 V4 motoren kom i 1982,
kardangdrevet i S (Sabre) og C (Magna) året etter med kjededrift og motsatt motorrotasjon i VF750F.
Antall endringer på kammer og smøringsproblematikken er ikke lik på alle modeller.
Honda Norge byttet ut problemdeler på ulike VF motorer, og det gikk på garantien frem til 1990.
Modeller _produsert_ fra 1985 har hatt mye mindre av de problem som de første utgavene hadde
fra start, dvs de trengte i mye mindre grad garantiinngrep for å fungere ok.
Oilmod gir uansett en bedre smøring enn den originale smøringsruta, via girkassa
og opp til toppene den veien.

Kamkjedestrammerne kom også i flere utgaver, de siste som funker bra har dobbelt hull for
sikringspinne som brukes ved montering.
Dette med nok smøring til kamakslene var problematisk spesielt ved kaldstart og kjøring &
tomgangskjøring under 3000 o/min. Settet vist på link over gir høyere trykk i alle deler av motoren
og kortere vei med nyrenset olje rett til kamakslene omgående ved start.

VFR750F -86 var ellers ikke den første modellen med girdrevne kamaksler fra Honda,
for den gamle VF1000R motoren lansert i 1984 hadde jo også det...
Den svært solide motoren i VFR har jo ellers lite til felles med de tidlige VF motorer
annet enn V4 konstruksjonen.
(Men det er ikke noe problem å få de eldre motorene til å holde heller,
om utgangspunktet er bra og man gjør de endringer som beviselig gir bedre holdbarhet)
Post Reply