Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Trøtt...beklager dobbeltpostering.. :redface
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by mekkern »

Hehe.. egentlig litt synd på unga i dag- alt er farlig og digitalisert..
Men noen triks skal jeg lære barnebarna...og mine unger har jo fått være med på mye rart som ikke er " innafor" i dagens samfunn..😁
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 08 Aug 2023 09:16 Kjørte hjem fem kilometer med kragebeinsbruddet og skifte gir på tregiringen var ikke akkurat behagelig da..
At man søndagsmorgener sto opp for å se om Tempo Fighter 125en sto der var ikke uvanlig...om den ikke sto der måtte en stor redningsoperasjon settes i gang.
Etter jeg kjørte for mye i fylla og grøfta måtte jeg bytte Fighteren i en gammal Jawa på MChuset Nydal.
Var heldig med Jawawn som jeg solgte for et par halvlitere...helga etter ble den videresolgt for en...
En Fighter i garasjen nå hadde vært greier det :thumleft
Det har gått for seg i Brumunddal ;-) Ja, en Fighter er nok verdt gode penger i dag. men pilsen har blitt dyr den også ;-)
mekkern wrote: 08 Aug 2023 21:27 Hehe.. egentlig litt synd på unga i dag- alt er farlig og digitalisert..
Men noen triks skal jeg lære barnebarna...og mine unger har jo fått være med på mye rart som ikke er " innafor" i dagens samfunn..😁
Det er bra, å lære dem litt av flere sider av livet enn bare app og krenking og selvrealisering ;-) Godt å høre det er foreldre med rett tenkemåte (sier han som ikke har barn selv... Hadde nok tråkka i salaten med begge beina fra første leveår vil jeg tro...)

Da kommer tennspole og kondensator fra Söta Bror på fredag. Sammen med ny styrelås og noe annet småstasj. Fant dyser og flottørnål i bedre kvalitet og vet nå rett størrelse. Så da bytter vi de også.

Tror jaggu det har gått 10 høvdinger på dette mopedprosjektet, da inkludert en og en kvart på et gummisete jeg ødela.. Og en på en dimbryter jeg egentlig ikke trengte, men det ble rett årsmodell-look på den da - kanskje jeg får igjen litt om jeg selger den som var til Corvette.

Siste prosjekt blir bremsewire, den som skulle passe passa ikke - kanskje jeg får gjort om den, mener den var for lang. Også er clutchwiren bulkete, så det er sånn kamikazeclutch på den akkurat nå, som i viedeoen under. Fant fargekodene til slutt, og ruller nok i blank bengalakk når jeg kjenner for det. Og da blir jo baklykta og eksospotta det eneste som ikke er blankt og nytt... Jaja..

ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by ArcticTiger »

Det er morro å lese her om ditt Tempo prosjekt. Intresangt at noen fortsatt steller med den gamle «dritten»😳 Det var jo dette vi vokste opp med for mer enn 50 år siden, det var gammal dritt allerede da😂. Vel, det var en begynnelse, vi hadde mye morro og ble etterhvert flinke bakgårds-mekanikere. Gamle Tempoer lå det jo slengt i alle skogholt, så det var bare å forsyne seg. Den fineste jeg hadde var en strøken -63 modell, den kjøpte jeg for 60 kr. Så lagde vi mini-bike av en hævv deler vi sanket. Har desverre ikke bilde av den første, men her er nr.2 vi hadde mye morro med den. Jeg har den ennå, men mottorn er utslitt i bærelagra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

ArcticTiger wrote: 10 Aug 2023 12:03 Det er morro å lese her om ditt Tempo prosjekt. Intresangt at noen fortsatt steller med den gamle «dritten»😳 Det var jo dette vi vokste opp med for mer enn 50 år siden, det var gammal dritt allerede da😂. Vel, det var en begynnelse, vi hadde mye morro og ble etterhvert flinke bakgårds-mekanikere. Gamle Tempoer lå det jo slengt i alle skogholt, så det var bare å forsyne seg. Den fineste jeg hadde var en strøken -63 modell, den kjøpte jeg for 60 kr. Så lagde vi mini-bike av en hævv deler vi sanket. Har desverre ikke bilde av den første, men her er nr.2 vi hadde mye morro med den. Jeg har den ennå, men mottorn er utslitt i bærelagra.
Takk for det du. Det er learning by doing, og jeg vil påstå at den var like om ikke mer komplisert enn/som Yamahaen. Det koster litt mer enn det smaker, og har tatt mye tid, men nå begynner jeg å se enden.

Hehe, her snakker vi custom! \:D/ Den var faktisk stilig. Men det spørs hva biltilsynet hadde salgt om bakenden... ;-) Kreativ var dere, det skal du ha! Og 60 kr for en moped! Ja det er andre tider. I dag er det 6000,- for et vrak. Den motoren kan det nok fortsatt være håp for. Bing-gasser, viftekjølt 3 eller 4 gears?
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by ArcticTiger »

Tekumseh wrote: 10 Aug 2023 16:23

Hehe, her snakker vi custom! \:D/ Den var faktisk stilig. Men det spørs hva biltilsynet hadde salgt om bakenden... ;-) Kreativ var dere, det skal du ha! Og 60 kr for en moped! Ja det er andre tider. I dag er det 6000,- for et vrak. Den motoren kan det nok fortsatt være håp for. Bing-gasser, viftekjølt 3 eller 4 gears?
Det er en 4 girs, vet ikke hva slags gasser. Hadde kanskje tenkt å overhale mottorn, men ser det er blitt dyre greier ja. Og, den er nok fritatt for Biltilsynet den der. Men morsom å kjøre på stier i skogen. Vi brukte å kjøre innover i de oppkjørte skiløypene i Nordmarka uten for Oslo om natta. Måtte bare passe på å ha med nok bennsin så vi kom hjem igjen. Jeg blei stoppa av Poletie oppi gata på utgave nr 1 (den var ennå mer kreativ!) en gang, Han bare sukka dypt og ba meg trille den pent hjem [-X

Det var før Poletie fikk lov til å ha løsthengende, usikra gønner på hofta :shock:
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

ArcticTiger wrote: 10 Aug 2023 16:52
Tekumseh wrote: 10 Aug 2023 16:23

Hehe, her snakker vi custom! \:D/ Den var faktisk stilig. Men det spørs hva biltilsynet hadde salgt om bakenden... ;-) Kreativ var dere, det skal du ha! Og 60 kr for en moped! Ja det er andre tider. I dag er det 6000,- for et vrak. Den motoren kan det nok fortsatt være håp for. Bing-gasser, viftekjølt 3 eller 4 gears?
Det er en 4 girs, vet ikke hva slags gasser. Hadde kanskje tenkt å overhale mottorn, men ser det er blitt dyre greier ja. Og, den er nok fritatt for Biltilsynet den der. Men morsom å kjøre på stier i skogen. Vi brukte å kjøre innover i de oppkjørte skiløypene i Nordmarka uten for Oslo om natta. Måtte bare passe på å ha med nok bennsin så vi kom hjem igjen. Jeg blei stoppa av Poletie oppi gata på utgave nr 1 (den var ennå mer kreativ!) en gang, Han bare sukka dypt og ba meg trille den pent hjem [-X

Det var før Poletie fikk lov til å ha løsthengende gønner på hofta :shock:
Haha, ja sånt opprettholdt man respekten for Lovens lange arm bedre, at man kunne slippe unna på nåde. :-) Kjøring etter scooterspor har jeg prøvd også, på en Suzuki ZR uten kick. 3 Km inni skauen skal jeg si jeg var glad da jeg fikk humpa start på den i 3:de gear igjen etter en kvelning..

Skogsstier og grøftekanter og akrobatløyper på gårdsplassen - man fikk da trene balanse og ferdigheter. Noe annet enn i kjøregård med passasjer som det nå blir i MC-opplæringa til nye sjåfører..

Forgasseren er en Bing, sikkert 17 mm, men ser ut akkurat som min, men denne har muligens firkanta innsugshull mens min 12 mm har rundt.
Nye lager og pakkbokser var ikke all verden på mopedrenovering.se. Spesialverktøy til en tusing og deler til en tusing hadde du nok kommet langt med.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Da pakken med dyser og tenningsdeler ikke kom i går, men kommer på mandag, ble det lite skruing i helga.

Men smaking av nyinnkjøpt akevitt og en runde med Paint Shop Pro.. :smt005

Må jo ha "reklame" når garasjen en gang skal fikses opp :-p
TekumsehMotor3.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bikeridr »

Stilig bilde :thumleft

Hmm, 124 europapenger for Paintshop Pro + Videostudio, som engangsbetaling..
Kanskje man skal "jump ship" fra Adobe's råtne leiekontrakt :-k
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 13 Aug 2023 05:52 Stilig bilde :thumleft

Hmm, 124 europapenger for Paintshop Pro + Videostudio, som engangsbetaling..
Kanskje man skal "jump ship" fra Adobe's råtne leiekontrakt :-k
Har en "gratisversjon" som jeg lasta ned med et sånt musikknedlastingsprogram i det herrens år 2001.
PSP.jpg
Husker ikke om det var Napster, ShareBear, Sattelite eller hva programmet hette, men jeg tror ikke Torrents fantes enda. Med Windows 98SE. Det fungerer akkurat like bra til mitt bruk i dag, og på jobb savner jeg det. Der har vi jo kun Paint til å croppe bilder med og kludde ned en pil når man skal sende bilde med en reklamasjon.

Jaja, bildet er en selfie fra en konsert i fjor, som er gjort 2-farget med brightness, contrast og deretter decrease color til 2. Indianerpryden er fra en clipart jeg stjal på nettet:
clipart.jpg

Hele poenget var å parodere et gammelt skilt fra Tecumseh Motor:
Tecumseh.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by ole m. »

Har aldri forstått Tekumseh-navnet ditt, men det har altså noe med motorer å gjøre? Og det kommer igjen fra en amerikansk urinnvåner?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by mekkern »

Er jo disse og bæsj&strapo'n som er store på småmotorer i USA
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bikeridr »

ole m. wrote: 13 Aug 2023 10:46 Har aldri forstått Tekumseh-navnet ditt, men det har altså noe med motorer å gjøre? Og det kommer igjen fra en amerikansk urinnvåner?
Tekumseh er vel en indianerstamme (sikkert politisk ukorrekt ord i dag :-k )
Tekumseh Motors og Brigg&Stratton er vel også de to største fabrikanter av småmotorer til snøfresere, gressklippere og campingaggregat.
Videre er jo Tekumseh Valley et stedsnavn i USA. Udødeliggjort i utallige køntrisanger :) .
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Youtube," på verdens tak " , en av låtene er produsert av vår Tekumseh :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by ole m. »

Bikeridr wrote: 13 Aug 2023 11:19
Videre er jo Tekumseh Valley et stedsnavn i USA. Udødeliggjort i utallige køntrisanger :) .
Stemmer det, husker en Nancy Griffith sang.
Post Reply