Mellom tung som full.effekt

Prat om mellomtung MC
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Gixxerman wrote:Jeg har skrevet riktig, bare tenk deg om :wink:
skrev det på en litt enklere måte bare... :twisted:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

:roll:
NeDD
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2006 10:38
Location: Rogaland

Post by NeDD »

David <3 Aprilia:

Om du kjører en original eller trimmet 125ccm nå, så vil du nok garantert gå lei den etter 2 års kjøring.. Og da er du 18år..? Da har du vært nybegynner på vegen i 2 åe, og er trolig nok lei, og klar for den større klassen! :) Husk at det er stor forskjell fra en 125ccm med 34hk og en 600ccm med 34hk. Jeg mener det er bedre om du kjører en 600cm som mellomtung og lar deg kjenne den, før du blir 20 og registrerer den om til fulleffekt, isteden for å kjøre med 15hk til du er 20, og gå rett til fulleffekt! Uaksomt drap kalles det ;)

Viss du tar deg en tur på finn eller autodb (uten å reklamere :P) så finner du nok i søkk og kav av sykler som er registrert som mellomklasse sykkel men "står som fulleffekt". Men som alle andre sier, krasjer du med en fulleffekter som står registrert som mellomklasse, så kan du få STORE problemer.
På let etter drømmesykkelen..
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

du kan jo bare la vær å krasje?

Alle maser tenk om det skjer, men hvor ofte skjer det? Jeg selv var i det dilemma, tar mellomtung lappen nå, skal fortsette mot våren. Og det jeg _skal_ gjøre er å kjøre med 34 hk på zx-6r'en i ca 30 dager (eller mer) og så tar jeg ut strupekittet.

dette er for å bli vant med sykkelen osv, man blir veldig vant med mellom tung når man tar oppkjøringa. Etter 2 dobbelt timer så har jeg ganske bra kontroll på sykkelen.

Jeg kjører på skolen en honda cbr 600F full effekt. Og det er ikke at man har fanden mellom bena og alt kan gå til helvette, tar man det med ro så går alt bra, det vet jeg av personlig erfaring.

Har hatt trimma scooter siden 2 uka jeg hadde (tok 1 uke før jeg fikk potta). Og jeg har kjørt ulovlig siden, nå så kjører jeg mellom bilene i rushen med full trimma scooter, og jeg kjører i ca 75 km/t mens de kjører i 25 km/t, og jeg er ikke redd for å krasje fordi JEG KJENNER scooteren min.

Etter en periode så blir man så vant med kjøretøyet sitt at det blir som en ekstra arm og da skal man være enten beruset eller skikkelig dum for å klare å lage en ulykke.

Ble en liten "bok" ut av dette visst... Sorry hvis det ble for mye... :oops:
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Post by Onsløv »

Ikke tenkt på at det kan være andre som forårsaker kræsj? En promillekjører f.eks? Trenger jo ikke nødvendigvis være dine handlinger som er årsak til kræsj.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Dammed:
Andre sine feil dreper deg like lett som dine egne. Dessuten så er det litt forskjell mellom en original/trimma scooter og en plombert/fulleffekt 600. Du er på overtid.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

dammed wrote: Har hatt trimma scooter siden 2 uka jeg hadde (tok 1 uke før jeg fikk potta). Og jeg har kjørt ulovlig siden, nå så kjører jeg mellom bilene i rushen med full trimma scooter, og jeg kjører i ca 75 km/t mens de kjører i 25 km/t, og jeg er ikke redd for å krasje fordi JEG KJENNER scooteren min.

Etter en periode så blir man så vant med kjøretøyet sitt at det blir som en ekstra arm og da skal man være enten beruset eller skikkelig dum for å klare å lage en ulykke.
Jeg kjenner ikke deg eller hva du kan eller noe. Men å snakke sånn synes jeg er typisk mopedister. Dårlig opplæring og dårlige holninger. SÆRLIG holdningene. Ofte er det de som dreper, for ulykker kan unngås om man har litt bedre holdninger...

Som andre nevner - Det er masse som kan skje utenom at du har noen skyld. Men det er du som den lille lette motorsyklisten som får problemene! Du som dør eller blir livsvarig skadet, om det skulle bli så jævlig. Bilene får bare en bulk de!

Som motorsyklister må man ikke bare passe på seg selv, man må også passe på andre. Man må hele tiden forutsi hva som kan skje, og prøve hele tiden å være ett skritt foran. Biler kan skjene ut av veibanen, ikke se deg (veldig ofte), være fulle, trøtte, det kan komme dyr, veibanen kan være glatt/ujevn. Masse å ta hensyn til!

For noen uker siden kjørte jeg og kameraten min lettsyklene våre hjem fra skolen. Bakpå kameraten min satt en jente som har mopedlappen. Vi kom til et kryss. Jeg til venstre og han til høyre. Jeg stopper, samme gjør han. Jeg får trafikk fra venstre og må vente. Ideet han kommer opp på siden av meg hører jeg jenta skrike inni hjelmen " Du kan jo bare kjøre da!!!! De har vikeplikt for deg!!! " Gjør regning med at endel tenker det samme som meg da, og ikke trenger forklare mer...
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

Flydude wrote:
Jeg kjenner ikke deg eller hva du kan eller noe. Men å snakke sånn synes jeg er typisk mopedister. Dårlig opplæring og dårlige holninger. SÆRLIG holdningene. Ofte er det de som dreper, for ulykker kan unngås om man har litt bedre holdninger...
Holdninger, hmm javel? jeg vet bare at ulykker kan skje, men hvor ofte skjer det? At jeg har litt sun fornuft og ikke tenker hver gang at jeg kan dø når jeg går ut av døra... Jeg tar ikke unødvedige sjanser i trafikken og jeg kan overveie situasjoner ganske bra.
Som andre nevner - Det er masse som kan skje utenom at du har noen skyld. Men det er du som den lille lette motorsyklisten som får problemene! Du som dør eller blir livsvarig skadet, om det skulle bli så jævlig. Bilene får bare en bulk de!

Som motorsyklister må man ikke bare passe på seg selv, man må også passe på andre. Man må hele tiden forutsi hva som kan skje, og prøve hele tiden å være ett skritt foran. Biler kan skjene ut av veibanen, ikke se deg (veldig ofte), være fulle, trøtte, det kan komme dyr, veibanen kan være glatt/ujevn. Masse å ta hensyn til!
At man må ta hensyn til andre trafikanter er en selvfølge som alle mc førere må ta til hensyn for. Og det vet man enten fra før hvis man har mer enn 2 hjerneceller, eller etter man har tatt lappen. Det har ingenting med saken om org eller full effekt.
For noen uker siden kjørte jeg og kameraten min lettsyklene våre hjem fra skolen. Bakpå kameraten min satt en jente som har mopedlappen. Vi kom til et kryss. Jeg til venstre og han til høyre. Jeg stopper, samme gjør han. Jeg får trafikk fra venstre og må vente. Ideet han kommer opp på siden av meg hører jeg jenta skrike inni hjelmen " Du kan jo bare kjøre da!!!! De har vikeplikt for deg!!! " Gjør regning med at endel tenker det samme som meg da, og ikke trenger forklare mer...
Hvis en hvit mann er i KKK betyr det at alle er det?

Med dette så mener jeg at hvis en mopedist er dum så er ikke alle andre det, og hvis du mener jeg er det, så tar du skammelig feil. Er relativ smart nok til å forstå at den ene ulykken kan inntreffe men hvis man er forsiktig og ikke dumdristig så skjer det ikke med deg.

Og jeg personlig, som jeg skrev i en annen tråd, skal kjøre litt med plombene, ca 1-2 måneder og så skal dem ut. Jeg kjøper mc pga av akselerasjon, ser ikke for meg en stor akselerasjon med 34hk.

Og man kjører full effekt sykkel ved opplæring, så hvis man klarer å håndtere den så ser jeg ingen grunn til hvorfor man ikke skulle klare å håndtere sin egen mc.[/quote]
inunf wrote:Dammed:
Andre sine feil dreper deg like lett som dine egne. Dessuten så er det litt forskjell mellom en original/trimma scooter og en plombert/fulleffekt 600. Du er på overtid.
Kamerats sin rmx blir oppgitt til 2,3 hk med plombene, trimma så hadde den ca 13 hk på dynoen. det er ca 6 ganger mer.

en mellomtung plombert har 34 hk, en uplombert mellomtung har ca 100 hk det er ca 3 ganger mer.

håper du skjønner tegninga, at jeg er på overtid, nei tror jeg det, ikke hvis jeg får lønning fra deg snart? :twisted:
Deauville00 wrote:Ikke tenkt på at det kan være andre som forårsaker kræsj? En promillekjører f.eks? Trenger jo ikke nødvendigvis være dine handlinger som er årsak til kræsj.
Det er sant, og man vet at når man tar ut plombene at det er en risiko for å ikke få forsikring hvis man blir innblandet i en ulykke. Men det er en risiko man kjenner til og må overveie om man er villig til å ta. Her hvor jeg bor skjer det sjeldent ulykker og jeg føler meg ganske sikker her. Sikker nok til å ta plombene når det blir min tid.
Last edited by dammed on 11 Oct 2006 20:01, edited 1 time in total.
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

dammed wrote: Med dette så mener jeg at hvis en mopedist er dum så er ikke alle andre det, og hvis du mener jeg er det, så tar du skammelig feil. Er relativ smart nok til å forstå at den ene ulykken kan inntreffe men hvis man er forsiktig og ikke dumdristig så skjer det ikke med deg.
Så du syns ikke å kjøre mellom bilene i 75 når de ligger i 25 er dumdristig?
dammed wrote: Har hatt trimma scooter siden 2 uka jeg hadde (tok 1 uke før jeg fikk potta). Og jeg har kjørt ulovlig siden, nå så kjører jeg mellom bilene i rushen med full trimma scooter, og jeg kjører i ca 75 km/t mens de kjører i 25 km/t, og jeg er ikke redd for å krasje fordi JEG KJENNER scooteren min.
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

det er ikke dumdristig når man får en bil mellom dem bilene, kan gjerne ta ut bilde en dag så får du se selv. De laget ny vei her, med ekstra svær bredde.

Men det var toppfarta min en dag. Jeg pleier å kjøre rundt 50 km/t maks 60 km/t på vanlig dag.
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

dammed wrote: Kamerats sin rmx blir oppgitt til 2,3 hk med plombene, trimma så hadde den ca 13 hk på dynoen. det er ca 6 ganger mer.
en mellomtung plombert har 34 hk, en uplombert mellomtung har ca 100 hk det er ca 3 ganger mer.
håper du skjønner tegninga, at jeg er på overtid, nei tror jeg det, ikke hvis jeg får lønning fra deg snart? :twisted:
Mellom en orginal og trimmet rmx er det ca 11 hester mellom,mens med en mellomtung og tung er det ca 66 hester mellom,Håper DU forstår tegninga
:!: Med den tankegangen din kommer du ikke til å bli en dag eldre enn 30
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

innrømmer at det var litt søkt...

Men uansett så er det forksjell ja, men man er opplært til å håndtere en full effekt, om man er 18 eller 21 så har man gjennomgått samme opplæring. Og jeg ser ingen grunn hvorfor en 21 åring skal klare å håndtere enn full effekt på lengre sikt enn en 18 åring.

Bortsett fra at det er flere 18 åringer som er fart gale enn 21 åringer.
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Hvis man kjører med en sykkel som er uplombert, men som skulle vært plombert er det vel og en stor sannsynlighet for at man får skylden for eventuelle ulykker man er involvert i. Om det er ens egen feil eller ikke.

Kjører man med promille så er man jo fucked om det skjer noe. Igjen uansett om man er skyld i det eller ikke.

Og det er ikke bare sykkelen man ikke får erstattet, men man kan få regress fra forsikringsselskapet på ansvars-delen også. Ødelegger man noen meter med autovern, en ny BMW, eller i verste fall et liv i prosessen så sitter man fint i det, gjeldsslave kalles det. Det kan fort skje, å tro at "ulykker skjer ikke meg" er naivt. Jeg vet, jeg trodde det selv, jeg var verdensmester og kunne alt. Helt til julaften 2001, da smalt det. ( og det med datoen er helt sant!) Var riktignok med bil, men det er de samme mekanismene og holdningene som gjelder for all motorisert ferdsel på veiene våre. Regningen for å få bilen istand igjen kom på 85000 kroner. Da var det ingen personskader, heller ingen materielle skader utenom bilen jeg kjørte. Det er mye penger det, og jeg er evig takknemlig for forsikring og at jeg fikk full utbetaling.

Bare får å ha sagt det, det er ikke for å være kjip, men det er kun til ditt eget beste. Huff, nå hørtes jeg gammel ut. Men det er sant. For DU kan ha all den kontroll du måtte mene, men det er ikke sikkert DU gjør noe gale, det kan være andre. Og en ting til slutt, det er STOR forskjell på tankesettet til en 18-åring og en 21-åring. Man utvikler seg som regel MYE på de få årene der. Jeg gjorde det, alle kompisene minde gjorde det. Vi ble rett og slett "litt eldre" på veldig mange områder.

Mvh Alas
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

Ja du har et poeng i det.

Jeg har tenkt veldig mye på det. Men jeg får se når jeg får meg sykkelen med plombene, kanskje det holder med 34 hk. Men jeg har med åra blitt vant til å kjøre ulovlig så jeg vet ikke helt, for se hva som skjer...

Men som flere har sakt, blir du innblandet i en ulykke, så er løpet kjørt.

Men hvis alt går bra, så har du hatt det ganske morro.

Så spørs det om du syns risikoen er verdt det, mitt forslag er at du prøver en plombert sykkel og en uplombert/full effekt sykkel. Og så tar du og tenker veldig mye på det, veeeldig mye. Og så velger du.

Jeg vet nesten 100% hva jeg skal, men det er opp til enhver å bestemme for seg selv. :)
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

dammed wrote:innrømmer at det var litt søkt...

Men uansett så er det forksjell ja, men man er opplært til å håndtere en full effekt, om man er 18 eller 21 så har man gjennomgått samme opplæring. Og jeg ser ingen grunn hvorfor en 21 åring skal klare å håndtere enn full effekt på lengre sikt enn en 18 åring.

Bortsett fra at det er flere 18 åringer som er fart gale enn 21 åringer.
Her er jeg bare nødt til å kommentere litt!!
Jeg har selv vært ung og dum en gang, no er jeg vel bare dum i forhold til deg med tanke på alder hehe. Men det er en GOD grunn til at en 21 åring er mer hendt til å håndtere enn fulleffekter enn en 18 åring!
dammed wrote: Jeg har tenkt veldig mye på det. Men jeg får se når jeg får meg sykkelen med plombene, kanskje det holder med 34 hk. Men jeg har med åra blitt vant til å kjøre ulovlig så jeg vet ikke helt, for se hva som skjer...

Men som flere har sakt, blir du innblandet i en ulykke, så er løpet kjørt.

Men hvis alt går bra, så har du hatt det ganske morro.
Hva legger du at du har blitt vant til å kjøre ulovlig? For at du har kjørt ei stund med en ulovlig trimma moped. så tror du at du vil være bedre til å kjøre ulovlig med en fulleffekter?

Har du noen gang vært vitne til, eller vært utsatt for ei ulykke i trafikken noen gang? Har du noen gang sett konsekvensene av høy fart og lav fart? Har du noen gang pratet med folk som har kjørt i hjel folk å sitter skadet for livet som gjeldslaver?

Mye av de uttalelsene du kommer med vitner igrunn om hvorfor 18 åringer ikke er like egnet til å kjøre fulleffekt som en 21 åring!
Men klart det er jævlig fristende! det skjønner jeg godt! men er det verdt det? neppe!

My 5 cent!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply