Risting\wobbling ved viss hastighet

Prat om tung MC.
Post Reply
snoemann
Posts: 54
Joined: 16 Oct 2005 16:18

Risting\wobbling ved viss hastighet

Post by snoemann »

Heisann.

Hvis jeg ligger i ca. 70 km\t tror jeg det var, og slipper styret. Så begynner fordekket å wobble eller riste. I tiltakene styrke, helt til det tilslutt blir vanskelig å få kontroll på. Av åpenbare grunner har jeg ikke sjekket hva som skjer til slutt :P

Uansett, noen som har noen ide om hva dette kan være?

Det skjer egentlig ikke i andre hastigheter enn dette.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvilken sykkel gjelder dette ?
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Leste om sykkelgeometri i Bike her en dag... der sto det en del om bl.a. wobbling. Husker ikke nok til å gi noen fornuftige svar på spm ditt, men om du leser det kan det jo hende du finner ut av det... Tror det var siste nummer, vet ikke om det er ute for salg enda...

Det vanlige er vel lufttrykk, dilldall på styret, bagasje osv... Hvis du, i tillegg til å slippe styret, retter deg opp litt kan vel det være nok på noen sykler...

Les og lær... artikkelen anbefales.
Image
snoemann
Posts: 54
Joined: 16 Oct 2005 16:18

Post by snoemann »

Gixxer : Yamaha FZ 750

NPNG : I Will do :)
User avatar
jarud
Posts: 33
Joined: 26 Apr 2005 07:52
Contact:

Post by jarud »

Nesten 99.9% sikker at du kjører med en toppboks :!:
De fleste MC'er jeg har testet med toppboks har de samme "problemet" du nevnte, ta av boksen og alt vil bli ok.......kanskje :wink:
-Jan Erik Arud
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Hvis wobblingen øker med hastigheten, så er det en liten mulighet for utslitt styrelager også :wink: Det var iallefall totalt slitt på min sykkel for et år siden, og da var det nøyaktig det samme som skjedde :)
Image
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Enig med Winalot. Var akkurat slik på min NSR også. Så kanskje du bør kontrollere styrelageret ditt, hvis det ikke er noe annet som forklarer saken...
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Har selv hatt problemet pga. toppboks, men den desidert vanligste grunnen til dette er et ubalansert fordekk... (Slitasje, lite luft, mangler lodd). Styrelager er nok også greit å sjekke :)
Image
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

Astaroth wrote:Har selv hatt problemet pga. toppboks, men den desidert vanligste grunnen til dette er et ubalansert fordekk... (Slitasje, lite luft, mangler lodd). Styrelager er nok også greit å sjekke :)
eller felgen som har fått seg en trøkk.
Kawasaki Zx750r Ninja.
Post Reply