Måter jeg kan stive av Banditen på?

Prat om tung MC.
Post Reply
TMM
Posts: 5
Joined: 29 Apr 2006 12:11

Måter jeg kan stive av Banditen på?

Post by TMM »

Hei Hei!

Lurer på om det finnes måter å få stivet av Banditen 600 min, uten å måtte kjøpe Øhlins dempere eller andre dyre greier?

Satser først og fremst på et alternativ som ikke koster allverdens!

Og er det no forskjell på vanlig oljefilter til 90 kr og KN oljefilter til 150 kr?
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Du kan sikkert få fjærer som er mer tilpasset din vekt og kjørestil hos f.eks Esp1 eller andre verksteder. Det blir raskt et par tusen, men er vanligvis billigere enn Öhlins. Ellers kan det hende at du finner noe på eBay.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Den aller billigste måten å "stramme opp" demperne på, er å bytte til demperolje av tykkere kvalitet, gjerne W15. Men, man får jo det man betaler for, så effekten er ikke så veldig stor av dette alene. Demperne vil være like komprimert ved vanlig kjøring som før, men de vil være litt "treigere" i bevegelsene, både opp og ned. Nå kjenner jeg ikke Bandit 600 så godt, men hvis den har justerbare dempere, kan du jo kanskje stramme opp litt der også. Ellers er det nok ikke annen utvei enn å ty til kraftigere fjærer, som Bhrsrk nevner. Lykke til da! 8)

Når det gjelder oljefilter, ser jeg ikke poenget med KN filter nei. Så lenge motoren har god nok sirkulasjon/filtrering av oljen - hvilket den skal ha med helt "vanlige" oljefilter - er det ikke nødvendig med noe fancy schmancy. Dersom du har en topptrimmet motor med turbo og intercooler blir det kanskje noe annet..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

Banditten har justerbar bakdemper, bare finn deg noe og skru med, så skur du den så hardt du vil, finn deg en rep/service manual så finner du ut hvor mange runder du skal skru, gjorde dette på min for en stund siden, å den ble merkbart stivere..tror ikke du vil ha den noe stivere for og si det på den måten, skal gå an å kjøre over en hump på veien i grei fart uten at bakenden spretter til værs...
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Ja, men det er kanskje ikke justerbare framdempere? Hvis du vil ha en mer presis (men også litt mer nervøs) styring er det jo gaffelen som må stives av. Hvis du synes det er greit at sykkelen "stuper" en del ved nedbremsing (men er mindre nervøs, og mer comfy) gjør det jo ikke noe om framdemperen er litt "seig".. Kommer helt an på kjøremønsteret. Jeg for min del ble vant til litt stivt oppsett fra den gamle bandit 400'n min, og følte at GPZ'n ble litt for duvende/gyngende på "normal" hardhet. Strammet opp både framme og bak til nest hardeste innstilling. Er veldig ålreit ved bykjøring og tråkling mellom biler, men kanskje litt for hardt til langkjøring o.l..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Dette er litt vanskelig å forklare, men skal prøve =)

En fjær er progressiv, og er beregnet for en viss vekt. "Hardhet" på en sykkel slik dere beskriver det, skal egentlig ikke justeres med forspenning (skru fjæra strammere), men med kompresjonsdempingen. Jeg er klar over at syklene deres kanskje ikke har justerbar kompresjon og returdemping, men forklarer likevel =)

Forspenning skal justeres etter vekten på sykkelen (static sag), og evt. justeres litt i forhold til vekt på fører. Strammer man fjæra betydelig fra dette punktet vil man få for høy "ride height" og en rompe som spretter til værs i alle ujevnheter. Direkte farlig ved aktiv kjøring på dårlig vei. Man kan kompansere noe av dette ved å stramme returdempingen, men hvis baksvingen står helt i taket ved normal kjøring er det ikke noe fjæringsvei igjen å ta av, og man kjører en livsfarlig maskin.

Se side 5 og utover her: http://www.ohlins.se/pdf/07241-02A.pdf

Her ser dere både static og rider sag skal justeres innenfor verdier. Problemet er hvis man ikke klarer begge, da må man faktisk bytte fjær for å få en med korrekt progressivitet i forhold til din vekt.

Mao bør du først og fremst sjekke dette da fjæra kan være alt for mykt innstilt. Evt. har du ikke fjæringsvei igjen og burde ikke skru noe mer...

Husk å dra på litt returdemping hvis du strammer forspenningen, og evt. slakke litt på kompresjonen hvis den føles for hard.

Og ja; noter det du gjør og innstillingene. Du glemmer det fortere enn du tror ;) Lykke til!
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Så med andre ord, ikkje særlig lurt å stille på desse med mindre du har litt peiling på hvordan systemene virker :roll:
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Post Reply