Bytte av kjede og drev

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Gixxerman

Bytte av kjede og drev

Post by Gixxerman »

Skal snart ned i garasjen å få av den gamle skiten, og på med ny. Det nye har kjedelås, og denne moroa har jeg prøvd meg på før med heller dårlig resultat. Da klarte jeg å knekke den siste delen som skal på, som låser det hele fast. Har ingen vannpumpetang desverre :roll: så hva kan jeg få gjort. Det bør nevnes at sist gang så fulgte det med to av disse festene, men til det jeg har nå er det bare én. Jeg vil nødig knekke denne altså.

Tips til en varsom fremgangsmåte med dertil godt resultat ?

Her er et bilde av det som fulgte med kjedelåsen. Det festet jeg snakker om er den nederste delen:

Image
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

For det første, husk at åpningen på kjedelåset skal peke i motsatt retning av den veien kjedet går rundt, ellers kan det sprette av når du minst ønsker det. Dette er egentlig en tomanns-jobb spør du meg. Hvis du ikke har en rørtang bør du kjøpe deg en, for det trengs kraftig moment for å få den på plass. En person klemmer låset hardt inn mot siden på kjedet, mens en annen person presser låset på plass, dvs inn på den andre enden av kjedet.. Jeg har bare gjort dette en gang selv, og husker hvor pes det var å få på kjedelåsen.

Summa summarum:
Du trenger 2 stk kraftig rørtang eller annet dertil egnet redskap, og 1 stk behjelpelig kamerat for å jobben gjort rimelig fort og greit..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Bytt ut "rørtang" med det Biltema kaller "Polygrip" og jeg kaller vannpumpetang så blir det litt enklere bandit =) (Tipper vi snakker om samme tanga). Rørtenger er noe grove til jobben da det er greit om kjeften på tanga går mellom pinnene.

Tang 2 som du bruker til å klemme på splinten med kan være mindre, f.eks. nebbtang etc.

Trikset er å bruke polygripen helt innerst i kjeften og klemme mellom pinnene til du har tilnærmet hele sporet synlig før du prøver med splinten.

Polygrip:
http://www.biltema.no/products/producti ... emId=80299

Rørtang:
http://www.biltema.no/products/producti ... emId=80776
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ok, men da gir jeg faen inntill jeg har fiksa rette verktøy. Hater å holde på med ting når jeg ikke har rette verktøy, da jeg har opplevd det nok ganger :roll:
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Mange påstår at "riktig verktøy er halve jobben", noe jeg er sterkt uenig i. Det er fra 60 til 90% av jobben ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Keihin, vi snakket om samme tangen ja. Du har jo helt rett i at en rørtang er en rørtang, men jeg har aldri hørt om polygrip før.. 8-[

Og JA, riktig verktøy er 60-90% av jobben, det kan jeg skrive under på! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei, det er jobben :lol:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja, skaff deg ei Vannpumpetang, Polygrip, Pappegøyenebb eller hva du vil kalle det, Gixx. Legg igjen stresset og prestasjonsangsten hjemme, og sett deg pent ned ved siden av sykkelen og klem låset på plass.
Ved klinking av kjedet er det greit med to stykker. En klinker, og den andre holder i mot. Men med vanlig kjedelås klarer du jobben med èi tang og to hender.
Legg låset på plass med det største hullet over den ene pinnen med splitten mot den andre pinnen. Med tanga tar du tak bak på låset og den pinnen som er inni låset og klemmer låset på plass på den andre pinnen.
Ta det "nice and easy" og jobben er gjort på 0 tid.
Det går også med to flate skrujern, men det krever litt mer konsentrasjon og omtanke.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Eller du kan klemme til med en vicegrip-tang. Da slipper du å holde selv. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

En hvafforno ? :?
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Vice-griptang, kjært barn har mange navn, noen kaller det ei sveisetang, fordi den kan brukes til å holde sammen to emner ved sveising.
De ha forskjellig utforming av "nebbet", men alle har den fordelen at de kan låses og dermed klemme fast det man jobber med. Blir som ei portabel skrustikke nærmest. Googler du litt på Biltema finner du sikkert ei eller flere
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Åja, sånn man brukte til sløyd på barneskolen for å holde sammen to treflater man hadde limt :lol: Hmm, tror kanskje disse blir litt for brede så jeg ikke får noe særlig nytte av dem. Men aldri si aldri :? Bare å ta turen innom for å vise frem den fine vicegrip tangen din Jalmar, om du vil :oops: :lol:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kan ikke vite alt heller Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Nei, du har jo noen år igjen av læra 8)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply