FemIceBloggen: http://femice.blogspot.com/

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Shwmae
Posts: 7
Joined: 02 Dec 2006 01:34
Location: 60o N

Post by Shwmae »

Hei Femice!

Jeg så organdonorkort på apoteket en gang jeg var der, tror det var før sommerferien.
Jeg tok to, og det ene er i lommeboka mi.
Det andre kan en kanskje legge hos en nær venn/pårørende?
Jeg tror det er sånn nå at om legen finner en kropp som de ønsker ''deler'' fra, og det er et kort på kroppen, så kan de bare forsyne seg.
Hvis de IKKE finner et kort/hjemmelaga lapp på kroppen og en pårørende sier ''OK'' så kan de forsyne seg.
MEN:
Hvis en pårørende sier ''nei'' og en annen sier ''OK'' så tror jeg at de ikke tør å forsyne seg...

Skriv en lapp og legg der du har plastpenga dine og førerkortet ditt, så er det ikke noe å diskutere!
Skriv gjerne på blodtype og litt om helsa di (blodgiver, diabetes, kreft, hatt gulsott osv.) i tilfelle de trenger noen hint - ikke godt å vite hva de vil vite, og da er ikke vi i stand til å fortelle!

Jeg liker tanken på at noen kan finne reservedeler og at vi kan ha gjenbruk også når det gjelder kroppen!

Men vi håper vel på at vi skal være friske og ikke dø før det gror mose på oss! Og da vil vi vel at det skal gå kjapt, eller hur?

:) Shwmae.
Sitat Åge Aeksandersen:
''Levva livet!''.
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Først av alt, velkommen til forumet. Ser du er ganske ny :-)
Shwmae wrote: Jeg tror det er sånn nå at om legen finner en kropp som de ønsker ''deler'' fra, og det er et kort på kroppen, så kan de bare forsyne seg.
Her i Norge er det sånn at det er de pårørende som må godkjenne uansett. Donorkortet er for å opplyse om hva slags standpunkt man selv har.
Shwmae wrote: Skriv en lapp og legg der du har plastpenga dine og førerkortet ditt, så er det ikke noe å diskutere!
Skriv gjerne på blodtype og litt om helsa di (blodgiver, diabetes, kreft, hatt gulsott osv.) i tilfelle de trenger noen hint - ikke godt å vite hva de vil vite, og da er ikke vi i stand til å fortelle!
Dette faktisk smart uansett. For hvis man er i en ulykke og legene ikke får tak i pårørende som kjenner alle detaljer om antibiotika man ikke tåler, allergier og sykdommer, så får de en vanskligere jobb med å lappe deg sammen også :?
Shwmae wrote: Jeg liker tanken på at noen kan finne reservedeler og at vi kan ha gjenbruk også når det gjelder kroppen!

Men vi håper vel på at vi skal være friske og ikke dø før det gror mose på oss! Og da vil vi vel at det skal gå kjapt, eller hur?

:) Shwmae.
Leve lenge, være frisk og bare sovne inn en natt når man er 110 :-)

FemIce
Shwmae
Posts: 7
Joined: 02 Dec 2006 01:34
Location: 60o N

Post by Shwmae »

Femice:
-er du heeeelt sikker på at pårørende/nær familie kan nekte donering av organ hvis det er et donorkort på kroppen?
-Kan ikke jeg bestemme over evt. gjenbruk av mine organer selv?
Hvis du har rett så bør noe skje med lovverket...

:?: Shwmae.
Sitat Åge Aeksandersen:
''Levva livet!''.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Mener selv at hvis du har donorkort så kan ikke pårårende nekte noe som helst, men godt mulig jeg tar feil.

Hvem vil leve til man er 110 :?:

Nei la meg leve til jeg er 75 - 80 fortsatt noen lunde til beins og la meg sovne inn uten noen plager eller sjukdommer :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Så langt jeg vet, så gir donorkortene kun uttrykk for avdødes personlige preferanser, og er ikke således juridisk bindende.

Noe helt annet er det jo om pårørende velger å se bort i fra dette av egne egoistiske hensyn.
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Loven åpner for muligheter til å benytte organer fra avdøde til transplantasjoner uten at det foreligger tillatelse fra avdøde eller pårørende, men dette gjøres aldri i Norge

Sakset fra Stiftelsen Organdonasjon:
"Fast praksis er som følger;
Når donasjon er aktuelt skal helsepersonell alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde hadde tatt en positiv beslutning, enten muntlig eller skiftlig i form av for eksempel et donorkort, er det denne som skal legges til grunn for gjennomføring av donasjon. Dersom pårørende likevel sterkt motsetter seg donasjon har donoransvarlig lege under visse omstendigheter anledning til å avvike fra avdødes ønske.

Dersom de pårørende gir uttrykk for at de ikke kjenner den avdødes holdning til donasjon, men ikke motsetter seg dette, kan donasjon gjennomføres.
I tilfeller der den avdødes holdning til donasjon var negativ, gjennomføres ikke donasjon selv om de pårørende skulle stille seg positiv til dette."



Så som dere skjønner så er det viktigste man gjør å informere sine pårørende og være sikker på at de har forstått ditt syn, respekterer det og vil ta en avgjørelse i tråd med det.

-FemIce-
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Da lærte jeg litt i dag også..... Skal forsikre meg om at mine foreldre og nærmeste er klar over mitt syn på dette.

Godt Nyttår :wink:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Jeg er veldig fraværende for tiden.
Jobber mye, veldig mye... altfor mye egentlig...
Innimellom har vi pusset opp soverommet.
Så har vi vært nede i en pc fordi den stasjonære er på service (tar tid siden en it-fyr jeg kjenner skal ta det "innimellom" - gratis...) og da er vi to til å slåss om bruken av en bærbar pc...

Har kjøpt noen deler til lille-V så snart blir det litt skruing tenker jeg :-)
Ny "bunn-spoiler" (belly pan).

Er innom og kikker innimellom, har ikke glemt forumet :-)

Ha det fint så lenge alle sammen.

-FemTravel-
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: FemIceBloggen

Post by FemIce »

Har ikke skrevet noe i min egen blogg her på lenge...
Når jeg er her inne så leser jeg mest det andre har skrevet og kommenterer noen ganger.

Skrev om ferien vår i V-strom-forumet.
Se her om du vil ta en kikk du også.
Surret litt rundt på Vestlandet og endte opp på Senior Mc landstreffet i Geiranger.

Skriver en del i vg-bloggen min innimellom.
Driver så smått og redigerer på hjemmesiden min.

Jo og så har jeg fått kjøpt og lest den siste Harry Potter boka =D>

Stoffskiftemedisinen har klart forbedret livet mitt, selv om ikke alt er på plass sånn som jeg syntes det skal være... :roll:
men har fått beskjed om at ting tar tid, så jeg får smøre meg med tålmodighet.

Det har blitt lite kjøring i sommer. Har jeg hatt tid så har det regnet og når været har vært bra har jeg vært opptatt med andre ting. Rekord-dårlig sommer på alle måter :evil:
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: FemIceBloggen

Post by FemIce »

Inspirert av venner på VGB har også jeg fjernadoptert en pus.
Koster meg 50 kroner i måneden som jeg får fradag på skatten for =D>
(vgb innlegget her)

La meg få presentere: \:D/

PUSSI JENSEN.

Image

"PUSSI JENSEN har gått ute på Lørenskog i minst 4 måneder, til slutt var det en dame som begynte å ta seg av henne. Hun hadde barn, og det gikk veldig fint. Nå har hun endelig kommet hit, det virker som hun trives bra sammen med de andre kattene, snill og kjælen er hun også. Hun er en katt som går inn i de fleste familier. "

Tenker på å få besøkte henne på Kattehuset en dag :-)
Hadde vært litt kos å se hva det er man sponser.

Vi har hatt katt før og det er kjempekos, men med et aktivt mc-liv så passer det dårlig med kjæledyr nå.
Men når jeg blir gammel og tilbringer mer tid hjemme blir det nok en pus igjen.
Men til da så kan jeg gjøre litt for de pusene som ikke har hatt det så bra i livet.
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: FemIceBloggen

Post by FemIce »

Gjesp - nå har jeg gjort noe dumt igjen...
jeg vet at jeg blir trøtt som en dupp hvis jeg ikke får omtrent åtte timer søvn...
og i morgen skal jeg på kurs på formiddagen....
blir ikke lett å holde seg våken der når jeg er så seint oppe som nå...
Men det er bare det at jeg skulle bare lese litt i Shorty sin blogg, i jeanette sin, og så dukket det opp en sånn Off-Topic tråd, og så var det den der julebord tråden. Og så sjekke om Ragnhild har vært mer på tur med kamelen...
og og og og...


Gjesp.
Nå må jeg ta meg sammen og gå og legge meg !!! :smt015

Natta alle sammen!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: FemIceBloggen

Post by Jeanette »

Vi kjenner vel alle til problematikken med å legge seg når det er liv på forumet.. Hehe!

Sov godt da =)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: FemIceBloggen

Post by Ragnhild »

Jada, Irene, jeg var på tur i går jeg :)
Opp Tydalen, bomveien over fjellet til Ålen og ned Gauldalen.
Og så var jeg i seng leenge før deg \:D/
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: FemIceBloggen

Post by FemIce »

En liten runde i kveld. Småveier til Askim hvor jeg skulle hente en sekk med klær for søsteren min (Funnet på Finn.no).
Vi følger med etter klær til barn 3 og 5 år, og til voksne str small/medium.
Etter å ha sjokkert den snille giver med å troppe opp tre sykler i gården suste vi videre over Solbergfoss, Enebakk, Ski og hjem.
Nå har jeg surfet litt på vgb, her på mcf, og brukt altfor mye penger på Netthandelen.no, kjenner at jeg er sliten og at hodet begynner å protestere. Det sier at hvis jeg ikke går og legger meg nå så gir jeg deg skikkelig skallabank :twisted: .

Så jeg tør ikke gjør annet jeg nå. Ikke mer penger å shoppe for allikevel. Kveldens budsjett er brukt opp.
Har fått tak i mye fint til en rimelig penge og er godtfornøyd med handelen :-)
Auksjon er artig så lenge man har litt is i maven :-)

Natta
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: FemIceBloggen

Post by FemIce »

Morgenstund er tull i grunn :shock:
Fikk ikke sove lenger enn til litt før ni.
Trond er nede for å klippe seg for han syntes han er blitt så fæl på håret :roll:

Nå skal jeg ta meg litt frokost og kjenne på formen etterpå.
Hvis både den og værmeldinga er i noenlunde samsvar så blir det vel en liten runde i dag.

Gjesp
Post Reply