FemIce wrote:Mc-utstyr på Lidl... trudde ikke det var sant jeg...
De har det samme over hele fjæla tror jeg. En på vstrom-forumet I england hadde kjøpt seg regndressen og noen kart. Og en i Danmark skulle ta seg en tur og kikke.
Her er en link til hva en som har sett på utstyret mener. http://11109.rapidforum.com/topic=104675711651
Har min tvil om kvaliteten på det kjøreutstyret der, men har man ikke råd til annet så er det absolutt bedre enn ingenting!?!?
Og jeg hadde heller puttet på passasjeren min en billig Lidldress enn jeans og boblejakke... For det er noe av det verste jeg ser... da burde man heller latt passasjeren ta bussen!
-FemIce-
Igjen, sålenge passasjeren er informert om risikoen, så mener jeg passasjeren selv har ansvaret for sine handlinger.
hehe...var innom lidl idag..
Støvlene var litt cheesy synes jeg.. men skoene virket litt bedre..
Men til mc-kjøring ville jeg nok kjøpt litt høyere støvler uansett.. men til moped og atv kanskje .
Hjelmene virket greie nok de...tilsvarende andre hjelmer til rundt 1000 kroner hos forhandler kanskje.
Men..stoler mere på en dyrere hjelm av anerkjent merke...
Kjøpte to sånne regndresser, sokker, sånn hjelmlue-dings, nyrebelte og intercom til 60 kroner:)
Kjøpte også med en bukse..men mulig jeg beholder den selv.. kan egentlig ikke se store forskjellen på den og annet tilsvarende utstyr.
Jakka de selger så også grei ut.. men det spørs jo hvordan den er bygget opp. Har fin skinnjakke jeg...men kunne noen ganger tenkt meg å ha noe litt mere vanntett bukse mens veien tørker opp etter et regnskyll.. uten å måtte ta på regntøy.
vil heller at ungdommen kjører moped/lett-mc med Lidl utstyr enn nesten inget utstyr
rerell wrote:Köpte 2 regndresser och en tankbag. Det är ju praktiskt taget gratis. Om det fungerar på en enda lång tur så är jag nöjd.
helt enig.. det kan kastes med god samvittighet dersom det går i stykker.
Kjøpte forresten også en tankbag:) Den gamle har ikke magneter..og nylonstropper og varme indian topper har ikke vært en god kombinasjon.
skal forresten sette lading på 748R'en ikveld... håper ikke det er så mange ukene til at den kan luftes en runde:)
Lidl hadde MC-utstyr ifjor også. Kjøpte skivelåsen ifjor. Har jeg husket å bruke den? Neeei
Tankveskene nekter jeg å engang kikke på, siden det ble handlet to stk Oxford vesker ifjor på MC-sjappe. (Men samvittigheten er ikke dårlig, valgte den mest praktiske, kikket på mange andre billigere, men Oxford vant!)
Var innom på Lild for å kikke... skulle bare kikke av ren nysgjerrighet
Og kom ut igjen med tankveske og sokker...
Jaja - det eneste med den tankveska var at den kunne godt hatt noen magneter på midten... Ellers var jeg overrasket over hva jeg fikk for 190 kroner. Resten av mc-utstyret duger fint til mopedbruk ihvertfall og det var mange av dem der som shoppet seg utstyr.
Skal opp i garasjen i helga og da skal jeg teste den på v-strommen
BTW - så syntes jeg det er førereren har ansvaret når han drar med seg en dårlig kledd passasjer. Jeg ville ikke hatt med med en som var dårlig kledd.... hva om det skjer en ulykke og passasjeren blir hardt skadd eller stryker med fordi han/hun var dårlig kledd??
Og vil det ikke være en risiko for at du som fører da kan bli tiltalt for uaktsomt drap fordi det er du som har ansvar for ditt kjøretøy inkl din passasjer?
FemIce wrote:Og vil det ikke være en risiko for at du som fører da kan bli tiltalt for uaktsomt drap fordi det er du som har ansvar for ditt kjøretøy inkl din passasjer?
Nei, det er ingen risiko for dette, med mindre myndighetene kan bevise at det var førerens feil at liv gikk tapt. Et eksempel på dette er ved hasardiøs kjøring, se http://www.bt.no/lokalt/article254693.ece
I følge regelverket er passasjeren ansvarlig for sitt eget utstyr så lenge denne er fylt 15 år, så hvis noen dør av å falle av sykkel uten hjelm under "vanlig" kjøring kan ingen andre tas for dette.
Selv er jeg 99.9% ATGATT på mc, og det gjelder også de som skal sitte på, men regelverket slik jeg forstår det er altså ikke det
FemIce wrote:BTW - så syntes jeg det er førereren har ansvaret når han drar med seg en dårlig kledd passasjer. Jeg ville ikke hatt med med en som var dårlig kledd.... hva om det skjer en ulykke og passasjeren blir hardt skadd eller stryker med fordi han/hun var dårlig kledd??
Og vil det ikke være en risiko for at du som fører da kan bli tiltalt for uaktsomt drap fordi det er du som har ansvar for ditt kjøretøy inkl din passasjer?
-FemIce-
At du ikke vil ha med deg en dårlig kladd passasjer har jeg respekt og forståelse for. Men om andre tar med seg en dårlig kladd passasjer, og passasjeren kjenner risikoen, så synes jeg ansvaret ligger ene og alene på passasjeren.
Sålenge det er jeg som håndterer sykkelen og tar alle avgjørelsene om hvordan den håndteres er det jeg som har ansvaret for både min og passasjerens sikkerhet.
Derfor fullt kjøreutstyr hver gang.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ragnhild wrote:Sålenge det er jeg som håndterer sykkelen og tar alle avgjørelsene om hvordan den håndteres er det jeg som har ansvaret for både min og passasjerens sikkerhet.
Derfor fullt kjøreutstyr hver gang.
Har du den principen i bil också? Alltså om en vuxen passagerare väljer att inte sätta på sig bältet t.ex., vad gör du då?