[Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

[Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by RuneMC »

Et erfaringsspørsmål til dere som skrur mer enn meg. Hvilken rekkefølge pleier dere når det virker som skruen har satt seg skikkelig fast - slagtrekker først eller varme opp skruen (loddebolt på skruene evt da det er trang tilgjenelighet og kabler i nærheten) ?

Forsøkte meg igår på 3 stk Torx T-30 skruer som holder girskifte-aktuatoren. Ifølge manualen skal det være kun 14 NM moment på disse, men jeg valgte å ikke prøve for mye da det virket å være mye mer kraft som skulle til for å løsne de (les: tenkte jeg ville dra av skruehodet om jeg bare ga på)
Last edited by RuneMC on 11 Mar 2024 22:12, edited 1 time in total.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by ArcticTiger »

Prøv litt WD40 el lign over natta før du går videre.
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by Domino »

Og har du tilgang på Jamaica Oil er nok det hakket bedre enn WD-40. Du kan også prøve å gi skruene en liten kakk med en hammer, det kan ofte hjelpe. Dersom det er kurante skruer ville jeg overveid å skaffe til veie nye skruer i stedet for å gjenbruke de gamle rustede skruene.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by Jonta »

Ja takk, begge deler, pluss wd 40.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by mekkern »

Smøre og gi et rapp med hammer på bitset-teste å løsne,hvis ikke -vente et døgn-smøre og slagtrekker.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by pelsen »

Du må ha torx bits og gjerne skralle fra et 1/4" pipesett. Jeg har noen torx-nøkler som er helt ubrukelige til dette.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by RuneMC »

Takk for gode forslag.

Den er ikke parkert hjemme ennå, men ved neste besøk til garasjen den er vinterlagret blir det da først litt WD-40 som skal få godgjøre seg.

Og så skal jeg kjøpe meg bedre kvalitet Torx med mulighet for skralle. Kjente jeg (ørlite bevegelsesrom for TX-30 bitsen, som kan være tegn på ikke topp verktøy). Skjønner ikke hvorfor de skal veksle på torx og unbraco [-( (der har jeg et sett gode nøkler fra Bondhus)
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by RuneMC »

Problem løst :)

Dro innom Bauhaus der jeg husket å ha sett noe Wera verktøy (som jeg så @Bjerknez nettopp kjøpte noe av - og han kjøper jo bare best-in-class :) )

Fant en TX-30 skrutrekker jeg trodde var Wera siden den var nederst i Wera-seksjonen, men stod Wisent. (Leser nå at Wisent er rebranded Wera, så da er det kanskje samme kvalitet) Slagtrekker fant jeg ikke i farten.

Uansett med litt WD-40 på først så var Wisent skrutrekkeren bra nok med et par fingerbredders grep på en av "unbraco"-nøklene tredd gjennom hullet i skaftet. Det ga nok moment. Såpass mye moment at det var litt vridning i stålet men selve skrutrekkerhodet satt som hånd i hanske og stålet var hardt nok og hver av skruene løsnet med et lite smell. Litt samme kvalitetsfølelsen som med Bondhus-settet for unbraco der "armen" kan være som en spent bue (på små dimensjoner som 2 og 3 mm) og en lurer på om den vil brekke, men så løsner skruene brått og verktøy-stålet finner sin opprinnelige form uten tegn til noen bøying.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: [Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by Bjerknez »

Hehe, bra det ordnet seg. Ja, jeg har hørt det er noe kopiwera ute å går. Jeg er usikker på om dette er lov eller om Wera er med på dette støntet, men ja, jeg vet om det. Om kvaliteten er lik aner jeg ikke.

Nå er det ikke slik at jeg ALLTID kjøper det dyreste/beste. Snarere tvert i mot. Men jeg prøver som regel og finne rimeligste produkt med samme eller tilsvarende kvalitet. Vertfall kvalitet nok til t det funker til mitt bruk.

Wera settet kjøpte jeg ene og alene fordi det var velsig kompakt og lite og passet perfekt som nødverktøy på en MC. Jeg tror ikke det finnes lignende verktøysett på markedet. Derfor gikk jeg for Wera. :)
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: [Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by Borg »

Bjerknez wrote: 11 Mar 2024 22:38 Jeg tror ikke det finnes lignende verktøysett på markedet. Derfor gikk jeg for Wera. :)
Hazet har mye smått å søtt

Endte selv med den siste av disse i fjor

Image
Image
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: [Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by Bjerknez »

Ja, det ser ut til at dette også er et kompakt og godt verktøysett :) men ikke like tilgjengelig som Wera. Jadde Biltema solgt et lignende sett hadde jeg kjøpt det derfra. Selve kvaliteten på verktøyet i en nødsituasjon hadde nok vært mer enn bra nok.

Men det koster vel penger og gjøre ting lite og kompakt, legge det i en kompakt eske etc. :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: [Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by RuneMC »

Joda, tror nok Wera er med på det, det er en rebranding av Wera for Bauhaus etter det jeg fant av info.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: [Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by ArcticTiger »

Hazet og Stahlville var jo tidligere det beste du kunne få av håndverktøy. Dyrt, men super kvalitet, med livstids garanti, og med god ergonomi. Er det slik fortsatt, eller produseres disse også i lavkostland nå?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: [Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by Kant1 »

ArcticTiger wrote: 12 Mar 2024 09:45 Hazet og Stahlville var jo tidligere det beste du kunne få av håndverktøy. Dyrt, men super kvalitet, med livstids garanti, og med god ergonomi. Er det slik fortsatt, eller produseres disse også i lavkostland nå?
De siste greiene jeg har handla fra Hazet har iallefall hatt samme kvalitetsfølelse og ergonomi som før.
Men prisene begynner jo å ligne på edelmetaller da, 3700 for en 3/8" momentnøkkel med range fra 10 til 60 Nm :plystre
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: [Løst] Slagtrekker først eller varme først for skruer som sitter fast?

Post by RuneMC »

Wera er ikke så verst da - fant denne videoen i kveld og de er blant topp 3 i de fleste testene til "Project Farm" av budsjett-merker - litt morsomme tester han kjører i høyt tempo :D (han har av av div elektrisk verktøy også - verdt å kikke på før en kjøper elektrisk motorsag f.eks.)

Post Reply