Veien til mellomtung-lappen :D

Prat om mellomtung MC
Post Reply
echo
Posts: 1
Joined: 27 Oct 2023 19:20
MC: Har ikke sykkel enda, jobber med saken... :)

Veien til mellomtung-lappen :D

Post by echo »

Jeg har lenge tenkt å ta MC lappen, har nå jeg bestemt meg for og begynne. Har null MC erfaring ifra før av så dette skal bli morsomt... :D

Det jeg først og fremst lurer på er hvordan veien til mellomtung ser ut. Jeg har klasse B ifra før av så jeg kan reglene for og si det sånn, men lurer altså på hva jeg burde gjøre ( og / eller hva jeg burde starte med )

Burde jeg ta teorien først? må jeg starte med det grunnleggende MC kurset?

Burde jeg kjøpe utstyr med en gang eller burde jeg vente?

Jeg er helt ny i forumet her og gleder meg til og høre alle tilbakemeldingene deres!

Bor sentralt i Oslo og har ingen å øvelseskjøre med, hvor mye burde jeg forvente å bruke på mellomtung lappen?

Har dårlig syn og har ADHD, jeg fikk godkjent helseattest fra optiker og lege da jeg tok billappen for 2 år siden, men må jeg ha ny? Da jeg gikk på nettsiden til vegvesenet så det ut som jeg måtte ha nye attester?! ( vet noen om dette stemmer? )

Tusen takk på forhånt, og god helg!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Veien til mellomtung-lappen :D

Post by ojda »

Velkommen på mc-forumet, å veldig hyggelig å høre at du har bestemt deg for å ta lappen 🙂
Nå er det så mange ti-år siden jeg tok lappen, så jeg skal lavær å mene så mye om hva som er best, men en ting kan jeg si: Sett igang så tidlig som mulig, det finnes ingenting som er mere irriterende enn å måtte vente enda en sessong før moroa er igang.
Husk sommerferien er lang der på biltilsynet 🤨
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Veien til mellomtung-lappen :D

Post by pelsen »

Hei og velkommen til forumet.
Sånne ta-lappen greier har heller ikke jeg peiling på, jeg var i den første gjengen som fikk opplæring - i 1979 på lett sykkel. :D
Mhp syn og briller bør det ikke være noe forskjell på motorsykkel og bil, så det går nok greit. Briller inni hjelm går fint, jeg kjører ikke uten briller, selv om jeg har lov.
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Veien til mellomtung-lappen :D

Post by Ambro »

Hei og velkommen. 10 år siden jeg tok lappen nå, noen ting har endret seg, men har også øvelseskjørt med 2 stk som tok lappen i sommer.

Du må ha det grunnleggende kurset for MC selv om du har lappen fra før av. Det går på mer MC tekniske ting enn det du alt kan. Plassering i vei er ikke den samme for bil som for MC f.eks.

Så fort denne er i boks er det bare å ta teoriprøven og. Samme som over, noen spesifikke MC spørsmål her ang kjøreteknikk og plassering som ikke finnes i bil prøven.

Ang briller kjørte jeg selv med dette i starten før jeg tok laser. Du må nok ha ny attest, men dette er jo småpenger og en bagatell mest sannsynligvis (husk at du får påskrevet i førerkortet om du må kjøre med briller eller ei, skal du f.eks på tur til Frankriket i fremtiden så har de noen sære regler om briller og kjøring der, må ha med ekstra par om jeg husker rett). Ang briller i hjelm, så er det bare å ta en tur i butikken og prøve. Det viktigste er at hjelmen passer. Det at den sitter komfortabelt på knotten gjør at du slipper å irritere deg over diverse smerte og annet som tar fokuset vekk fra veien.
Åpningshjelmer er ofte greiere å bruke i kombinasjon med briller, da du slipper å ta av brillene før hjelmen skal på, men dette er smak og behag. Har du et normalt stort hode kan det godt hende at kjøreskole har en hjelm som passer til deg. Jeg måtte kjøpe egen (tjukk i huet).

Personlig ventet jeg med kjøreutstyr utenom hjelm til jeg hadde lappen, hadde ingen å øvelseskjøre med uansett, ei heller sykkel. Men skulle du klare å alliere deg med en eller flere for øvelseskjøring så er det jo mulig å gå til anskaffelse av både utstyr og sykkel for øvelseskjøring, bør da kjøpe brukt, for det er ikke utenkelig at den går i bakken en eller flere ganger.

Kurs, oppkjøring og alt sånt er det samme for A1, A2 og A. Avhengig av hvor flink du er har jeg hørt at totalprisen ofte havner et sted mellom 30-45k. Videre bør du legge av 10-20k til kjøreutstyr, avhengig av hvor god komfort som ønskes.

Lykke til!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Veien til mellomtung-lappen :D

Post by Tekumseh »

echo wrote: 27 Oct 2023 19:38 Jeg har lenge tenkt å ta MC lappen, har nå jeg bestemt meg for og begynne. Har null MC erfaring ifra før av så dette skal bli morsomt... :D

Det jeg først og fremst lurer på er hvordan veien til mellomtung ser ut. Jeg har klasse B ifra før av så jeg kan reglene for og si det sånn, men lurer altså på hva jeg burde gjøre ( og / eller hva jeg burde starte med )

Burde jeg ta teorien først? må jeg starte med det grunnleggende MC kurset?

Burde jeg kjøpe utstyr med en gang eller burde jeg vente?

Jeg er helt ny i forumet her og gleder meg til og høre alle tilbakemeldingene deres!

Bor sentralt i Oslo og har ingen å øvelseskjøre med, hvor mye burde jeg forvente å bruke på mellomtung lappen?

Har dårlig syn og har ADHD, jeg fikk godkjent helseattest fra optiker og lege da jeg tok billappen for 2 år siden, men må jeg ha ny? Da jeg gikk på nettsiden til vegvesenet så det ut som jeg måtte ha nye attester?! ( vet noen om dette stemmer? )

Tusen takk på forhånt, og god helg!
Kjøp utstyr på forhånd. Da har du alt greit til kjøretimer og likedant hvis du skal øvelseskjøre. Og husk at de aller fleste bytter utstyr første sesongen, når man mer erfarer hva man skal legge vekt på, hva som kjennes bra og ikke. Så ikke legg alle sparepengene i dette, og kjøp gjerne brukt.

Jeg anbefaler tekstildress/gore-tex, gjerne med skinnlapp i baken (å sitte å gli på langtur er slitsomt,) litt lettere bevegelige sko/støvler - klumpete og stive sko gjør gearinga komplisert. Hansker i rett størrelse. For små hansker blir kalde uansett tykkelse, og det blir vanskelig å betjene clutch, brems og brytere, samme om hanskene er alt for store. Hjelm som passer DITT hode. Alle sier at hjelmen de selger har god passform, men det hjelper lite da alle har ulik fasong på hodet - prøv ulike typer og størrelser. Bruker du briller kan du prøve åpningshjelm - smak og behag, men jeg synes det er mye enklere. Ryggskinne - helst en løs en. Er ryggskinna i jakken, bør jakke og bukse festes sammen ellers har den liten misjon. Husk å få noe vindtett (løshals, buff etc) mellom jakke og hjelm, det holder lyd og kald luft ute.

Før i tiden meldte man seg på teorikurs, også sydde kjørelærer sammen et opplegg derifra. Men det var i Trøndelag for 15 år siden (og hele lappen kosta like under 15.000,- kr), det har kanskje blitt mer anonymt nå - at du må gjøre mer selv, har ikke peiling. Uansett må du begynne med teorien før du kan ta kjøretimer. Sto mye om opplegget her: (https://www.xn--kjresmart-m8a.no/guide/mc-lappen)
Post Reply