Snarvei fra Gullverket til Braskereidfoss? Referat fra Vålerbanen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Snarvei fra Gullverket til Braskereidfoss? Referat fra Vålerbanen

Post by Jonta »

Hello, jeg skal en tur til Vålerbanen i morgen. Så jeg lurte på om det går an å ta en snarvei over fra Eidsvoll/Gullverket/Sand og over til Flisa/ Braskeidefoss?.
I.flg. google maps er det ikke noe problem. Men jeg mistenker bomveger, stengte veger, grus og mangelfull skilting. :D
Mange her vil sikkert tenke at akkurat grus, er ikke noe problem, men heller en fordel, men jeg har alltså ikke tenkt å kjøre Elefanten på Vålerbanen, ikke Mutistradan heller.

Med det samma: Det er fortsatt ledige plasser både Onsdag og Torsdag.
Last edited by Jonta on 21 Aug 2023 15:41, edited 1 time in total.
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by Roargutten »

Veien over fra Odalen til Solør er grus i fra Knapper til du nesten butter i Vålerbanen.

Skal du unngå grus må du via Elverum eller Kongsvinger desverre.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by intruder »

Brua / demningen over Glomma fra vestsidevegen til Braskereidfoss kan vel være et større problem :-k
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by Jonta »

Roargutten wrote: 15 Aug 2023 14:46 Veien over fra Odalen til Solør er grus i fra Knapper til du nesten butter i Vålerbanen.

Skal du unngå grus må du via Elverum eller Kongsvinger desverre.
Ja, det var ca den ruta google fåreslo. Nei da blir det nok E6 nordover og Elverum. Ser jo sepennende ut den ruta over åsen/fjellet da, men sikkert dårlig nå etter alt regnet. Får bli en annen gang.
Last edited by Jonta on 15 Aug 2023 21:48, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by Jonta »

intruder wrote: 15 Aug 2023 14:49 Brua / demningen over Glomma fra vestsidevegen til Braskereidfoss kan vel være et større problem :-k
Ja, der er du inne på noe. men det er jo flere muligheter nedover for å komme seg over. Jeg får passe på å ta østvegen fra Elverum.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by Roargutten »

Jonta wrote: 15 Aug 2023 21:26
Roargutten wrote: 15 Aug 2023 14:46 Veien over fra Odalen til Solør er grus i fra Knapper til du nesten butter i Vålerbanen.

Skal du unngå grus må du via Elverum eller Kongsvinger desverre.
Ja, det var ca den ruta google fåreslo. Nei da blir det nok E6 nordover og Elverum. Ser jo sepennende ut den ruta over åsen/fjellet da, men sikkert dårlig nå etter alt regnet. Får bli en annen gang.
Det er en hovedveg i den grad man kan kalle en grusveg for det. Men den er bred, godt bearbeidet og lettkjørt. Så tipper den går fint med hvilken som helst mc egentlig.
Men er jo et stykke over der. Som gruskjører synes jeg veien blir litt kjedelig rett og slett.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by intruder »

Hvordan gikk det så på Vålerbanen...ville vært artig med rapporter fra noe annet enn gruskjøring også innimellom !
Var veel dårlig vær og ekkelt å kjøre frt i svinger på glatte baner...hadde ikke tort om alt i verden :D
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Snarvei over fra Gullverket/ til Braskereidfoss?

Post by Jonta »

Vi kjørte på Torsdagen og da var været strålende. De som kjørte dagen før hadde også fine forhold. Han som var der på Tirsdag håper jeg hadde regntøy av god kvalitet. I det minste fikk han prøvd seg på vått underlag, under relativt trygge forhold.

Det var en fantastisk dag med Førerutvikling på Vålerbanen. Vi kjørte ni pass i løpet av dagen. Ett pass varer i ca. 15 minutter, så er det teori med nye oppgaver. Hvor vi lærer om sporvalg og bruk av blikk/syn i gjennom sving, forankring til sykkel (bruk av knær) forflytning av overkropp i sving, fartstilpasning før sving osv.

Vi er delt opp i fire grupper: Hvit-nybegynner, grønn-noe erfaring, gul-erfaring fra banekjøring, og blå som er mer RR.
I hvit gruppe finner vi noen med L på ryggen, tenåringene med 125 og de store HD-cruiserne.
I min gruppe (grønn) er vi alt fra adventure sykler m Pirelli Scorpion Rally knasterdekk, til R- sykler.
Etter teorikvarteret, har vi en havtimes pause. Det er akkurat nok til å holde adrenalinnivået sånn passe i balanse....

Poenget er ikke å sette fartsrekord på retta, men å mestre svingene. Og ikke bli frakjørt av jentene i gruppa, da selvførgelig, det er flaut. Heller bedre da med en forbikjøring, for å sette de litt på plass (hehe). Villmannskjøringa blir forøvrig også begrensa, da vi ikke har lov til å kjøre forbi i sving.

Så da ligger jeg der i godt driv i den store karusellen i i nordenden. Sporvalget her har vi lært skal være godt ut, i store deler av svingen. Men her i yttersporet ligger det igjen kilovis med gummi fra gatebilgutta. Den sorte massen :shock: ser skummel ut, men jeg får jo bare stole på hva instruktørene sier. I en slik endeløs sving får man tid å tenke litt, gasse litt merkanskje, hvor blr det av det merket som indikerer sporendring inn mot "curvsen" (rød/hvit markering i innersving) Med bra nedlegg og overkropp hengende på utsia av sykkelen er oversikten er omtrent lik null. Det blir som om lastebilsjåføren skulle ligget under front fanger'n på bilen å kjørt. Bommer litt mye på curvsen, så jeg kommer gærnt på sjikanen som kommer rett etter karusellen. Her er det i tillegg nylagt asfalt med væskeflekker som ikke fordamper i sola... :plystre (noe instruktørene ikke ser ut til å bry seg om i det hele tatt)
Deposletta ender med ei krapp høyresving og opp en bakke. full gass på 3' opp bakken resulterer i et lite forhjulsløft over toppen. En liten sleng på styret der, forteller meg at svingen var ikke helt ferdig, og derfor kanskje ikke helt perfekt kjørt heller.
Etterhvert blir man kjent med banen og tryggere på delene med "bilgummidekke".

I sydenden er det to svinger som man føler "naturlig" at hver er 90 grader. Men rart, den første er jo så lett, i motsetning til de siste (deposvingen), som er krevende og tar liksom ikke helt slutt noen gang (her var det en fra gul gruppe som gikk i grusen i starten faktisk) Merkelig hvordan man blir lurt. Det viser seg at den første bare er ca. 66 grader og kan fint kjøres i minst 100 kmt. Mens den siste er hele 114 grader, stor forskjell det. Instruktøren ba oss tippe på hvor skarp deposvingen var. jeg hadde hatt tå skrap der et par ganger og begynnte å mistenke mer en 90 grader og tippa 110, ellers var ingen i nærhten.

Vi i grønn gruppe skulle prøve å holde oss på ett eller to gear igjennom banen. Kjøre dynamisk og bare bruke motorbrems, det gir god flyt trening. Men ett pass på slutten av dagen skulle vi bruke brems før tre av svingene, da blir farten høyere. I 100 km/t kjører man ca 25 m/sek (var det slik?) Så bremser man 1 sekund for seint, har man kjørt mange meter for mye...for tidlig brems, mister man fart og flyt. Det gjelder å finne (og huske) punkter der det passer seg å begynne å bremse. I det man begynner svingen skal bremsing opphøre. Videre dosering av brems ut til max nedlegg, er for de viderekommende RR gutta i NC. Mulig de kommer litt inn på det i blå gruppe?

Ut over kvelden mens jeg pakka ned teltet mitt, ble depoet og allt av parkering okkupert av NM sirkuset. Her skulle det kjøres i helga. Veien inn til baneområdet minte meg om grensepasseringene i østeuropa. Så mange trailere camingbiler osv..
Det hadde vert gøy deltatt på tribunen, men jeg måtte hjem til en helgejobb som venta.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Snarvei fra Gullverket til Braskereidfoss? Referat fra Vålerbanen

Post by intruder »

Takk for innlegget Jonta...velskrevet og interessant ,
dette hadde definitivt aldri vært noe for meg selv om jeg så hadde vært tjue år igjen ! [-X

Å stivne foran eller i en sving er vel en kardinalfeil men kanskje noen av og til brenner seg på det selv på disse banene ?
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Snarvei fra Gullverket til Braskereidfoss? Referat fra Vålerbanen

Post by Jonta »

intruder wrote: 21 Aug 2023 17:49 Takk for innlegget Jonta...velskrevet og interessant ,
dette hadde definitivt aldri vært noe for meg selv om jeg så hadde vært tjue år igjen ! [-X

Å stivne foran eller i en sving er vel en kardinalfeil men kanskje noen av og til brenner seg på det selv på disse banene ?
Ja, det skjer nok på bane også (jeg har en mistanke at det var det som skjedde med bergenser'n som gikk ut i deposvingen. Og det er noe av greia med disse kursene. Instruktøren snakka om hvor vi fester blikket. Blir man redd og ser ut mot grusen, blir det ofte der man også havner. Det gjelder å se dit man skal og bør kjøre, og stole på at reskapen gjør jobben den er laget for.

Bare å melde seg på Intruder, hvit gruppe er ikke særlig avskrekkende. de store HD cruiserne tar det pent, så ikke de blankpussa fishtailsa skraper nedi i svinga :D
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Snarvei fra Gullverket til Braskereidfoss? Referat fra Vålerbanen

Post by tedium »

Jonta wrote: 21 Aug 2023 21:31
intruder wrote: 21 Aug 2023 17:49
Bare å melde seg på Intruder, hvit gruppe er ikke særlig avskrekkende. de store HD cruiserne tar det pent, så ikke de blankpussa fishtailsa skraper nedi i svinga :D
Tiltredes! Meld deg på!
Post Reply