Har noen tips til analog klokke på styret?

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Tekumseh »

Har noen tips til analog klokke på styret?

Har kjøpt mye dritt opp igjennom tia der det går 4 batterier i året, kommer inn vann osv. Så jeg lurer på om noen har prøvd noe de er fornøyd med? Vet om noen som selger noe som er brukbart?
mcklokke.jpg
Eksempelbilde
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Bjerknez »

Aliexpress har slike.

https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... R79Fpu6dHP

Er vel begrenset marked for slike, men selve urverket er vel kanskje ikke rakettforskning i 2023 vil jeg tro. For en drøy 50-lapp inkludert frakt ville jeg testet den fra Aliexpress. Alt kommer jo fra Kina uansett, så da kan man like godt kjøpe fra produsenten og spare 2-3-4-5-6 mellomledd.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Tekumseh »

Jeg har sett disse ja. Og i de 16 årene jeg har kjørt sykkel prøvd mange billige på Ebay (fra Kina), Biker-Shop, Biltema, Bullfighter osv. Men alle har som sagt spist batterier og ikke overlevd sesongen. Den på Biltema trengte 2 batterier i året, og holdt faktisk i 2 år.

Ser poenget med mindre mellomledd, men også mindre mellomledd som kvalitetssikrer dessverre. Noe er bra og mye er ræl på Aliexpress.

Tenkte mer på en dønn stabil Quartz som holder like lenge som et 80-talls årmbandsur, som kan få nytt batteri hver vår, og være pålitelig.

Da må jeg nok ut med en tusing, men vil da gjerne vite om noen har erfaring med de. Så de ikke er like dårlige de som er dyre. Temperaturmåler i samme merke kan også være aktuelt, det siste jeg kjøpte på Ebay viste 7 grader feil :-k .

Denne for eksempel: https://nstgardermoen.no/shop/product/9 ... attr=21578
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Bjerknez »

Jeg tror jeg bare ville kjøpt 3-4-5 forskjellige fra AliExpress og testet dem ut. Koster jo svært lite. Kanskje er du heldig og får en som funker bra.

Markedet for slike er uansett uhye lite og volumet er veldig lavt. Derfor tipper jeg du betaler ut av nesa for kinaklokker fra en av mellomleddene.

Jeg tror ikke du finner kvalitetsklokker av den typen. Så sant du ikke stripser fast en Rolex til styret... ;-)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by inunf »

Kanskje ikke stripse fast en Rolex, men hva med noe sånt: https://www.klokkegiganten.no/casio-cla ... 240-9e3vef

Eventuelt finner man sikkert billig og bra armbåndsur på finn.

Stroppen kan jo taes av, da trenger du bare en brakett for å få festet den. Eller justere stroppen til det strammeste og bygge ut diameteren på styret der hvor du fester den. 3D-printing av gummi var akkurat oppe i 3D-printertråden, kanskje det kunne ha vært en løsning å få 3D-printet noe?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Tekumseh »

inunf wrote: 11 Aug 2023 21:56 Kanskje ikke stripse fast en Rolex, men hva med noe sånt: https://www.klokkegiganten.no/casio-cla ... 240-9e3vef

Eventuelt finner man sikkert billig og bra armbåndsur på finn.

Stroppen kan jo taes av, da trenger du bare en brakett for å få festet den. Eller justere stroppen til det strammeste og bygge ut diameteren på styret der hvor du fester den. 3D-printing av gummi var akkurat oppe i 3D-printertråden, kanskje det kunne ha vært en løsning å få 3D-printet noe?
Jeg har tenkt tanken. Spesielt med at jeg helst ville hatt én på Yamhaen og én på Tempoen. Men jeg lurer på om jeg skal gi den i linken en sjanse, de har også termometer av samme type, og jeg hadde muligens fått begge mellom risers/styrefeste på Yamahaen.

Er ikke fan av skjerm på klassisk MC, så jeg vil ikke mobilen skal være montert der - ellers ville den jo løst behovet med både cirka temp og hva klokka er.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Bjerknez »

Få en av gutta her inne til å 3D printe en holder til en klokke du liker. Da kjøper du bare en klokke i en hvilken som helst norsk butikk, også lager man en holder til denne :)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by knutk »

Det høres litt rart ut at batteriet i klokkene ikke holder lenger. Man får jo kjøpt alskens kopier i Østen, og mye kan sies om de ulike variantene. Man samtlige har til felles at batteriet holder minst et par år....

Kan det, rent hypotetisk, tenkes at der er andre årsaker til problemet med gangtid for 'urverket' ?

Da tenker jeg først og fremst på vibrasjoner.

En gang i tiden øvelseskjørt jeg med jentungen. Hun hadde en sykkel med 2 sylindre. Motor som gikk pent, moderat kraft-uttak (A2), og ingen følbare vibrasjoner i styret.
Vi brukte PMR radio som kommunikasjon oss imellom.
Til å begynne med hadde hun radioen i en lomme på jakka, med PTT bryter festet på styret. Det fungerte greit, men en jungel av ledninger og koblinger.
Flyttet så PMR radio over til et feste på sykkelen, og rekkevidden gikk i dass når vi startet motor...

For å gjøre en lang historie kort:
Radio var krystall-styrt med hensyn til frekvens. Og krystallet tålte ikke vibrasjoner fra sykkelen. I vårt tilfelle ble problemet løst ved å bytte til en PMR radio med syntheziser for frekvensstyringen..

Men poenget mitt er, digitalklokker, selv de med analog visning, er også krystallstyrt. Så kan det tenkes at om de monteres på sykkel med 1 eller 2 sylindre, at klokkene får problem grunnet vibrasjoner (selv om man ikke registrer vibrasjonene som plagsomme)?
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by JoeHugin »

Image

Kanskje noe sånt (med en litt penere print) hadde vært bedre? :-k

https://www.thingiverse.com/thing:2935032
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Bjerknez »

Lekte meg litt i Fusion og slang sammen en slik:
Clock.png
Kjøp ei vanlig klokke, riv av reima, så får du noen her inne til å designe en holder som passer din klokke. Vedlagt design er bare et eksempel.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 19 Aug 2023 13:16 Lekte meg litt i Fusion og slang sammen en slik:

Clock.png

Kjøp ei vanlig klokke, riv av reima, så får du noen her inne til å designe en holder som passer din klokke. Vedlagt design er bare et eksempel.
Du har fått skikkelig dreisen på dette nå \:D/

Kunne også designet den som et "klips", med festeører ned og hull i for bolt/mutter. Så det klikkes/klipses på styret, også bolt for å stramme, hadde sett sleekt ut fra toppen
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 19 Aug 2023 21:54
Bjerknez wrote: 19 Aug 2023 13:16 Lekte meg litt i Fusion og slang sammen en slik:

Clock.png

Kjøp ei vanlig klokke, riv av reima, så får du noen her inne til å designe en holder som passer din klokke. Vedlagt design er bare et eksempel.
Du har fått skikkelig dreisen på dette nå \:D/

Kunne også designet den som et "klips", med festeører ned og hull i for bolt/mutter. Så det klikkes/klipses på styret, også bolt for å stramme, hadde sett sleekt ut fra toppen
Joda, det kommer seg :redface

Men jeg bruker fortsatt lang tid. Men for meg er dette bare kos og holde på med uansett. :)

Er nok mange måter å gjøre dette på ja. Men uten å vite dimensjon og form på klokken, så er det jo ikke mulig å lage noe mer konkret da det er en del ting som må tilpasses etc. :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 19 Aug 2023 21:59
JoeHugin wrote: 19 Aug 2023 21:54
Bjerknez wrote: 19 Aug 2023 13:16 Lekte meg litt i Fusion og slang sammen en slik:

Clock.png

Kjøp ei vanlig klokke, riv av reima, så får du noen her inne til å designe en holder som passer din klokke. Vedlagt design er bare et eksempel.
Du har fått skikkelig dreisen på dette nå \:D/

Kunne også designet den som et "klips", med festeører ned og hull i for bolt/mutter. Så det klikkes/klipses på styret, også bolt for å stramme, hadde sett sleekt ut fra toppen
Joda, det kommer seg :redface

Men jeg bruker fortsatt lang tid. Men for meg er dette bare kos og holde på med uansett. :)

Er nok mange måter å gjøre dette på ja. Men uten å vite dimensjon og form på klokken, så er det jo ikke mulig å lage noe mer konkret da det er en del ting som må tilpasses etc. :)
Ja helt enig, jeg lider bare av litt ADD og en overaktiv hjerne 😅
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by kvase »

Plenty og billig som fy brått så dukker den rette opp https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... _edm_other
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Har noen tips til analog klokke på styret?

Post by Bjerknez »

kvase wrote: 20 Aug 2023 00:17 Plenty og billig som fy brått så dukker den rette opp https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... _edm_other
Regner med du så beskrivelsen?
1.Please allow 1-2cm errors due to manual measurement, make sure that you do not mind before you order
:lol: :lol:

Pass på så du ikke kjøper en "miniatyr"-klokke :thumleft
Post Reply