Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Okay, hvis denne tømmer en 4.000mAh batteribank på rundt 6 timer så bruker den en del strøm ja.

Men nå har jeg allerede rigget den til med fast strøm så batteri for min del er ikke nødvendig. Men hadde dem hatt en batteridreven og vanntett versjon så hadde jeg heller kjøpt denne. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Jeg har nå testet strømtrekket til Safedrive og den ligger mellom 220 og 290 mAh.

Så la oss si 300mAh for å få et rundt tall.

Hvis batteribanken har en kapasitet på 4.000mAh og man regner med en effektivitet på rundt 80% fra batteribanken så får man rundt 3.200mAh som denne leverer.

I teorien skal denne minibanken hvis den fungerer som den skal og er fulladet skulle kunne gi strøm til Safedrive enheten i minst 10 timer.
DE6FE12D-D0D8-4A67-B920-7422EABE806C.jpeg
Merk at billige batteribanker kan være mindre effektive og mange har nok en del mindre kapasitet enn oppgitt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Bjerknez on 03 Aug 2023 15:59, edited 1 time in total.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Merk at strømtrekket KAN være såpass lite at enkelte batteribanker slår seg av etter en atund.

Dette har jeg selvsagt en løsning på 8)
Har laget en artikkel om dette her:
https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/

@mekkern er en av dem som har testet denne for meg, og i følge han så virker den bra :)
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Traction »

Canutus wrote: 02 Aug 2023 13:40 Har ikke sett Safedrive i bruk, og det JEG er lit skeptisk til er dette med dyrevarsling.
De fleste dyr oppholder seg gjerne ikke veldig lenge langs vegen, så om naboen kjører 5min før meg ser en elg og varsler den på sin Safedrive, så er den borte vekk når jeg kommer. Hvor lenge vil Safedrive melde varsel om dyr på det stedet? en sau i tunellmunningen blir gjerne liggende noen timer, da kan det være et poeng, men stort sett alle andre dyr har vel ikke for vane å bli værende langs veien.
Det som varsles er jo innmeldt av de som bruker safedrive. Da er det opp til brukere å bruke fornuft. Vilt innenfor viltgjerder langs motorvei bør varsles. En tilfeldig elg som krysser veibanen bør ikke varsles. Alle sauer på Suleskard bør ikke varsles, men tilfeldige beitedyr der det ellers ikke kryr av beitedyr bør varsles.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Traction wrote: 03 Aug 2023 21:56
Canutus wrote: 02 Aug 2023 13:40 Har ikke sett Safedrive i bruk, og det JEG er lit skeptisk til er dette med dyrevarsling.
De fleste dyr oppholder seg gjerne ikke veldig lenge langs vegen, så om naboen kjører 5min før meg ser en elg og varsler den på sin Safedrive, så er den borte vekk når jeg kommer. Hvor lenge vil Safedrive melde varsel om dyr på det stedet? en sau i tunellmunningen blir gjerne liggende noen timer, da kan det være et poeng, men stort sett alle andre dyr har vel ikke for vane å bli værende langs veien.
Det som varsles er jo innmeldt av de som bruker safedrive. Da er det opp til brukere å bruke fornuft. Vilt innenfor viltgjerder langs motorvei bør varsles. En tilfeldig elg som krysser veibanen bør ikke varsles. Alle sauer på Suleskard bør ikke varsles, men tilfeldige beitedyr der det ellers ikke kryr av beitedyr bør varsles.
Ganske logisk.

Mitt intrykk så langt både egenerfart og fra andre som har Safedrive som jeg kjenner er at det ikke spretter opp varlser i hytt og pine. De varslene man får virker nyttige.

I følge Safedrive selv så er det ikke KUN varsler fra andre brukere som dukker opp, men den sender også ut varsler selv basert på informasjon dem får fra gitte kilder. Uten at jeg vet hvilke kilder det er...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Driver å eksperimenterer litt med batteripakke til Safedrive. Men må tenke ut en plan på hvordan jeg skal få montert disse bak på enheten på sikrest mulig måte. Slik det ser ut på bildet nå er det ikke helt trygt for å si det mildt :lol:

2 stk. 18650 celler på 3.400mAh hver seg koblet i parallell har en kapasitet på nesten 7.000mAh. Minus 80ish prosent. Burde gi strøm nok til 10 timers bruk, minst når enheten trekker ca. 250mAh i snitt.
BC106FAA-AAC8-489B-B217-E8FA59B7A801.jpeg
4150C0E7-D155-4061-9D82-27789481A5E3.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Canutus »

Bjerknez wrote: 04 Aug 2023 13:35
Traction wrote: 03 Aug 2023 21:56
Canutus wrote: 02 Aug 2023 13:40 Har ikke sett Safedrive i bruk, og det JEG er lit skeptisk til er dette med dyrevarsling.
De fleste dyr oppholder seg gjerne ikke veldig lenge langs vegen, så om naboen kjører 5min før meg ser en elg og varsler den på sin Safedrive, så er den borte vekk når jeg kommer. Hvor lenge vil Safedrive melde varsel om dyr på det stedet? en sau i tunellmunningen blir gjerne liggende noen timer, da kan det være et poeng, men stort sett alle andre dyr har vel ikke for vane å bli værende langs veien.
Det som varsles er jo innmeldt av de som bruker safedrive. Da er det opp til brukere å bruke fornuft. Vilt innenfor viltgjerder langs motorvei bør varsles. En tilfeldig elg som krysser veibanen bør ikke varsles. Alle sauer på Suleskard bør ikke varsles, men tilfeldige beitedyr der det ellers ikke kryr av beitedyr bør varsles.
Ganske logisk.

Mitt intrykk så langt både egenerfart og fra andre som har Safedrive som jeg kjenner er at det ikke spretter opp varlser i hytt og pine. De varslene man får virker nyttige.

I følge Safedrive selv så er det ikke KUN varsler fra andre brukere som dukker opp, men den sender også ut varsler selv basert på informasjon dem får fra gitte kilder. Uten at jeg vet hvilke kilder det er...
OK, det er jo bra.
Jeg så en reklamesnutt for en tid tilbake, der varsling av hjortevilt fremgikk som ett argument.
Men verdien av den varslingen ser jeg bare ikke.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Nei, varsling av dyr generelt er vel ikke det største argumentet nei, det skal jeg være enig i. Selv om enkelte av varslingene kan være nyttige.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by pelsen »

Bjerknez wrote: 04 Aug 2023 16:23 Burde gi strøm nok til 10 timers bruk, minst når enheten trekker ca. 250mAh i snitt.
Hva er meningen her?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

pelsen wrote: 04 Aug 2023 22:40
Bjerknez wrote: 04 Aug 2023 16:23 Burde gi strøm nok til 10 timers bruk, minst når enheten trekker ca. 250mAh i snitt.
Hva er meningen her?
Meningen er å finne en enkel måte å gi Safedrive strøm på uten at den er fysisk plugget inn i et USB uttak. Og eller at man kan la den være på selv om tenningen på sykkelen er av.

Har dog funnet ut at det enkleste er å bruke 1 stk. 18650 batteri. Selve kretsen er jo såre enkel, men må finne en ålreit måte og feste batteriet på. :thumleft
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by pelsen »

" 250mAh i snitt": hva betyr dette var vel det jeg lurte på. Ohms lov ser det ikke ut til at du kan noe om.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

pelsen wrote: 04 Aug 2023 23:34 " 250mAh i snitt": hva betyr dette var vel det jeg lurte på. Ohms lov ser det ikke ut til at du kan noe om.

Er det ikke bedre om du fortalte hva jeg gjorde feil her? ;-)

Edit:
Ah... du tenkte sikkert på "h'en" bak mA?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Bare sånn for unngå missforståelser i fremtiden så er ikke poenget mitt her og belære noen om elektronikk. Jeg er fullstendig amatør når det kommer til elektronikk. Jeg er selvlørt og har vel holdt på med elektronikk som hobby i ett par års tid.

Hovedpoenget mitt er å som nevnt å lære samt lage mer eller mindre nyttige ting, om ikke annet enn til eget bruk.

hvis andre finner skrivefeil eller annet så fortell heller på en litt høflig måte hva det er som er feil og kom gjerne med en forklaring. På den måten kan man jo bidra til at tråden man leser og man har valgt og poste i oprettholder en viss kvalitet. Altså i steden for å si at jeg ikke kan noe om en spesiell ting grunnet en skriveleif (hvis det var den du tenkte på)

Elektronikk er dog ikke noe jeg er ekspert på. Det har du helt rett i. :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Lekte meg litt med Fusion 360 og laget en batteri boks som har plass til 2 stk. 18650 batterier inkludert en ladekrets i lokket etc.

Bare et grovt førsteutkast, men meningen er ikke at denne skal være veldig fancy. Men det skal være en boks som jeg også kan bruke til andre batteripakker jeg lager.

Men poenget er at denne jeg laget nå skal brukes til en batteripakke ment for Safedrive som skal festes til sykkelen på en eller annen måte.

Jeg må nok lage et custom festepunkt muligens også...
Rendered.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Greddy
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2023 14:43
MC: Yamaha MT10SP, Tracer 900GT, XT1200ZE

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Greddy »

Den powerbanken som jeg kjøpte hos NetonNet, er en av de som skrur av seg automatisk etter par timer. Så etter et par unødig automatisk av, tok jeg bare av powerbanken for andre bruk. og heller koblet Safedrive på via 12v.

Jeg har lagt merke til første tilkobling til nettet for dagen tar et par minutter. Men etter dette så tar det kortere tid å tilkoble til nett og gps. Så jeg vet ikke om det er verdt å mekke til batteri, bare for påfyllingspause.
Post Reply