Bruspulverguttene - Med grus i håret

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

Som alle andre vakre Europa – eventyr begynner, så starter vi nok en gang uthvilte og klare på bildekk i Kiel. Første etappe er ikke langt, gjennom ett par – 3 lyskryss og rett inn på Louis. Selvfølgelig skal ikke tradisjoner rokkes ved :D Litt småhandling må til, utrolig hva enn trenger som vi ikke viste om i går :plystre
Tyskland er som alltid – ut på A7 med nesa retning sør. Jeg har den desidert minste bensintanken, med 13,5liter blir det småskvetter på 9-10liter omtrent hver 20mil. Uten tankmåler er det bedre å være på den trygge siden.
Selv om stoppene kommer litt oftere enn vanlig, ødsles ikke tid, annet enn ett og annet sjølvfoto 8)

2.jpg

Vi kommer oss ned til Frankfurt City og Pensjon Alpha som ligger midt i by-gryta. Jeg og Arne kjører litt backup - og jo da, her har vi frekventert før, på returen fra Sveits året før.
Med 4 senger fordelt på 2 rom med bad var ingenting å utsette på stedet. Selv dusjen var av luxus-utførelsen med kaldt vann eller iskaldt vann, vi var ikke de eneste i komplekset som dusjet den kvelden :smt012 Etter en liten tussletur havnet vi på den lokale fastfood-sjappa om hjørnet som kunne friste med kebabtallerken og øl =P~

3.jpg

På dag 2 så begynner den egentlige ferien. Vi har svinget av og følger A5 mellom Schwarzwald og grensen med Frankrike. Det flate landskapet forandrer seg sakte og blir mer kupert. Utover dagen dukker fjelltoppene opp i horisonten og en god følelse brer seg i kroppen – Endelig kan ferien for alvor snart begynne :-D
Under en av stoppene i nærheten av Sveits dukker en virkelig lekkerbisken opp på macken 8)

4.jpg

Over Rhinen og inn i Sveits. Lovlydige som vi er sikter vi oss ut på småveiene siden vi ikke løser vignett. Det gjør ingenting, tempoet detter og vi har alt annet enn travelt. Dessverre er ikke klokka helt enig med oss og raser av gårde. Sørvest for Bern sjekker vi inn på Camping Schiffenen, her var de fleste fastliggende

5.jpg

Syklene parkeres, av med hjelmen og rett i baren for noe leskende maltet drikk. Kjøkkenet på campingen var helt upåklagelig :thumleft

6.jpg

Som alltid ble telt satt opp i lys av hodelyktene

Vi må få tygget noen mil, så dagen etter sniker vi oss usett ut på E27 med nesa mot Italia og det store St. Bernard passet, sist gang jeg og Arne var over her var det tåke tykk som grøt. Denne gang var det like tykt med folk, vi kommer oss over uten noen stopp. Mens vi nyter av utsikten mellom svingene
TET sporene kobler vi oss inn på utenfor Cuorgnè. Der finner vi også en butikk med noe kjent fra Corsika :smt060 Det må være non filtrata, filtrata er ikke det samme i hele tatt

7.jpg

Grus ser vi ikke mye til før sporet tar av mot en dead-end oppover i fjellsiden. Den krøllete streken ser lovende ut, så vi følger den. Her fikk vi så vi teg, en bratt, utvasket vei med grove steiner. Litt knebøy og løft måtte til - Opptil flere ganger på vei opp :roll:

8.jpg

På toppen, 1723moh kommer vi til Rifugio Alpe Soglia. Navnet festet seg aldri, så vi døpte det enkelt ”Nonneklosteret” Dog var det lukket og stengt.
Slitne som vi var og sent er det, så finner vi ut att her er det mulighet for fri-camping. Utsikten og stillheten var upåklagelig

9.jpg
10.jpg

Jeg flagger att teltet mitt får hvile i natt, ett passe tak over en bak-inngang gjør susen. Det ender med vi alle ruller ut tarp, liggeunderlag og finner frem soveposene. Arne er redd for å forsove seg dagen etter. Uten å si noe, hadde han bestilt vekking :-s

11.jpg

Vi kommer oss ned hvor vi tok av fra hovedsporet dagen før

12.jpg
13.jpg

TET Italia skuffer ikke. Vakker natur, bratte fjellvegger, pass og avsidesliggende veier av stedvis meget tvilsom kvalitet :plystre Noe som gjør tempoet vårt detter til ”feriemodus” vi skal ikke rekke noe, annet enn en butikk for øl og pottis til kvelden.

14.jpg
15.jpg

Akkurat passe beliggenhet for en rundtur dagen etter, sjekker vi inn på Pràcatinat Hotel & Restaurant i Fenestrelle. Det var første og eneste gangen vi spiste og drakk av hva vi behaget på en restaurant med hvite duker og 3 retters meny, uten å vite prisnivået i løpet av ferien :-# På en annen side, hotellet hadde ingen konkurranse oppe i fjellsiden her.
Prisnivået viste seg heldigvis i etterkant å være "helt ok"

Arnfinn tar seg en hviledag mens jeg og Arne har ønske om Strada dell'Assietta. Ett av feriens store ønskemål :D

16.jpg

Veien går i fjellsiden langs åsrygger i Val di Susa. Flere av veiene i området har åpent bare enkelte ukedager mellom visse klokkeslett. Etter fjorårets flaks, har vi ingen planer å hilse på flere myndighets personer i Italia og holder oss lovlydige O:)

17.jpg
18.jpg

I Ouix finner vi ut av søndag er mye mer hellig for italieneren enn oss, men lunsj/middag finner vi til slutt. Før vi finner ut av det faktisk er ett stykke tilbake til hotellet. Dermed blir det ut på raskeste vei - SS24 og SP23R, ikke spennende. Men i regnet er det helt innafor å komme fort hjem
Dagen etter våkner vi til snø på fjell toppene rundt oss :o Veldig fornøyd vi tok Strada dell´Assietta i går

19.jpg

En god frokost med påfølgende kaffe får vi i oss før vi gir oss i kast med skogsveier, stier og åsrygger

20.jpeg

Jeg hadde sett litt på gpx-filen og sporet samt lest infoen som lå i filen. Utenfor Rucas lå det ett marmorbrudd vi måtte ta en omvei rundt i ukedagene. Men det var fullstendig glemt, til vi sto på kanten av fjellet til dagbruddet :plystre Siden arbeiderne hadde gått hjem for dagen tok vi sjansen å snike oss ubemerket igjennom. I den grad det går å snike seg gjennom anleggsveier fulle av vann, leire og bakker.
Ant km vi tilbakela denne dagen, skal vi ikke skryte på oss for mye. Men når det ser slik ut, så er jeg meget happy for å kjøre en ferielastet 690 og ikke en 1250-boxer

21.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9148
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ojda »

Så er'n igang igjen Gutten 🤠🤘
Gjør like godt i kroppen hver gang dette, å igjennoppleve sommerens tilbakelagte eventyr i text og bilder 😍
Knallgo start Jarle 🥳
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by knutk »

Flott referat :thumleft

Godt å kunne skru hodet i retning av den snø-fri årstiden, så dette er rene medisinen \:D/ \:D/
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by Kant1 »

wrote:
Ant km vi tilbakela denne dagen, skal vi ikke skryte på oss for mye. Men når det ser slik ut, så er jeg meget happy for å kjøre en ferielastet 690 og ikke en 1250-boxer
Ser ikke problemet, GSAen er jo ikke tung om du holder den i balanse \:D/ [-X

Forøvrig, som alltid enig med Knut, dette var gildt å se/lese.

Nå er det å begynne å planlegge litt mer for neste sesong :) plutselig er vi der \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

ojda wrote: 26 Feb 2024 00:04 Så er'n igang igjen Gutten 🤠🤘
Gjør like godt i kroppen hver gang dette, å igjennoppleve sommerens tilbakelagte eventyr i text og bilder 😍
Knallgo start Jarle 🥳
Skulle vært igang for lenge siden :redface
Dog i vinter har det vært helt andre ting som har tatt opp tiden :roll:
Kant1 wrote: 27 Feb 2024 11:29
wrote:
Ant km vi tilbakela denne dagen, skal vi ikke skryte på oss for mye. Men når det ser slik ut, så er jeg meget happy for å kjøre en ferielastet 690 og ikke en 1250-boxer
Ser ikke problemet, GSAen er jo ikke tung om du holder den i balanse \:D/ [-X

Forøvrig, som alltid enig med Knut, dette var gildt å se/lese.

Nå er det å begynne å planlegge litt mer for neste sesong :) plutselig er vi der \:D/
Så er det det å holde den i balanse :lol: Helt ærlig, så er jeg veldig happy jeg kjørte en liten og lett sykkel jeg ikke trenger å være redd for å legge ned. Det gjør litt mindre vondt i lommeboka. Dessuten har 690´n så mange battle scars att ett til ikke synes :plystre Da slapper jeg mer av og tørr ha det mer moro
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

21a (Large).jpg

I Sanfront leter vi oss frem til B&B Il Mulino, etter ett par bomforsøk. Folk i nabolaget var helt klart vant til feil navigerende turister og skjønner veldig godt hvor vi skulle når det står 3 utenlandsk registrerte motorsykler og surrer i en forlatt gate. Tydeligvis stemte ikke helt adressen på Booking med realiteten. Ett helt vanlig problem har vi funnet ut av. Om vi er i nærheten av overnattingstedet, oppsøker vi gjerne adressen før vi booker, av lang erfaring :-? Vi har ikke booket noe rom og når vi står i porten har paret som driver stedet, så har de ledig plass.
I løpet av 5 minutter er støvler klær, brynjer og regndresser til lufting og tørk over hele rommet :plystre

Gården viser seg å ha aner tilbake til 1500-tallet og er en gammel mølle. Eieren viser gjerne frem det private museumet i kjelleren, mens han forteller om historien til gården og distriktet :)

22 (Large).jpg
23 (Large).jpg

Det finnes ingen hotell i verden som kan måle seg med sjarm, vennlighet og servicen ett slikt lite familiedrevet sted har.

Solen titter frem og viser seg fra sin aller beste side og det merkes vi er nede i lavlandet igjen \:D/

24 (Large).jpg

TET sporet kan ikke klages på med nydelig natur, men leder oss også gjennom steder jeg ikke hadde kjørt på egen hånd :-# Gps´en er skråsikker, jeg litt mindre og sender en varm tanke til østeuropeiske trailer sjåfører som kjører seg fast etter å ha fulgt anvisningene til gps´en. . .

25 (Large).jpg

Vi ender utpå dagen i en liten leilighet i Cuneo, eieren er ikke der. Men svarer etter 2sek på sms og telefon samtale. Parkering var det verre med, han kan anbefale oss ett par parkeringshus selv om de koster litt. Vi trenger ikke store plassen så bestemmer oss for å parkere sånn halvveis passe tvilsomt i gaten :plystre

26 (Large).jpg

En annen ting som også sto på årets To-do-liste var Alta Via del Sale, også kjent som The Upper Salt Road. Dette skulle være en virkelig fornøyelse fra fjellene og ned til Middelhavet :D Dog måtte det løses billett, hver dag blir x antall billetter lagt ut til bil, noen til motorsykler osv. Men var det ledige billetter? Neeeiiida, ikke når jeg så nærmere etter på nettsidene. Det som var grønne kryss i kalenderen betydde tydeligvis ”Åpen vei” eller noe sånt. Trykket enn på datoen – Ja, så da kom enn inn på søknad om billett ](*,) Perkele #-o
Det finnes flere veier til Rom. Om jeg ikke har gjort alt, så er noen hjemmelekser gjort :thumleft Karter var lang tid i forveien studert i det vide og brede. Vi hadde 2 muligheter til, den rett frem viste seg å være stengt. Dermed ble valget enkelt, høyre om

27 (Large).jpg

Etter 1 fotostopp og ett par svinger kom vi til ett gammelt fort og jeg svingte tvert av og parkerte. Dette skulle undersøkes. Om det ikke ble slott i Skottland, så skulle det bli fort i Frankrike :roll:

28 (Large).jpg

Jeg ville inn på utforsking av fortet, dermed ble det rundtur til fots, uten å finne annen inngang enn for fjellgeiter og fugler. Kansje ikke så rart, det er jo ett fort :lol:
Etter ekskursjonen kom vi i prat med 2 damer fra ett 4x4 klubb-event i samme område, som heller ikke hadde fått løst billett til Alta Via del Sale. De ventet på den andre veien skulle åpne, men når det ble var uvisst. Kjekke herremenn som vi var, tilbød damene å fotografere oss foran fortet og det holdt ikke med 1 eller 2 bilder. Vi måtte bli fornøyde også 8)

29 (Large).jpg
30 (Large).jpg

De viste ikke om den 3.veien, den vi skulle ta. Det vil si, ifølge Google maps så skulle det gå ann å komme ned mot rivieraen der. Mens damene ble veldig ivrig opptatt i telefonsamtale med andre i følget, kom vi oss av gårde.
Joda, veien ledet til kysten. I etterkant ville jeg vært i tvil å kjøre en 4x4 bil over ett par steder hvor deler av veien hadde rast ut - Det var kanskje derfor det sto gule skilt i ett kav kryssene vi passerte :roll:
Resten var stedvis veldig smal og svingete. Om damene og følget kom etter er uvist, jeg håper de tok seg tålmodighet til å vente på den andre veien åpnet

Vår by på den franske rivieraen er Menton, de fleste har muligens hørt om den og blåskjellene på Les Enfants Terribles \:D/ Vår by og vår restaurant. Vel, ville og gærne som vi var ble blåskjellbollen byttet ut med en stekepanne med havets delikatesser =P~

31 (Large).jpg

Dessert? Det fant vi i gaten opp mot hotellet

32 (Large).jpg

Gjennom Frankrike til Pyreneene var det ikke planlagt annet enn motorvei. Småveiene langs rivieraen har vi kjørt 2 ganger før – Kjempekoselig, men tar lang tid. Om enn ikke velger trikkesporet O:) Vi ville heller komme oss raskt til Spania og ACT Pyreneene.
Om vi nordmenn er mestere i tuneller, så må franskmann være dertil mester i broer langs rivieraen. Det var rent vakkert enkelte plasser :smt049

Tyskere har sin kotyme på autobahn – Ordnung muss sein. Franskmenn - de har sin. Sett på blinklys når du skal bytte fil og la det stå på. Når du skal svinge motsatt vei så setter du på blinklyset andre veien. Jeg skvatt himmelhøyt mer enn en gang når jeg plutselig så blinklys i retning av meg :shock:
Motorvei er effektivt så vi kom oss til Port-la-Nouvelle, ikke så ille langt fra spanske grensen. Der var det en privat leilighet på Booking dått com med både view og øøøøhh… balkong :-k

33 (Large).jpg

Tror jeg kunne overlevd med sånn utsikt

34 (Large).jpg

Siden altanen var noe, smal. Ble middagen inntatt i dagligdags – stuen. Franskmann sitt svar på Fjordland er ikke å forakte :mrgreen:

35 (Large).jpg

Dagen etter blir det motorvei ett stykke, før vi svinger av i Perpignan og kommer oss mot kysten på mindre veier. For ett syn og noen hærlige veier og kystlinje :smt007

36 (Large).jpg
37 (Large).jpg

Sensommer solen viser seg fra sin beste side og vi er virkelig ikke alene langs D914 sørover mot Spania, her var det flere organiserte grupper og andre som leket seg langs kysten.
Til og med lunsj finner vi oss :-D

38 (Large).jpg

N-260 på spansk side var ikke noe dårligere, stoppene ble automatisk få når veien var av nydelig kvalitet. Ikke att spaniolen hadde laget til alt for mange mulighetene for ok stoppesteder heller. Ut mot Cap de Creus, den Iberske halvøy sitt mest østligste fastlands punkt og starten på ACT Pyreneene.
Rett utenfor Port-la-Nouvelle finner vi ut vi er alt for sent ute eller tidlig – Alt etter som :---)

39 (Large).jpg
40 (Large).jpg
Advarselen i ett veikryss ut mot Cap de Creus lovet klekkelig bot om vi ikke adlyder. Klokka var rett over 15 og vi har ingen intensjoner og ofte en hel ettermiddag, bare for å komme ut til tuppen. Det blir en 180 grader, de U-svingene blir det stadig lengre imellom, heldigvis ;-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9148
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ojda »

Bare nydelig Jarle :thumleft
Jeg tør ikke tenke på hvilke to bilder jeg skal velge ut å vise,
om du må stå over årets tur :roll: :-k :-#
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
JRO
Posts: 1296
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by JRO »

Fint reisereferat ashland, var nok en kjempetur dere hadde i fjor. :D :thumleft =D>
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by Bikeridr »

Leser, leser og drømmer 😊
Keep it coming 👍
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

ojda wrote: 03 Mar 2024 10:23 Bare nydelig Jarle :thumleft
Jeg tør ikke tenke på hvilke to bilder jeg skal velge ut å vise,
om du må stå over årets tur :roll: :-k :-#
Tror du må få øverste hold i etaten din til å legge inn ferie ønske for meg :lol: ;-)
Jeg må nok slenge inn håndkle i år, i alle fall enn så lenge :-#
Så får vi ta det som en kjempe bonus bonus hvis-om-atte-dersom-så-fremt-i-fall
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

JRO wrote: 03 Mar 2024 15:08 Fint reisereferat ashland, var nok en kjempetur dere hadde i fjor. :D :thumleft =D>
Som alltid, med kjekke reisekompiser og de destinasjoner det rotes frem ligger alt til rette for virkelige eventyr :D
Bikeridr wrote: 03 Mar 2024 15:53 Leser, leser og drømmer 😊
Keep it coming 👍
Hyggelig det faller i smak 8)
Noe fornuftig må mørketiden fylles med også :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9148
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ojda »

ashland wrote: 03 Mar 2024 21:08
ojda wrote: 03 Mar 2024 10:23 Bare nydelig Jarle :thumleft
Jeg tør ikke tenke på hvilke to bilder jeg skal velge ut å vise,
om du må stå over årets tur :roll: :-k :-#
Tror du må få øverste hold i etaten din til å legge inn ferie ønske for meg :lol: ;-)
Jeg må nok slenge inn håndkle i år, i alle fall enn så lenge :-#
Så får vi ta det som en kjempe bonus bonus hvis-om-atte-dersom-så-fremt-i-fall

Skal høre med Emilie, om ho kan trekke i no'n tråder 🥰
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by RuneMC »

Finfin lesing på nok en arbeidsuke på vei mot vår og sommer :) :thumleft Riktignok har jeg allerede sett et par MC'er på veien i Asker i regnet, men "Det er vel litt vel tidlig" har jeg tenkt. Man blir litt mer avslappet med årene.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by ashland »

RuneMC wrote: 04 Mar 2024 08:56 Finfin lesing på nok en arbeidsuke på vei mot vår og sommer :) :thumleft Riktignok har jeg allerede sett et par MC'er på veien i Asker i regnet, men "Det er vel litt vel tidlig" har jeg tenkt. Man blir litt mer avslappet med årene.
Første hele sesong her på 2 hjul ble startet med bare veier og -2, blir litt mer reservert mot kjølig vær ettervert 😂😂🥶
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bruspulverguttene - Med grus i håret

Post by Kant1 »

Nå begynner det å bli tårevått i øyekroken her, når minner fra 2022 strøymer på.

Den ruta dere skal ut på de neste dagene, er vel den flotteste og mest storslåtte kjøringa jeg har hatt noensinne. :smt007
20220901_205914.jpg
20220902_072556.jpg
20220902_073323.jpg
Gleder meg til fortsettelsen <3
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply