Tediums første sommertur -23

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Tediums første sommertur -23

Post by tedium »

Været for helga ser så langt lovende ut både i øst og vest, så da blir det antagelig tur med start torsdag. Har sett for meg følgende rute (korte etapper, rolig tempo):
Dag 1: Oslo- Bolkesjø-Austbygde-Hol
Dag 2: Hol-Aurlandsvangen-Lærdal(ikke tunnel)-Leikanger-Vik-Vassenden
Dag 3: Vassenden-Nordfjordeid-Ørsta
Dag 4: Ørsta- Stryn-Hundorp (Otta-Hundorp baksidevegen/gamle E6)
Dag 5: Hundorp-Skåbu-Espedalen- Gausdal-Vingrom-Dokka-Randsfjorden (øst) og hjem.

Litt camping, litt besøk, og litt innom hytta på Hundorp.
Regner med at veiene er kjent og kjørt av flere på forumet. Har dere tips til fine omveier, hyggelige campingplasser,evt veier jeg bør unngå, så setter jeg stor pris på råd. :thumleft Regner med å telte rundt Hol og Jølster. :D
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tediums første sommertur -23

Post by ArcticTiger »

Anbefaler sørsida av Jølstervatnet, og vestsida av Randsfjorden.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tediums første sommertur -23

Post by inunf »

Anbefaler Ørsta-Sæbø-Urke-Øye-Grodås-Stryn. Fine veier på begge sider av ferga Sæbø-Leknes.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Tediums første sommertur -23

Post by tedium »

ArcticTiger wrote: 04 Jul 2023 11:36 Anbefaler sørsida av Jølstervatnet, og vestsida av Randsfjorden.
Takk for tips. Enig i Randsfjord vest når jeg får tenkt meg om, og sørsida av Jølstravannet skal kjøres :D
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Tediums første sommertur -23

Post by tedium »

inunf wrote: 04 Jul 2023 11:41 Anbefaler Ørsta-Sæbø-Urke-Øye-Grodås-Stryn. Fine veier på begge sider av ferga Sæbø-Leknes.

Flott! Har kjørt Sæbø-Norangsdalen-Hellesylt, men ikke mot Grodås. Skal kjøres :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tediums første sommertur -23

Post by Spiritofwinter »

tedium wrote: 04 Jul 2023 11:10 Dag 3: Vassenden-Nordfjordeid-Ørsta
Dette er en knapp 3 timers kjøretur, så om du tenker å bruke dagen og vil ha litt mer "MC rute", så kan jeg anbefale følgende:

Fra Vassenden, kjør til Førde og ta av mot Florø. Ikke veldig givende, men grei start.
Før du kommer til Florø tar du av en plass som heter Grov mot Svelgen, tydelige skilt viser veien.
Ett stykke etter Svelgen kan du enten velge å ta en tunnel og veien igjennom Rugsund til Oldeide fergekai, eller du kan ta av mot Isane fergekai. Oldeie gir deg ferge til Måløy og derfra ca 45 minutt kjøring til Nordfjordeid. Isane fergekai gir deg ferge til Stårheim ca 10 min kjøring til Nordfjordeid. Om du virkelig vil kjøre de smaleste veiene så kan du kjøre til Isane, men heller en å ta fergen kjøre videre mot Davik, Rugsund og Oldeide.
Alt1.jpg
Fra Nordfjordeid så er der flere mulige veier retning Ørsta. Nå har ikke du en direkte ADV sykkel, men om du likevel ønsker å kjøre litt grus så kan du kjøre til Harpefossen og ta gamle postvegen over til Bjørkedal. Om du vil kjøre asfalt så har man stigedalen som er hovedveien over til Bjørkedal. Videre fra Bjørkedalen så anbefales ikke hovedvei og ferge, men at du tar av i Straumshavn retning Fyrde så du får kjøre rundt Austefjorden og kan evt ta en stopp på Paddeland.
Alternativ rute fra Nordfjordeid er å kjøre E39 mot Stryn, men ta av i Mogrenda mot Heggjabygda og til Kalvatn, da kommer du også inn på E39 retning Volda i nærheten av Paddeland.

Når du da har kommet så langt kan du kjenne på kroppen om den har fått nok og du kjører strake veien E39 til dagens mål eller om du vil ta av før Volda mot Vatne. Da havner du i Åmdalen og har alternativene å kjøre til Ørsta eller Sæbø som begge har Camping. Skulle gjerne gitt deg tilbud om overnatting hos meg, men fruen snakker om å reise bort i helgen så jeg er usikker på om jeg er hjemme. Men send gjerne en PM om hvor du havner, om jeg skulle være i området så hadde det vert hyggelig å treffes :)
Heggjabygda.jpg
Stigedal.jpg
Via Harpefossen.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Tediums første sommertur -23

Post by tedium »

Spiritofwinter wrote: 06 Jul 2023 10:42
tedium wrote: 04 Jul 2023 11:10 Dag 3: Vassenden-Nordfjordeid-Ørsta
Dette er en knapp 3 timers kjøretur, så om du tenker å bruke dagen og vil ha litt mer "MC rute", så kan jeg anbefale følgende:

Fra Vassenden, kjør til Førde og ta av mot Florø. Ikke veldig givende, men grei start.
Før du kommer til Florø tar du av en plass som heter Grov mot Svelgen, tydelige skilt viser veien.
Ett stykke etter Svelgen kan du enten velge å ta en tunnel og veien igjennom Rugsund til Oldeide fergekai, eller du kan ta av mot Isane fergekai. Oldeie gir deg ferge til Måløy og derfra ca 45 minutt kjøring til Nordfjordeid. Isane fergekai gir deg ferge til Stårheim ca 10 min kjøring til Nordfjordeid. Om du virkelig vil kjøre de smaleste veiene så kan du kjøre til Isane, men heller en å ta fergen kjøre videre mot Davik, Rugsund og Oldeide.
Alt1.jpg

Fra Nordfjordeid så er der flere mulige veier retning Ørsta. Nå har ikke du en direkte ADV sykkel, men om du likevel ønsker å kjøre litt grus så kan du kjøre til Harpefossen og ta gamle postvegen over til Bjørkedal. Om du vil kjøre asfalt så har man stigedalen som er hovedveien over til Bjørkedal. Videre fra Bjørkedalen så anbefales ikke hovedvei og ferge, men at du tar av i Straumshavn retning Fyrde så du får kjøre rundt Austefjorden og kan evt ta en stopp på Paddeland.
Alternativ rute fra Nordfjordeid er å kjøre E39 mot Stryn, men ta av i Mogrenda mot Heggjabygda og til Kalvatn, da kommer du også inn på E39 retning Volda i nærheten av Paddeland.

Når du da har kommet så langt kan du kjenne på kroppen om den har fått nok og du kjører strake veien E39 til dagens mål eller om du vil ta av før Volda mot Vatne. Da havner du i Åmdalen og har alternativene å kjøre til Ørsta eller Sæbø som begge har Camping. Skulle gjerne gitt deg tilbud om overnatting hos meg, men fruen snakker om å reise bort i helgen så jeg er usikker på om jeg er hjemme. Men send gjerne en PM om hvor du havner, om jeg skulle være i området så hadde det vert hyggelig å treffes :)

Heggjabygda.jpg
Stigedal.jpg
Via Harpefossen.jpg
De tipsa skal jeg spare på! :thumleft Har bevisst valgt en 3 timers tur siden jeg skal besøke bror i Follestadddalen. Er lenge siden vi har sett hverandre, så jeg bruker nok tida sammen med ham denne gangen. Han suller rundt på sykkel han også, så det blir ratt en søndagstur til Sæbø for å spise soft-is. :D Drar nedover igjen mandag morgen. Men det blir fort flere Sunnmørs-turer og da skal jeg si fra! Akkurat nå sitter jeg i Oslo og venter på at de verste bygene skal gi seg. Det skal forhåpentligvis lette utover dagen. Jeg kan utsette avreise til i morgen, men da blir dagsetappene lengre og det var ikke helt det jeg hadde sett for meg. Og så er det rart med det.....tåppbåksen er ferdig pakka....... 8)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tediums første sommertur -23

Post by ojda »

Respect for bra veiledning Spirit :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
JRO
Posts: 1295
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Tediums første sommertur -23

Post by JRO »

Dette er jo gode Prehøst ruter @Spiritofwinter , mange av oss har nok kjørt disse rutene og spesielt Stigedal ruta. :thumleft \:D/ =D>
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Tediums første sommertur -23

Post by tedium »

Kommer fyldig referat, men må melde slutten av dagens rute: E 39 Vadheim til Sande. Over på 610 og så 13 til Moskog. Noe av det fineste jeg har kjørt.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Tediums første sommertur -23

Post by tedium »

Hjemme igjen etter en nokså lang, men fin etappe i går, mandag.
Start torsdag 6.juli:
Lå lenge på været pga svært usikre meldinger og var lenge på vippen til å utsette avreise til fredag. Men det hadde skapt ugreie i dagsetappene, så rundt klokka 14 dura jeg ut fra Oppsal. Da hadde det vært opphold en times tid, så jeg starta uten regndress. Den måtte på da jeg kom til Storo (ca 3 km). Regn i Oslo lager kø, og med tung og brei sykkel med fulle sidevesker og masse vann i veibanen lå jeg pent på plassen min og tok ikke sjansen på lane-splitting.
Det gikk seint helt til Drammen, i tillegg kom det et par saftige byger mens vi satt der.
Tung start mao, men så gikk det bedre. Regnet letta men ga seg ikke helt, så jeg beholdt regndressen på.
Våt matpakke.jpg
Veien på østsida av Tinnsjøen mot Austbygdi var første nye strekning for meg. Fin opplevelse og mye med spennende enn hovedveien på andre sida. I Austbygdi fylte jeg bensin og prøvde å finne veien til Dagali, men fant bare skilt til Veggli. Skulle jeg sjekke google? Finne papirkartet? Hadde akkurat fått trykka våte fingre ned i hanskene, mobilen lå i skinnjakka under regndressen, kartet lå i tankveska under regntrekket………nei, fuck it. Veggli går sikkert fint, ligger i hvert fall i samme dalføre.
Det viste seg å være ikke så lurt sånn tidsmessig, meg jeg fikk prøvd meg på regnvåt grus med fullpakka sykkel. Det gikk helt fint, mestring er gøy! Men hadde jeg gått i grøfta tror jeg det hadde gått ei stund før noen fant meg.
Overnatta på hyggelig campingplass på Geilo. Fikk spyla av verste grusen før avreise
Grill Geilo.jpg
fredag 7.juli
Våkna til knallsol og frisk fjell-luft. Hol- Aurland var flott, men kaldt. Godt med varm kaffe innendørs på Aurlandsvangen før ny topptur over Aurlandsfjellet. Det var enda kaldere, der lå det fortsatt is på et par vann. Men lite trafikk, lett å finne flyten på smale veier. På vei fra Lærdal til Leikanger fant jeg ut at det holdt med fjelloverganger. Så jeg fulgte Sognefjorden ut til Vadheim og videre E 39, før jeg svingte av østover mot Sande i retning Vassenden. Som tidligere nevnt, noe av det flotteste jeg har kjørt. Fikk dog en skikkelig støkk i en blind høyresving. Jeg la meg litt ut for å få litt høyde og oversikt, mot kom en ung fysakk i bil som la seg godt inn. Det var veldig nære på å gå skikkelig ille.
Teltplass to meter fra Jølstra på Vassenden. Sovna som en stein til bruset fra elva.
Kveld Vassenden.jpg
Lørdag 8. juli. Kjapp og trivelig tur til Ørsta via Nordfjordeid. Sykkelpause og besøk til
Mandag 10.juli. Klar på Sæbø til ferge kl. 09.30. Den gikk ikke før 11.00 pga maskintrøbbel. Fint vær og ingen sure miner i fergekøen.
Sæbø.jpg
Flott tur inn Norangsdalen og videre inn til Grodås. Takk for tips! Så melkeruta til Vinstra. Her traff jeg for første gang sommertrafikken og alle bobilene. På Vinstra, kjapp sjekk på yr. Hadde opprinnelig tenkt å overnatte på Hundorp, men meldingene for tirsdag trua med regn, så jeg bestemte meg for å fortsette men fortsatt kjøre Skåbu, Espedalen, Torpa, Dokka, Randsfjorden sjøl om det kom til å bli seint.
Angra ikke på det! Litt skummelt med mye sau, og særlig farlig over Torpåsen. Brei fin vei, lange svinger som innbyr til inspirert kjøring - og sau som har lagt seg midt i veien, gjerne rett bak en bakketopp - dårlig kombo.
Møtte regnet langs Randsfjorden (var sliten, hadde svingt nok og tok østsida), men ikke mer noen dråper her og der. Ganske våt vei innimellom, så hadde nok gått noen byger. Men jeg slapp unna.
Ellers ingen uhell. TDM’en var litt furten på vei ned mot Austbygdi. Fuska litt i regnværet, men det ga seg heldigvis. Flott tur alt i alt. Takk for alle gode tips. Fikk bare benytta noen få, ingen turer blir helt som planlagt, og det kommer nye sjanser!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tediums første sommertur -23

Post by Bikeridr »

Kjekt lite referat. Fin lesing til lunsjkaffen :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tediums første sommertur -23

Post by intruder »

Skulle ønske jeg hadde våget meg ut på noe lignende sjøl...
men toppers å lese hva andre har opplevd...forresten bor jeg jo på bondelandet og kan greit ordne noen todagersturer i ulike himmelretninger i løpet av sesongen om humøret er tilstede !! :thumleft
Ellers disponerer jeg ei grei hytte på Sjusjøen hvor noe kunne ordnes ei helg med forumkamerater om ønskelig... :-k
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tediums første sommertur -23

Post by ojda »

Glad lesing, å en tur alene i ny og ne gjør seg \:D/
Mange av oss har hatt mang en flott tur på de veiene der, å bare Spirit blir lei av å skifte bleier på ny-pjokken,
blir nok Prehøstturene våre igjenopplivet :thumleft
Å da skal du passe på å hive deg med 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Tediums første sommertur -23

Post by tedium »

Takk for invitten, Ojda. Prehøst høres veldig trivelig ut! :D
Post Reply