JRO wrote: ↑12 Jun 2023 23:05
@Bjerknez Jeg og mange her inne på McForumet har mange gode minner om store felleskjøringer. Vi var for ikke mange ukene siden i Hardanger for å kjøre Hardanger Poker Run. På fredagen var vi 20 stk. i kolonne ruten var 37 mil og lørdagen var vi vel over 40 i kolonnen med en rute på 25 mil. En forutsetning for at slike kolonner skal fungere er at det må være god struktur av løpsopplegger. Alle må møte med full tank og spist frokost, ruten bør være kjent, alle må være innstilt på å følge gruppe reglene og veldig ofte utkrystalliseres det seg to grupper minst, en som kjører litt aktivt og en gruppe som kjører noe snillere. Det må være en fast sweeper som alle er klar over og han må kunne kommunisere med løpsopplegger som ligger først og så må det være 2 til 3 som er hjelpemannskap for sweeper. Sweeper kontakter hjelpemennene hvis noen bryter ut av kolonnen for feks å fylle bensin eller pissestopp. Hjelpemannen henter opp de frafalne og leder de tilbake til kolonnen. I tillegg må løpsopplegger enten stoppe med hele kolonnen eller sette ut cornermenn for å få hele kolonnen på rett vei i feks et kryss.
Dette tror jeg har fungert bra både i HPR i GIØ og andre felleskjøringer i forumet og de fleste tror jeg har fått en god kjøreopplevelse selv om kolonnene var store. Håper noen andre også kan kommentere dette. Litt av poenget i alle fall for meg er å delta på dette forumet for å kunne kjøre sammen og oppleve gleden med MC med MC venner.
Og til @intruder , god kolonne kjøring er når annenhver sykkel holder sin plass enten i midten av kjørebanen eller inne ved grøftekanten. Da har en lenger bremselengde hvis noe skulle skje.
Men ellers helt enig i at store ustrukturerte kolonner fungerer dårlig.
Det du sier her er litt av poenget mitt egentlig.
Det blir mer komplisert. Å må man på do, så må man på do, uavhengig av regler etc.
Jeg har vært med på kanskje 2-3 slike turer hvor vi var 10+ som kjørte. En i følget skulle så absolutt følge fatrsgrenser til punkt og prikke så han måtte vi vente på hele tiden. Det var utrolig irriterende.
ALLE bilene vi hadde kjørt forbi passerte oss igjen mens vi sto og ventet på han.
Så var det en annen gang hvor det var en i gruppa som ville stoppe i annenhver sving å ta bilder. Igjen, bilene og bobilene vi hadde kjørt forbi passerte oss igjen mens vi sto og ventet på en tok bilde.
Ikke verdens undergang, men jeg liker nå å ha en god flyt når jeg kjører. Jeg liker å kjøre til jeg blir litt "mør". Da smaker kaffestoppen som jeg som oftest kombinerer med bensinfylling for å begrense antall stopp smaker litt bedre.
Enda værre synes jeg det er hvis man i tillegg til dette må fikle med intercom og gjerne snakke med flere deltakere. Jeg blir nesten litt dårlig i magan av å tenke på det. Det blir så mye greier at jeg hadde nok lett kunnet brutt ut av en slik gruppe. Noe jeg også har gjort en gang. Det ble rett og slett veldig krampeaktig kjøring med så mange deltakere, så jeg takket pent for meg.
Etter flere timer samen på en slik tur så føltes det som et nirvana når jeg endelig var alene. Helt magisk.
men det skal sies at jeg synes faktisk det er gøy å kjøre på tur samens med flere. Men 2-3 stk. synes jeg er maks og vi som kjører bør ha noenlunde samme kjørestil. Å skal noen kjøre samens med meg over lenger tid og notorisk følge fartsgrenser, så hopper jeg av. Det orker jeg ikke.
La oss si man er en kolonne på 10 personer/sykler. Et vanlig scenario er når man nærmer seg en kolonne med biler i en 80-sone. Selvsagt ligger det en bobil helt først i denne kolonnen som velger å ligge i 60 km/t. Man skal altså som "leder" av gruppen man kjører ta en avgjørelse. Skal man forsere denne kolonnen? Hvordan ser veien ut lenger frem? Vil jeg få med meg alle, eller vil jeg måtte stoppe og vente på flere senere og dermed slippe forbi bilene man har passert?
For alle skjønner at det kan være vanskelig å holde en kolonne samlet når man skal kjøre forbi biler og spesielt på trange norske vestlandsveier.
Konklusjon:
2-3 stk. på tur med samme kjørestil og helt uten intercom er helt gull. Man kommer langt med håndsignaler