Produkt for behandling av skinn/lær?

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Bjerknez »

Jeg har søkt litt rundt og jeg ser mange anbefaler Renapur skinnpleiemiddel som et meget godt allround middel for behandling av det meste av skinn. Denne skal (som sikkert de fleste andre merker også gjør) gjøre at skinnet holder seg mykt og tåler vann bedre etc.

Link til produktet:
https://www.bullfighter.no/mc-jakker/ra ... ywEALw_wcB

Målet er å bruke denne på salen på min Rocket samt den nye Halvarson skinnjakken min, samt skinnstøvlene.

Er det noen som har erfaring med denne elelr andre lignende produkter som funker?
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Canutus »

Ja, jeg har brukt den i maaaange år på sofa, sko, mcklær mm.
Veldig lett å påføre uten at det ligger igjen større ansamlinger av voks i sømmer ol., spesielt hvis den er romtemperert.
Skinnet blir nokså blankt etter påføring, men vil tørke etter en tids bruk.
På fjellstøvlene bruker jeg gjerne en annen type (husker ikke navn) da jeg syns den er mer holdbar, men den er vanskeligere å påføre og blir gjerne ikke gjort like ofte.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Bjerknez »

Canutus wrote: 05 Jun 2023 09:28 Ja, jeg har brukt den i maaaange år på sofa, sko, mcklær mm.
Veldig lett å påføre uten at det ligger igjen større ansamlinger av voks i sømmer ol., spesielt hvis den er romtemperert.
Skinnet blir nokså blankt etter påføring, men vil tørke etter en tids bruk.
På fjellstøvlene bruker jeg gjerne en annen type (husker ikke navn) da jeg syns den er mer holdbar, men den er vanskeligere å påføre og blir gjerne ikke gjort like ofte.
Hvordan er det å bruke denne på litt mer delikate skinnjakker? legger den igjen noe "belegg" eller noe eller tørker/trekker den fint inn?
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Canutus »

Nei, det er fordelen med denne at den ikke legger igjen noe belegg bortsett ifra at skinnet blir blankere en periode etter påføring.
Jeg gnir det gjerne inn med hendene, og ev tørker av med en tørr fille/gammel sokk hvis jeg vil fremskynde den tørre overflate look'en.
Har ikke brukt den på semsket eller ruskinn, så der vet jeg ikke.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by ArcticTiger »

Ja Renapur er suvveren, har brukt opp flere bokser på skinn kjøreklærne. Skinnet blir selvfølgelig ikke vanntett, men etpar timer i lett regn er ikke noe problem. Et alternativ til Renapur er denne, som jeg kjøpte hos skomakern sist jeg fikk byttet glidelås i skinnbuksa. Gir skinnet den fine «lær-homse» knirkingen👋.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Bjerknez »

ArcticTiger wrote: 05 Jun 2023 11:25 Ja Renapur er suvveren, har brukt opp flere bokser på skinn kjøreklærne. Skinnet blir selvfølgelig ikke vanntett, men etpar timer i lett regn er ikke noe problem. Et alternativ til Renapur er denne, som jeg kjøpte hos skomakern sist jeg fikk byttet glidelås i skinnbuksa. Gir skinnet den fine «lær-homse» knirkingen👋.
Da satser jeg på at Renapur gjør en god jobb. "lær-homse-knirkingen" kan jeg godt være foruten, så den kremen utgår nok :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by mekkern »

Er dog litt usikker på hva materialet i setetrekket er på Triumphen.. det er veldig skjelden de er i annet enn "Vegansk skinn"😂

Eller "skai" som vi kaller det.

Lærseter trekkerjo vann og leveres kun til spesielt interesserte.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 05 Jun 2023 13:17 Er dog litt usikker på hva materialet i setetrekket er på Triumphen.. det er veldig skjelden de er i annet enn "Vegansk skinn"😂

Eller "skai" som vi kaller det.

Lærseter trekkerjo vann og leveres kun til spesielt interesserte.
Jeg er usikker på hva det egentlig er. Om det er skinn, lær eller skai (eller noe annet). Men ekte skinn vil jeg vel neppe tro det er kanskje?

Jeg har testet med en skinnkrem/fett som jeg kjøpte i en skobutikk for lenge siden på salen, og den har fungert fint, men den er ganske hard/tung å gni inn. Jeg vet dog ikke hvor tung Venapur er å jobbe med.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Palma »

Min mor brukte en gang bananskall å gnidde på skinnsofaen hjemme, altså innersida av skallet.
Og bananer er vel et kjent produkt med flere bruksområder :plystre
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by knutk »

Palma wrote: 05 Jun 2023 16:23 Min mor brukte en gang bananskall å gnidde på skinnsofaen hjemme, altså innersida av skallet.
Og bananer er vel et kjent produkt med flere bruksområder :plystre
Ble dere da plaget av Banan-fluer ? :plystre :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Produkt for behandling av skinn/lær?

Post by Bjerknez »

Jeg tror nok det sitter litt langt inne og smøre inn skinnjaka mi med banan... tenker da ikke bare på bananfluer men på lukt og ikke minst bakterier over tid etter noen timer i sola. :)
Post Reply