Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Canutus »

Har ikke prøvd Fusion, men bruker Inventor daglig, så om du står fast kan eg sikkert hjelpe ;-)
Bjerknez wrote: 11 Aug 2023 09:50
JoeHugin wrote: 11 Aug 2023 09:35
Bjerknez wrote: 11 Aug 2023 07:07 Hehe, tror jeg først må klare å få printet ut en firkantet boks som ser bra ut, før jeg begynner å eksperimentere med all slags ting :)

Tror jeg må ta dette med "Baby steps"-metoden.

Så får jeg vel bygge meg egne erfaringer med resin typer etc. Men så langt klarer jeg ikke se noen annen nytteverdi for min del enn å lage slike custom bokser. Det jeg printer skal jo også lages i Fusion 360 og jeg er ikke akkurat noen ekspert der heller.

Jeg forstår greia og klarer omsider og få sammen en boks i Fusion etc. men avanserte former etc. tar mer tid og krever mer erfaring :)
Har noe erfaring med Fusion, har mange timer selvlæring med youtube, lesing, prøving og feiling. Kan sikkert svare på noe spørsmål om du treffer noen hindringer 🙂

Når det gjelder resin, kjøp det billigste (av ok kvalitet) du finner for å teste, det kommer til å være litt prøving og feiling.

Og hver gang du bytter resin må du (bør du) kalibrere maskinen til resinet. Som f.eks lystid, for å få dimensjonelt nøyaktige printer.

Lykke til, morsomt kaninhull du roter deg borti nå 8)
Joda, jeg har litt erfaring med Fusion. Har laget litt forskjellig, men jeg bruker gjerne 2 timer på noe en proff bruker 5 minutter på. Jeg skjønner greia, men er som sagt på nybegynnerstadiget enda.

Har sett mange av videoen til Lars Christensen på Youtube. :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 16 Aug 2023 06:54 Jaja, til helgen braker det løs her i Fredrikstad. Musikken jeg hørte på når jeg var ung og dum og hadde det mye gøy ankommer stortorvet i Fredrikstad. Nemlig "We Love the 90's" konsert med mange "kjente" 90 talls artister som spiller opp til fest.

Selvsagt har jeg kostet på meg VIP billett til intet mindre enn 1.400 norske riksdaler. Da er jeg sikret plass i barområdet, under tak samt sitteplass. Jeg får også bli med på "Afterparty" etc.

Så det skal bli gøy 8)
Hvordan var det? Så Günther var på plass og 8)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 16 Aug 2023 10:44
Bjerknez wrote: 16 Aug 2023 06:54 Jaja, til helgen braker det løs her i Fredrikstad. Musikken jeg hørte på når jeg var ung og dum og hadde det mye gøy ankommer stortorvet i Fredrikstad. Nemlig "We Love the 90's" konsert med mange "kjente" 90 talls artister som spiller opp til fest.

Selvsagt har jeg kostet på meg VIP billett til intet mindre enn 1.400 norske riksdaler. Da er jeg sikret plass i barområdet, under tak samt sitteplass. Jeg får også bli med på "Afterparty" etc.

Så det skal bli gøy 8)
Hvordan var det? Så Günther var på plass og 8)
Det vet jeg først ETTER konserten ;-)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by JoeHugin »

Ah, jeg trodde du mente forrige helg. Se på datoen fra posten kan være lurt 😅
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Jeg har en eldgammel snøfreser av merket "Ariens 524" som jeg arvet etter min far, som han kjøpte en gang på slutten av 80-tallet. Den har jeg faktisk hatt planer om å bytte ut lenge, men jeg klarer ikke helt å argumentere for den investeringen siden den jeg har fungerer som bare det og starter hvert eneste år.

Den har det aldri vært noe galt med så langt jeg kan huske. vertfall ikke i mitt eie. Hvert eneste år når jeg drar den frem fra mørket så starter den før jeg rekker å komme til det tredje draget.

Denne spytter bort alt av snø som jeg har klart og fore den med og det har til tider vært ganske mye. Så jeg tenkte heller jeg skulle spandere på den en liten service av noen som er gode på dette.

Etter servicen tenkte jeg at jeg skulle "fjonge" den opp litt med noe den mangler fra før. Nemlig LED belysning, slik at jeg lettere kan se hvor jeg freser i mørket.

Dette tenkte jeg å løse på en ganske simpel måte og fremgangsmåten avsløres nok når jeg nevner handlelisten fra AliExpress:

- 3x 18W små LED barer
- 1x bryter med indikatorlys
- 1x digitalt voltmeter
- 1x ledningsstmp med sikringsholder
- 1x Bosch drillbatteri adapter

Den totale summen havnet på svimlende 312 kroner inkludert frakt og moms.

Dette er sikkert LED lykter med kinawatt, men poenget her er uansett ikke å lyse opp hele byggefeltet, men et lite område rundt freseren. Så om disse har mistet noen watt på veien til Norge så bryr jeg meg lite om det. Dem skal tross alt sitte på en 20ish år gammel snøfreser som brukes maks 3-4 ganger i året.

Disse lysene skal da styres separat med et av mine blåbosch 18V 4A batterier jeg har ved at jeg fester et batteriadapter på freseren og kobler alle lysene til denne.

Dette får bli mitt lille vinterprosjekt mens jeg venter på våren tenker jeg :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 05 Jan 2024 05:37 ... kjøpte en gang på slutten av 80-tallet. ...

... på en 20ish år gammel snøfreser...

Du er klar over at det er 44 år siden 1980? 🙃😁
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 05 Jan 2024 07:20
Bjerknez wrote: 05 Jan 2024 05:37 ... kjøpte en gang på slutten av 80-tallet. ...

... på en 20ish år gammel snøfreser...

Du er klar over at det er 44 år siden 1980? 🙃😁
Nå pirker du fært! :lol:

Men jeg skrev i slutten av 1980 tallet. Jeg mener jeg var 15-16 år gammel når han kjøpte freseren. Da er den i så tillfelle rundt 25 år gammel. Faktisk. Å siden jeg skrev "ish" så tror jeg at jeg klarer å redde meg inn sånn noenlunde :lol:

Men den er utrolig lite brukt da. 2-3 ganger pr. vinter og den går maks en times tid hver gang vi bruker den. :)
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Palma »

Kuleramme.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Palma wrote: 05 Jan 2024 08:49Kuleramme.jpg
Tøft.

Har du laget denne selv? ;-)
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Domino »

Bjerknez wrote: 05 Jan 2024 07:28
Men jeg skrev i slutten av 1980 tallet. Jeg mener jeg var 15-16 år gammel når han kjøpte freseren. Da er den i så tillfelle rundt 25 år gammel. Faktisk. Å siden jeg skrev "ish" så tror jeg at jeg klarer å redde meg inn sånn noenlunde :lol:
Nå kjenner jeg også et behov for å pirke. Jeg har ei datter født i 1989. Og hun fyller faktisk 35 i år. Selv uten å bruke kuleramme konstaterer jeg at du bommer med 10 år.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Tenk at dette skulle få så stor oppmerksomhet :lol:

Ja, jeg bommet nok grovt på årstall her. Jeg synes ikke den biten var så viktig, så jeg ga det nok ikke spesielt stor oppmerksomhet i farten. Posten ble skrevet i hui og hast.

Men jeg velger nå uansett og fokusere mer på selve prosjektet enn årstallet. For å finne noe konkret svar på årstall, så må jeg nok finne ut når denne maskinen er produsert ved å lese av serienummer eller noe. Men helt ærlig så er dette veldig lite interresant for min del. :lol:

Jeg velger derfor å fokusere på selve prosjektet og ikke starte en lang diskusjon rundt årstall og alder. :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Angående snøfreser prosjektet, så tenkte jeg at jeg skulle lage et kretskort hvor alt kobles sammen som inneholder sikring egc. Så kan jeg jo 3D printe en boks til dette etc.

Men akkurat nå er det for kaldt i furtebua til at 3D print blir vellykket. Jeg kan fyre opp, men nå er det ca. 12 grader der og det tar rundt 4 timer og få temperaturen opp mot 20 grader når det er så kaldt ute.

Så jeg avventer 3D printingen til det blir litt varmere :)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

Litt kjølig i "Mekkis garage" også nå..13-14 grader og ikke noe jeg MÅ så jeg øker ikke varmen men drøyer til det blir litt mer behaglig.
På Hondafreseren så puttet jeg på en 18w ledbar som erstatning for 15w originalglødepæra-dette sammen med en likeretter og en passe kondensator så funker dette gull-men blinker litt på tomgang..
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 06 Jan 2024 09:25 Litt kjølig i "Mekkis garage" også nå..13-14 grader og ikke noe jeg MÅ så jeg øker ikke varmen men drøyer til det blir litt mer behaglig.
På Hondafreseren så puttet jeg på en 18w ledbar som erstatning for 15w originalglødepæra-dette sammen med en likeretter og en passe kondensator så funker dette gull-men blinker litt på tomgang..
Hvilken kondensator brukte du? Verdi?

Eller er det fordi spenningen er for lav på tomgang at det blinker?

Uansett så er det jo ikke noe krise sånn sett. Er jo ikke akkurat prekært slike ting på en snøfreser :)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

Husker ikke helt men minns en 25volt-4700mf.-for å hindre noe av blinkingen da led ikke gløder slik pæra gjør men heller blir strobe.
Fresing skjer stort sett med litt turtall og da er det dønn stabilt.
Last edited by mekkern on 06 Jan 2024 10:08, edited 1 time in total.
Post Reply