Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 06 Jan 2024 10:05 Husker ikke helt men minns en 25volt-4700Mf
Okay. Den er jo mer enn stor nok. Sikker på at den er inntakt?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 06 Jan 2024 10:07
mekkern wrote: 06 Jan 2024 10:05 Husker ikke helt men minns en 25volt-4700Mf
Okay. Den er jo mer enn stor nok. Sikker på at den er inntakt?
ja det er den-spenningen blir ikke så høy og det flimret mye mer uten.
Men den lagrer ikke nok effekt til fullstendig glatting av pulsene fra likeretterbryggen.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 06 Jan 2024 10:10
Bjerknez wrote: 06 Jan 2024 10:07
mekkern wrote: 06 Jan 2024 10:05 Husker ikke helt men minns en 25volt-4700Mf
Okay. Den er jo mer enn stor nok. Sikker på at den er inntakt?
ja det er den-spenningen blir ikke så høy og det flimret mye mer uten.
Men den lagrer ikke nok effekt til fullstendig glatting av pulsene fra likeretterbryggen.
Skjønner.

Hvis disse led lampene du kjøpte takler 12-24V inn, så trenger du jo bare et 18ish volt drillbatteri og et adapter. Men som nevnt, så er det vel null problem om det blinker litt på tomgang så lenge dem lyser skikkelig under bruk.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

9-36volt :thumleft
Et røsk i snora- fullt lys til ferdig-nix problem
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Her er forøvrig en av de håndverktøyene jeg foretrekker fra Biltema. Jeg hadde en eldre utgave av denne, men den har jeg rotet bort. Kjøpte meg en ny i går. Trolig en av top fem verktøy jeg bruker i furtebua og den koster kun 99 kroner.
IMG_0307.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Tegnet meg en liten boks med lokk som skal inneholde et lite kretskort som jeg lodder ledningene fra hver lykt forran til. Jeg ser jeg har glemt å tegne inn hull til ledningen som går fra boksen og bakover til batteriet, men det er nå vertfall slik den er tenkt.

Det er laget spor i topplokket for at stripsen ikke skal skli.
Ariens box.png
pcb1.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by ArcticTiger »

Det der hadde du jo kunnet ordna lett med en sukkerbit og litt elektrikertape [-X
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

ArcticTiger wrote: 06 Jan 2024 19:39 Det der hadde du jo kunnet ordna lett med en sukkerbit og litt elektrikertape [-X
Selvsagt. Men det er jo ikke noe gøy. Dessuten ser det bedre ut med en skikkelig boks og et dedikert kretskort festet skikkelig. :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Jeg regner med de fleste skjønner at man lett kunne fikset dette med sukkerbitt og teip. Men som sikkert mange har fått med seg så synes jeg det er litt givende å gjøre ting litt mer skikkelig som ser bedre ut, siden det innebærer å gjøre ting som interesserer meg. Som feks. 3D printing og elektronikk etc.

Sukkerbit kan jeg ikke huske sist jeg brukte. Jeg synes ikke det er noe givende eller pent å bruke sukkerbitter på steder hvir dem synes. Jeg synes det ser jalla ut. Men at det funker gjør det sikkert.

Siden det er for kaldt i kjelleren til å 3D printe nå, så har jeg god tid til å forbedre samt tenke ut gode og eller bedre løsninger på dette. Det tar også sikkert en måneds tid før jeg får delene jeg har bestillt. :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 06 Jan 2024 20:19 Sukkerbit kan jeg ikke huske sist jeg brukte.
Er jo bare Feiltema som selger de for tiden. Vi andre har jo avansert til Wago for ca 114 år siden 🙃
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 06 Jan 2024 20:44
Bjerknez wrote: 06 Jan 2024 20:19 Sukkerbit kan jeg ikke huske sist jeg brukte.
Er jo bare Feiltema som selger de for tiden. Vi andre har jo avansert til Wago for ca 114 år siden 🙃
Ja, Wago ser vertfall bedre ut. Jeg har en del Wago klips, men bruker dem stort sett for testing og på steder som ikke dem synes. Jeg liker å bruke kretskort. Det ser bedre ut og tar mindre plass, spesielt hvis det er mer kompliserte kretser.

Også koster dem jo også slikk og ingenting. Litt avhengig av størrelsen så kan man jo bestille hundevis av små kretskort for rundt 300 kroner.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 06 Jan 2024 20:49
Bikeridr wrote: 06 Jan 2024 20:44
Bjerknez wrote: 06 Jan 2024 20:19 Sukkerbit kan jeg ikke huske sist jeg brukte.
Er jo bare Feiltema som selger de for tiden. Vi andre har jo avansert til Wago for ca 114 år siden 🙃
Ja, Wago ser vertfall bedre ut. Jeg har en del Wago klips, men bruker dem stort sett for testing og på steder som ikke dem synes. Jeg liker å bruke kretskort. Det ser bedre ut og tar mindre plass, spesielt hvis det er mer kompliserte kretser.

Også koster dem jo også slikk og ingenting. Litt avhengig av størrelsen så kan man jo bestille hundevis av små kretskort for rundt 300 kroner.
Wago koster "ingentring". Kretskort generelt er ikkenoe spesielt fordelaktig på 400V 3~ 20+A, som jeg stort sett "leker med" ombord på båten (ikke lett å få sendt fra Kina til Antarktis heller) 🙃
Joda, fikler litt på frekvensomformere, men de har ferdigtrykte kretskort og løse krasftdioder og triac'er..
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Komersielt og ved høye spenninger kan man selvsagt ikke sitte i furtebua å tegne kretskort til. Det blir helt noe annet. Andre krav etc.

Men jeg er jo ikke der akkurat, for å si det pent :)

Men til hjemmebruk og med spenninger under 12ish volt er jo dette bare gøy. Det ser bedre ut og man kan lage noe som ikke alle andre kan lage. Man kan på en måte skreddersy akkurat slik man vil ha det. Det er litt gøy :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Da var det foreløpige kretskortet som alt skal kobles til klart. Dette er altså det kretskortet som kabelen fra fremlysene skal kobles til som skal sitte i den enden man kjører freseren. Til dette kretskortet skal det også strekkes kabler til bryter og en spenningsconverter som skal plasseres i den samme boksen for å få jevn 12V ut til lysene. Denne er trolig ikke nødvendig, men den kan være grei å ha.
PCB3_Original.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Da har jeg tegnet den andre boksen til snøfreseren hvor kretskortet jeg har laget samt kablene fra lys, voltmeter og bryter skal kobles sammen.

Boksens dimensjoner er: 100 x 90 x 50 mm.
1.png
2.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply