Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
mekkern
Posts: 5123
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

Men sier ingen ting om hva som er feil/feilsøkning,
User avatar
Bjerknez
Posts: 885
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 17 Jun 2023 17:20 Men sier ingen ting om hva som er feil/feilsøkning,
Jeg har prøvd i beste evne og feilsøke selv å jeg er ganske sikker på at dette ikke har med batteriet å gjøre, bortsett fra at det KAN være dårlig kontakt, da batteripinnene som hviler på kontaktpunktene til kretskortet ikke er loddet. Så det KAN være problemet ligger der.

Ellers så har jeg ingen annen forklaring enn at det må være software relatert...
Jajo
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2021 20:53
MC: Triumph tiger 1200 rally pro 2022

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Jajo »

Har hatt 4 triumph, uten de problemer du påstår å ha. Så keyless systemet til triumph fungerer perfekt det.
User avatar
Bjerknez
Posts: 885
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Jajo wrote: 17 Jun 2023 21:56 Har hatt 4 triumph, uten de problemer du påstår å ha. Så keyless systemet til triumph fungerer perfekt det.
Ja, for deg gjør det nok det :thumleft

Men Speed Triplen jeg kjørte måtte hentes med varebil. Min egen sykkel er ikke like ille da jeg faktisk kan nødstarte den, men uansett irriterende.

Det er også flere andre som har samme problemet. Dessuten vet også Triumph om problemet.

Jeg får håpe min fikk en oppdatering slik at ikke dette skjer igjen.
Jajo
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2021 20:53
MC: Triumph tiger 1200 rally pro 2022

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Jajo »

Hører hva du sier, ser hva triumph sier, men ikke opplevd med noen jeg har snakket med.
Jajo
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2021 20:53
MC: Triumph tiger 1200 rally pro 2022

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Jajo »

Det er også greit å ha nøkkelen på kroppen på samme side som "mottaker" sitter
User avatar
Bjerknez
Posts: 885
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Jajo wrote: 17 Jun 2023 22:05 Det er også greit å ha nøkkelen på kroppen på samme side som "mottaker" sitter
Ja, det har jeg. Nøkkelen ligger i min venstre jakkelomme som befinner seg ca. 50cm fra sensoren.

Som nevnt ikke noe krise med min sykkel da jeg faktisk kan starte den ved å holde nøkkelen intill sensoren. Men uansett så er det irriterendeat man plutselig må fikle med dette.

Det som er litt rart er at bilnøkler som er trådløse varer jo i årevis.

Hvor lenge har du hatt sykkelen og hvor ofte bytter du batteri?
Jajo
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2021 20:53
MC: Triumph tiger 1200 rally pro 2022

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Jajo »

Hatt systemet i 4 år. Jeg personlig har aldri byttet batteri
User avatar
Borg
Posts: 1693
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Borg »

Jajo wrote: 17 Jun 2023 22:50 Hatt systemet i 4 år. Jeg personlig har aldri byttet batteri
Det er ganske bra. Hatt min i 4 år å byttet batteri 3 ganger.
User avatar
Bjerknez
Posts: 885
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Borg wrote: 18 Jun 2023 08:30
Jajo wrote: 17 Jun 2023 22:50 Hatt systemet i 4 år. Jeg personlig har aldri byttet batteri
Det er ganske bra. Hatt min i 4 år å byttet batteri 3 ganger.
Høres riktig ut. Mange sier dem bytter etter hver sesong. Ikke noen big deal uansett å bytte dette batteriet en gang i året eller bytte det i det hele tatt. Men jeg er mer bekymret over at nøkkelen sporadisk ikke funker. Ikke så ofte det skjer men når det skjer så er det irriterende. Spesielt npr man står i fergekø etc. og man må begynne å knote med dette. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 885
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Jeg TROR jeg med relativt stor sannsynlighet har funnet årsaken til feilen som sporadisk oppstår vedrørende at sykkelen ikke ser nøkkelen min og nekter og starte.

Inne i denne nøkkelen og under batteriet sitter det slike fjørbelastede kontakter som batteriet hviler på og som igjen presser foten til den førbelastede kontakten til kontaktene på kretskortet, som ikke er loddet.

Hvis ikke batteriet blir presset ned hardt nok får ikke disse kontaktene skikkelig kontakt og motstanden blir da for stor til at batteriet klarer og levere nok strøm (om strøm i det hele tatt).

Nøkkelen som verkstedet byttet batteri i (som var lik det gamle forøvrig) funket ikke i dag når jeg skulle vaske sykkelen. Den var helt død.

Jeg har lest om andre som har testet dette med hell så jeg ga det et forsøk. Jeg brettet sammen papir og la det oppå batteriet før jeg satt på lokket. Å jaggu tror du ikke det funket. Så dårlig kontakt grunnet for lite press på kontaktene er så langt det jeg kan karakterisere som hovedgrunnen til problemene.

Jeg skal ta kontakt med verkstedet og kreve en ny nøkkel da det åpenbart ikke skal være sånn. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 885
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

I dag fant jeg ut at det lakk olje fra kardangen. Dem har altså gjort ett eller annet galt der. Å hutte meg tu...

Hva er det egentlig man betaler for vedrørende disse servicene. Ikke fikser dem nøkkelen hvor dem kun bytter batteriet og sier at batteriet jeg hadde satt var feil (noe som ikke stemmer) men nå lekker det olje fra kardangen etter at den var på service...

Jeg vet... ikke noe krise og det fikser seg sikkert, men utrolig irriterende siden jeg ikke får kjørt med sykkelen. Det tar også ganske lang tid før jeg før svar på mail. Har gått to døgn nå og venter fortsatt.

Får vel ringe dem i morgen... :-k
User avatar
RuneMC
Posts: 2038
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by RuneMC »

Er litt ventetid på service generelt nå tror jeg, litt rush før alle skal på årets MC-ferie. Bestilte forrige uke for min og da var første ledige dag 11 Juli, men var forberedt og vil passe OK ift kmstand og oljeskift (+ filter, luftfilter, plugger og bremsevæske)

Ellers variabelt hvor responsive verkstedene er - Monsterbike er fine, svarer meg samme eller neste dag.. men litt langt unna deg og dekker neppe Triumph Rocket...

Nødløsning finnes i form av å leie en MC på Hygglo.no Var inne og tittet for ikke lenge siden og var faktisk en del å velge på - men koster jo litt da.
User avatar
Bjerknez
Posts: 885
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

RuneMC wrote: 20 Jun 2023 00:11 Er litt ventetid på service generelt nå tror jeg, litt rush før alle skal på årets MC-ferie. Bestilte forrige uke for min og da var første ledige dag 11 Juli, men var forberedt og vil passe OK ift kmstand og oljeskift (+ filter, luftfilter, plugger og bremsevæske)

Ellers variabelt hvor responsive verkstedene er - Monsterbike er fine, svarer meg samme eller neste dag.. men litt langt unna deg og dekker neppe Triumph Rocket...

Nødløsning finnes i form av å leie en MC på Hygglo.no Var inne og tittet for ikke lenge siden og var faktisk en del å velge på - men koster jo litt da.
Bestillte service på min for i år før jul jeg, så jeg var veldig tidlig ute. Men her snakker vi altså om feil som ble gjort på denne servicen. Dette må dem ta på sin kappe og fikse kjapt. Jeg tror nok dette ordner seg så jeg sitter ikke å biter negler, men jeg synes dem tar noen "snarveier", å det liker jeg ikke. Jeg betaler dem faktisk for å få en fungerende motorsykkel tilbake. Dem bommet på to punkter. Fiks av den trådløse nøkkelen og trolig en froglemmelse vedrørende pakning/moment på skrue etc.

Jeg kan sikkert prøve og stramme skruen selv, men dette skal dem få fikse opp i selv. Jeg skal ikke gi dem en eneste unskyldning for å gi meg skylden for noe. Jeg stoler ikke på noen når det kommer til slikt.

Men som nevnt... dette fikser seg nok helt sikkert. Jeg blir bare veldig betenkt når jeg opplever slikt. Hvilke andre skruer har dem evt. glemt og stramme til? Må jeg ettergå dem selv? Jeg må kunne stole på at jeg ikke havner i et autovern forde dem glemte å feste bremsekalipperen liksom... ;-)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2645
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by ashland »

Der vi har med mennesker å gjøre så vil det dessverre før eller siden skje en glipp/feil. Ingen er feilfrie, heller ikke mekanikeren som skrur på motorsykkelen. Det skal jo ikke skje, men enn trenger bare å tenke på seg selv i egen jobb. Jeg er langt fra feilfri i min, det som skiller er dyktigheten av å skjule eller være rask i å rette opp når "shitt happends" :plystre

Om det ikke er bevist eller uhell, så skal det noen ganger ikke mer til for oss mennesker enn noen forstyrrer oss, så glemmer vi hva vi holdt på med :roll: Vist betaler vi for en tjeneste/service, men det gjør jo arbeidsgiveren vår også når de betaler oss for jobben vi gjør ;-)

Med den intenst korte sesongen hvor plutselig alle skal ha ting utført, aller helst i går og så billig som mulig, tipper jeg nok en erfaren mekanikker/verksted vet hva og hvor de kan ta sine raske snarveier, for å få ting unnagjort
Det som skiller er service nivået når noe ikke er gått som forventet

Lekkasjen er vel ikke være enn du kan ta en sving om verkstedet, det er jo oftere bedre enn en mail :thumleft
fun is not a straight line
Post Reply