Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 10 Jun 2023 06:54 Det er aldri gøy når våre 4-bente vandrer over.
Vi har hatt en stabel med hunder og de har vandret i tur og orden. "Heldigvis" har vi hittil sluppet å ta den tunge avgjørelsen. Alle har gått bort hjemme.
Like trist hver gang..
Bikkja er en Golden Retriever så en ganske stor hund. Gjennomsnittalderen på disse er ca. 10 år. 12 år er uvanlig og nesten 14 år forekommer veldig sjeldent. Jeg vil avlive den i steden for at den skal pines mer. Hunder er flinke til å skjule smerte. Den er tungpustet/kortpustet, har mistet hørselen og har vanskeligheter med å reise seg opp grunnet dårlige reflekser i bakbeina samt forkalkning i ryggen.

Jeg orker bare ikke å se på at den kjemper seg gjennom dagene når den bare kan sovne stille og fredelig inn med en sprøyte.

Men dette er selvsagt en del av livets nedturer. Men så kommer det oppturer, å slik går no dagan :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9151
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by ojda »

Bjerknez wrote: 10 Jun 2023 01:09 Mandagen blir en tung dag. Vår firbente venn på snart 14 år skal avlives.

Føler med dere nå.
Jeg vet så altfor godt hva dere går igjennom
Det er like trist hver gang 😪
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

ojda wrote: 10 Jun 2023 11:29
Bjerknez wrote: 10 Jun 2023 01:09 Mandagen blir en tung dag. Vår firbente venn på snart 14 år skal avlives.

Føler med dere nå.
Jeg vet så altfor godt hva dere går igjennom
Det er like trist hver gang 😪
Ja jeg mener å huske du også hadde/har en hund. Vannvittig hvor glad man blir i disse dyra…
User avatar
kvase
Posts: 4050
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by kvase »

kondulerer av tapet av familimedlem - Har det godt i minne da min gikk bort i
måtte ha nesten 2 år restutuering før det kom en ny en i huset her.-
Gutten som tokk farvel dette
Hei yu se me.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Fin hund :)

Ja, det blir ikke noe hund igjen her med det første. Selv om det blir utrolig tomt uten. Men kanskje det betyr noe positivt på sikt :)
User avatar
Borg
Posts: 1699
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Borg »

Da antar jeg stillheten har senket seg. En lei dag @Bjerknez
Ikke mye som kan slå en firbent venn når man kommer hjem for dagen.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Borg wrote: 12 Jun 2023 18:36 Da antar jeg stillheten har senket seg. En lei dag @Bjerknez
Ikke mye som kan slå en firbent venn når man kommer hjem for dagen.
Ja, nå er det over. Han sovnet inn for 15 minutter siden. Meget spesiell følelse. Nå blir det en helt ny hverdag uten en firbent kompis som går mellom beina dine.

Men man må også se de positive sidene, uten at jeg mener at disse veier opp.

Jeg slipper å gå morgenturer i regnvær og plukke bæsj. Jeg sparer 2.000 ish kroner pr. Måned å i det hele tatt blir det en del småting i positiv grad som endrer seg. Men desverre er de positive sidene med å ha en hund langt sterkere...

Men jeg rir han nok av. Jeg er nok ikke den eneste som har opplevd dette :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

En dag til har gått uten en firbent venn og jeg merker at ting blir gradvis mer på avstand nå. Kommer til å savne han så lenge jeg lever, men den litt triste følelsen er nå borte.

Det var ikke selve avlivingen som var det værste faktisk, men tomheten i huset etterpå den første kvelden uten hund.

Mange lurer kanskje på om det vil bli en ny hund...?

Med det kan jeg si at det blir det neppe. Vertfal ikke før ting har "roet seg". For min del er det absolutt ikke noe must med ny hund. Madammen er nok hakket mer ivrig der, men vi har blitt enige om at vi skal være to om det før det blir en hund.

Personlig så kjenner jeg nå i etterkant at jeg fort kan bli vant til å slippe morgenturene i regnvær samt på vinteren etc. Jeg liker å gå tur med hund, men ikke på morgenen og ikke i dårlig vær. Desverre må en hund ha sin tur okke som.

____

Uansett, så ser jeg nå frem til sommerferien og den årlige sommerturen. Turen blir utsatt ca. en uke, så jeg regner med å kjøre avgårde i førsten av juli en gang. Det skal bli fantastisk å komme seg ut på tur igjen! 8)
User avatar
Domino
Posts: 219
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Domino »

Man skal ikke glemme helsegevinsten ved å ha hund. Både fysisk og psykisk. Jeg kjenner en som gikk ned 10 kg etter at han fikk seg hund. Fordi han må gå tur med henne flere ganger om dagen. Han er pensjonist og enkemann, og han synes det er veldig godt å ha selskap av sin firbente venn slik at huset ikke føles så tomt.

Og så er det jo godt å ha noen som viser så tydelig at det alltid er godt å se deg!
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Domino wrote: 14 Jun 2023 08:54 Man skal ikke glemme helsegevinsten ved å ha hund. Både fysisk og psykisk. Jeg kjenner en som gikk ned 10 kg etter at han fikk seg hund. Fordi han må gå tur med henne flere ganger om dagen. Han er pensjonist og enkemann, og han synes det er veldig godt å ha selskap av sin firbente venn slik at huset ikke føles så tomt.

Og så er det jo godt å ha noen som viser så tydelig at det alltid er godt å se deg!
Jada, mange fordeler med å ha hund, helt klart.

Men man må også se bakdelene. For å få en veloppdragen og fin hund må det legges mye jobb i hunden. Spesielt i starten når hen er valp. Hjemme alene trening, sosialisering, tisse ute, etc etc. Jeg er nå slik bygget at hvis jeg først skal gjøre noe så gjør jeg det skikkelig. Jeg vet samtidig at det kommer til å ta veldig mye av min tid.

Den tiden jeg savner mest er nemlig tiden fra han var 2-3 år til han var 10 år. Da var han 100% frisk og rask. Fra 10 års alderen gikk det relativt fort nedover og problemene veltet seg på.

Siden vi er to om dette så må vi også være enige om valg av hund og at dette ikke er en enpersons jobb.

Jeg er også i mot å kjøpe hund for å "erstatte" den gamle. Det kommer det ingenting godt ut av, da man aldri får den samme hunden igjen.

Så før vi evt. vurderer en hund, så må det gå en stund, og vi må starte med blanke ark med nye preferanser. Men slik det ser ut nå, så blir det ikke noe hund igjen, for det er så absolutt fordeler med å ikke ha hund også. Det må man ikke glemme :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

I morgen er det min tur til å få tatt den årlige servicen. Rocketen har nå rullet ganske nøyaktig 11.500 kilometer og det er ett år og 4 mpneder siden jeg kjøpte den. Jeg kjører så absolutt ikke like mye som tidligere ;-)

Dette er en vanlig årsservice, inkludert av/påmontering av nye dekk (som jeg har kjøpt selv).

Dekkene jeg har nå har rullet 7.500 km. Og jeg tror faktisk disse er gode for 2-3.000 km. til hvis man legger til godviljen og ønsker å kjøre på flate dekk, samt ikke har noe i mot at stria tyter ut.

Men det er nå greit og koste på seg nye dekk før man skal ut på langtur synes jeg. Jeg vil tippe følelsen av nye dekk blir formidabel denne gangen. Et 240 bakdekk som er flatkjørt merker man godt. ;-)
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Hadde sykkelen på service i går hvor dem også skulle ta en titt på den trådløse nøkkelen som til tider er "out of range" selv om jeg sitter op sykkelen med nøkkelen i hånden. Dette skjer veldig sporadisk og jeg har ikke klart og finne noe mønster.

Jeg har byttet batteri flere ganger så det har ikke noe med at batteriet er utladet etc. dette fortalte jeg også til verkstedet.

Men når jeg hentet sykkelen så fikk jeg beskjed om at batteriet som sto i var feil. Så dem byttet dette og teipet det gamle batteriet til nøkkelknippet...
5EE1BD65-FB0B-4D34-94B9-B2E7FF87D6E0.jpeg
3C61A005-4C3E-4159-AD67-48B5F0E43DA3.jpeg
I mine øyne er disse to batteriene identiske... bortsett fra navnet... ?

------------

En liten fun fact til slutt... lånesykkelen jeg hadde til jobb mens min var på service (Triumph Speed Triple RS) fikk jeg ikke start på i det hele tatt når jeg skulle kjøre fra jobb og hente sykkelen. Helt død og det lyste en nøkkel advarsel i displayet. Helt død.

Dem måtte faktisk komme og hente sykkelen med varebil og når jeg ankom butikken for å hente min sykkel så klarte heller ikke tre verkstedfolk og få liv i den =D>

Så det nøkkelfrie systemet til Triumph kan du få gratis av meg for å si det pent. Heldigvis så kan jeg på min Rocket nødstarte den ved å holde nøkkelen intil sensoren. Dette funket ikke på Speed Triplen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Men jeg fikk jo testet Speed Triple RS på vei til jobb og jeg kan med en gang si at jeg ble enda mer fornøyd med bunndraget i Rocketen etter å ha kjørt denne. For sammenlignet med Rocket så var bunndraget nærmest fraværende. Derimot kommer jo kreftene lenger opp selvsagt og da var det veldig gøy, men jeg merker at bunndrag er så innmari mye morsommere enn toppeffekt. Vertfall i normal trafikk på vanlige veier.

Nå er jo uansett ikke disse syklene i samme liga, så en sammenligning blir jo selvsagt feil, men det er førsteinntrykket jeg satt igjen med når jeg hoppet rett fra Rocket til Speed Triple RS.

Men desverre fikk jeg ikke kjørt den tilbake til verkstedet av grunnene nevnt i posten over... :?
User avatar
mekkern
Posts: 5127
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by mekkern »

De byttet batteri for de aner ikke hva det kan være-de fleste er redusert til delebyttere.
Funker det ikke så bytter vi bit for bit til det virker og tar betalt for alle delene.
User avatar
Bjerknez
Posts: 898
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 17 Jun 2023 16:26 De byttet batteri for de aner ikke hva det kan være-de fleste er redusert til delebyttere.
Funker det ikke så bytter vi bit for bit til det virker og tar betalt for alle delene.
Triumph har jo til og med en bulletin på dette...

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/ ... 7-9999.pdf
Post Reply