BMW's GS/GSA LC drenerings-løsning
Posted: 30 May 2023 22:51
Skrev litt om dreneringsproppen i 3D-print tråden, men flytter diskusjonen over til en ny tråd....
Info for de u-invigde:
Da BMW introduserte 'vannbokser' i 2013 benyttet de samme løsning for svingarm og kardang som de hadde benyttet tidligere for både tidligere bokser-modeller og for K-modellene (rekke-firer og rekke-sekser), en løsning som de hadde gode erfaringer med.
Etter et år eller to etter lanseringen (2013) kom de første rapportene om rust i kardangaksling, og man opplevde at akslingen rustet fast i pinjongen i kardangklokka (dvs den inngående akslingen til vinkeldrevet for bakhjulet).
Til å begynne med ble rapportene møtt med stor vanntro, siden man tross alt hadde benyttet samme design på tidligere modeller (om enn speilvendt), hvor det ikke hadde vært rustproblem...
--------------
For å korte ned historien: Enden på visa ble at BMW måtte krype til korset, og de har kallet inn alle GS/GSA LC modellene, og skifra ut deler hvor der har vært rust. Merkelig nok har problemet vært mindre på RT/RS/R modellene (naken modell og turing modeller med kåpe).
I tillegg introduserte de en løsning for drenering av eventuell vannoppsamling i svingarm i form av en propp som fungerer som en enkel en-veis ventil, og de bora et 10mm hull i bunnen av svingarmen og trøkka inn en simpel hul gummipropp. Proppen er i myk gummi.
For egen del fikk jeg montert denne løsningen i fjor høst.
Første dagen jeg hadde sykkel med denne løsningen nevnte jeg dette for en kompis. Han bøyde seg ned, og tok borti proppen for å 'kjenne' på den. Og vips, proppen spratt inn i svingarmen...
Der ble den liggende resten av sesongen og frem til nå. Jeg tettet hullet med en bit tape slik at det ikke skulle fylle svingarmen med dritt, og det har fungert...
Løsningen for min del ble som beskrevet i 3D -tråden, og dette ble montert i dag.
Kopi av bildet i 3D tråd..
Jeg begynte med å gjøre rent i og rundt hullet og lakkerte borflatene med sort lakk for å beskytte bart metall.
Etter 24t satte jeg proppen i hullet fra utsiden for å teste hvilken av de fire proppene som paset best (de ble laget med 0.1mm differanse i diameter)
Deretter blei proppen smurt med Tech7, og det samme med støttehylsen som stiver opp og presser gummien mot hullveggene.
Alt ble så behørig satt på plass.
Ikke så lett komme til svingarmens innside. For å lette på prosessen begynte jeg med å tre en lang nylonstrips gjennom hullet fra undersiden, og tredde så proppen og hylsen inn på nylonstripset. Da var det bare å presse på, proppen og hylsen ble ledet rett mot hullet og presset på plass, og nylonstripset ble dratt ut.
Den hjemmelaga støttehylsa er bare pressa ned i hullet og er sikret med Tech7, selv om friksjonen trolig ville holde den på plass uansett.
Det hele ser slik ut fra innsiden:
Info for de u-invigde:
Da BMW introduserte 'vannbokser' i 2013 benyttet de samme løsning for svingarm og kardang som de hadde benyttet tidligere for både tidligere bokser-modeller og for K-modellene (rekke-firer og rekke-sekser), en løsning som de hadde gode erfaringer med.
Etter et år eller to etter lanseringen (2013) kom de første rapportene om rust i kardangaksling, og man opplevde at akslingen rustet fast i pinjongen i kardangklokka (dvs den inngående akslingen til vinkeldrevet for bakhjulet).
Til å begynne med ble rapportene møtt med stor vanntro, siden man tross alt hadde benyttet samme design på tidligere modeller (om enn speilvendt), hvor det ikke hadde vært rustproblem...
--------------
For å korte ned historien: Enden på visa ble at BMW måtte krype til korset, og de har kallet inn alle GS/GSA LC modellene, og skifra ut deler hvor der har vært rust. Merkelig nok har problemet vært mindre på RT/RS/R modellene (naken modell og turing modeller med kåpe).
I tillegg introduserte de en løsning for drenering av eventuell vannoppsamling i svingarm i form av en propp som fungerer som en enkel en-veis ventil, og de bora et 10mm hull i bunnen av svingarmen og trøkka inn en simpel hul gummipropp. Proppen er i myk gummi.
For egen del fikk jeg montert denne løsningen i fjor høst.
Første dagen jeg hadde sykkel med denne løsningen nevnte jeg dette for en kompis. Han bøyde seg ned, og tok borti proppen for å 'kjenne' på den. Og vips, proppen spratt inn i svingarmen...
Der ble den liggende resten av sesongen og frem til nå. Jeg tettet hullet med en bit tape slik at det ikke skulle fylle svingarmen med dritt, og det har fungert...
Løsningen for min del ble som beskrevet i 3D -tråden, og dette ble montert i dag.
Kopi av bildet i 3D tråd..
Jeg begynte med å gjøre rent i og rundt hullet og lakkerte borflatene med sort lakk for å beskytte bart metall.
Etter 24t satte jeg proppen i hullet fra utsiden for å teste hvilken av de fire proppene som paset best (de ble laget med 0.1mm differanse i diameter)
Deretter blei proppen smurt med Tech7, og det samme med støttehylsen som stiver opp og presser gummien mot hullveggene.
Alt ble så behørig satt på plass.
Ikke så lett komme til svingarmens innside. For å lette på prosessen begynte jeg med å tre en lang nylonstrips gjennom hullet fra undersiden, og tredde så proppen og hylsen inn på nylonstripset. Da var det bare å presse på, proppen og hylsen ble ledet rett mot hullet og presset på plass, og nylonstripset ble dratt ut.
Den hjemmelaga støttehylsa er bare pressa ned i hullet og er sikret med Tech7, selv om friksjonen trolig ville holde den på plass uansett.
Det hele ser slik ut fra innsiden: