Page 1 of 1
Anbefaling A2 sykkel
Posted: 08 Jul 2021 23:28
by Classichonda
Noen som kan anbefale mellomtung type sport/touring/naked?
Tenker jeg vil unngå R sykkel pga kjørestilling.
Har sett på eldre ducati monster, ktm duke 620, 640, 690
er6-n, cb500f, cb650f, cb600fa, yam mt07
Håper på innspill/forslag, anbefalinger og evt hva man skal holde seg unna
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 09 Jul 2021 00:01
by ashland
Først av alt, velg etter hjertet. Om ikke sykkelen appellerer når du kommer gående til den, blir det feil. Iallefall i min verden
Dernest kommer alt det andre, hva blir formålet med sykkelen? Pendling, lengere turkjøring eller korte turer i nærmiljøet. Trenger du mulighet for bagasje løsning er det en fordel å tenke på hva du ønsker før ett kjøp. Sideveier, topbox, mykvesker/bag. Ofte litt forskjellig muligheter samt hvor praktisk de er...
mt07 er ikke noe feil valg og endel brukt å velge i. Dog er dempere litt gjenganger på reviews her. Det er det vel ofte i denne klassen sykkler
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 09 Jul 2021 08:42
by Tekumseh
Lurer du på sittestilling kan du velge ut modellene og sammenligne på denne siden:
https://cycle-ergo.com/
Jeg har kun hatt en av de du nevner, Hornet CB600FA, det var dog en fulleffekter med 100+ HP. Den var noe utslitt og hadde gått langt, men det var aldri noe tull med den - dønn pålitelig maskin. Jeg som kom fra Harley/cruiser-verden syntes sittestillingen på den også ble litt for foroverlent, noe jeg aldri ble helt komfortabel med på lengre/rolige turer.
Ser ut som CB500F er litt mer oppreist enn Hornet, og de er også billigere i utgangspunktet - da kan du kjøpe nyere for samme penger. Men jeg har aldri prøvd en, heller ikke CB500X, der du sitter høyere, men rett opp og ned.
Ellers er det kloke ord her fra Ashland i posten over.
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 09 Jul 2021 09:17
by kvase
cb650f kan oppgraderes til ful effekt ca 90 hk
Men kjenn etter på hva som er riktig for din kropp når du sitter i salen
Lokk øya noen minutter mens du sitter i sale å kjenn etter .--
Men som regel er første lysta som teller mye av type en liker
-
Hilsen en vranglært
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 09 Jul 2021 09:21
by inunf
Eldre KTM kan være litt frynsete, har litt erfaring med en 640 Adventure som faren min hadde. Kjempeartig sykkel, men mye vibrasjoner og litt mye skruing. Oljeskift var også en egen operasjon med litt olje i ramma og litt i motoren, samt to filter. 690-modellene skal være bra eller i alle fall bedre, men greit å være obs på at en sylinder blir lite på langtur og i motorveihastighet. Skal du kjøre mest korte turer er Duke 690 en kjempegod sykkel.
Eldre Ducati Monster aktuelt på A2 er typisk luftkjølt. De skal ha nye registerreimer hvert 2. år, uavhengig av kjørelengde. 2 nye reimer kostet ca. 1600 kr til den Ducatien jeg hadde (Streetfighter), regner med prisen er ca. det samme for de luftkjølte. Det er litt jobb å bytte selv, men alt i alt ganske kurant. Hvis du tenker å sette bort jobben og bor langt unna nærmeste forhandler kan det være greit å ta dette med i betraktningen.
Ellers er de japanske du nevner stort sett skuddsikre, men kanskje ikke det som får hjertet til å banke hardest?
Hva er budsjettet?
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 09 Jul 2021 09:58
by kvase
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 09 Jul 2021 11:12
by intruder
Hallo , selv har jeg kjørt 115000 km på en 1992 Suzuki Intruder 750 , null problemer inntil motoren streiket nå i sommer.
Har parkert den inntil videre men blir reparert etter hvert . Kjørte i femten år med den uten nevneverdige problemer i det hele tatt.
Nå har jeg kjøpt en 1994 Yamaha Virago 750 som garantert har gått bare 30 000 , fikk den for 25000 og den er etter mitt syn kjempefin å kjøre !
På skikkelige langturer kan det nok bli noe slitsomt , men dette gjelder vel for de fleste sykler ?
Sjekk grundig....skriv om du vil hva du ser på her så får du sikkert
gode råd her innen rimelig tid -
er nok av dem som har kjøpt noe tilsynelatende veldig bra....ofte har det vist seg at en har kjøpt " sykkelen i sekken "
Lykke til
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 10 Jul 2021 12:56
by Classichonda
Takker for innspill. Foreløpig er det sporadisk kosekjøring/morro på landevei opp til 80-100kmt.
Vurdert mye frem og tilbake om en nedstrupet 600-800 kubikk er bedre enn en fulleffekt a2 sykkel med tanke på verditap osv men jeg vet ikke... Da er det også mer effekt på lager den dagen jeg tar utvidelse A2-A. Alternativt kjøpe en mindre a2 sykkel som ikke faller såå mye i pris og oppgradere til større sykkel den dagen jeg har A lappen.
Er kvaliteten på duke 390 grei og er den artig? Veldig lett sykkel da med sine ca 150kg. Blir en av de rimeligere brukt i så fall.
Har også tenkt på import fra Europa da jeg har mye erfaring med dette fra blandt annet bilbransjen.
Da åpner det seg endel muligheter med budsjett på 50.000-60.000 ferdig registrert ink mva
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 13 Jul 2021 07:12
by Pe junior
jeg har en CB500x muligens du kan prøve. den skal bort snart og oppgraderes til no annet
Classichonda wrote: ↑10 Jul 2021 12:56
Takker for innspill. Foreløpig er det sporadisk kosekjøring/morro på landevei opp til 80-100kmt.
Vurdert mye frem og tilbake om en nedstrupet 600-800 kubikk er bedre enn en fulleffekt a2 sykkel med tanke på verditap osv men jeg vet ikke... Da er det også mer effekt på lager den dagen jeg tar utvidelse A2-A. Alternativt kjøpe en mindre a2 sykkel som ikke faller såå mye i pris og oppgradere til større sykkel den dagen jeg har A lappen.
Er kvaliteten på duke 390 grei og er den artig? Veldig lett sykkel da med sine ca 150kg. Blir en av de rimeligere brukt i så fall.
Har også tenkt på import fra Europa da jeg har mye erfaring med dette fra blandt annet bilbransjen.
Da åpner det seg endel muligheter med budsjett på 50.000-60.000 ferdig registrert ink mva
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 16 Jul 2021 08:21
by Classichonda
Det ble en 2016 ktm 390. Men takk for innspill.
Noen spørsmål:
Hvilken rimelige depotstøtte kan brukes på denne? Jeg må gjøre noen arbeider på bakbrems og bytte dekk.
Det er noen som har skåret hull i potta på den. Noen anbefalinger når det gjelder aftermarket eksos?
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 16 Jul 2021 08:54
by Tekumseh
Regner med du kan bruke den klassiske depotstøtta fra Biltema og Jula?
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000044458
Den forrige modellen var veeeldig billig, men mye trolig utsolgt:
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550
https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... te-601043/
Ellers har KTM en egen:
https://www.motorspeed.no/ktm/693299550 ... orginaldel
Du må regne med å tune EFI, enten med Powercommander, eller endre på programvaren i EFI om du bytter til slip-on, om du ikke har det fra før. Men dette vet du sikkert. Også veldig avhengig av hvilken type / hvor "åpent" luftfilteret er.
Åpent anlegg = mye lyd = mye hestekrefter på full gass/benk = mindre kraft etter landeveien på lavere turtall.
Trangere anlegg = mindre lyd = mindre HK på benken = bedre drag på lavere turtall - og lovlig.
Ser Motorspeed fører en av de mest anbefalte, Akrapovic, men det koster 9000,- (
https://www.motorspeed.no/akrapovic/908 ... ke--rc-390)
Ellers listes det opp Competition Werkes, Lextek, Arrow, Scorpion, Exil osv. Xlmoto har en del rimeligere alternativer.
Ellers mye å lese på her:
https://www.ktmduke390forum.com/
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 16 Jul 2021 09:50
by pelsen
Den billige depotstøtta til Bilrema er nok utsolgt. Jeg har en, og den var slarkete og jævlig inntil jeg sveiste den.
Den passer forøvrig dårlig til KTM RC8R, for lav. Den er helt ok til BSA M33 som jeg egentlig kjøpte den til.
Antar at den svarte som Bilrema har passer bedre til KTM, den er endel høyere enn den andre.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000044458
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 16 Jul 2021 13:25
by Classichonda
Tekumseh wrote: ↑16 Jul 2021 08:54
Regner med du kan bruke den klassiske depotstøtta fra Biltema og Jula?
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000044458
Den forrige modellen var veeeldig billig, men mye trolig utsolgt:
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550
https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... te-601043/
Ellers har KTM en egen:
https://www.motorspeed.no/ktm/693299550 ... orginaldel
Du må regne med å tune EFI, enten med Powercommander, eller endre på programvaren i EFI om du bytter til slip-on, om du ikke har det fra før. Men dette vet du sikkert. Også veldig avhengig av hvilken type / hvor "åpent" luftfilteret er.
Åpent anlegg = mye lyd = mye hestekrefter på full gass/benk = mindre kraft etter landeveien på lavere turtall.
Trangere anlegg = mindre lyd = mindre HK på benken = bedre drag på lavere turtall - og lovlig.
Ser Motorspeed fører en av de mest anbefalte, Akrapovic, men det koster 9000,- (
https://www.motorspeed.no/akrapovic/908 ... ke--rc-390)
Ellers listes det opp Competition Werkes, Lextek, Arrow, Scorpion, Exil osv. Xlmoto har en del rimeligere alternativer.
Ellers mye å lese på her:
https://www.ktmduke390forum.com/
Takk for svar.
Originaleksosen har digert hull under som bråker helt vilt. Må jeg endre på elektronikken uansett hva slags eksos jeg velger? Også helsysystem?
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 18 Jul 2021 22:15
by Tekumseh
Classichonda wrote: ↑16 Jul 2021 13:25
Takk for svar.
Originaleksosen har digert hull under som bråker helt vilt. Må jeg endre på elektronikken uansett hva slags eksos jeg velger? Også helsysystem?
Dette ble selvsagt ei halv bok som det pleier å bli når jeg skal skrive noe...
Om sykkelen er tunet / mappet og du setter på akkurat samme utstyr som satt fra før er det selvsagt ikke noe problem. Og er den urørt med originalt anlegg og du setter på et nytt originalt er det heller inget problem.
Hvis du har originalt luftfilter går det greit med ei litt åpnere potte uten å tune / mappe, da luftfilteret bremser litt. Men da har du heller ikke annet enn lydeffekt av eksosanlegget.
Men har du åpnere (high flow) luftfilter og åpnere potte (slip on), går det mer luft sammen med bensinen inn i sylinderen, og du får for mye luft i forhold til bensin. Da går sykkelen for magert og vil enten gå dårlig, skyte baksmell i luftfilteret, bli alt for varm, eller i værste fall skjære seg. Tuning / mapping justerer dette forholdet via måling i eksosen.
Motsatt er hvis den er tuna / mappa for slip-on og high flow luftfilter, og man setter dit originalt filter og potte. Da skyter den i eksospotta, og får for mye bensin i forhold til luft. Som gjør at den også går dårligere, kan bli tungstarta osv. Ikke like farlig for motoren vel og merke.
Dette ble utført med å bytte og / eller justere dyser i forgasserne "før i tia." Mer mekanisk, og enklere på å få oppskrift på
"at med den potta der, da bør du ha .52 hoveddyse og .47 på lavfart, flytt flåttørnåla opp til 1:ste hakk, og ta blandingsskruen 1/4 omdreining ut..."
Re: Anbefaling A2 sykkel
Posted: 20 Jul 2021 00:29
by Classichonda
Takk for utfyllende svar.
Har bytta til originalt anlegg uten hull. Syns det gir mer enn nok lyd. Jeg vet ikke om den er mappa og vet heller ikke hva slags luftfilter som sitter i. Det har vært flere eiere og han jeg kjøpte av visste ikke.
Noen ganger når jeg slipper gassen hører jeg et puff/lavt smell. Men det er ikke høyt og det skjer ikke så ofte. Jeg vet ikke om det har noen betydning?
Det er litt dårlig historikk på sykkelen så jeg tenkte å levere den for hovedservice med ventiljustering. 2016 modell gått 20.000km. Vært inne to ganger tidligere på 1000 og 7000km. Og noen oljeskift gjort av tidligere eiere på egenhånd.