3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Hvis jeg skal ha strøm til denne så må jeg uansett ha et hull i dørkarmen, så sant ikke jeg lager en større boks som får plass til batterier etc. Da må boksen plasseres et annet sted og blir ikke like "elegant". I tillegg kommer da også kabler til sensorer etc.

Med tiden vil vannet trenge inn uansett å ved å gjøre det slik jeg har gjort nå vil dette være ganske idiotsikkert.

Jeg har lært meg det etter noen år med fikling rundt elektronikk at skal man lage noe for utendørs bruk så funker det veldig bra, en stund. Hadde jeg hatt tak eller noe på utsiden hadde det vært noe annet, men kjellerdøra står midt i blåsten og har null skjerming fra regn etc. :)
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by kvase »

Gjenomgangs hull med en liten dryppkant eventuelt hull på skrå opp begge hull fylt med silikonetter kabel gjenomføring aventuelt fyll med slik https://www.clasohlson.com/no/Loctite-K ... /p/40-6076
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

kvase wrote: 13 Oct 2023 14:12 Gjenomgangs hull med en liten dryppkant eventuelt hull på skrå opp begge hull fylt med silikonetter kabel gjenomføring aventuelt fyll med slik https://www.clasohlson.com/no/Loctite-K ... /p/40-6076
Joda, alt er mulig. Men det blir bare fryktelig mye styr for en ting som egentlig er uhyre simpel. Jeg skal lyse opp låsen på døra. Da gidder jeg ikke å sette himmel og jord i bevegelse for å lage noe "fancy".

Hvis jeg ikke skal ha hull i karmen så må jeg som nevnt lage en ny boks hvor jeg har batterier og ladekrets i. Skal jeg i tillegg ha sensorer etc. så krever disse snesorene strøm hele tiden og jeg må derfor vurdere større batteripakke og kanskje enda større eller flere bokser etc. I tillegg kommer det ekstra med kabler som må trekkes til disse sensorene. Det lille hullet i dørkarmen er det jo ingen som ser uansett... :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Det jeg KUNNE gjort som hadde gjort prosjektet enda mer idiotsikkert når jeg allikevel skal trekke ledning gjennom dørkarmen, er å koble den rett til 24V anlegget på innsiden med en voltregulator så hadde jeg sluppet batterikretsen etc. Men jeg har så mange slike batterier (18650) at jeg snart drukner i dem, så jeg valgte å bruke batteri for denne gang :)
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: 3D-print-tråden

Post by pelsen »

Dette er den enkle og geniale løsningen på problemet med mørke og nøkkelhull.
Screenshot from 2023-10-13 15-32-14.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

pelsen wrote: 13 Oct 2023 15:47 Dette er den enkle og geniale løsningen på problemet med mørke og nøkkelhull.
Screenshot from 2023-10-13 15-32-14.png
Det har du trolig rett i. Men det betyr nok en klump på nøkkelknippet.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da er prosjektet med opplysing av dørlåsen i boks. Funker som bare det :)
IMG_1401.jpeg
IMG_1400.jpeg
IMG_1399.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jammen lyste den lille 5mm LED dioden som trekker svimlende 8mA godt opp i bekmørket :)
2023-oktober16.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Nå er det så vidt over 3 måneder siden jeg konfigurerte denne røykvarsleren fra Biltema til å fungere med 18650 batterier.

Denne ligger som et testobjekt innerst på bordet i furtebua og i dag valgte jeg å teste den med å trykke på alarmknappen og den funket som bare det. Jeg blåste også røyk inn i den (fra smeltet plastikk) og den reagerte og ga alarm.

Jeg bruker noen gamle 18650 batterier her reddet fra eldgamle laptoper. Batteripakken som består av 2 stk. 18650 celler i paralell målte i dag 4.09 volt 3 måneder etter jeg koblet dem til. Når jeg startet målte batteripakken 4.12 volt.

Så med en hjemmelaget batteripakke som dette er jeg overbevist om at 10 år så absolutt er innen rekkevidde. Selvutlading av batteriene er vel et større problem her enn selve strømtrekket til denne røykvarsleren.

Merk at spenningen på 18650 batteriene kan gå helt ned mot 3 volt og gjerne under dette også før dem kutter ut. jeg har koblet til en liten BMS krets/modul der som forhindrer spenning rundt 2.5-3 volt.
IMG_1406.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Canutus
Posts: 49
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: 3D-print-tråden

Post by Canutus »

pelsen wrote: 13 Oct 2023 15:47 Dette er den enkle og geniale løsningen på problemet med mørke og nøkkelhull.
Screenshot from 2023-10-13 15-32-14.png
Det enkle JA!, men forstår godt det er morro å lage en egen løsning på problemet 8)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Canutus wrote: 16 Oct 2023 08:24
pelsen wrote: 13 Oct 2023 15:47 Dette er den enkle og geniale løsningen på problemet med mørke og nøkkelhull.
Screenshot from 2023-10-13 15-32-14.png
Det enkle JA!, men forstår godt det er morro å lage en egen løsning på problemet 8)
Litt artig når det kommer folk på besøk og sier "det var kult" til noe som faktisk er veldig simpelt. Jeg har allerede blitt forespurt om å lage flere slike til fok jeg kjenner, men har avslått. Alt for mye jobb i forhold til nytteverdi delt på tid.

Men til eget bruk er det jo helt innafor. :)

Snart får jeg iPhone 15 pro Max i posten og denne har fått en fysisk knapp i steden for en skyvebryter som kan programmeres. Denne skal jeg definitivt bruke til en av mine prosjekter. mest sannsynlig for å åpne garasjeporten :)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 16 Oct 2023 08:29 -----------

Snart får jeg iPhone 15 pro Max i posten og denne har fått en fysisk knapp i steden for en skyvebryter som kan programmeres. Denne skal jeg definitivt bruke til en av mine prosjekter. mest sannsynlig for å åpne garasjeporten:)
Høres jo ikke så brukervennelig ut.
Når man da kommer hjem må man stoppe forran garasjen, dra telefonen opp av lommen for så å åpne porten.

Selv har jeg laget til så donbbelklikk av blinklys cancel knapp åpner/lukker garasjeporten. Enkelt å gjøre med hansker på. Alt som kreves er at sykkelen har tenningen på....
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Det finnes helt klart enklere eller vertfall bedre måter å gjøre dette på. Har selv planer om å lage en knapp på motorsykkelen som gjør det samme, men har ikke kommet så langt ennå.

Men det hender jo jeg skal inn i garasjen når jeg rusler rundt hjemme også og da er det kjekt med en slik knapp på telefonen.

men fortell gjerne om prosjektet ditt rundt hvordan du fikk til det med dobbeltklikk på blinklys knappen. Gjerne med litt detaljer og bilder etc. Artig å se andres prosjekter også og ikke bare mine egne, som det det finnes en del av her fra før :lol:
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 3D-print-tråden

Post by ole m. »

Bjerknez wrote: 16 Oct 2023 06:15 Nå er det så vidt over 3 måneder siden jeg konfigurerte denne røykvarsleren fra Biltema til å fungere med 18650 batterier.

Denne ligger som et testobjekt innerst på bordet i furtebua og i dag valgte jeg å teste den med å trykke på alarmknappen og den funket som bare det. Jeg blåste også røyk inn i den (fra smeltet plastikk) og den reagerte og ga alarm.

Jeg bruker noen gamle 18650 batterier her reddet fra eldgamle laptoper. Batteripakken som består av 2 stk. 18650 celler i paralell målte i dag 4.09 volt 3 måneder etter jeg koblet dem til. Når jeg startet målte batteripakken 4.12 volt.

Så med en hjemmelaget batteripakke som dette er jeg overbevist om at 10 år så absolutt er innen rekkevidde. Selvutlading av batteriene er vel et større problem her enn selve strømtrekket til denne røykvarsleren.

Merk at spenningen på 18650 batteriene kan gå helt ned mot 3 volt og gjerne under dette også før dem kutter ut. jeg har koblet til en liten BMS krets/modul der som forhindrer spenning rundt 2.5-3 volt.

IMG_1406.JPG
Du får røykvarsler med 10-årsbatteri på Biltema til 129,-. 😃

https://www.biltema.no/hjem/sikkerhet-i ... 2000037961
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg vet. Men jeg betviler sterkt at batteriet holder så lenge. Jeg kjøpte en slik røykvarsler og målte strømtrekket og det regnestykket går ikke opp opp i mitt hode. Men det var kun en test som gikk over kort tid. Men det er usannsynlig at batteriet var så lenge. Mitt batteri derimot vil med langt større sannsynlighet vare mye mye lenger.

Men altså... jeg påstår ikke at min løsning er den beste her. Det er tross alt ikke vanskelig å bytte ut batteri ået i en røykvarsler. Men jeg gjør det for morroskyld samt å lære litt langs veien :)
Post Reply