3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Re: 3D-print-tråden

Post by kvase »

Her en med noen gode prosjekt og testing av ting han lager mc relatert https://www.shutupride.com/projects-main
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

kvase wrote: 31 Oct 2023 11:32 Jeg syns det er utrolig bra at noen tør å ta steget med egen utvikling av slike produkter jo jeg unner de den fortjenesten de tar for jeg veit hvor mye tid det tar med prøving å feiling så jo prisen de tar er rettferdig,. Men det blir for dyrt å kjøpe for personer utenfor EU -frakt-toll-avgifter etc.
Joda jeg har kjøpt 3D printa deksel til Garmin feste mitt syns det var vært vær krone til den nette sum 370 kroner av en ung gutt fra Italia som sente det som postbrev :thumleft
Jeg printer ikke selv 3D
Da jeg ikke innehar lyst eller engasamang selv.
Men jeg syns det imponerende å se resultater hva man kan få til med en slik maskin :D :thumleft
Jeg er enig med deg. Men samtidig vil jeg si at vi må huske på at en hvilken som helst dude som er god på 3D tegning og printing mest trolig har fått ideene sine fra andre. Undertegnede medberegnet. Men det er ikke alle som har komersielisert det. Å kopiere andres produkt ved å kjøpe produktet, finne målene og tegne et selv med omtrent samme mål samt modifisere det er så vidt meg bekjent fullt lovlig. At større firmaer gjør dette er riktig nok ufint, men om en eller annen hobbytegner gjør det ser jeg på som helt innafor.

Det finnes feks. Mange produsenter som lager det samme produktet av en haug forkjellige ting, bare med et annet navn og kanskje litt annen fasong. Mange ganger ikke det heller.

For å kunne selge nettopp sitt produkt må man skape en slags merkevare. En merkevare som gjør at folk nettopp vil kjøpe DITT produkt og betale litt mer. Man må altså skape en illusjon av kvalitet samt markedsføre seg rett. Akkurat som BMW, Fluke, Chanel etc. det er mange som lager vesker, men det er kun Chanel som kan ta flere hundretusen for ei veske. Selve vesken er det nok ikke noe spesielt med bortsett fra noen få karat med gull på oogoen, men markedsføringen rundt produktet er det lagt mangfoldige timer og hundrevis av millioner i, og det er nettopp derfor man må betale ut av nesa for disse veskene, i stor grad.

Hadde Rembrandt pisset på en muggen First Price ost, hadde man kunnet plassert denne osten i et glassmonter i Louvre.

En liten avsporing her, men jeg synes et produkt er verdt den summen noen ønsker å betale for det. Så får det være oppp til andre om dem vil kopiere eller lage noe tilsvarende som kan selges. Konkurranse kalles det vel, å det skal vi nok vøre glad for finnes der ute :)
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

Rare greier dette med merkenavn i markedet- Se på limtredragere som Moelven lager slike konstruksjons ting er tillatt å etterligne eller kopiere akkurat slik du ønsker uten at man trenger å gå inn på merkenavn eller patetenter -Værre er det med mye annet
:-k
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Bjerknez

Post by Bjerknez »

kvase wrote: 31 Oct 2023 19:27 Rare greier dette med merkenavn i markedet- Se på limtredragere som Moelven lager slike konstruksjons ting er tillatt å etterligne eller kopiere akkurat slik du ønsker uten at man trenger å gå inn på merkenavn eller patetenter -Værre er det med mye annet
:-k
Men Moelven har nok brukt mer penger/tid på og bygge seg opp en merkevare, å det vil mange betale for. Derfor er summen dem tar for treverket fortjent.

I noen tillfeller er kvaliteten også bedre, men ofte ikke i forhold til hva man betaler ekstra.

Det samme gjelder dem som lager logoer. Jeg tipper feks. At Apple ikke fant logoen sin på nettet. Den betalte dem nok sett med våre øyne atronomiske summer for. Logoen kan hvem som helst etterligne og lage helt lik. Men det store spørsmålet blir... HVORFOR gjorde vi ikke det? :)
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Denne kunne kanskje gått i "Hva har du kjøpt" tråden, men synes den passer i tematråden her.
Da Bambu kjørte "knalltilbud" for etpar uker siden, så ble det trykking med kjøpefingeren. Creality CR-X, som jeg kjøpte for noen år siden, hovedsaklig pga printstørrelse og dual extruder. Dog, åpen og "bedslinger", så er den treg og samtidig omtrent umulig å printe ABS med.
Nyerhvervelsen kan, med daisychaining av AMS'er, printe inntil 16 farger eller filamenttyper i ett print. Den er lukket, så ABS går knirkefritt. Og den er lynkjapp.
@Geirhell vil vel kanskje gjenkjenne printet oppe til høyre i bildet 🙃
IMG_20240720_182015_154.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Har man timelapse på printeren, så må man bruke den 🙃
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Jeg har også slikt kamera på resin printeren jeg har bestillt :)
Roargutten
Roargubben
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000

Post by Roargutten »

Har selv også en slik tønne 😉
You only live once, but if you do it right, once is enough.
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 20 Jul 2024 17:41 ----
Nyerhvervelsen kan, med daisychaining av AMS'er, printe inntil 16 farger eller filamenttyper i ett print. Den er lukket, så ABS går knirkefritt. Og den er lynkjapp.
---------
Blanding av farger høres jo spennende ut.
Hvordan gjøres det i praksis. Blander de farger på samme måte som fargeprintere slik at flere farger blir blandet i dysen slik at ferdig blandet farge forlater extruderen?

Hva med hurtighet? De hevder den skal være rask. Gjøres der noe med variasjon av hastighet slik at hastighet bremses ned for å hindre overskyting ved feks printing av hjørner?
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Tegnet meg en batteriholder for 18650 batterier som man stikker to batterier inn i. Lokket er kun ment for å limes på toppen for å beskytte. Man setter bare en slik på bildet under over pluss og minuspolene og punktsveiser batteriene sammen ved hjelp av loddestrimler (eller hva det kalles).
1.png
2.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

knutk wrote: 21 Jul 2024 23:44
Bikeridr wrote: 20 Jul 2024 17:41 ----
---------
Blanding av farger høres jo spennende ut.
Hvordan gjøres det i praksis. Blander de farger på samme måte som fargeprintere slik at flere farger blir blandet i dysen slik at ferdig blandet farge forlater extruderen?

Hva med hurtighet? De hevder den skal være rask. Gjøres der noe med variasjon av hastighet slik at hastighet bremses ned for å hindre overskyting ved feks printing av hjørner?
Nei, den blander ikke farger slik som maling eller blekk. Men den kan lage et print med inntil 16 filament eller farger. Skal du ha "blandede" farger, så må du lage et hueforge eller litophane. Bambu selger et "cmyk" kit (eller "cmyw" hvit istedet for svart) spesielt for bruk i litophane og hueforge.

Ja, den er, i mangel av andre ord; dritkjapp. Har variabel laghøyde og fart, bl.a nedbremsing i hjørner og på overhang. Kan printe inntil 500mm/s :shock:

Det er jo ikke en "bedslinger", så da ligger jo også printet bedre og stødigere under printingen, siden det ikke blir slengt rundt hele tiden.

Kommer nok en og annen rapport etterhvert. Ja og jeg må nok ta i meg ordene mine fra GIØ ang ABS. Nå ser jeg jo hvor mye jeg har savnet å printe ABS 🙃
Geirhell
MC: 2022 - Ole "Honda CFR 300 Rally"
2020 - Hanna "BMW f850GSA"
2017-2020 Honda CB500X

Post by Geirhell »

Bikeridr wrote: 20 Jul 2024 17:41 Denne kunne kanskje gått i "Hva har du kjøpt" tråden, men synes den passer i tematråden her.
Da Bambu kjørte "knalltilbud" for etpar uker siden, så ble det trykking med kjøpefingeren. Creality CR-X, som jeg kjøpte for noen år siden, hovedsaklig pga printstørrelse og dual extruder. Dog, åpen og "bedslinger", så er den treg og samtidig omtrent umulig å printe ABS med.
@Geirhell vil vel kanskje gjenkjenne printet oppe til høyre i bildet 🙃
IMG_20240720_182015_154.jpg

Ja, gjenkjenner en hvis tønne som kan huse ett stk. Glencairn glass. Kjekt å ha ;)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ja, ja - hvor lenge var Adam i paradis? Ca 15 timer ifølge maskinloggen på printeren.
Svidde heaterchipen på TH-kortet, så nå får jeg se hvor raskt de sender meg nytt kort på garanti . Har sendt inn "ticket" med logg og bilder til Bambulabs.
IMG_20240722_215950_894.jpg
IMG_20240722_220044_438.jpg
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 22 Jul 2024 21:30 Ja, ja - hvor lenge var Adam i paradis? Ca 15 timer ifølge maskinloggen på printeren.
Svidde heaterchipen på TH-kortet, så nå får jeg se hvor raskt de sender meg nytt kort på garanti . Har sendt inn "ticket" med logg og bilder til Bambulabs.
......
Uff da..
Ja ja, 'shit happens'.. Det er jo masseproduserte produkt, og feil kan oppstå uansett hva det heter og hvor det kommer fra. Håper at garantisaken går greit.

Ellers viser jo data arket til printeren lovende prospekt. Interessant å se hvordan maskinene jevnt over forbedres fra år til år samtidig som prisen siger nedover :D
Ønsker pasienten snarlig helbred :thumleft
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Hva heter den chip'en som er røket? Bytter du denne selv så har du nok fikset problemet. Mouser er din venn. Du trenger kun loddebolt og pinnsett :)
Post Reply