Page 1 of 1

Europa på MC

Posted: 08 Jan 2006 18:33
by Desmo-Dude
Skrev et lite innlegg på generelt,men fant ut det egentlig passet bedre her.En kamerat og jeg skal på en tur rundt i Europa til sommeren.Vi begynner i Assen,og kjører deretter til Bologna etter løpet på lørdag,eller tidlig søndag.Må en tur innom Ducati veit du :D Planen er deretter å ta en tur langs rivieraen og innom Monaco,så får vi ser hva som dukker opp underveis.Er det noen som har vært noe nedover på de kanter,og har noen tips til rutevalg eller ting som kan være artig å få med seg?Vi har 3 uker på oss,før vi må være tilbake i Norge igjen.Dette blir tidenes tur! :D

Posted: 08 Jan 2006 18:50
by Dominator
Joda, jeg har vært på tur i samme løype. Reiste knappe to uker etter at jeg kjøpte min første MC. Det ble en opplevelse for livet, du kan bare glede deg!

Angående reisetips så vil jeg si at det er en fordel å planlegge hva du skal ha med, og kanskje enda viktigere hva du IKKE skal ha med. Sett opp et budsjett over hva du kan tillate deg av økonomiske krumspring. Skal dere overnatte i telt? Gasthaus? Hotell? Dette blir bestemmende for utrustningen du må ha med deg. Ikke glem at det er DYRT å kjøre MC på motorveiene i Frankrike, Sveits, Østerrike og Italia.

Når det gjelder kjørerute så vil jeg si at det er så mye fin natur og opplevelser på veien (først og fremst i og sør for Alpene) at det ikke spiller SÅ stor rolle hvilken rute dere tar. Men anbefaler å ta en annen rute hjemover igjen, da får dere sett mest mulig. Tre uker bør være rikelig med tid. Vi brukte 10 dager og det er egentlig for lite.

Det er også flere gode tråder med reisetips for langturer på MC i dette forumet. Let og finn. Riktig god tur!! 8)

Posted: 08 Jan 2006 19:03
by Desmo-Dude
Takker for tips!Vi belager oss på å sove på hoteller,eller vertshus...kommer litt ann på hvor vi befinner oss.Grunnen er vel at vi har hørt en del historier om at MC er et yndet tyveriobjekt sydover i Europa,så ser helst at vi får låst syklene inn om natta.Har hørt at de fleste hoteller er behjelpelige med dette...?!Legger opp til et romslig budsjett på denne turen...penger skal ikke være en avgjørende faktor til at vi ikke skal oppleve det vi har lyst til.Det eneste som mangler nå er en ny sykkel :?

Posted: 08 Jan 2006 21:47
by Cartman
Gled deg, slike turer er helt magiske! En liten ting jeg kom på: bli klart enige om hvor langt dere har tenkt å reise hver dag .. det er store forskjeller på hvordan folk vil reise, det fikk vi oppleve stort på vår tur .. Noen trives godt på sykkel og lar milene flyte, andre vil stoppe og filme/ta bilder overalt.. kan fort frembringe unødvendig irritasjon om dere iallefall ikke har snakket om det på forhånd.

Posted: 10 Jan 2006 16:35
by brap
Noen steder verdt å sjekke ut er:
  • - Småveiene vest for Colmar i Alsace.
    - Fjellovergangene i Uri, spesielt Furkapass og Grimselpass, http://alpineroads.com/uri.php
    - Comosjøen, nord for Milano.
    - Dolomittene.
    - La Spezia og San Remo
    - Cevennene, spesielt Gorges du Tarn og Corniche des Cévennes, nord for Montpellier.
Jeg anbefaler Michelin sin Europa-kartbok til mer detaljert planlegging, http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/2067112236/ Kartene er temmelig detaljerte, med mesteparten av Europa i 1:1M. En del veier er også markert som "billedskjønne", med grønne streker. Små, svingete veier med grønn strek er vanligvis bra motorsykkelveier. De har også en ruteplanlegger og alle veikartene sine på http://www.viamichelin.com/

MS AutoRoute er også fin, med bra søkemotor, og du kan lagre ruter og printe kart og retninger til å ha i tankveska.

Med 3 uker og romslig budsjett ligger alt til rette for en fantastisk tur!

Posted: 11 Jan 2006 17:07
by Desmo-Dude
brap wrote:Noen steder verdt å sjekke ut er:
  • - Småveiene vest for Colmar i Alsace.
    - Fjellovergangene i Uri, spesielt Furkapass og Grimselpass, http://alpineroads.com/uri.php
    - Comosjøen, nord for Milano.
    - Dolomittene.
    - La Spezia og San Remo
    - Cevennene, spesielt Gorges du Tarn og Corniche des Cévennes, nord for Montpellier.
Jeg anbefaler Michelin sin Europa-kartbok til mer detaljert planlegging, http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/2067112236/ Kartene er temmelig detaljerte, med mesteparten av Europa i 1:1M. En del veier er også markert som "billedskjønne", med grønne streker. Små, svingete veier med grønn strek er vanligvis bra motorsykkelveier. De har også en ruteplanlegger og alle veikartene sine på http://www.viamichelin.com/

MS AutoRoute er også fin, med bra søkemotor, og du kan lagre ruter og printe kart og retninger til å ha i tankveska.

Med 3 uker og romslig budsjett ligger alt til rette for en fantastisk tur!
Takker for en masse flotte tips!Var i bokhandelen i dag,og kjøpte kartboka,så nå er det bare å begynne planlegginga.Det er jo halve moroa :D

Posted: 01 May 2006 21:01
by FemIce
Desmo-Dude wrote: Takker for en masse flotte tips!Var i bokhandelen i dag,og kjøpte kartboka,så nå er det bare å begynne planlegginga.Det er jo halve moroa :D
Hei!
Hvor fikk du kjøpt kartboka?
Vi er ute etter kart som dekker Croatia, MonteNegro, Albania og Macedonia. Var disse landene godt dekket?

-Irene-

Posted: 12 May 2006 22:44
by FemIce
Fant den Michelin kartboka etterhvert jeg også.

Husk når du skal til utlandet:
- VIKTIG - bestille grønt kort fra forsikringsselskapet ditt!
- Norsk helsetrygdkort. Bestilles på trygdetaten.no
- Reiseforsikring - helsetrygkortet dekker feks ikke Kroatia..
- ta med to forskjellige kredittkort. Det er et tips vi har fått. Har du problemer med det ene så har du et i backup.

Ellers så er planen å skriver om vår Europatur som begynner 1. juni, og planleggingen i min blogg "Hr og fru V-strom's reisedagbok"
http://www.vgb.no/10073/.
Vi skal være på veien i tre uker. Kroatia, Albania, Makedonia og Tyskland er hovedmålene.

Hilsen
Irene

Posted: 12 May 2006 23:16
by Gixxerman
Føyer meg til det Cartman skrev. Men det aller viktigste er vel faktisk og ikke planlegge for mye. De aller fleste jeg har spurt som har vært på mange langturer, sier at planleggingen fører ofte til bare rot. Ta det heller på dagsbasis mens man er ute på veien. Greit at man på forhånd før turen planlegger å dra til f.eks Hellas. Men alle veier fører til Rome sies det. En annen ting er at man bør ha god tid på slike turer. Da kan alt gå i så som så tempo og alle burde bli tilfredstilt. Selv kjører jeg nå "ryggknekker" av året, men vet med meg selv at jeg tåler mye pain før jeg stopper, så jeg kunne godt ha hengt på folk som kjører lange etapper om gangen. Bare vær og slikt er greit så er det tut og kjør. :)

Posted: 14 May 2006 22:02
by RH racing
Dominator wrote: Ikke glem at det er DYRT å kjøre MC på motorveiene i Frankrike, Sveits, Østerrike og Italia.
hva mener du med det? egene avgifter eller no?

Posted: 14 May 2006 22:38
by Dominator
RH racing wrote:
Dominator wrote: Ikke glem at det er DYRT å kjøre MC på motorveiene i Frankrike, Sveits, Østerrike og Italia.
hva mener du med det? egene avgifter eller no?
Det er bomstasjonene jeg tenker på. Ofte tar du billett der du kjører inn på motorveien, og betaler når du kjører av motorveien. Dess lengre du har kjørt, dess mer må du betale.

Posted: 16 May 2006 23:01
by Desmo-Dude
Gixxerman wrote:Føyer meg til det Cartman skrev. Men det aller viktigste er vel faktisk og ikke planlegge for mye. De aller fleste jeg har spurt som har vært på mange langturer, sier at planleggingen fører ofte til bare rot. Ta det heller på dagsbasis mens man er ute på veien. Greit at man på forhånd før turen planlegger å dra til f.eks Hellas. Men alle veier fører til Rome sies det. En annen ting er at man bør ha god tid på slike turer. Da kan alt gå i så som så tempo og alle burde bli tilfredstilt. Selv kjører jeg nå "ryggknekker" av året, men vet med meg selv at jeg tåler mye pain før jeg stopper, så jeg kunne godt ha hengt på folk som kjører lange etapper om gangen. Bare vær og slikt er greit så er det tut og kjør. :)
Planen er bare Italia og Frankrike,og resten tar vi som det kommer.Ikke noe forhåndsbooking av hotell og sånt.Har 3 uker på oss,så tid har vi helt greit med.Vi kjører "ryggknekkere" vi også..jeg på en 996 og kammeraten på en TL1000 S.