Turbo på MC

Prat om tung MC.
Littel
Posts: 35
Joined: 08 Jun 2005 17:47

Turbo på MC

Post by Littel »

Hei!

Tenkte jeg ville lufte litt spørsmål rundt bruk av turbo på MC.
En som har god peiling på dette er MC - Xpress i Sverige!

Noen som har erfaring med montering av Turbo på MC? Eventuelt erfaringer fra MC-Xpress i Sverige i det hele tatt? Vet noe som helst om bruk av Turbo på MC?

Har hørt flere hundre teorier på hva som går galt, og hvor ofte det går galt og hvor dyrt det blir osv osv.. noen som har kunnskaper som jeg vet jeg kan forholde meg 100% til?

Noe av det sprøeste jeg har hørt er at ved bruk av turbo forsvinner 20 hk per sesong, det vil si at med 5 års bruk yter motoren ca 0 hk! :) Hvor rimelig er det?

Vurderer Turbo litt, så Har dere noe fornuftigt å hjelpe meg med i min avgjørelse, så setter jeg stor pris på det :)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Går ut fra at det du tenker på er ettermontering av turbo på MC? Hvis ikke finnes det jo noen få typer MC som er levert originalt med turbo, men det er ikke mange. Antar at det er en grunn til at det ikke har "tatt av" med turbo på MC.

En annen ting jeg lurer på da er hva du ønsker å oppnå med turbo?

Hvis det bor en Reodor Felgen eller Petter Smart i deg og du elsker å mekke, sett i gang. Ingenting slår det å nå de målene man setter seg. Og jeg antar at det krever sin mann å lykkes med et slikt garasjeprosjekt.

Hvis du derimot drømmer om turbo på MC for å bli den nye lyskrysskongen i bygda di, glem det. Det finnes såååå mange gode og raske originale motorsykler å få kjøpt, nye som brukte.

Jeg regner med at det finnes dusinvis av diverse fora/artikler på nettet om emnet. Kanskje også på dette forumet her. Lykke til (du trenger det nok) :wink:
Littel
Posts: 35
Joined: 08 Jun 2005 17:47

Post by Littel »

Ikke akkurat svaret jeg var ute etter..

Grunnen til at Turbo ikke akkurat har tatt av, er fordi det jo som sagt er så ulovlig som det kan bli.

Jeg ønsker å oppnå en relativt lettkjørt sykkel med effekt så det holder til å powerwheelie samt å kjøre revva av alt som prøver seg på både 2 og 4 hjul på svingette vestlandsveier.

Jeg har heller ikke tenkt å "mekke" kitet selv, men få en autorisert mc forhandler til å gjøre det for meg, slik at alt blir gjort med største nøyaktighet.

Og lysskrone i bygda mi? Greit nok at det er råtøft, men kom med hvilken som helst ny 600 sykkel og en gsx-r med turbo vil kjøre fletta av den, dette pga nyere 600 har rundt 100 ++ hk på hjulet, mens en gsxr 600 med turbo har 160 (optimale) Så jeg skjønte ikke helt hva du mente med å glemme det?

Jojo, skal egentlig ikke argumentere så mye, er bare ute etter litt tanker og kunnskaper om noen har noen! Så takker på forhånd :)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Er det lov å spørre hvor gammel du er?
Littel
Posts: 35
Joined: 08 Jun 2005 17:47

Post by Littel »

Ja selvsagt er det lov :) Jeg er 20 år og har kjørt diverse MC aktivt i over 4 år. Leker og herjer på og elsker litt frisk kjøring på vestlandsveiene, så ikke kom med noen moralpreik om at jeg må være forsiktig og alt det der, jeg kjører som regel etter forholdene så jeg trenger ikke vite at jeg ikke trenger så mye hk ;) Vil tro du kanskje nærmer deg mellom 30-35 år med kone og barn? :)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Du er ganske god til å tippe må jeg si, du bommet ikke så veldig mye. Noen moralpreken skal jeg ikke komme med. Nøyer meg med å si God jul til deg og dine. Og lykke til med turboprosjektet ditt. Sikkert mange her inne som kan gi deg noen råd.
Littel
Posts: 35
Joined: 08 Jun 2005 17:47

Post by Littel »

Hehe, jo var ikke så galt det da! God jul og godt nyttår til deg og dine Og takk igjen! Det kommer til å gå så bra så! Satser på det er noen ildsjeler som kan hjelpe meg litt med teorien ;)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Keihin har erfaring fra egen sykkel og MC-Xpress. Spør han du :)
Littel
Posts: 35
Joined: 08 Jun 2005 17:47

Post by Littel »

Tusen takk for tipset :)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

I riktig gode gamle dager eide jeg en Kawa Z 1300. Dere vet, de derre 6 syl digre greiene på ca 350 kg og med kardang. Poenget er at det fantes en utgave med turbo av denne sykkelen.
Men altså, så var det nå slik at denne sykkelen pga kardangen, gjerne ville at man foretok en kjapp nedgiring før hver sving for å holde turtallet oppe slik at man slapp å oppleve at sykkelen "satt" seg i svingen. Greit det på standard utgaven som jeg kjørte, litt verre med turboutgaven har jeg hørt, da eierne ofte opplevde at turboen koblet inn i svingen med dertil påfølgende hjulløft :shock:

Personlig har jeg ingen erfaring med turboladete sykler, men hvis dette stemmer og det fremdeles er slik at turboen kobler seg inn ved bestemte turtall, ville jeg anta at det er god nok grunn til å la hele turbof..skapet ligge og støve ned i en skuff.
Men for all del, trim i vei med turbo, kompressor, nitro og gud vet hva en ellers kan dytte oppi tanken for å bli kjappeste mann/dame inn i første og beste lyktestolpe :roll:
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Det finns gott om folk som lyckas bra med turbo på mc, och får det riktigt körbart också efter vad jag förstår. Tyvärr kan jag inte tillräckligt mycket för att kunna vara till någon hjälp, men du kan testa att posta på http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=51, där finns det många som kan mycket om turbo på mc.

Så får du lycka till med att köra ifrån allt och alla på "svingete vestlandsveier". :)
Littel
Posts: 35
Joined: 08 Jun 2005 17:47

Post by Littel »

Lykkeliten, det har jeg også hørt om! Men vil med dagens finpussede mekanikk tro at det ikke har en sjangs i havet og skje! Og ikke har jeg hørt om at det ha skjedd på nyere sykler heller med ettermontert turbo, men stakkars de som opplevde det på de gamle 1300 kubbikerne heh ;)

Og Tusen takk for den Rerell, den håper jeg kommer til nytte! :) Er ikke uten grunn at de kaller meg "svingekjell" heh, neida, bare spøker!! Sant Are?
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Poenget mitt er at en bør tenke seg om og undersøke minst en gang med folk som har peiling før en gjør noen som helst sprell i denne retningen. Og med peiling mener jeg folk som driver med dette, kjører slike sykler selv osv - stol aldri på råd gitt over nettet fra folk du ikke kjenner. Å trimme sykler uten kjennskap til det en driver med kan være direkte farlig - jfr overnevnte hjulløft :shock:

Vær klar over at produsentene stort sett har lagt ned noen få kroner i utvikling og forskning for å få en så optimal MC som mulig. Jeg er klar over at innen begrepet "optimal" også ligger elementer av holdbarhet. Det er ingen "problem" å "skremme" 200 - 250 hk ut av en 600 ccm - problemet er at en slik motor sansynligvis ikke klarer å gjennomføre en hel sesong før den må overhales. Men det er klart - da har man en sykkel ingen klarer å "tukte" - så lenge det varer. (For ordens skyld, en optimal F1 motor varer akkurat kun ett løp)

Vil på ingen måte hverken skremme deg eller fraråde fra å trimme MC, bare vær klar over hva du gjør og hva konsekvensene kan bli. Har du sjekket hva forsikringen sier hvis noe skulle skje og sykkelen er trimmet ?
Littel
Posts: 35
Joined: 08 Jun 2005 17:47

Post by Littel »

Sant så sant det du sier. Har et par kontaktpersoner som har fått ettermontert turbo som jeg skal prate med og ellers undersøke litt blant de som driver med det.

Jepp, regner med at slitasjen blir såpass stor at hyppigere service trengst, men det har jeg belaget meg på. Men turbokitet blir levert med originalt ladetrykk på 0.7 bar noe som ikke er noe drastisk og vil nok ikke slite ut motoren så veldig mye mer enn normalt.

Skjønner mange er skeptisk og vil opplyse om alle sider ved å gjøre dette, og takker for det. Er fullt klar over at forsikringsselskapet ikke vil tilbakebetale en krone om modifisering blir oppdaget, også at jeg kan sitte igjen med millionregress ved eventull skade av andre, men jeg kan ikke la det hindre meg, for alle har sine drømmer. Skjer det så skjer det, det går ikke ann å gå rundt og bekymre seg hvert eneste sekund av sitt liv, tenk om tenk om, da kan jeg like godt legge meg i grava og dø. Om det noen gang skjer noe slikt, skal jeg før den tid ha det så utrolig mye morsomt :) Vet nok at mange sikkert vil kommentere med at jeg er lite voksen og en fare for andre osv osv, men det får dere bare gjøre, og dere har helt sikkert rett.

Var ikke så rart populært å lufte slike spørsmål på dette forumet, så jeg tror jeg avslutter mine innlegg her og nå og holder meg til sporthoj sitt forum der interessen var vesentlig større :) Tips til andre som er interessert også!

Over og ut!
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skal ikke gi deg noen moralpreken jeg. Man får stå for egne handlinger :)

Eneste jeg vil si er at jeg syntes det er tull og bruke 40k på turbo til en 600cc. Da hadde jeg heller kjøpt en 1000cc og brukt den til du ble lei, for så og heller ettermontere turbo der.
Det er nå min mening :)
Post Reply